M.O.D.-competitie 2017-2018, Oostakker

Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

M.O.D.-competitie 2017-2018, Oostakker

Bericht door beautiful freak »

M.O.D.-competitie

We hebben zeker niet te klagen over het aanbod muziekquizzen, maar zoals Bart Peeters al zong: er kan altijd nog een tandje bij. ;) Dus vatte ik het idee op een muziekquizcompetitie in het leven te roepen, en meer bepaald op donderdagavond. M.O.D.: Muziekquiz Op Donderdag dus. Maar dat kan alleen maar met uw interesse. Om hier dan Elvis Costello of Bob Dylan te parafraseren: I want you. :pray:

Vat het woord competitie daarbij ook niet te zwaar op, trouwens. Het kind moet een naam hebben en wie al eens een algemene quiz speelt, is misschien ook al op één van de midweekse quizcompetities in Sint-Gillis-Waas, Aalst, Duffel, Roeselare of Lummen beland. Afijn, daar zijn er meer dan genoeg, het zou fijn zijn mochten we binnen het muziekquizcircuit ook iets gelijkaardigs op poten kunnen zetten. Ik zal hiervoor dan de coördinatie op mij nemen.

In concreto:
- Teams van 3 personen.
- Vaste competitie van x-aantal teams, waarbij elk team beurtelings een muziekquiz organiseert binnen een vaste structuur.
- De personen binnen een team moeten niet noodzakelijk elk keer dezelfde zijn, maar per ingeschreven competitieteam zouden er twee vaste personen moeten zijn (die dan enkel bij dat team mogen aantreden), het is niet de bedoeling dat speler X en speler Y de ene keer tegen elkaar spelen en de volgende week samen eigenlijk, want dan heb je geen competitie.

Structuur van de quizzen:
- 135 fragmenten, verdeeld over 10 rondes.
- Ronde 1: alfabetronde, 24 fragmenten (2 letters te schrappen, naar keuze).
- Ronde 2-9: 8x mixrondes (of met thema, naar keuze van organisator), met 2x 60s, 2x 70s, 2x 80s, 2x 90s, 2x 00s, 2x 10s.
- Ronde 10: vrije afsluitronde, 15 fragmenten.
- Theorieronde: 12 punten.
- Totaal: 282 punten dus. (270: titel + uitvoerder / 12: theorie)
- Van 20u tot 23u.

Ranking:
Er is een ranking op basis van totaalscores. En subrankings per decennium, enkel gebaseerd op de 8 mixrondes. Die wordt per quiz bijgewerkt. Het organiserende competitieteam krijgt het gemiddelde van alle punten. (Hier kan nog van afgeweken worden.)

Financieel:
- Mogelijk een eenmalige kost voor de competitieploegen voor het hele seizoen (afhankelijk van locatie), maar zo laag mogelijk. Drank ter plaatse zal je wel moeten bekostigen uiteraard. :mrgreen:
- Ik zou de competitie ook openstellen naar gastploegen (die bvb. eens een keertje willen meedoen, maar zich niet echt willen engageren), maar zij betalen dan 10 euro inschrijving per deelname.
- Alles gaat naar een vaste “competitiekas”. Over in- en uitgaven wordt open gecommuniceerd.

Locatie:
Café De Spiegel, Oostakkerdorp 8, 9041 Oostakker

Seizoen 2017-2018 (met organiserende ploeg erachter):
- do 12 oktober: Lucky Locos
- do 9 november: Wag Team
- do 14 december: Green Onions
- do 18 januari: KIPZ
- do 8 februari: Martha Wainwrong Ain't Right
- do 22 maart: Paris Hilton Lookalikes
- do 26 april: The 4 sLEEpless Horsemen Of The Apocalypse
- do 17 mei: The Cryptkickers
- do 7 juni: Royal Flush
- do 14 juni: Garnizoen!
Laatst gewijzigd door beautiful freak op ma 02 apr 2018, 13:34, 13 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door Methos »

Dit is nu eens een idee! :clap: Sign me up en zo zijn we al met 2 teams! Who's next?
Greatest Tits
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door SpeedKing »

Leuk initiatief met deze bedenkingen:

- 2 vaste spelers, dat wordt imho moeilijk.
(Voor mezelf zou ik me alvast niet durven engageren, ik pik ook graag eens een concertje mee, wat wel eens op een do valt - moet je dan in de weegschaal leggen vs een quiz? (in mijn geval helt de balans altijd door naar quiz)).
- de as Brussel-Antwerpen is een muur. Volgens mij kan je enkel ploegen aantrekken ten westen of ten oosten daarvan
(Ik spreek uit concertervaring - zelfs ik, fervent concertganger, heb het opgegeven om die muur te doorbreken in de week)
- zoiets gedijt imho beter in een (studenten)stad. In Gent zou dat nog kunnen lukken (ik ken A'pen niet op dat vlak).
- is het de bedoeling dat telkens een ploeg samenstelt?

Steek je er vrijheid in qua ploegnamen en samenstellingen (wat een oplossing zou kunnen zijn om telkens wel je ploegen te hebben), dan ben je wel je competitie-element kwijt (maar: is dat geen idee fixe dat makkelijk overboord kan).

Kortom: zelf zou ik zeker wel eens zo'n M.O.D.'tje meepikken. Maar allemaal, dat lukt sowieso niet.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door Keiem »

Is M.O.W. bespreekbaar?
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door beautiful freak »

Met twee vaste spelers bedoel ik eigenlijk vooral dat er twee spelers vast gelinkt aan een ploeg moeten zijn - daarom niet per sé aanwezig op elke quiz. Maar, zoals ik zeg, je hebt geen competitie als je dat element niet ergens inbouwt. Maar een team kan 6 spelers hebben, waarvan er drie spelen. Of maar twee, want je hoeft niet voltallig te zijn.

Hoeven het vaste ploegen/namen te zijn? Dat is natuurlijk de competitie. Als je dat wegneemt, heb je gewoon wat willekeurige data dat willekeurige organisatoren eens een quizje geven. Ook leuk, hé, daar niet van. Maar het engagement in organiseren is er dan niet echt. En het basisidee of uitgangspunt verandert dan wel volledig. Niet dat ik daar iets op tegen zou hebben, maar het is eigenlijk gewoon een volledig ander model dan.

Persoonlijk vind ik een grootstad - en dan wellicht Gent als centrum van muziekquizzen - ook een prima idee.
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1701
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door aLEEce in chains »

Ik wil dit eens met onze ploeg aftoetsen. Op zich vind ik de formule wel leuk, maar donderdagavond is voor mij ook niet altijd evident. Ik neem aan dat het niet op een week of twee steekt, vooraleer je een definitief antwoord hebt.

Qua locatie is Gent voor mij mogelijk, Antwerpen uitgesloten.
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Wilcoow
Lead Singer
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 20:00
Locatie: Moregem / Green Onions

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door Wilcoow »

Tof idee! Voor mij persoonlijk zal ook het niveau een rol spelen als dat ook voor mij speelbaar is, zie ik dat ook wel zitten.
Ik denk dat het belangrijk is om eerst een locatie vast te leggen dat zal voor veel mensen al een groot punt zijn.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door SpeedKing »

In Gent zal M.O.M. mss meer aangewezen zijn, want donderdag is uitgaansdag en dan zullen cafés zich liever vrij houden voor studenten. Een locatie vinden die zich voor elke donderdag wil engageren zal ook niet makkelijk zijn.

Sowieso zal dit hele project niet makkelijk zijn ;). Maar wie niet zoekt....
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door kasenco »

Geen interesse. Eén quiz per week is meer dan voldoende.... Ik heb ook een gezinsleven.... ;)
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door rino »

Lijkt me een heel leuk initiatief! Al zie ik het zelf wel niet zitten om op een weekdag een verplaatsing van een uur (naar Gent bvb) of meer te maken. Occasioneel misschien wel, maar zeker niet op regelmatige basis.
Wat als we er een M.O.V.V. zouden van maken: Muziekquizzen op een Vrije Vrijdag, m.a.w. telkens er eens geen muziekquiz geprogrammeerd staat op vrijdagavond.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door peegee »

Tof idee; Donderdagavond is mijn enige vrije avond, dus zal wel lukken, zolang het niet te ver is (idem Rino dus) en als het zou lukken om nog een 2e (vaste, dan nog) persoon mee te krijgen om op die avond te spelen..
Eens gebeld, en wij zouden al met 2 vaste kunnen zijn...
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door beautiful freak »

rino schreef:Lijkt me een heel leuk initiatief! Al zie ik het zelf wel niet zitten om op een weekdag een verplaatsing van een uur (naar Gent bvb) of meer te maken. Occasioneel misschien wel, maar zeker niet op regelmatige basis. Wat als we er een M.O.V.V. zouden van maken: Muziekquizzen op een Vrije Vrijdag, m.a.w. telkens er eens geen muziekquiz geprogrammeerd staat op vrijdagavond.
Maar wat is occasioneel en wat is regelmatige basis? Als we met 7 of 8 teams zouden uitkomen, zijn het op jaarbasis 7 of 8 donderdagen. Is dat regelmatig of occasioneel? Die interpretatie is natuurlijk voor iedereen verschillend, dat begrijp ik ook.

