FORUM Eindejaarslijst

Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

FORUM Eindejaarslijst

Bericht door vinceluka »

Hallo forummers,

Sommige houden ervan andere haten ze, de eindejaarslijstjes.

Ik ben wel eens benieuwd welke CD als beste van het jaar uit de bus zou komen
bij een rondvraag onder de forumbezoekers.
Want je mag toch veronderstellen dat muziekquizzers een pak Cd's verslinden op jaarbasis.

Vandaar mijn oproep om een ALBUM TOP 10 in mijn mailbox (vincent.matten@telenet.be
) te droppen en wie ook een SINGLE TOP 10 wil insturen moet zich vooral niet inhouden.

Jullie krijgen 3 weken de tijd om daar eens over na te denken
Deadline : 9 januari 2009

Van zodra alles is opgeteld maken we de volledige uitslag bekend.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Keiem »

Mijn albums van 2008

Net Niet: Gnarls Barley, Girls In Hawaii, Timesbold, Wolf Parade, Stephen Malmus.

Afbeelding

25. Fleet Foxes - Fleet Foxes
“Hold me dear , into the night. Sun, it will rise soon enough.”
In heel wat lijstjes (Humo!) de nummer één van het jaar. Terecht uiteraard, al kon de americana van deze nieuwe band me nooit een volledig album lang in de ban houden. Maar toch, puike plaat!
24. 808s And Heartbreaks - Kanye West
“Can’t stop having these visions, I gotta keep with it.”
Zijn vierde alweer en opnieuw in orde. Misschien een beetje teveel gebruik gemaakt van de vocoder. Daardoor is dit misschien zijn minste, maar steekt hij toch nog ver genoeg boven zijn generatiegenoten uit.
23. Saturnalia – The Gutter Twins
“There’s nothing I can do, but be the Devil’s plaything, Baby”
Een combinatie Dulli/Lanegan? Zeg nu zelf, dat kan toch niet missen. Vooraf had ik wel gegokt dat het top 10 materiaal zou zijn. Net niet, maar een solide rockplaat is het wel geworden.
22. Lie Down in the Light - Bonnie Prince Billy
"I like the places where the night does not mean an end"
Zijn beste sinds ‘I see a darkness’ uit 1999. Met heel wat meer toeters en bellen opgenomen dan we van hem gewend zijn.

Afbeelding

21. In The Future - Black Mountain
“You may raise your rifle to the sun, but you have not won.”
Het album mag dan wel ‘in the future’ heten, dit klinkt alsof het zo uit 1973 komt. Deep Purple voor de jonge generatie.
20. Attack and Release - The Black Keys
“I will be the one to pull you through the mirror, before you come, before you come undone.”
Sinds Thickfreakness een band die ik met plezier volg. Niet hun allerbeste, maar wel hun toegankelijkste. Een band die wel eens een stubru-hitje verdiend.
19. Rook – Shearwater
"The way is to climb, the way is to lie still and let the moon do its work on your body.”
Voor elke Coldplay zijn er ook tientallen goeie bands die veel minder aandacht krijgen. Dit zijproject van Okkervil River gaat van zuivere FM rock tot experimentele noise. Voor de liefhebbers van Radiohead anno 1996.
18. Welcome To The Blue House - Tim Vanhamel
“I've been here before, but when or how is a mystery to me.”
Altijd al gek geweest van Millionaire, en ook zijn soloplaat was een schot in roos dit jaar. Een typische ‘verwerkings’plaat na een pijnlijke liefdesbreuk.

Afbeelding

17. Ten Stones - Woven Hand
“To the humble he has given grace, from the proud he hides his face.”
Dit is de eerste van Woven Hand waarvoor ik (gedeeltelijk) dezelfde gevoel krijg als bij een Sixteen Horsepower album. Heel wat sterker en wilder dan het vorige werk.
16. London Zoo - The Bug
“So many thing they get me angry, and so many things they get me mad.”
Het was een erg flauw jaar voor dance (waar blijft dat debuut van Crookers toch?), maar dit was een lichtpuntje. Waar vorig jaar Burial nog de grimmige sfeer als leidraad had is het op deze pure dancehall-fun.
15. Consolers Of The Lonely - The Raconteurs
“Someone somewhere some help me settle what is on my mind.”
Vergeet Metallica of Guns n’ Roses. Jack White is de grote hoop van de rockmuziek. Wie zijn White Stripes te basic vindt kan zeker terecht bij de grandeur van deze ‘hobbygroep’, die al lang die status niet meer heeft.
14. Intimacy - Bloc Party
“I can be as cruel as you, fighting lies with lies.”
Hun derde en misschien niet hun beste, maar zeker hun best klinkende. Op deze plaat vinden ze echt het geluid dat ze in de komende jaren moeten blijven nastreven. En een paar echte classics van songs die deze plaat hoog boven het gemiddelde doen uitsteken.

