PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Plaats reactie
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door vinceluka »

Ik had Prince bij zijn meest recente bezoeken (Werchter en Antwerpen) aan ons landje overgeslagen, uit schrik dat de magie van eerder bijgewoonde concerten verloren zou gaan door een mindere passage, wat in Werchter 2 jaar terug ook het geval was heb ik me laten vertellen. Maar als verjaardagscadeau heeft mijn vrouw er voor gezorgd dat ik opnieuw getuige mocht zijn van een heel straf concert, waarvoor dank :romance-hearteyes: , van de beste nog levende performer, dat heeft His Royal Badness gisteren toch nog maar eens mooi bewezen.

Het werd op voorhand aangekondigd, Prince is tegenwoordig ontzettend in zijn nopjes en hij zou er een lap op geven in Gent. Een extra-lang concert waarin hij zijn fans zou trakteren op een staalkaart van zijn talloze (mega-) hits.

Het eerste deel van de set bestond uit lang uitgesponnen nummers die niet echt als hit geboekstaafd staan. Met o.a. ‘When eye lay my hands on u ‘, ‘Endorphinmachin’, ‘She’s always in my hair’ en ‘Dance Music Sex Romance’ zorgde de Minneapolis Midget voor een heerlijk aperitief voor de ‘kenners’. :music-listening:
In het eerste uur speelde hij amper 6 nummers in sublieme versies die af en toe de 15 minuten overschreden. Sommige omstanders zagen al de figuurlijke donkere wolk van een langdradig concert zonder hits hangen. :teasing-blah:
Maar na dit uur stelde Prince dat de soundcheck over was en schonk hij aandacht aan de grote massa door zijn blik met hits open te trekken.
Starten deed hij met een schitterend versie van Purple Rain, hoe bestaat het dat zo’n afgezaagd nummer (de plaatversie) live toch zo weet te boeien.
Purple rain viel echter niet te rijmen met het zonovergoten sfeertje op het historische Gentse plein maar Prince pastte daar een mouw aan door een regen van paarse papiersnippers over het plein te blazen. Een eerste maal Bingo.
Meteen daarna ‘The Beautiful ones’, met uitzondering van ‘Computer Blue’ en ‘Baby I’m a star’ speelde hij alle nummers van zijn doorbraakalbum ‘Purple Rain!
Aansluitend kregen we nog ‘Mountains’ en ‘Controversy’ geserveerd, die laatste iets te vroeg afgebroken naar mijn gevoel.

Na een heel korte break werd ‘Let’s go crazy’ ingezet.
Zijn ‘Dearly beloved’ aan de Sint-Pieters abdij klonk dan ook geloofwaardig genoeg uit de mond van de enige Jehova getuige waarvoor mijn voordeur zou opendraaien.
‘Delirious’, ‘1999’ volgden en ook Sharon Jones & The Dap-kings mochten mee het podium op en werden talloze keren warm aanbevolen aan publiek en radio-zenders door de meester himself.
De vrouwelijk James Brown had ook ons eerder overtuigd in het voorprogramma.
Verder nog een prachtige versie van Little red corvette met mooie ingehouden stukken en dan mochten de backing vocals Shelby Johnson en in mindere mate Liv wharfield alle registers opentrekken met ‘Nothing compares to u’

Tussentijds was er ook ruimte voor een cover hier en daar.
In het begin van de set een leuke instrumentale ‘Love rollercoaster’ op verschillende tempo’s gespeeld. Een stevige portie funk met ‘Play that funky music’ en ‘Everyday people’ waar hij nog redelijk trouw bleef aan de originelen.
Aan ‘Come together’ en een sublieme mix van 3 topnummers in 1 song ‘Waiting in vain’, ‘Crimson & Clover’ en ‘Wild thing’ gaf hij zijn eigen draai, smullen geblazen!
Beschermelinge Andy Allo mocht bij deze mix ook op het voorplan treden als vocaliste maar muzikaal als gitariste weegt ze het lichtst in deze NPG-bezetting.
Toch is deze bijzonder sexy verschijning, hot as hell , een heel belangrijke factor en wellicht de reden waarom Prince zich zo in zijn sas voelt (volgens Stijn vormen ze dan ook een nieuwbakken koppeltje).
Belgium I think i love you, but I wanna know for sure was maar één uit de vele geslaagde interacties met zijn publiek.
Hij vroeg zijn fans ook waar ze nog naar toe gingen na de show (teaser met mogelijke aftershow?) en begon aan ‘Take me with u’
Hij plakte er de superbekende songs ‘Raspberry beret’ en ‘Cream’ achter, altijd gewonnen spel bij het gros van het publiek


