Bron van muziek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bron van muziek

Bericht door berwt »

Ondertussen is in de "let's quiz"-zone een nostalgische chat begonnen tussen Lars en Chris M over de jaren stillekes wanneer men nog de beste deuntjes vanop of vanover zee stuurde. Dit deed me eraan denken de vraag te stellen waar jullie tegenwoordig nieuwe muziek leren kennen of (misschien vooral) oudere muziek terug herontdekken.

Ik zit vooral met die vraag sinds Rock FM hier in Gent ter ziele gegaan is. Op nationale radio's hoor je steeds dezelfde nummers van de bands als het meer dan 10 jaar oud is, heb ik de indruk (cfr. ook de muziekquiz-clichés die daar een gevolg van zijn).

Waar hoor je nog Big Balls van AC/DC met andere woorden? of iets van Roky Erickson? of Immigrant song van Led Zeppelin? of de fransman waar we naar op zoek zijn in de theorieronde?
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Ik heb eens ergens gelezen dat de playlists op bvb. Stu Bru door een computer gemaakt worden, wat betreft de niet-actuele nummers.

Ze hebben een tijd terug eens een paar honderd 'oudere' nummers geselecteerd en die worden at random tussen de nieuwe singles in gemixt...
Zo komt het dat je zo wat elke week het saaie popnummertje 'Are you still having fun?' van Eagle Eye Cherry hoort, maar nooit 'Weirdo' van The Charlatans of 'Grace, too' van The Tragically Hip , ik zeg maar wat ...
Om dan nog maar te zwijgen van wat ze draaien qua 60s, 70s of 80s ...

Ik vraag mij af of dat nu echt zo moeilijk is om op een nationale zender, vooral dan nog één als Studio Brussel, elke dag iemand handmatig een uitstekende playlist te laten samenstellen, zonder daarmee luisteraars weg te jagen ...
Ik stel mij bij deze kandidaat om dat gratis te doen :P
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

Voor de mensen die niet te ver van de taalgrens wonen is radio Classic21 alleszins een heel goeie bron om de "oudere" muziek te ontdekken/herontdekken. Alles wat je opnoemt zal daar wel eens de revue passeren.

Voor nieuwe muziek zit je best bij de avondprogramma's van Studio Brussel (Volt, Luftwaffe FM, Radar, etc , weet niet welke nu uitgezonden worden). De playlisten overdag (en al zeker tussen 6u-9u en 16u-19u) zijn vooral commercieel gestuurd vermoed ik.

Verder kan je op internet ook heel veel vinden. http://www.last.fm/ is bijvoorbeeld een site die een gepersonaliseerd radiostation voor je maakt uitgaand van een band die je opgeeft (bv. Led Zeppelin).
Chris M
Rock Legend
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 15:46

Bericht door Chris M »

Tonyvdb schreef:Ik heb eens ergens gelezen dat de playlists op bvb. Stu Bru door een computer gemaakt worden, wat betreft de niet-actuele nummers.

Ze hebben een tijd terug eens een paar honderd 'oudere' nummers geselecteerd en die worden at random tussen de nieuwe singles in gemixt...
Zo komt het dat je zo wat elke week het saaie popnummertje 'Are you still having fun?' van Eagle Eye Cherry hoort, maar nooit 'Weirdo' van The Charlatans of 'Grace, too' van The Tragically Hip , ik zeg maar wat ...
Om dan nog maar te zwijgen van wat ze draaien qua 60s, 70s of 80s ...

