JACK WHITE (Lotto Arena, 06-09-2012)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

JACK WHITE (Lotto Arena, 06-09-2012)

Bericht door DVNO »

Toch ook eens een poging wagen om een concertverslagje te schrijven:

Dat Jack White een muzikaal genie is, dat wisten we ondertussen al. Het aantal rockhits en/of -klassiekers die de bleekhuid uit Detroit bij elkaar schreef in de voorbije 15 jaar overstijgt de wildste natte dromen van vele van zijn collega-songwriters en doet hen ‘verbleken’ (pun intended) in zijn nabijheid.

De show zelf werd wild geopend met een stevige cover van wat na opzoekingswerk een cover bleek van Little Willie John. De toon was gezet en dat mag u letterlijk nemen want zoals gewoonlijk in de Lotto Arena brak men gisteren ook weer zonder moeite door de zoveel besproken geluidsgrens. Een stel oordoppen behoedden mijn teergeliefde gehoorhaartjes gelukkig voor een zoveelste acuut sterfgeval.
Ondertussen werd er rustig verder geknald op het podium waarbij de recentste cd van de heer Jack White afgewisseld werd met een bloemlezing uit zijn vele vorige carrières bij oa The White Stripes, The Raconteurs, The Dead Weather …
Centraal stond uiteraard de voorstelling van zijn eigen laatste worp en die mag er –mijn inziens- best wel zijn. De kinderlijke naïviteit van The White Stripes is weg, maar de liedjes lenen zich wel voor een stevig rockoptreden. De oudere nummers die ertussen verweven werden, hielpen daar ook wel aan mee. Sommige onder hen werden precies lichtjes vernieuwend gearrangeerd en klonken redelijk fris.
Dat de man zo’n rijkgevuld palmares heeft opgebouwd op relatief weinig tijd wijst op een lage vermoeidheidsdrempel en daarvan is ook veel merkbaar op het podium. Als een hyperkinetisch kind met ADHD huppelt hij van gitaar 1 over microstand naar gitaar 2 om enkele tellen later neer te ‘wippen’ achter de piano.
In sterk contrast daartegenover staat de stilte tussen de verschillende nummers door. Akkoord, talrijke overgangsmelodieën en gitaarstemming zorgden ervoor dat er nooit een ongemakkelijke stilte de kop op stak, maar veel had Jack White blijkbaar niet te vertellen aan zijn publiek. Meer dan 4 volzinnen zal het niet geweest zijn met als hoogtepunten: ‘In Europe we’re doing a contest between the different towns on our tour to see who’s the quietest’ (iets wat een ‘look who’s talking’ in mij naar boven bracht) en ‘ Thank you, God bless you, goodnight’. Vrij karig dus en niet sfeerbevorderend.
Net voor die laatste had hij de zaal –eindelijk- een eerste maal echt doen ontploffen met een mooi triumviraat aan encores: ‘Steady as she goes’, ‘Freedom at 21’ en het onvermijdelijke ‘Seven Nation Army’. De vele Oh oh oh oh oh oh’s weergalmden als een strijdlied door de Arena (iets waar mijn blauwzwarte supportershartje toch steeds weer sneller voor slaat) maar konden helaas toch niet tippen aan de samenzang van talrijke supporterslegioenen allerlande.
Nee, de sfeer zat niet zo lekker gisterenavond en dat was voor mij persoonlijk toch wel een domper.

Conclusie: Ondanks muzikale genialiteit is mr White in mijn ogen niet echt een performer. De weinige interactie met het publiek deed het lijken op een verplicht nummer waardoor ik met een beeld van een gedesinteresseerde arrogante Jack White naar huis ging, jammer...

P.S.1: Een indrukwekkende combinatie muzikanten boden gisteren op meesterlijke wijze ondersteuning aan zijne witte hoogheid, maar ondanks hun kunde konden ook zij het tij op gebied van sfeer niet keren.

P.S.2: Het voorprogramma Peggy Sue bracht mooie folk, afgewisseld met vette gitaren. Enig minpuntje was dat alles nogal lief klonk, wat de schattigheidsfactor van één van de zangeressen dan wel weer omhoogstuwde. Toch, zeker niet het slechtste voorprogramma dat ik al gezien heb, integendeel…
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: JACK WHITE (Lotto Arena, 06-09-2012)

Bericht door SpeedKing »

Je poging tot concertverslag sluit perfect aan bij wat ik tot nu toe al uit drie hoeken gehoord heb. Iedereen lijkt het er over eens dat er meer in zat en dat het niet zo rommelig luid hoefde, en dan vooral Joke Schauvliege.

Moet toch een beetje aan de heren zelf gelegen hebben, want ik had telkenmale perfect geluid in de Lotto Arena.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Plaats reactie