The National @ Caprera Bloemendaal, NL - 12/07/2011

Plaats reactie
Gebruikersavatar
re-wout
Fan
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 aug 2011, 21:19
Locatie: Veldegem // Vindikooks - The Darkroom Grooms

The National @ Caprera Bloemendaal, NL - 12/07/2011

Bericht door re-wout »

Dankzij de regen en de files duurde de rit naar het Nederlandse Bloemendaal een kleine 4 uur. Maar ik arriveerde toch nog ruimschoots op tijd aan het openluchttheater in de duinen van deze residentiële gemeente.
Tot mijn verbazing was het slechts motregen die daar uit de lucht viel, maar toen om 20 u. de poorten opengingen, beslisten de hemelsluizen hetzelfde. Het zou regenen tot de laatste noot...

Een kleine boswandeling leidde het publiek tot het goed verborgen amfitheater. In ruil voor een zitje op de eerste rij deelde ik mijn wegwerpponcho met Mandy from Germany, om onze bottoms (tijdelijk) droog te houden.
Het werd 21 u. en het begon nog iets heftiger te regenen toen mijn favoriete nationalisten opkwamen. De bewondering voor die natte menigte voor hen kon je zo van hun gezicht lezen. Zanger Matt Berninger vroeg zich af wat er nu eigenlijk van hen werd verwacht, aangezien dit concert was aangekondigd als 'An Intimate Evening with The National'. Heel wat opties werden geopperd, maar wij waren sowieso al soaking wet, dus dat paste perfect in het plaatje :]

Een strikt akoestisch concert werd het niet, maar een aantal nummers kregen wel een ander arrangement aangemeten, vaak met een akoestische touch. De band was in topvorm, het geluid zat goed en vooral: Matt was heel goed bij stem. De vermoeidheid van Werchter was nergens te bespeuren.
De band opende met 'Runaway' en misschien wel opzettelijk: 'What makes you think I enjoy being led to the flood', werd er gezongen. Hoe dan ook, het is een song die scoort in het nationale ontroerparcours. Daarna haalden ze meteen prijsbeest 'Bloodbuzz Ohio' uit de kast in een versie die dobberde tussen ingetogenheid en opwinding.
De set bevatte ook enkele nummers die weinig of niet aan bod gekomen zijn tijdens de recente tour, waaronder twee nummers uit hun allereerste plaat ('Son' en 'Lucky You') én b-kantje 'Santa Clara'. De a-kant 'Mistaken For Strangers' moesten we helaas missen.

Als toegift speelden ze het breekbare 'Think You Can Wait', één van de twee nieuwe nummers die onlangs digitaal gereleased werden. Maar wat we daarna geserveerd kregen, was een regelrechte storm, want "Bryce wants to rock", klonk het.
Slikken maar: 'Mr. November', 'Terrible Love' en 'Abel'. Toen Matt plots weer besefte dat het kleine waterpartijtje voor het podium hem van het publiek weghield, kegelde hij uit pure frustratie zijn statief in het water (waar een fan later achter dook; "tja, nat ben ik toch al", moet die gedacht hebben).
Voor de afsluiter staken vier bandleden dan toch de plas over om vlak voor onze neus het akoestische 'Vanderlyle Crybaby Geeks' te spelen. En weg was Matt in de tribune.

Een avond om niet snel te vergeten en niet enkel omwille van de omstandigheden. Want als je de regen en de koude plots niet meer voelt, dan weet je dat je getuige bent van een heel sterk concert.

Next stop: hotelkamer in Tilburg. 's Anderendaags was er immers de droge variante in popcentrum '013', in het gezelschap van een paar mensen die ik de avond ervoor had ontmoet.
Het werd iets minder magisch, maar toch weer mooi met een set die (buiten de bisnummers) anders van aanpak was.

De set lists voor de freaks :]

CAPRERA, Bloemendaal
- Runaway
- Bloodbuzz Ohio
- Slow Show
- Lucky You
- Anyone's Ghost
- Afraid of Everyone
- Conversation 16
- Apartment Story
- Son
- Sorrow
- Santa Clara
- England
- About Today
- Fake Empire
////
- Think You Can Wait
- Mr. November
- Terrible Love
- Abel
- Vanderlyle Crybaby Geeks


013, Tilburg
- England
- Anyone's Ghost
- Secret Meeting
- Brainy
- Conversation 16
- Slow Show
- Squalor Victoria
- Afraid of Everyone
- Little Faith
- Son
- Abel
- Lemonworld
- Available
- Cardinal Song
- Apartment Story
- Bloodbuzz Ohio
- Fake Empire
////
- Think You Can Wait
- Mr. November
- Terrible Love
- Vanderlyle Crybaby Geeks
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: The National @ Caprera Bloemendaal, NL - 12/07/2011

Bericht door Rubby »

Super, bedankt voor het mooi verslag :handgestures-thumbupright:
Ik zag ze recent twee keer (Vorst = super, Werchter = heel goed , maar inderdaad wat vermoeidheid was er wel).
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: The National @ Caprera Bloemendaal, NL - 12/07/2011

Bericht door Luk »

Inderdaad een zeer knap geschreven visitekaartje van een nieuw lid op dit forum ! :handgestures-thumbupright:
Met dan nog een bespreking van twee optredens die ik zelf had willen meemaken, en dus zo zelf onrechtstreeks wat kan genieten.
Jammer van de regen die eerste dag, want wat een setlist zeg !

Bedankt!
Gebruikersavatar
re-wout
Fan
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 29 aug 2011, 21:19
Locatie: Veldegem // Vindikooks - The Darkroom Grooms

Re: The National @ Caprera Bloemendaal, NL - 12/07/2011

Bericht door re-wout »

Bedankt voor jullie reactie, Rubby en Luk.
Yep, ik ben nieuw hier. Ik speel al een paar jaar mee met de Vindikooks (en sinds kort met sidekick The Darkroom Grooms) maar was tot voor kort enkel 'lezer' op dit forum.
Heel veel recensies schrijf ik niet. Voornamelijk gaat het over concerten waar mijn concertmakkers niet bij zijn en dan mail ik hen een verslagje. Die concerten van The National zijn van nog niet zo heel lang geleden, dus dacht ik dat ik mijn verslagje hier nog wel kwijt kon :)
Plaats reactie