Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door DVNO »

Laat mij maar beginnen met een verhaaltje:
Vorige dinsdag zijn we naar (het trouwens aardige) Vampire Weekend geweest in de Ancienne Belgique. Prachtige sfeer dat wel, maar op een bepaald moment stond ik zo eens rondom mij te kijken en zag ik plots dat van de 10 man en vrouw die rond mij stond, er minstens 7 oordoppen in hadden (inclusief mezelf).
Ondanks het feit dat ik op facebook lid ben van de groep ‘goede muziek moet luid staan’, vind ik dit toch een uiterst rare evolutie, althans volgens mijn logica. Als het merendeel van de toeschouwers daar met geluidsbeschermers in het oor staat, is dat toch ver gekomen vind ik. Ik had ook de indruk dat het echt wel nodig was om ze in te hebben naar het einde van het concert toe.
Daarnaast is er ook nog het feit dat er dus effectief op de concertaankondigingen staat: Hoog geluidsniveau – oordoppen verkrijgbaar. Hoe ironisch kan het leven zijn? Zouden ze dat dan niet beter aanpassen naar: kijk jongens we hebben het geluidsniveau aangepast zodanig dat jullie overmorgen geen last meer hebben van het concert van vandaag. Of zit er één of andere oordoppenindustrie-lobby achter deze evolutie?

Bon soit, misschien word ik stillekes aan een oude zak, maar ik vroeg mij gewoon af of er nog mensen zijn die mijn mening delen?
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1643
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door tequila »

Je hebt gelijk. Het is absurd het geluidsvolume zo hoog te zetten dat zowat iedereen oordopjes moet gebruiken. Waarom het probleem niet aan de bron aanpakken. :?:
Sommige muziek mag best wel luid zijn, maar tegenwoordig loopt het soms inderdaad wel de spuigaten uit. :roll:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door Rubby »

Volledig akkoord !!!
Bij recent medisch onderzoek van mij op het werk bleek dat ik bij één oor al zware problemen heb bij de hoge tonen (vergelijkbaar met iemand van + 52 jaar :? )
Oorzaak : veelvuldig concertbezoek met te luide muziek
Gevolg: vanaf nu verplicht oordopjes te dragen (die ik dan nog speciaal moet laten maken ,kostprijs + 100 eur) :(
Chris M
Rock Legend
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 15:46

Re: Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door Chris M »

Wat doe je eraan ??
Ik ben ex-drummer en heb jaren zonder oordopjes gespeeld, meestal met een monitor op minder dan 1 meter naast mijn linkeroor.
Gevolg : tinnitus, al jaren loop ik met een oorruis rond, dag en nacht zit er een soort storing in het linkeroor dat nog het best te vergelijken valt met een oud TV toestel dat op het testbeeld staat.
Je kan dit enkel verhelpen door vroeg gehoorbescherming te dragen, al dan niet op maat gemaakt, dat maakt niet uit.
Eens je het hebt, gaat het niet meer weg, er is geen remedie voor.
En dan heb ik nog geluk, er bestaan vormen die een soort fluittoon geven, naar het schijnt word je daar steeplezot van.
Volgens de geneesheer op het werk valt de schade al bij al nog mee want ik hoor de meeste tonen nog wel, zelfs de hoge tonen.
Ik speel nu nog een beetje gitaar en deed dat meestal met een hoofdtelefoon, telkens ik die afzette was de ruis nog sterken dan voorheen,
dus de hoofdtelefoon op de gitaarversterker aansluiten is en was geen goed idee.
Jammer voor mijn huisgenoten, maar gitaar spelen doe ik zonder de oortjes.
Ik sta wel eens als stagehand of backstagemanager op een optreden of een festival hier in de buurt, en daar hou ik me eraan om niet teveel voor het podium te komen, liever een beetje achter de boxen blijven, als het dan toch moet gaan de oordopjes erin.
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door progres »

vanavond was het ook broodnodig bij de nochtans boeiende muzikale trip van Swans.
beter voorkomen dan genezen zeker...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Amai mijn oren... (the story of concerten van tegenwoordig)

Bericht door peegee »

Ook helemaal mee eens.

Ikzelf heb in de jaren 80 een heel pak festivals gedaan (10 x Parkpop, een keer of 5 Torhout/Werchter, etc etc), telkens dus een 10 - 20 artiesten gedurende een ganse dag...., en dan stond ik altijd met een perspasje helemaal vooraan, voor het publiek, vlak aan de boxen..... Ik denk dat ik vanaf het 2e jaar al altijd mijn oordopjes meehad... (en droeg !!!)

Ik heb gelukkig geen tinnitus, maar merk wel dat de laatste jaren mijn gehoor sneller achteruitgaat dan ik zou willen (en vermoedelijk ook veel te snel voor mijn leeftijd, ahum), en wijdt het toch ook daaraan....

Zoals Progress al liet weten: beter voorkomen dan genezen !!!!
Plaats reactie