Na 2 en half uur vond hij het even welletjes en ruilde hij zijn bezwete geel tenue voor een zwart pak.
Hij kwam terug en liet de juke-box op volle toeren draaien.
Met een heerlijke medley/sampler set van ‘When Doves cry’en instrumentale stukken uit ‘Sign of the times‘, ‘Darling Nikki’, ‘Nasty Girl’ en ‘I would die 4u’
I have no more hits maakte Prince zich er met een kwinkslag van af, maar hij corrigeerde snel en zei ‘ We’ll be here till tomorrow if I need to play all of them.

Dan kwam de party helemaal op kruissnelheid :music-rockout: en kreeg hij gans het plein aan het dansen met ‘The Bird’, ‘Jungle Love’ en ‘A love bizarre’ wederom Bingo.
Reeds een tweede maal deze avond kregen een 15-tal mensen uit de golden circle het genoegen om loos te gaan op het podium, ze werden uitverkoren door de backing vocals om te dansen op de uitlopers van het podium.
Eén dame won het grote lot en werd door Prince toegeroepen ‘Hey grandma come to dance with me’. De kranige dame deed het voortreffelijk en ze mocht als beloning zijn gitaar rond de schouders nemen, Prince sprong op zijn piano en genoot zichtbaar terwijl de rest van The New Power Generation doorjamde.

Als apotheose liet hij zijn publiek minutenlang ‘We like funky music’ scanderen en liet dan een salvo aan vuurwerk los op het St-Pietersplein.

Ik dacht logischerwijze dat dit het einde was van een fantastische concertavond maar bij het opschuiven naar de uitgang kwam ik nog een kennis tegen die wou wedden voor een bak Duvel dat Prince nog niet aan het einde van zijn Latijn was.
Met Prince weet je nooit natuurlijk en ik besliste wijselijk om niet in te gaan om zijn voorstel want jawel niet veel later had hij plaatsgenomen achter de piano voor een beklijvend ‘sometimes it snows in april’.

En nog was het niet gedaan
De retorische vraag ‘Can i play one more?’ kreeg het verwachte antwoord
de zoveelste en laatste toegift was ‘Peach’.
Ik had graag nog wat langer willen genieten van de vibe die op het plein rondging maar onze babysit had daar geen boodschap aan.

Setlist (liefst 3u40 (van 20u15 tot 5 voor twaalf) quasi non-stop)


When Eye Lay My hands On U
Endorphinmachine
She's Always In My Hair
Dreamer - Welcome 2 America
D.M.S.R.
Love Rollercoaster (instrumental)
Play that Funky Music
Musicology - Prince & The Band
Purple Rain
The Beautiful Ones
Mountains
Everyday People
Come Together
Shhh - U Will Be With Me
Controversy

Let's Go Crazy
Delirious
Let's Go Crazy (reprise)
1999
Little Red Corvette
Nothing Compares 2 U
Crimson And Clover - Waiting In Vain – Wild Thing
Take me With U
Raspberry Beret
Cream
Cool - Don't Stop 'Til You Get Enough

If I Was Your Girlfriend
Kiss

Medley – sampler set
When doves cry - Nasty girls (instr.) - Sign o' the times - Darling nikki (instr.) - I Would Die 4 U (instr)...

The Bird
Jungle Love
A Love Bizarre
(We like funky music (chant) )

Sometimes It Snows In April
Peach

New Power generation bezetting (5 vrouwen en 2 mannen)
Bas : Ida Nielsen
Gitaar : Andy Allo
(Backing) Vocals : Liv Wharfield en Shelby Johnson
Piano : Cassandra o’Neil
Drums : John Blackwell
Keyboards : Morris Hayes
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door Keiem »

leuke review !

