Kraftwerk (Eindhoven, 18 oktober 2013 19u00)

Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1643
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Kraftwerk (Eindhoven, 18 oktober 2013 19u00)

Bericht door tequila »

Toen Ralf Hütter gevraagd werd om op te treden in het Evoluon te Eindhoven, twijfelde hij geen seconde. Hetzelfde gold voor de fans en de twee geplande concerten waren dan ook in een mum van tijd uitverkocht. Daarom werd besloten om per avond twee concerten te spelen en ook die waren snel uitverkocht.

Het Evoluon is een futuristisch gebouw (het heeft de vorm van een vliegende schotel) dat door Philips gebouwd werd als een educatief technologiemuseum. In de jaren 70 stond een bezoek aan het Evoluon steevast op het programma van elke middelbare school. Momenteel wordt het gebruikt als congrescentrum.
Voor een concert was de inrichting van de zaal zeer atypisch. Het publiek stond in een cirkel op de vier ringen (balkons eigenlijk). Omdat hier en daar wat objecten in de weg stonden, was de zichtbaarheid niet overal even goed. Je moest eigenlijk vooraan op zo’n balkon staan voor een perfect zicht. Gelukkig hadden de organisatoren daarmee rekening gehouden en stonden per balkon de mensen maximaal drie rijen dik.
De organisatie was overigens zeer in orde met uitermate vriendelijk en behulpzaam personeel. Van zowat iedereen die je tegen kwam, kreeg je een goedenavond toegewenst.
Waar ik persoonlijk vreesde voor de kwaliteit van het geluid, moet ik toegeven dat dit zonder meer fantastisch was. Beter dan sommige zalen waar ik ze al eerder gezien had.

Een optreden van Kraftwerk is niet te vergelijken met andere concerten. Het is eerder een totaal spektakel waarbij de visuals belangrijk zijn. De leden bewegen nauwelijks en komen ook niet achter hun desks uit. Vroeger hadden ze nog laptops maar zelfs die zijn er niet meer bij. Het is al jaren een punt van discussie onder de fans of ze al dan niet iets live spelen.
Na het vertrek van Florian Schneider enkele jaren geleden blijft alleen Ralf Hütter als origineel lid over. De andere leden zijn nu Fritz Hilpert, Henning Schmitz en Falk Grieffenhagen.
Na regelmatig toeren met een zowat ongewijzigd repertoire (het nieuwste materiaal dateert ook alweer van 2003) en steeds dezelfde visuals, was er ook uit de hoek van de fans de kritiek dat Kraftwerk een jukebox of een oldie-band geworden was. Toen ze vorig jaar startten met hun 3D-concerten was het dan ook de vraag of dit voldoende vernieuwing bracht.

Ze gingen van start met “Spacelab” (uit ‘The Man Machine’), een nummer dat ik ze na ze toch zeven keer aan het werk gezien te hebben, nog nooit had weten uitvoeren. Deze versie was wel bijzonder dansbaar gemaakt. En meteen kregen we ook wat spectaculaire 3D science fiction-effecten: satellieten die op je af kwamen gevlogen, evenals de schotel van het Evoluon. Echt indrukwekkend.
Daarna volgde de ‘hit’ “The Robots” en een zeer mooi “Metropolis” (ook al nieuw in de setlist). Ook bij “Numbers” waren de 3D-beelden zeer leuk. De cijfers leken zich ergens in de zaal te vinden en bewogen van en naar je toe. Uit hetzelfde album volgden nog “Computerworld” en “Computer love”.
“The Man Machine” (vroeger de steevaste opener van hun concerten) had compleet nieuwe minimalistische visuals. Hun grootste hit “The Model” klonk nagenoeg identiek als tijdens de vroegere concerten en ook het filmpje was onveranderd. “Neonlicht/Neon Lights” was dan weer zeer mooi met de logo’s van winkels, hotels en merken die door de zaal zweefden.
“Autobahn” werd dan weer gebracht in een kortere versie dan voorheen. De visuals waren volledig gebaseerd op de originele hoes van de lp (die met de Mercedes en de Kever). Leuk maar hier had ik toch wat spectaculaire 3D-effecten verwacht.
“Tour de France” (de versie uit 1983 gevolgd door de versie uit 2003) was dan weer zo goed als ongewijzigd (wel wat 3D effectjes).

Een verrassing was “Airwaves” (uit het mijns inziens ondergewaardeerde ‘Radio Activity’) in een compleet nieuw mooi arrangement. Uit dezelfde plaat speelden ze “News/Nachrichten” ( een kort stukje radionieuws met aan de actualiteit aangepaste nieuwsberichten), het altijd weer fantastische “Radio Activity” (nu met de Geigerteller-geluiden erbij) en zelfs het zachte “Ohm Sweet Ohm”.
“Trans Europe Express” mocht natuurlijk niet ontbreken. In plaats van de filmpjes met treinen, nu met strak getekende visuals. Mooi maar ik denk dat men ook hier misschien wat spectaculaire 3D-beelden had kunnen toevoegen.
De reguliere set werd na zo’n twee uur zoals vroeger afgesloten met de mix van “Boing Boom Tschak”, “Techno Pop” en “Musique Non Stop”.
Als bis kregen we dan nog de ‘recente’ nummers (uit 2003 dus :) ) “Aerodynamik” (in de remix versie zoals op de single) en “Planet Of Visions”.
Na 2u15 konden we het 3D-brilletje afzetten (toch wel vermoeiend voor de ogen) en plaats maken voor de bezoekers van het concert van 22u00.

Nieuwe nummers waren er niet te horen (de vraag is of dat er nog ooit van komt) maar ik was blij dat ik er opnieuw bij was. De 3D-visuals voegden letterlijk en figuurlijk een dimensie toe.
Plaats reactie