Afbeelding

13. Carried To Dust – Calexico
“The music box broken that once was his soul, It’s sad little song spinning out of control.”
Calexico is duidelijk een band die wil evolueren. Ze blijven uiteraard americana van de beste pluimage maken, maar de ene keer is dat mariachi stijl (Hot Rail), dan eens rock (Garden Ruin) en op deze toch ietwat meer chilled-out.
12. The Age Of The Understatement - The Last Shadow Puppets
“Subtle in her method of seduction, the twenty little tragedies begin.”
Phil Spector zou het niet beter gekunnen hebben. Een fenomenale rockplaat met een breed, rijk geluid dat de uitmuntende songs voorziet een tijdloze schoonheid.
11. A Mad & Faithful Telling – Devotchka
“If you win the rat race… if you come in first place, then a rat is all you will be.”
Uit de Balkan komt er veel mooie muziek, althans, dat zou je denken. Want deze band komt ook uit de US of A, net als genre-genoten Beirut. De ene keer zuivere pop, daarna een treurige ballad, allemaal overgoten met een saus van violen, blazers en accordeon.
10. Accelerate – REM
“And you realize your fantasies are dressed up in travesties.”
‘Eindelijk’ is het perfecte woord bij deze. Eindelijk maakten ze nog eens een album dat mocht gehoord worden. Back to basics, rauw en wild. Want wie zal zich na deze nog ‘Around The Sun’ of ‘Reveal’ herinneren?

Afbeelding

09. Feed The Animals - Girl Talk
“Cause nothing compares ... Nothing compares to you ...”
De partyplaat van het jaar komt opnieuw op naam van Girl Talk te staan. Meer dan 300 (!) samples gemixt in een wilde mashup waarbij het voor elke muziekkwisser een kunst is om er zoveel mogelijk uit te herkennen.
08. Dear Science - TV on The Radio
“Heart beat sounding, ricocheting in their cage.”
Al een paar jaar bezig door te dringen tot de diepste gronden van mijn muziekhart. Erg vlug gaat dat niet want ze maken erg innovatieve, maar eveneens zeer ondoorgrondelijke muziek. Maar het lukt ze altijd beter en beter. Ik begin er zelfs al serieus van te genieten.
07. Dig!!! Lazarus Dig!!! - Nick Cave and The Bad Seeds
“The light upon your rainy streets offers many reflections, I won't be hold responsible for my actions.”
Moet ik hier nog woorden aan vuil maken? Het is Nick Cave jongens, en een goeie alweer.
06. Santogold – Santogold
“Creep up and suddenly I found myself an innovator.”
Geen album uit deze lijst klinkt meer 2008 als deze. Hiphop, rock, reggea, R&B, Dancehall etc… En wat nog meer telt: geen enkel slecht nummer op dit debuut. M.I.A. is zooo 2007.

Afbeelding

05. Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust - Sigur Ros
“Feginn fann ég þar Þökkum ákaflega.”
Met elke plaat stijgt hun populariteit een beetje, maar een hitband zal het wel nooit worden. Spijtig, al zullen ze later zeker beschouwd worden als één van de invloedrijkste en belangrijkste bands van dit decennium.
04. The Hungry Saw – Tindersticks
“The first cut is the skin, the second is the muscle.”
Zo ergens rond de Westhoek is nog steeds het gat in de lucht te zien dat ik daar gesprongen heb toen ik deze nieuwe Tindersticks in handen kreeg. De verkleinde bezetting doet ze duidelijk deugd en ik vind het nog steeds een groep om te koesteren.
03. Midnight Boom - The Kills
“Lipstick letters and souvenirs, make a mockery of your fears.”
Een plaat vol lekkere hooks en leuke poprock. Dit duo doet met zijn tweetjes (en een drumcomputer) veel meer dan 90% van de bands uit de afrekening. Een must.
02. Microcastle (+Weird Era Cont.) – Deerhunter
“Focus on depths that was never there, nothing's easy nothing’s fair.”
Waar hun vorige Cryptograms nog ietwat verloren ging in moeilijkdoenderij is het met deze wel volop prijs. Ze beheersen het crescendo-trucje uitstekend en zelfs de langere songs vervelen geen seconde. Het is nog steeds geen spek voor ieders bek, maar dit klonk bij mij vrijwel onmiddellijk als een klassieker.

