TINDERSTICKS (Concertgebouw Brugge - 14-12-2008)

Plaats reactie
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

TINDERSTICKS (Concertgebouw Brugge - 14-12-2008)

Bericht door Keiem »

Tindersticks is niet meer de band van vroeger. Ze kwamen enkel terug samen onder voorwaarde dat het een 'back to the basics' opstelling zou worden. Door deze inkrimping kreeg hun recenste werk 'The Hungry Saw' een rauw en -voor hun doen- rockend geluid mee. Maar het rendeert wel prima. De plaat is één van de beste uit hun carierre en het optreden was van een zeer hoog niveau.
In het mooie Concertgebouw van Brugge, waar de acoustiek top is, kwamen ze sterk voor de dag. De band werd voor de toernée uitgebreid tot zeven en dat heeft hun sound ook echt nodig. Live klonken ze zowaar verfijnder en warmer dan op The Hungry Saw. Het zijn dan ook stuk voor stuk erg getalenteerde muzikanten, aangevuld met de mooiste bariton uit het hedendaagse muzieklandschap. Uit die plaat kwam dan ook het merendeel van de nummers. Zelfs de drie instrumentale werkjes werden (terecht) bovengehaald. Ook werden een tweetal nummers gespeeld die mij onbekend waren, waarvan ik vermoedde dat minstens één ervan een cover was. Iemand?

Afbeelding

In de eerste bissen kwamen dan nog enkele favorieten naar boven waarvan vooral het intense My Sister opviel. Het middenstuk van dat lied bevat immers een parlando zonders begeleiding, en je kon een speld horen vallen in de zaal. Probeer dat op een festival en je krijgt gegarandeerd 'Oere!' naar je hoofd geslingerd door een dronken KLJ bende. Hier was het een zoveelste kippenvelmoment.
Ik kon zo nog tien nummers opnoemen die nog mochten passeren, maar ik zou niet weten welke te schrappen.
Essentiële band!
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: TINDERSTICKS (Concertgebouw Brugge - 14-12-2008)

Bericht door rino »

Ik ben niet zo bekend met het oeuvre van Tindersticks, ik kocht destijds enkel hun eerste twee titelloze cd's. In die periode zag ik hen ook twee keer live aan het werk, één keer in de Vooruit en dan nog eens op Pukkelpop. Tegelijkertijd met Tindersticks in de tent speelde toen Biohazard op het hoofdpodium (er waren toen nog maar 2 podia), en je kon constant die mannen op de achtergrond horen brullen en briesen tijdens het Tindersticks concert.
Een paar maanden geleden kon ik dan de nieuwe cd van Tindersticks mee naar huis nemen na een muziekquiz en die cd overtuigde me om tickets te kopen voor het concert in Brugge (waar een quiz allemaal niet goed voor is).
En Tindersticks waren zondagavond worth every penny. Ze blijven verbluffend sterk.
Wel viel het me op dat zanger Stuart A. Staples de touwtjes wel heel strak in handen heeft bij Tindersticks. Hij is overduidelijk de leider van de band. Toen de bassist/tweede stem even problemen had met zijn microfoon ging Stuart vaderlijk even kijken en testen of de micro nu wel weer functioneerde.
Covers heb ik niet herkend, wel was ik dolblij met de nummers uit hun eerste twee cd's ("Her", "The Not Knowing", "My Sister", "She's Gone").
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: TINDERSTICKS (Concertgebouw Brugge - 14-12-2008)

Bericht door Keiem »

Ik heb ze ten tijde van II nog gezien in de kathedraal van Ieper (op het festival Leet 86) en ik was -hoewel ik reeds fan was- direct verkocht voor het leven. De Biohazard-mix heb ik (gelukkig) gemist, maar ik heb nog eens iets soortgelijks meegemaakt met Lambchop op TW.
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: TINDERSTICKS (Concertgebouw Brugge - 14-12-2008)

Bericht door progres »

Keiem schreef:Ik heb ze ten tijde van II nog gezien in de kathedraal van Ieper (op het festival Leet 86) en ik was -hoewel ik reeds fan was- direct verkocht voor het leven. De Biohazard-mix heb ik (gelukkig) gemist, maar ik heb nog eens iets soortgelijks meegemaakt met Lambchop op TW.
hetzelfde gebeurde afgelopen zomer op pukkelpop toen een amper voor de helft gevulde marquee op de achtergrond het geweld van metallica moest trotseren. de zanger alludeerde daar nog even op. Tindersticks waren toen en zijn eigenlijk altijd goed live, hun laatste plaat is één van hun sterkste.
Plaats reactie