SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Plaats reactie
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Bericht door Tonyvdb »

Suede speelde een op voorhand gewonnen wedstrijd, want dit optreden maakte deel uit van een (mini-)tournee n.a.v. hun net gereleasde dubbele best-of : één kant met de (meeste) singles en een tweede CD met de beste B-kanten (ik ken weinig of geen bands met zo veel goede B-sides : check 'Sci-Fi Lullabies') en LP-tracks : een naar mijn mening uitstekende bloemlezing van hun carrière, door de Suede-leden zelf samengesteld.
Net zoals op die verzamel-CD werd gisteravond hoofdzakelijk geput uit de eerste drie albums, uit het vierde album 'Head Music' kregen we alleen het stampende 'Never get enough' en het heerlijke 'Everything will flow'
Uit het laatste album 'A new morning' kregen we helemaal niets, maar wie die ooit gehoord heeft (en gezien : lelijke hoes en al!) zal weten waarom.

Klokslag negen uur brulde als binnenkomer 'Bodies' van Sex Pistols door de boxen en was de toon gezet : we kregen, in een hels tempo, werkelijk een in-druk-wek-ken-de lawine aan kleine en grote hits en andere publiekslievelingen ('To the birds', 'Killing of the flashboy', 'The Asphalt World'), waarvoor hoofdzakelijk werd gekozen voor de strakke rockende nummers - Suede heeft nochtans minstens twee handvol geweldige 'trage' - en dat werkte wonderwel...
Het eerste hoogtepunt 'Trash' werd - opgezweept door een bijzonder actieve en nog altijd even charismatische/nichterige (schrappen wat niet past) Brett Anderson - door de hele zaal meegebruld, en dat zou de hele avond zo blijven : Animal nitrate, Filmstar, New generation, She, We are the pigs en - naast 'Trash' - mijn favoriete drie Suede-songs 'The wild ones', 'So young' en 'Metal Mickey' (ik ontmoette er zelfs voor het concert zelfs één, in de gedaante van Peter D.)
Afgesloten werd met nog twee prijsbeesten van de derde LP 'Coming up' : 'The beautiful ones' en bisnummer 'Saturday night' ...

Mijn vrouw had mij halvelings tegen mijn zin meegetroond, maar ik ben ze uiteindelijk heel dankbaar want ik voelde mij anderhalf uur lang terug zestien/zeventien jaar, en vond Suede voor dat anderhalf uur terug de beste band ter wereld.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Bericht door Rubby »

Bedankt voor het verslag tony, had via Banaan Mario ook al vernomen dat het in orde was.
Ik kon er jammer genoeg niet bij zijn deze keer, ik heb ze in hun beginperiode (net toen hun tweede CD uit was) nog gezien in Brussel en vond hun toen al super .
Hopelijk doen ze deze zomer nog een paar festivals :thumb1:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Bericht door straight banana »

Tonyvdb schreef:Suede speelde een op voorhand gewonnen wedstrijd, want dit optreden maakte deel uit van een (mini-)tournee n.a.v. hun net gereleasde dubbele best-of : één kant met de (meeste) singles en een tweede CD met de beste B-kanten (ik ken weinig of geen bands met zo veel goede B-sides : check 'Sci-Fi Lullabies') en LP-tracks : een naar mijn mening uitstekende bloemlezing van hun carrière, door de Suede-leden zelf samengesteld.
Net zoals op die verzamel-CD werd gisteravond hoofdzakelijk geput uit de eerste drie albums, uit het vierde album 'Head Music' kregen we alleen het stampende 'Never get enough' en het heerlijke 'Everything will flow'
Uit het laatste album 'A new morning' kregen we helemaal niets, maar wie die ooit gehoord heeft (en gezien : lelijke hoes en al!) zal weten waarom.

Klokslag negen uur brulde als binnenkomer 'Bodies' van Sex Pistols door de boxen en was de toon gezet : we kregen, in een hels tempo, werkelijk een in-druk-wek-ken-de lawine aan kleine en grote hits en andere publiekslievelingen ('To the birds', 'Killing of the flashboy', 'The Asphalt World'), waarvoor hoofdzakelijk werd gekozen voor de strakke rockende nummers - Suede heeft nochtans minstens twee handvol geweldige 'trage' - en dat werkte wonderwel...
Het eerste hoogtepunt 'Trash' werd - opgezweept door een bijzonder actieve en nog altijd even charismatische/nichterige (schrappen wat niet past) Brett Anderson - door de hele zaal meegebruld, en dat zou de hele avond zo blijven : Animal nitrate, Filmstar, New generation, She, We are the pigs en - naast 'Trash' - mijn favoriete drie Suede-songs 'The wild ones', 'So young' en 'Metal Mickey' (ik ontmoette er zelfs voor het concert zelfs één, in de gedaante van Peter D.)
Afgesloten werd met nog twee prijsbeesten van de derde LP 'Coming up' : 'The beautiful ones' en bisnummer 'Saturday night' ...

Mijn vrouw had mij halvelings tegen mijn zin meegetroond, maar ik ben ze uiteindelijk heel dankbaar want ik voelde mij anderhalf uur lang terug zestien/zeventien jaar, en vond Suede voor dat anderhalf uur terug de beste band ter wereld.

