Gavin Friday, Crossing Border A'pen (Bourla - 19/11/2011)

Gebruikersavatar
re-wout
Fan
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 aug 2011, 21:19
Locatie: Veldegem // Vindikooks - The Darkroom Grooms

Gavin Friday, Crossing Border A'pen (Bourla - 19/11/2011)

Bericht door re-wout »

Je hebt concerten waar je naar uitkijkt en je hebt er waar je naar verlangt. Gavin Friday op Crossing Border was er eentje uit de laatste categorie. Zestien jaar na zijn vorige worp 'Shag Tobacco' bracht hij in het voorjaar 'catholic' uit. Waarom het zo lang duurde, zou mij teveel typwerk bezorgen. Het staat bovendien haarfijn verwoord in menig interview op het internet. Search.

Het concert begon ijzersterk met een Virgin Prunes classic: 'Caucasian Walk'. Een Virgin Prunes reünie zou belachelijk zijn, maar deze versie was geen nostalgisch kopieerwerk, maar een relevante interpretatie. Een motherfucker van een opener.

Met 'Where'd ya Go? Gone' (uit 'catholic') kon ik het minder vinden. Ik miste de subtiele opbouw van de plaatversie. De geluidsmix was bij momenten ondermaats, waardoor de stem van Gavin af en toe verdronk in de muziek. Dit was ook het geval op 'A Song That Hurts', op plaat heel fragiel, hier een beetje een geluidsbrij.
En de band kleefde nog niet genoeg aan hem, het was ook pas het derde concert dat ze samen speelden (eentje op Electric Picnic in Ierland in september en eentje de dag ervoor op Crossing Border Den Haag). In de vroege nacht liep ik Mr. Friday tegen het lijf en hij zei zelf dat hij de band nog niet volledig rond hem had kunnen draperen.

Maar er waren vooral hoogtepunten: 'Apologia' (één van zijn allermooiste songs uit het onnavolgbare 'Each Man Kills The Thing He Loves'), de Brel-cover 'Next', 'Caruso' (de megafoon lag klaar maar werd helaas niet gebruikt), 'King Of Trash' (mochten Bolan en Bowie een zoon hebben ...) en 'Rags To Riches' in een arrangement dat haast in dub werd gedrenkt (het klonk even alsof het zo op 'Nightclubbing' had kunnen staan, maar door de theatrale invulling bleef het Friday pur sang).
En tijdens 'Angel' daalden duizend lichtgevende falsetto-engeltjes over ons neder.

De bissen waren een afscheid in majeur: 'Each Man Kills ...' en 'It's All Ahead of You' een song uit 'catholic' die er hier - ondanks een kleine hiccup - volledig stond.

Ik had een aantal mensen kunnen overhalen voor a taste of Friday, maar het bleek niet bij iedereen meteen aan te slaan. Maar weet dit: "Gavin Friday is a hard topic to swallow, but once it slowly dissolves, it can be quite addictive".

Volgende week geeft hij twee concerten in Ierland, waaronder één in zijn hometown Dublin (ticket: check!) en voor de tour in het voorjaar zijn er al data in België en Nederland bekendgemaakt (voor februari). Niet te missen, folks!


De setlist:

Caucasian Walk
Where'd Ya Go? Gone
Apologia
Next
Caruso
Perfume
King of Trash
Rags To Riches
A Song That Hurts
Able
Angel
///
Each Man Kills the Thing He Loves
It's All Ahead of You
Plaats reactie