10 CC (CC De Werf - Aalst - 11 oktober 2008)

Plaats reactie
erik
Roadie
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 02 nov 2007, 16:06
Locatie: Wetteren

10 CC (CC De Werf - Aalst - 11 oktober 2008)

Bericht door erik »

De Britse artrockband 10 CC was één week lang in ons land en de slotavond in Aalst was er één die nog lang zal bijblijven.
In de 70's scoorden ze diverse hits met arty maar ook catchy popsongs die nu nog steeds overeind staan. Het vertrek van het creatieve duo Godley & Creme in 1976 heeft de band nooit goed kunnen opvangen maar dankzij het succes van "Dreadlock holiday" (1978) blijven ze nog doorgaan tot 1983 ondanks matige albums en singles.

Eind jaren 90 komt veteraan en bassist Graham Gouldman met een nieuwe line-up op de proppen en sedertien toeren ze opnieuw wereldwijd.
Voor het 2° jaar op rij in België zowaar en te oordelen aan de ei zo na volle zaal nog steeds erg populair bij een breed publiek.
Gouldman laat zich begeleiden door drummer Paul Burgess (sedert 1973 bij 10 CC) en de fantastische gitarist Rick Fenn (sedert 1977 bij 10 CC). De erg veelzijdige jongere bandleden zijn Nick Wilson (lead vocals/toetsen/percussie/gitaar) en Mike Stephens (toetsen/gitaar/saxofoon).
10 CC anno 2008 brengt uitsluitend 70's songs met een prominente plaats voor hun sprankelende singles. "Wall Street shuffle", "Good morning Judge", "Silly love", "Life is a minestrone" en "Dreadlock holiday" bleken nog steeds voltreffers van formaat in een loepzuivere perfecte uitvoering. De vaak complexe en gelaagde arrangementen suizen je rond de oren. Het was een waar genot de virtuoze krachtpatserij gade te slaan. Naast de fun de hits komen ook de diehard fans aan hun trekken met enkele monumentale classics zoals het ironische "Art for art's sake" met zijn verbeeldingsrijke teksten en halfweg krijgt zelfs het bijna 12 minuten durende theatrale "Feel the benefit" met zijn adembenemende tempowisselingen een plaats op de setlist. Het harmonieuze samenspel en de meerstemmige samenzang is opvallend en essentieel bij de vele briljante muzikale vondsten die het publiek naar een kookpunt brengen. De onwaarschijnlijke falsetto van Nick Wilson in hun allereerste hit "Donna" (1972) is zonder twijfel één van de hoogtepunten. Ook het huppelende "The things we do for love", "I"m Mandy, fly me" en "I'm not in love" waren absolute uitschieters. Op plaat was ik die al wat beu gehoord maar deze uitvoeringen waren onwaarschijnlijk goed. Helemaal te gek werd het met bisnummer "Rubber bullets" dat een langere versie meekreeg met waanzinnige saxofoonuithalen en spetterend gitaarwerk.
Ook héél erg gesmaakt waren de twee songs uit de 60's die Graham Gouldman schreef voor The Hollies en Herman's Hermits. "Bus stop" en "No milk today" kregen een enthousiaste acoustische bewerking en een luid applaus van de vele 40- en 50-ers in de zaal.
10 CC anno 2008 is een technisch verbluffend hoogstaande band die niet in de val van notenneukerij trapt en dankzij hun fantastische live uitvoeringen nog volop bestaansrecht heeft. Muzikaal erfgoed om te koesteren.
De Orde Van De Wetterse Strijkstok
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

mooi verslag, Erik ! :thumb1:

10CC rules, is één van mijn vele favoriete bands! (al ken ik alleen hun (talrijke) bekendere songs : van de door jou geciteerde songs ken ik enkel 'Feel the benefit' niet)
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Dit concert lijkt volgens mij wel als 2 druppels water op dat dat ik een jaar
of zo geleden dank zij Spider murphy heb mogen meemaken in Gent. Niet dat daar iets mis mee is, want het was ook toen goed ...
Gebruikersavatar
ricardofab4
Rock Legend
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 07:15
Locatie: arendonk of anders melomania
Contacteer:

Bericht door ricardofab4 »

is het waar zoals gisteren iemand meegaf

moest elke mannelijke concertbezoeker 10cc achterlaten?

of is dit een fabel

:lol:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Nee, enkel hetgeen bart vermeldde:
bart depauw schreef:2 druppels water..
:wink:
Plaats reactie