BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB (Le Grand Mix, dec 2007)

Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB (Le Grand Mix, dec 2007)

Bericht door Guess Who s Ozzy »

BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB, 5 december 2007, Le Grand Mix, Tourcoing

“B.R.M.C. geeft kritikasters lik op stuk”

Na drie door pers en publiek erg gesmaakte albums en een stilte van twee jaar bracht BLACK REBEL MOTORCYCLE CLUB (aka B.R.M.C.) dit voorjaar ‘Baby 81’ uit. Deze nieuwe worp werd door gerenomeerde musicsites zoals allmusic en Pitchfork echter prompt de grond ingeboord vanwege te afgelijnd, de nieuwe nummers kregen nauwelijks radio airplay en de groep leek deze zomer wel verbannen naar kleinere festivals zoals Dour. Het Amerikaanse trio blijkt door de jaren heen echter genoeg trouwe fans te hebben verzameld om moeiteloos zalen zoals Le Botanique of, zoals afgelopen donderdagavond, Le Grand Mix te vullen.
De steevast in zwart gehulde heren lieten de mindere respons op ‘Baby 81’ alvast niet aan hun hart komen en stopten stomende versies van nieuwe nummers zoals ‘Took Out a Loan’, ‘Berlin’ en ‘666 Conducer’ helemaal voorin de set. Op dat laatste album grijpt de groep terug naar haar voorliefde voor de noisy Britpop van Jesus & Mary Chain, Oasis en Ride, maar live werd even goed ruimte gelaten voor het americana geluid ten tijde van ‘Howl’; het titelnummer van dit vorig album uit 2005 werd ingeleid door een krakkemikkig monotoon orgeltje, op ‘Ain’t no Easy Way’ en ‘Faultline’ speelden acoustische gitaar en mondharmonica een hoofdrol terwijl ‘Promise’ werd begeleid door de onwaarschijnlijke combinatie van piano en schuiftrompet. Live werd een mooi evenwicht behouden tussen intimistische folk en bluesy noiserock door nummers uit ‘Howl’ in de set te integreren tussen klassieke nummers uit de eerste twee albums zoals ‘Stop’, ‘Love Burns’, ‘Spread Your Love’ en ‘Red Eyes and Tears’. Hierdoor profileerde B.R.M.C. zich het ene moment als een gitaargroep met respect voor folktradities en het andere moment als een americana band met een gezonde voorliefde voor breed uitwaaierende gitaarnoise. Uniek aan elk B.R.M.C. optreden is de synergie tussen gitarist Peter Hayes en bassist Robert Turner die afwisselend de bezwerende lead vocals voor hun rekening nemen. Een onbetwist hoogtepunt van deze wisselwerking was het ruim 10 minuten durende ‘American X’, een neopsychedelische song uit ‘Baby 81’ die de band oprecht opdroeg aan hun roadies en het eerste deel van het bijna twee uur (!) durende eerste deel van het optreden afsloot.
Zowel publiek als groep hadden duidelijk zin in een zinderende bisronde die werd ingezet met twee vergeten klassiekers uit ‘Take Them On, On Your Own’ uit 2003, nl. ‘In Like the Rose’ en ‘Six Barrel Shotgun’. Na een diepgravend ‘Salvation’ kon slechts één nummer nog de kers op de taart van Sinterklaas zetten. ‘I fell in love with a sweet sensation, I gave my heart to a simple cause, I gave my soul to a new religion, whatever happened to you?’, een chorus dat tot driemaal toe luidkeels werd meegeschreeuwd door ondergetekende op ‘Whatever Happened to My Rock’n’Roll’, tot nader order nog steeds hét B.R.M.C. anthem bij uitstek! Alhoewel minder radiovriendelijk en minder hype-gevoelig dan pakweg The Strokes, Interpol en The White Stripes verdient dit sympathieke drietal nu meer dan ooit een plaats in het rijtje van toonaangevende Amerikaanse revival gitaaracts anno de jaren 2000.

Normaal gezien zijn vooroordelen niet besteed aan ondergetekende, maar voor een voorprogramma dat luistert naar de naam SKWEEZE ME PLEEZE ME wil ik wel graag een uitzondering maken. Getooid in oversized sunglasses en zanikend in een soort Frans Engels (ook wel Franglais genoemd) kon je dit lokaal talent moeilijk verdenken van enige podiumpresence. Een goed half uur en anderhalf beklijvend nummer verder bleek de slotconclusie dan ook: ander en beter, goed geprobeerd, close but no cigar ... kortom een zonde van onze kostbare tijd en een hemelsbreed verschil met wat nog komen zou...

Ook na te lezen (met foto's) via www.musiczine.net
Plaats reactie