Vlaamse hits begin jaren '90

Plaats reactie
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Vlaamse hits begin jaren '90

Bericht door Tonyvdb »

een wat vreemd vraagje : waarom stonden in begin van de jaren '90 geen Vlaamse hits in de BRT Top30?

Was dat omdat er een apart Vlaamse top10 was of zo?
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Als ik het mij goed herinner was dat effectief een periode zo. Of dat dat begin jaren 90 was, kan ik niet bevestigen.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1574
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Dat is inderdaad een hele tijd zo geweest, bizar genoeg. Nederlandstalige liedjes uit Nederland mochten dan wél in de BRT Top 30, maar die uit Vlaanderen niet "omdat ze al in de Vlaamse top 10 mochten".

Was dat ook al niet zo in de jaren 1980?

Stel je voor dat ze in het Verenigd Koninkrijk een analoge regel hanteerden voor hùn hitparade... dat zou nóg belachelijker zijn!

In die tijd, toen platenwinkels telefonisch hun best verkopende platen doorbelden aan een gerechtsdeurwaarder (was ook die Van Backlé die in massa's TV-programma's opdook, denk ik, of vergis ik me nu) of soms aan diens vrouw, bestond de albumlijst zelfs maar uit ... 5 posities. Begin jaren 1990 stond daar ooit een obscure CD in van Guns N' Roses genaamd "You loose your illusion 1 and 2". :shock: In alle beschaafde landen kon men wél in de hitlijst zien of deel 1 of deel 2 van "Use you illusion" beter verkocht. Ook het onderscheid tussen de CDs "Laura" en "Laura Pausini" die tegelijk scoorden werd een tijdlang niet gemaakt. Met de Ultratop kwam er eindelijk wat professionalisme...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

ok, dank voor de info, heb dat inderdaad ook altijd een beetje onnozel gevonden ...
Plaats reactie