Afbeelding

01. Third – Portishead
“Wild, white horses, they will take me away.”
Maar er was dit jaar niets opgewassen tegen DE comeback van het jaar. Portishead bracht eindelijk hun derde uit, elf jaar na de vorige. Ik durf het niet elk jaar te zeggen, maar deze keer wel: 10/10! De samples zijn grotendeel thuisgebleven en de ijle electronica is dankzij een injectie van folk en rock opnieuw een paar jaar voor op zijn tijd. Als ik weer zolang op de volgende moet wachten, het zij zo. Dan verwacht ik in 2019 opnieuw een klassieker zonder weerga.


ook hier te vinden:
http://users.skynet.be/fa410117/lijst/d ... _2008.html
maar ook: mijn lijst met beste films van 2008:
http://users.skynet.be/fa410117/lijst/d ... 02008.html
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door vinceluka »

Schitterend gedaan Keiem
kan zo in een muziekblaadje gepubliceerd worden.

reeds 5 lijstjes binnen (keiem's publiekelijk lijstje meegerekend) en tot nu toe redelijk divers qua samenstelling, maw nog geen album die er bovenuit steekt.
Keiem schreef:16. London Zoo - The Bug
“So many thing they get me angry, and so many things they get me mad.”
Het was een erg flauw jaar voor dance (waar blijft dat debuut van Crookers toch?), maar dit was een lichtpuntje. Waar vorig jaar Burial nog de grimmige sfeer als leidraad had is het op deze pure dancehall-fun.
Ik geef je gelijk qua albums want geen albums van Justice, Digitalism, Burial, Chemical Brothers, LCD Soundsystem, MIA, Gui Boratto, The Field, Pantha du Prince ....... dit jaar

1 dance-album die er echt bovenuit steekt, dat van Crystal Castles

maar wel erg veel goede tracks

beginnen met de populaire stubru dancenummerkes
* Hercules & Love affair - Blind
* The Subs - Kiss my trance
* Friendly Fires - Paris
* John Dahlbeck - Pyramid
* Eric Prydz - Pjanoo
* Fake Blood - Mars
* Midnight Juggernauts - Shadows
* Hot Chip - Ready for the floor
* Aeroplane - Whispers
...... Glimmers, Agoria, Wiley, Dizzee Rascal, Mandy Vs Bookashade

En dan de minder bekende pareltjes
* Mujava - Township Funk (check this out!)
* Radio slave - Grindhouse
* Surkin - White knight two
* Eine kleine Nachtmusik - Feurprobe
* Johnny D - Orbitallife
* ZTT - The worm
* Buraka som sisterna - Sound of Kuduro
* Ilario Alicante - Vacaciones en Chile
* Deadmau5 - I remember
* Sebo K - Diva
* Crystal castles - Crimewave / Courtship dating / Untrust me

en dan zwijgen we nog van de hype 'Late of the pier' ('focker', 'space and woods')
en de superbe Santogold

Conclusie :
het dance-jaar 2008 was nog zo slecht niet
Dance-album van 2008 : Crystal Castles - Crystal castles
Dance-track van 2008 : DJ Mujava - Township funk
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Keiem »

kiss my trance en knobbers zijn mijn uit-freak-platen van het jaar. Santogold en Hercules (disco!) vind ik niet zo 'dance' eigenlijk. Maar hoedanook, het is duidelijk nog iets meer jouw territorium.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door vinceluka »

Keiem schreef:kiss my trance en knobbers zijn mijn uit-freak-platen van het jaar. Santogold en Hercules (disco!) vind ik niet zo 'dance' eigenlijk. Maar hoedanook, het is duidelijk nog iets meer jouw territorium.
.

Santogold, das een potpourri van stijlen
Haar album hoef ik niet aan te prijzen, maar minder bekend is de de mixtape die Diplo gemaakt heeft met remixen van Santogold nummers en andere vette shit
'Top Ranking Santogold A Diplo Dub'
verplichte kost voor liefhebbers van Dub, funk, Electronica, Hip Hop Soul Beats, Electro Punk Mash Up
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Rubby »

Ik heb ook mijn lijstje doorgestuurd, nogal mainstream :? , maar so what. :thefinger:
Knap overzicht trouwens van Keiem, mooi gemaakt, niet allemaal mijn ding maar leuk om te lezen en nodigt uit om nog andere zaken aan te schaffen :thumb1:
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door John Winston Lennon »

Met die Keiem wil ik wel eens e klapekke doen, interessante meziekkeus.