Yup, 't was primadelux
Heb jullie overigens gezien, maar kon niet even gedag komen zeggen, ik zat bovenaan.
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

Re: SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Bericht door Guess Who s Ozzy »

SUEDE, Koninklijk Circus, Brussel, 29/11/2010

'Tweede leven voor SUEDE dankzij herboren Brett Anderson'

Channel Zero, Pavement, Alice In Chains, Faith No More, Blur, Soundgarden...: wie tegenwoordig zijn geld inzet op reunies van 90ies bands zit gebeiteld voor big business. Of ook het in 2003 ter ziele gegane SUEDE aan dit rijtje zou worden toegevoegd was aanvankelijk echter weinig duidelijk; afgelopen voorjaar had dit Londens Britpop instituut op uitnodiging van Roger Daltrey weliswaar een one-of gig toegezegd in kader van de Teenage Cancer Trust concerten, maar nadien werd met geen woord meer gerept over een mogelijke reincarnatie van de groep. De uiterst lovende recensies na hun benefietoptreden in de Royal Albert Hall, de lokroep van de £££ of de smeekbedes van het nog steeds vrij omvangrijke fanlegioen: er waren uiteindelijk toch redenen te over om Suede over de streep te trekken en voorzichtig een tweede leven te beginnen. En ja, zelfs oorspronkelijk gitarist Bernard Butler had openlijk zijn zegen gegeven aan de reunie, maar hij bedankte wel voor de eer om zijn voormalige makkers te vergezellen op een kleinschalige Europese tour die afgelopen maandag ook het majestueuze en tot aan de nok gevulde Koninklijk Circus aandeed.

Het was best wel een vreemd tafereel toen het optreden in het pikdonker werd afgetrapt door de integrale versie van The Sex Pistols’ “Bodies” door de boxen te laten knallen. De levende lijven van Suede kregen we pas te zien toen “This Hollywood Life” en “She” de set strak openden. Geen evidente songkeuzes om een vooraf aangekondigd ‘best of’ feestje mee te openen, maar de groep stond wel van meet af aan op scherp waardoor wij in ieder geval reeds beseften dat dit een mooie avond ging worden. Op de immer slanke frontman Brett Anderson lijken de jaren allerminst vat te hebben. Na een weinig indrukwekkend solo avontuur oogt de Londenaar als herboren tussen zijn vroegere makkers: als een hyperkinetische crooner met overslaande falsetstem zweeft hij over het podium, reeds tijdens het tweede nummer gaat het zwarte hemd spontaan open, en regelmatig zoekt de adonis fysiek contact met het publiek op de eerste rijen waarbij misplaatste karaoke taferelen gelukkig uitblijven.
Vanaf “Trash” kregen Anderson & co het publiek onvoorwaardelijk mee, en dat zou zo blijven voor de rest van de avond. De groep kan dan ook terugvallen op een rijkgevulde catalogus waarbij nadrukkelijk werd geciteerd uit de eerste drie albums ‘Suede’ (’93), ‘Dog Man Star’ (’94) en ‘Coming Up’ (’96). Tussen de snedige post-glamrock van “Animal Nitrate”, “We Are The Pigs” en het briljante B-kantje “Killing Of A Flash Boy” zaten gelukkig ook de nodige rustpunten ingebouwd. Een desolaat “By The Sea” werd door Neil Codling op keyboards ingeleid, en even later mocht hij uit datzelfde instrument ook strijkers te voorschijn toveren toen “Everything Will Flow” het Koninklijk Circus onderdompelde in een bloedrode lichtgloed. Dit waren de zeldzame momenten dat een groepslid uit de schaduw kon treden van Anderson, die als een androgeen bastaardkind van Bowie en Morrissey verder alle aandacht opeiste.
Een zinderende finale werd ingezet met een ferm ingekorte versie van “The Asphalt World”. Ironisch genoeg blijkt dit pastoraal hoogtepunt uit Suede’s opus magnum ‘Dog Man Star’ aan de basis te liggen van het hanengevecht dat oorspronkelijk gitarist Bernard Butler uiteindelijk zijn kop zou kosten in de groep; Butler’s originele versie van het nummer besloeg maar liefst 25 minuten, inclusief een acht minuten durende gitaarsolo, maar nadat hij zijn C4 had gekregen bleven daar nog ‘amper’ 10 minuten van over. Met de eindmeet in zicht werd vervolgens in een strak tempo het indrukwekkend best-of rijtje “So Young”, “Metal Mickey”, persoonlijk kippenvelmoment “The Wild Ones”, “New Generation” en “The Beautiful Ones” afgewerkt.

Suede staat niet bepaald bekend als groot liefhebber van encores, maar toch hadden de heren nog een klein desertje voorzien. “Saturday Night” werd door Brett Anderson een beetje onhandig aangebracht als een probaat middel tegen de maandagavondblues, en dat was het eigenlijk ook wel een beetje. De ranke frontman nam uitgebreid de tijd voor een ereronde langs de eerste rijen en liet een zelfvoldaan publiek achter. En ja, nu de tweede postpunk storm in hun thuisland stilaan begint te verstillen lijkt de tijd misschien wel rijp voor Suede om zich opnieuw in de strijd te gooien om de eretitel ‘Britain’s Best Band’. Vanavond hadden ze alvast geen concurrentie, of om een aantal adjectieven uit Jools Holland’s befaamde woordenschat te gebruiken: ‘Suede were marvellous, magnificent and simply stunning!’
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: SUEDE - Koninklijk Circus - maandag 29-11

Bericht door Tonyvdb »

nice one, Ozzy, heb je niet gespot daar vorige maandag
Plaats reactie