Afbeelding
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door Rubby »

Het was inderdaad een superconcert !!! :clap: :clap: :clap:

Mooi verslag vince, super met al die details (heb je dan wel nog tijd om een beetje mee te swingen :banana-dance: ) ?
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door Luk »

Rubby schreef:Het was inderdaad een superconcert !!! :clap: :clap: :clap:

Mooi verslag vince, super met al die details (heb je dan wel nog tijd om een beetje mee te swingen :banana-dance: ) ?
Inderdaad, zeg ! Bedankt om ons zo een beetje mee te laten genieten! Verdorie, wat een setlist ! Waar is die smiley voor "jaloers"? :(
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door vinceluka »

@ Rubby
Jazeker, heb ook staan shaken, stond er heus niet met pen en papier om de volgorde van songs te noteren.
Eenmaal de juiste setlist gevonden op het net, tussen de talloze foute, komt het verslagje vanzelf.
@ Luk
Ik had het mezelf in ieder geval niet vergeven indien ik dit zou gemist hebben.
Eigenlijk ben ik ook jaloers op zij die er gisteren bij waren, want meer dan de helft was anders.

Dit speelde hij gisteren en dinsdag niet
(evenwel niet zeker of het klopt , maar komt vanzelfde bron als die van di dus denk het wel)

People Pleaser
I Like It There
Sexy Dancer
Unidentified song
Only Heaven Knows
Pop Life incl. Scrapple From The Apple interpolation
Beggin' Woman Blues
The Question Of U (instrumental)
The One
U Got The Look
Something In The Water (Does Not Compute)
A Case Of U
Under The Cherry Moon (instrumental)
How Come U Don't Call Me Anymore

en volgende covers
You Are The One for me
Le Freak
Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Gingerbread Man incl. interpolation Misty Blue Liv Warfield and Shelby J. on lead vox
Let's Get It On
Make You Feel My Love
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door berwt »

Ik was er gisteravond bij, maar denk toch dat de avond ervoor mij beter zou gelegen hebben… Ik hoorde dinsdag thuis (de andere kant van Gent) al het vuurwerk even voor 12 en daarna nog wat bis (of tris of quadris of wat is het). Gisteren was het “al” een half uur eerder afgelopen. Ik ben maar een best-of-Prince-kenner, dus weet niet wat hij precies allemaal gespeeld heeft, maar in elk geval niet gehoord (of niet herkend): When Doves Cry (wat mij ook deed twijfelen want ik meende het wel herkend te hebben vanop ons balkon ), Play that funky music, Everyday people, Come together, Little red corvette, nothing compares 2 u, Don’t stop till you get enough. Toch wel knap, dat je een optreden geeft van 3,5u en de volgende dag dan nog eens een hoop vervangt door andere nummers. Purple rain zat bij ons trouwens een heel eind verder in de set, wat vind ik, wel een goed idee was. Een hoogtepunt komt toch altijd beter over naar het einde.

Hoedanook, los van die vergelijkingen: het was een perfect geperformed concert, hoewel ik de hits liever, zowel in de setlist als in uitvoering, gemengd gezien had met het funkfeestje van het begin. Nu kwam het meer over als optreden deel 1 en optreden deel 2.

En inderdaad vince, die Andy is een ongelooflijk lekker ding. Dat ze geen groot gitariste is en van de 3 hoofdzangeressen de minst briljante, dat nam ik er graag bij.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: PRINCE, St-Pietersplein Gent 05-07-11

Bericht door Rubby »

vinceluka schreef:@ Rubby
Jazeker, heb ook staan shaken, stond er heus niet met pen en papier om de volgorde van songs te noteren.
Eenmaal de juiste setlist gevonden op het net, tussen de talloze foute, komt het verslagje vanzelf.
Blijft toch knap verslag hoor :handgestures-thumbupright: ik zou het niet kunnen (mss zaten de 4 dagen werchter hiervoor wel tussen :roll: )
Plaats reactie