Ik vraag mij af of dat nu echt zo moeilijk is om op een nationale zender, vooral dan nog één als Studio Brussel, elke dag iemand handmatig een uitstekende playlist te laten samenstellen, zonder daarmee luisteraars weg te jagen ...
Ik stel mij bij deze kandidaat om dat gratis te doen :P
zelfs de actuele nummer gaan via de PC.
die krijgen gewoon een 'Rating' mee
hoe hoger de rating hoe meer airplay
en inderdaad geef mij maar het ouderwetse handwerk
Gebruikersavatar
Fideel
Backing Vocal
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 16:49
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Fideel »

Ik ben al een aantal jaar gestopt naar de radio te luisteren (behalve Duyster af en toe nog eens) en ontdek nieuwe bands vooral via last.fm.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Fideel schreef:Ik ben al een aantal jaar gestopt naar de radio te luisteren (behalve Duyster af en toe nog eens) en ontdek nieuwe bands vooral via last.fm.
Last.fm is inderdaad praktisch.
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

Merci voor de tip; ik zal dat eens uitproberen. Ik vrees dat internet mijn enige toevlucht is; ik ben ook niet bepaald uit een muzikaal nest afkomstig om dus van thuis uit te kunnen plaatjes meegrabbelen.
Chris, ik begreep dat jij ook op een lokale radio draait? welke radio en waar is dat (tis dat ik regelmatig voor het werk toch het land doorkruis met de auto)?

Ondertussen heb ik al teruggevonden op de site van Rock FM (www.rockfm.be):

RockFM zal je binnenkort terug kunnen beluisteren, maar dan wel via internet.
Hou onze website zeker in de gaten om op de hoogte te blijven van de nieuwste onwikkelingen

Goed nieuws dus eigenlijk ook voor niet-Gentenaars, want die mannen kennen hun weg ook wel in het land van de betere rockmuziek.
Gebruikersavatar
Fideel
Backing Vocal
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 16:49
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Fideel »

Ik ben hier in Gent toevallig bij het draaien aan mijn klokradio eens wakker geworden met rock.fm en ik geloofde mijn oren niet. Sinds lang had ik niet de neiging om direct op die snooze te drukken :).
erik
Roadie
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 02 nov 2007, 16:06
Locatie: Wetteren

Bericht door erik »

Als DJ van RockFM moet ik helaas zeggen dat het nog wat voorbarig is om de website te geloven. Als er al een vervolg komt zal het wellicht vooral een hardrockradio worden vrees ik.
Erik, programmamaker van "Vanished Rock Treasures" en "Fresh Garbage"
De Orde Van De Wetterse Strijkstok
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

Tonyvdb schreef:Ik heb eens ergens gelezen dat de playlists op bvb. Stu Bru door een computer gemaakt worden, wat betreft de niet-actuele nummers.

Ze hebben een tijd terug eens een paar honderd 'oudere' nummers geselecteerd en die worden at random tussen de nieuwe singles in gemixt...
Zo komt het dat je zo wat elke week het saaie popnummertje 'Are you still having fun?' van Eagle Eye Cherry hoort, maar nooit 'Weirdo' van The Charlatans of 'Grace, too' van The Tragically Hip , ik zeg maar wat ...
Om dan nog maar te zwijgen van wat ze draaien qua 60s, 70s of 80s ...

Ik vraag mij af of dat nu echt zo moeilijk is om op een nationale zender, vooral dan nog één als Studio Brussel, elke dag iemand handmatig een uitstekende playlist te laten samenstellen, zonder daarmee luisteraars weg te jagen ...
Ik stel mij bij deze kandidaat om dat gratis te doen :P
Gratis? Ik heb dat eind jaren tachtig nog gedaan op Studio Brussel en ik kreeg er nog geld voor ook!
Gebruikersavatar
parma espe
Popstar
Berichten: 283
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 18:45
Locatie: Bellem / 4 schelln espe

Bericht door parma espe »

http://www.kinkfm.com/kinkaardschok/

Aardschok FM, voor als je niet bang bent van wat stevig gitaarwerk :)
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

een schelle espe schreef:http://www.kinkfm.com/kinkaardschok/

Aardschok FM, voor als je niet bang bent van wat stevig gitaarwerk :)
dit moet ik doorgeven aan mijn collega jean pierre :headbang:
Plaats reactie