Alleen mijn top 10:


1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10.Afbeelding
Dakota via Liverpool
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Keiem »

die Viarosa heb ik ook staan en is een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Ik vond hem idd goed, maar ga hem nog eens een paar extra luisterbeurten geven. Willard Grant Conspiracy vond ik dan weer wat minder dan hun vorige 'Let it rol' die mijn top3 destijds haalde. Ook enkele uit je lijst die ik eens moet in huis halen (Felice Brothers). Ryan adams heeft dan weer nooit iets echt gedaan voor mij.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Tonyvdb »

schitterende lijstjes, jongens ... al mis ik My Morning Jacket ... in tegenstelling tot de meesten, vind ik dit terug een heel sterke plaat, en kan mij meer bekoren dan het ermee eindeloos vergeleken Fleet Foxes ...

edit : en Grace Jones :app:
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door John Winston Lennon »

Keiem schreef:die Viarosa heb ik ook staan en is een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Ik vond hem idd goed, maar ga hem nog eens een paar extra luisterbeurten geven. Willard Grant Conspiracy vond ik dan weer wat minder dan hun vorige 'Let it rol' die mijn top3 destijds haalde. Ook enkele uit je lijst die ik eens moet in huis halen (Felice Brothers). Ryan adams heeft dan weer nooit iets echt gedaan voor mij.

Ja, zo zie je maar. Ik vond deze Willard Grant dan weer beter dan de vorige :? en Ryan kan bij mij moeilijk iets slecht doen.
Ik heb er nog wel wat meer. Black Mountain kocht ik pas in december en zou niet misstaan in een top 10. De Wolfmothers van 2008.
JJ Grey & Mofro, Grayson Capps, Alejandro Escovedo, Washington, Hyacinth House.
En te laat voor de lijstjes maar prachtige Florida swamp blues: Swamp Cabbage.

Viarosa bevestigt met hun tweede dat ze echt wel goed bezig zijn. Daarom nummer 1.
Dakota via Liverpool
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door bart depauw »

Ik luister niet echt naar muziek, maar voor mij was dit een jaar van de (her)ontdekking van de elektronische -al dan niet dance- muziek. Dingen als Tocadisco (alles), MGMT, Cut Copy, Agoria vond ik er dit jaar uitspringen. Zelfs een niemendal als Mars van Fake Blood vind ik tegenwoordig meer te pruimen dan de zoveelste zaag in het zogezegde singer-songwriter of rockgenre.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Tonyvdb »

bart depauw schreef:. Zelfs een niemendal als Mars van Fake Blood vind ik tegenwoordig meer te pruimen dan de zoveelste zaag in het zogezegde singer-songwriter of rockgenre.
voor een groot deel akkoord :thumb1:
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door rino »

bart depauw schreef:Ik luister niet echt naar muziek
:o Aldus één van de grote bezielers van dit onvolprezen forum die bovendien ook wekelijks op één of andere muziekquiz te vinden is. :shock: :wink:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door Tonyvdb »

Tonyvdb schreef:
bart depauw schreef:. Zelfs een niemendal als Mars van Fake Blood vind ik tegenwoordig meer te pruimen dan de zoveelste zaag in het zogezegde singer-songwriter of rockgenre.
voor een groot deel akkoord :thumb1:
even specifiëren dat ik de meeste groepen, die Keiem opsomt en die ik ken, wel kan smaken, heel erg zelfs sommige ... ik heb het meer over (en Bart mss ook) de laatste nieuw k*tsingle van pakweg Red Hot Chili Peppers, Zornik of Arid ...
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: FORUM Eindejaarslijst

Bericht door rino »

Dit is volgens mij het beste van alweer een jaartje StuBru:

1) The age of the understatement - The Last Shadow Puppets
2) Wie danst er nog? - Monza
3) One day like this - Elbow
4) Touch me I'm going to scream (Part 2) - My Morning Jacket
5) White winter hymnal - Fleet Foxes
6) Love is noise - The Verve
7) My mistakes were made for you - The Last Shadow Puppets
8 Push your head towards the air - Editors
9) We'll live and die in these towns - The Enemy
10) Eternal woman - dEUS

Verder ook nog mooie dingen gehoord van The National, Tindersticks, Babyshambles, Shout Out Louds, The Hickey Underworld, White Lies, Band of Horses, The Ting Tings, Glasvegas, Arctic Monkeys, British Sea Power, The Black Box Revelation, Tim Vanhamel, Nick Cave & The Bad Seeds, Kings of Leon, Oasis, Franz Ferdinand,...
Laatst gewijzigd door rino op ma 29 dec 2008, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie