3° Poplar muziekquiz Lembeke (nabij Eeklo)

Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

En, helaas, nog iets: Als je de quiz aankondigt voor 19u30, wacht dan niet tot 20u15 om eraan te beginnen. De mensen die de moeite doen om op tijd te komen blijven daardoor extra lang in de kou staan.
En je geeft de mensen extra reden om bij een volgende quiz te redeneren 'als we 5 minuten na het aangekondigde uur arriveren is 't nog op tijd, ze starten tóch later ..'
GG
Lead Singer
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 22 aug 2007, 20:32

Bericht door GG »

Het was de eerste keer dat ik meedeed aan deze quiz en heb een paar punten van kritiek :
- Muziek vooruit of achteruit draaien heb ik een grondige hekel aan, als je wil verschil maken in een quiz steek dan van de 15 fragmenten 11 gemakkelijke in en 4 moeilijke, dan is iedereen tevreden ipv 15 gemakkelijke maar dan achteruit of rapper draaien
- dat enkel de eerste 5 prijs hebben kan ik ook moeilijk begrijpen. Ik organiseer 3 quizzen voor ons feestcomité en ik weet hoeveel winst er is als je ongeveer 35 ploegen hebt, en bij ons gaat iedereen met iets naar huis (al krijgen de laatste ploegen een paar dozen melk). Het gaat om de geste. Ik quiz niet voor de prijzen maar op 99% van de quizzen krijgt iedereen wat, tenslotte heb je toch drankinkomsten en entreegeld.
En in Media markt kan je zelfs al aan cd's geraken voor 1€
- Ook moest je te vlug je blad afgeven, bij de ronde jaartallen had je niet eens de tijd om de jaartallen nog eens te controleren.
- Veel nadruk ook uit welke cd het nummer kwam.
- 1 toilet is ook wel weinig voor zoveel mensen, onze ploeg zat juist aan die deur en na een tijdje kregen we de stank erbij. Met een 1 toilet buiten dat je huurt kan je dit probleem oplossen (in augustus als de muziekquiz in de tent is huren wij ook 3 toiletten + een plasbak)
- En die minipops waren echt heel te klein, volgende keer breng ik een vergrootglas mee. En ik denkt dat we ze nu wel al gehad hebben.

Nu de positieve (is niet al slecht)
- heel veel werk in quiz gestoken en niet eenzijdig
- toegankelijk voor iedereen
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Bericht door Rushian »

Ook de bijvraag over LASGO was niet geheel correct. Evy Goffin maakte nog deel uit van een ander dansproject. 2 Fabiola bleek het enige antwoord te zijn. Terwijl zij toch ook van FIOCCO deel uitmaakte, met de single "Miss You" als ik me niet vergis.[/quote]

Groot gelijk hoor. Ze heeft inderdaad ook nog de dienst bij Fiocco uitgemaakt. Ook die punten zagen wij van B-4s aan onze neus voorbij gaan. Jammer, jammer.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

Rushian schreef:
Ook de bijvraag over LASGO was niet geheel correct. Evy Goffin maakte nog deel uit van een ander dansproject. 2 Fabiola bleek het enige antwoord te zijn. Terwijl zij toch ook van FIOCCO deel uitmaakte, met de single "Miss You" als ik me niet vergis.
Groot gelijk hoor. Ze heeft inderdaad ook nog de dienst bij Fiocco uitgemaakt. Ook die punten zagen wij van B-4s aan onze neus voorbij gaan. Jammer, jammer.
werd dat niet uitgebracht als Fiocco ft. Medusa ? Strikt gezien maakte ze er dan toch geen deel van uit ?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Bij ons kwam voor de aanvang van de quiz die bedenking rond brandveiligheid ook ter sprake. Gelukkig (?) werd het daarna zo hectisch dat er geen tijd meer was om koortsachtig te spieden naar een nooduitgang "voor het geval dat"... Bij vorige edities was er veel minder volk, en leken die kanonnen niet zo bedreigend. Vooraf had ik op dit forum "bij mezelf" reeds de vraag gesteld of alle ploegen er dit jaar binnen zouden kunnen. Dat lukte dus, maar de opmerking rond brandveiligheid is zeer terecht... Zelfs al zijn we "Duvelsympathisanten", het moet het voor ons toch geen "burning hell" worden, hoor.

Ik beaam ook de gemaakte opmerking over de nationaliteit van 2 Unlimited (tricky, bediscussieerbaar, dus beter weglaten bij het samenstellen).

Wat Evi Goffin betreft had ik ergens de boven geciteerde passage (uit Wikipedia?) over haar verschillende "groepen" of medewerkingen toevallig deze week nog gelezen. (Waar houdt een mens zich mee bezig? ;-) )
Ik "wist "dus dat er verschillende mogelijkheden waren, maar kon gelukkig enkel op de door de jury gevraagde komen. :twisted: Een beetje meer research kan inderdaad zeker geen kwaad.

Feedback op klachten (zie opmerking Vlassenbroek 2000 en Kasenco) moet er volgens mij bij een zichzelf respecterende quiz steeds zijn. Wij ondervonden dit belangrijk gebrek niet, meer door mijn slordigheid :oops: bij het opschrijven van de punten dan door gemelde vermeende juryfouten... Zelf te weinig opgevolgd dus. Maar met een gevoel "bestolen te zijn" naar huis rijden, geeft weinig zin om terug te keren, dat spreekt voor zich. Zeker wanneer de eindstand zo close blijkt aan de top.

En ja, wat de stresserende aard van allerlei opdracht betreft, dacht ik soms op een spin-off van een SteveMcQueen-quiz terecht te zijn gekomen. Allemaal goed gevonden "nieuwigheden" voor een muziekquiz ingevoerd, maar op de duur voelt dat niet zo relaxed meer. Het leidt tot spanningen op een plaats waar ontspanning moet primeren. Ik hoop oprecht dat de organisatie van Steve McQueen, met hun overigens naar samenstelling steeds écht aan te bevelen quiz (editie 2007 op 1 december in Zomergem, geen dank voor deze "commercial" :P ) deze evaluatie meeleest. Voor zover nog niet duidelijk uit de besprekingen (tot nog Los Flippos) vorig jaar: "trop is teveel", mannen. En als Bart van de Poplar-quiz zowel iets opsteekt van de positieve als van de negatieve kritieken, verdient deze organisatie ongetwijfeld ook in 2008 evenveel ploegen. Een vermelding "breng een dikke trui mee" op de aankondiging zal dan niet alleen de brandweer gunstig stemmen. ;-)
Laatst gewijzigd door Devils answer op zo 07 okt 2007, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kristel
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 okt 2007, 22:43

Bericht door Kristel »

Leuk quizavondje gehad in het gezelschap van de Monkeys, beslist de moeite waard om me eens 'over 't water' te wagen :-))
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Zonet de officiële uitslag ontvangen van de organisatie, hier te bekijken: http://www.muziekquizzen.be/voorbij.php
Probleem van de ex aequo in dit geval opgelost dankzij de gelegenheidsploeg Guess Who Testedoene :P
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Hé ? Slechts drie ploegen van de 35 nipt gebuisd, en de vierde (rode lantaarn) met 34 % "grondig"...

Ik had véél erger verwacht, met al die CD-titels (50 volgens Rushian) en jaartallen (véél).
Ook het aanvullen van de "foute fragmenten" vond ik niet echt makkelijk, trouwens...

Het was dus, ondanks dat, toch redelijk "toegankelijk", zoals ook GG opmerkte?

Ik schrijf dat, ondanks alle minder leuke (terechte) commentaren, in bij de pluspunten. Al ken ik de organisator niet echt persoonlijk, hij heeft hiervoor bij mij wel een streepje voor gekregen, hoor.
En als hij wat kritiek kan verwerken en ombuigen tot een positieve impuls, kan dit toch wel een van de beste promotie-muziekquizzen worden?

Van Tony heeft hij alvast zijn kapsel (sideburns???) en de "witte wijn" op de menukaart mee (ook op onze tafel!) :lol: , en van heel wat (andere) quizzers zijn smaakvolle en brede samenstelling, dus wat kan er nog gebeuren?
:P

Let's not "(Side)burning down the house".
(De bijdrage van Zeno was in dat verband helaas zeer ad rem en grappig...)

Als drievoudig deelnemer kan ik zeggen : deze organisator heeft veel potentieel...
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 3° Poplar muziekquiz Lembeke (nabij Eeklo)

Bericht door straight banana »

Devil's answer schreef:
Er zat duidelijk veel voorbereidend werk in :app:, maar de lading aan theorieopgaven tijdens het herkennen van de fragmenten balanceerde gevaarlijk dicht op de afgrond die naar stressy toestanden kon leiden...
Wij zijn wat gewoon als redelijk ervaren ploeg, maar voor de gelegenheidsploegen moet dit er toch soms wat "over" geweest zijn?

Dit was weer een typisch voorbeeld van iemand die veel te hard zijn best gedaan heeft om een originele quiz samen te stellen.

De organisator moet dit niet als striemende kritiek beschouwen maar als tips voor een volgende editie: het is echt niet nodig om bij elk fragment een vraag te stellen en in elke ronde "speciallekes" te steken. Je kreeg de indruk dat de samensteller bij sommige rondes gezucht heeft: "Wat moet ik hier nu weer bij vragen?". Als gevolg kreeg je dan bvb. cd- titels geven van one- hitwonders. Omdat hij ook wel snapte dat dit te moeilijk was werd dit dan opgelost door ze te vermelden. De juiste titels zoeken was dan ook dikwijls gokken geblazen. Idem dito voor de leeftijden waar dient uitgekozen te worden (alhoewel ik toch één mens ken die die geboortedata echt gewoon allemaal kent :wink: ).

Zoals ook al bij een paar andere quizzen opgemerkt: als je veel theorie geeft moet je de mensen de kans geven om ze op te lossen. Geef de ophalers bvb. de opdracht om tot één minuut na het laatste fragment te wachten.

En fragmenten vertragen of op een te hoog toerental spelen, geloof me, muziekliefhebbers hebben er een grondige hekel aan.

Dit gezegd zijnde, 't is zeker niet zo dat het allemaal slecht was hoor. Mits enige bijsturing kan dit een prima quiz worden. Ik kan me voorstellen dat kritiek hard aankomt als je zoveel tijd in het samenstellen van een quiz gestopt hebt. Maar hoe vreemd het ook klinkt: de quiz zal er echt op verbeteren als je er wat minder tijd in steekt.
Hoewel, misschien toch beter ook wat energie steken in een prijzentafel. Er is natuurlijk geen wet die je verplicht om aan iedereen een prijs te geven, maar het zou toch erg geapprecieerd worden. Mensen houden gewoon van het ritueel om zo'n prijzentafel te overschouwen in de pauze en om een keuze te maken. Dat ze uiteindelijk met een brol- cd naar huis gaan die ze nooit meer spelen is van minder belang, het gaat, zoals reeds vermeld, om de geste.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Bericht door straight banana »

Tonyvdb schreef:Over de quiz :
Inderdaad een hectische quiz...
...toch misschien wat té veel vragen en opdrachten...
De minipops waren te 'mini' en die hebben we nu ondertussen wel al een paar te veel gehad...
Tussenstanden mochten ook wat duidelijker en regelmatiger geprojecteerd worden misschien...

plus : een vlotte en verstaanbare presentator (met indrukwekkende 'sideburns')...
Ik vond zijn bakkebaarden ook geweldig. 't Ziet er een sympathieke gast uit, maar ik lees bij zijn quizaankondiging dat hij het niet zo heeft voor "muggenzifters".

Misschien mag al wie op het forum kritiek gegeven heeft volgend jaar niet meer binnen. :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

als ik zo de commentaren wat overlees, lijken de commentaren mij iets te negatief overhellen ...

Het was natuurlijk niet allemaal melk en honing - welke quiz is dat wel? - maar wij hebben ons in alle geval geamuseerd.
Ik kan onmiddellijk een aantal quizzen opsommen, die ik minder graag speel, EN die georganiseerd zijn door doorwinterde muziekquizzers.

Dat omgekeerd/versneld/vertraagd afspelen eruit, wat meer bedenktijd na de rondes en gewoon wat minder vragen en deze quiz is top !

Doe zo voort, Sideburn-guy !!
bart van de woestijne
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: do 30 aug 2007, 17:47
Locatie: lembeke

POPLAR III, 5 oktober, Lembeke

Bericht door bart van de woestijne »

Na al deze al dan niet terechte kritiek/opmerkingen wil ik toch graag als samensteller de zaak een beetje toelichten...
terechte kritiek ;
1) de kwis duurde ook voor mij een half uur te lang, volgend jaar dus minder vragen en een simpele, snel te verbeteren eindronde zonder extra theorieronde, zodat de uislag vlug bekend is en de prijzen sneller kunnen uitgereikt worden...
2) te veel theorie ; het is inderdaad waarschijnlijk niet nodig om bij iedere ronde een bijvraag te stellen, volgend jaar dus alleen bijvragen die to the point zijn en waarbij minder gegokt moet worden...
3) te stressy ; gewoon enkele minuten wachten na het laatste fragment zal al veel oplossen zeker ?
4) foute puntentelling en/of verkeerde verbeteringen
bij de try-out de jury nog beter inlichten en afstellen op elkaar, ook het feit dat er wat meer tijd en minder vragen zullen zijn, zou dat euvel moeten oplossen.