Vrije vrijdagavonden vind ik precies wat indruisen tegen het idee van een weekavondcompetitie. Want als het op vrijdag is, hoeven de quizzen ook niet zo strak binnen drie uur (want mensen moeten effectief gaan werken de dag erna als het in de week is), want zaterdag is toch een vrije dag. Het idee verliest zo wat zijn vorm, want zo krijg je er gewoon nog wat quizzen bij op een vrijdag zoals er al tig zijn op een jaar.
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door beautiful freak »

Ik wil alvast even een tussentijdse (edoch snelle, want net iets meer dan een dag online) balans opmaken. Laat ons voorlopig uitgaan van Gent. Daar zijn zoveel etablissementen/locaties, er zal wel iets te vinden zijn. Of dat nu in het hart is of in de rand - Gent is Gent, en dat lijkt me op basis van alle reacties tot op heden het best te zijn voor iedereen.

Het belangrijkste lijkt me dat er 7 of 8 teamkapiteins zijn, die instaan voor hun team. Daarom moeten ze zelf niet altijd aanwezig zijn, maar ze moeten er gewoon enigszins op toezien dat er een afvaardiging aanwezig is. Elk team kan een poule van 6-7 wisselspelers achter zich hebben (maar hoeft niet, natuurlijk, als je weet dat je met twee bijvoorbeeld die 7 of 8 edities sowieso speelt, kan je wisselkern kleiner zijn - dat moet elk team voor zichzelf uitmaken), maar het is gewoon de bedoeling dat wie bij een "team" zit daar min of meer vast aan gekoppeld blijft. Anders is er niet echt een vaste competitie. Er zullen er zijn die misschien maar de helft meedoen, er zullen er zijn die ze allemaal spelen. (Nou ja, ik ben dat toch alleszins van plan. ;) )

Als ik dit in een lijstje van eventueel geïnteresseerden/teamkapiteins in de competitie giet, krijgen we voorlopig dit:
1. Team Beautiful Freak
2. Team Methos
3. Team aLEEce (ov - teamcheck)
4. Team Wilcooow (ov - maar bij Gent ok?)
5. Team Peegee

Als er zich nog twee-drie kapiteins aanmelden, dan is er eigenlijk al een basis om toch voorzichtig een mogelijk eerste seizoen te plannen? (En voor mij het startschot om op locatiejacht te gaan - want uiteraard maak ik daar liever pas werk van als ik weet dat het idee effectief van theorie naar praktijk kan evolueren.)
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door Snerinckx »

Wanneer dit concept in Gent zijn weg zou vinden, denk ik dat Kipz ( nu spreek ik wel in de naam van mijn collega's, dus niet zeker ) zich ook wel zou kunnen vinden in dit idee. Ook voor ons is het niveau een belangrijk criteria. Ik kan mij perfect vinden in een iets wat moeilijkere editie, maar wanneer we telkens zouden naar huis gaan met een score rond de 30% vrees ik dat het moeilijk zal zijn om voortdurend met 3 te komen opdagen.

Maar waar ik vooral verstand van heb na 8 jaar Gent ( 6 jaar student + 2 jaar blijven hangen) zijn de Gentse Cafés. Zoals Speedking reeds aanhaalde is donderdag en eigenlijk ook woensdag ( wednesday is the new thursday) niet de meest aangewezen dag om dit te doen. Studentencafés en/ of toeristische cafés gaan sowieso niet hun roer willen omslaan voor 21 a 24 mensen die eens een muziekquizje willen spelen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is maar ik denk dat men de focus gaat moeten leggen ( althans voor deze dagen) op de cafés in de rand ( Ekkergem, Ledeberg,Regio UZ). Op maandag of dinsdag lijkt me dit dan wel weer mogelijk om dit te laten doorgaan in het centrum ( sluitingsdagen/ rustige dagen van cafés) door het minimum aan volk dat men toch kan garanderen. Alsnog zal men zich moeten richten naar cafés met het nodige aantal locals, eventueel met de mogelijkheid om eenmalig te kunnen meespelen ?

Om dit alles te illustreren: Het zwarte gat (waar de quizzen van Rutger doorgaan) is een kleine, bruine en gezellige kroeg met veel locals, maar als student wipten wij daar ook wel geregeld eens binnen en dan maakte het voor ons niet uit of het nu dinsdag, woensdag of donderdag was. Om maar te zeggen dat het Zwarte gat ook altijd wel voldoende volk in zijn café heeft. Maar het is Rutger gelukt, dus dan moet dit ook lukken !!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: M.O.D.-competitie 2017-2018

Bericht door Keiem »

Misschien een locatie net buiten Gent, en dus niet centraal? Ook naar mobiliteit toe een pluspunt.
Zo ergens rondom Brugge of Diksmuide? :lol:
Plaats reactie