Over de kritiek die niks met de inhoud van de kwis te maken heeft wil ik het volgende kwijt...
Ik organiseer de kwis voor de wijkkermis waar ik zelf woon, de bestuursleden (waartoe ikzelf niet behoor) zijn slechts met vier (!) en moeten met zeer beperkte middelen op vrijdag, zaterdag en zondag iets organiseren voor elk wat wils...Ze roeien echter met de riemen die ze hebben en geven daardoor de vele nieuwkomers van de wijk de kans om zich te integreren, wat ieder jaar opnieuw lukt.... Omdat een wijkkermis natuurlijk in de wijk zelf moet plaatsnemen is die loods vrijwel de enige optie, er moet daar evenwel een stevige duit voor betaald worden en de inkomsten van de kwis zijn zeer welkom om daar aan mee te helpen.
We zijn dus beperkt en hebben geen grote 'machine' achter ons die zaken zoals sponsoring, een optimale zaal (zoals bv. bij Rock monsieur)
en andere logistieke zaken op zich kan nemen,
Daardoor kiezen we ervoor om de inkomstgelden te verdelen onder de eerste vijf ploegen (deze keer het toch niet onaardige bedrag van 150€ voor de winnaar)
Als er echter zoveel deelnemers op staan om een prijsje te krijgen, zullen we dat eveneens bekijken (ik doe ook regelmatig mee aan muziekkwissen en heb in mijn garage reeds één fles 'chateau migraine' te veel staan, maar soit...)
Zo, hopelijk heeft deze reactie duidelijk gemaakt dat de kritiek zeker niet genegeerd wordt, én dat we ons best doen...
Mijn sideburns moeten getrimd worden, dus ik ga hier afsluiten,
Greetz,

Bart

ps ; volgens wikipedia komt Front 242 uit Aarschot, vandaar...
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

Ik was er niet, maar heb wel zeer nieuwsgierig alle kritiek gelezen.
Ik snap niet dat werkelijk iedereen die achteruit gedraaide fragmenten haat. Dit lijkt me een leuk onderdeel waarin je soms toch kan onderscheiden in het onderscheiden van klanken. :?
(KUB)
One Hit Wonder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 09:23
Locatie: Brugge/Would-Be Monkees

Bericht door (KUB) »

berwt schreef:Ik was er niet, maar heb wel zeer nieuwsgierig alle kritiek gelezen.
Ik snap niet dat werkelijk iedereen die achteruit gedraaide fragmenten haat. Dit lijkt me een leuk onderdeel waarin je soms toch kan onderscheiden in het onderscheiden van klanken. :?
Tijdens de uitleg bij de betreffende ronde dacht ik ook nog quasi verwachtingsvol: 'hmm, eens horen wat dat wordt'. Maar ik kan je verzekeren: na vier 'fragmenten' heb je je bekomst, en duurt het héél lang voor je aan nummer 15 toe bent.
Veel kritiek op deze quiz, inderdaad. Ook van mij. Maar al die soms harde woorden kunnen makkelijk gepareerd worden met enkele eenvoudige bijsturingen op de volgende editie. Gelukkig heeft organisator Bart blijkbaar oor naar de meeste verzuchtingen, dus dat komt wel goed. 't Was al amusant vrijdag, volgend jaar nog beter. :thumb2: Toch handig, zo'n forum.
Leen
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: za 06 okt 2007, 20:28
Locatie: Eeklo

Bericht door Leen »

Hallo Bart en Poplar-kwis-kritikasters,

Om zelf niet onder vuur te liggen, durf ik hier niet te schrijven wat ik van voorgaande opinies vind.

Wij hebben afgelopen vrijdag deelgenomen aan en genoten van een leuke, gevarieerde en originele kwis, met een heel goede presentatie en organisatie. Tempo veranderen/popups waarbij je de groep veelal wel herkent/weetjes-vragen/... vinden wij een leuke toevoeging. De combinatie van muziekfragmenten en visueel materiaal maakt het afwisselend. Duur van muziekfragmenten wel ok.
Deze derde editie vonden we zonder twijfel de leukste (ook al omdat we geen CD-recensies moesten lezen).

Onze score konden we, als niet-doorgewinterde muziekkwissers, op voorhand voorspellen. Toch hadden we een heel vermakelijke avond, dankzij Barts kwis. Een kleine applausje (voor het voorbereidend werk en het geslaagde resultaat) zou niet misstaan!

Groeten, Leen
Plaats reactie