20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Gebruikersavatar
fLEEtfox
Superstar
Berichten: 745
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:23
Locatie: Marke / The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door fLEEtfox »

Hierbij de uitslag van onze jubileumeditie.
Daar moeten we dan 10 jaar over doen om eindelijk eens een quiz te hebben zonder gebuisden. :banana-dance: :banana-dance:

Wij vonden het - in al onze oprechte bescheidenheid - alvast een geslaagde editie. Hopelijk jullie ook?

Een anaLEEze volgt nog in de loop van de week.

Proficiat aan Bruce Horny om de tweede maal op rij het hoogste schavotje te betreden. Directe uitdager en winnaar van al de andere edities, waren maar met drie en eindigden puik tweede :clap: :clap: :music-rockout: .

Bronzen medaille moest in twee gekraakt worden voor Los Locos en Paris Hilton Lookalikes. (Los Locos betere schiftingsvraag). :dance:

De stand op 400 punten :

1 Bruce Horny and the rest 372 93,00%
2 WAG Team (met 3!) 362 90,50%
3 Los Locos 357 89,25%
4 Paris Hilton Lookalikes 357 89,25%
5 Jan, Piet, Joris & Sam Gooris 339 84,75%
6 Garnizoen! 327 81,75%
7 Rock Monsieur 320 80,00%
8 Starbuk & Apollo 311 77,75%
9 Goedkoop Zat In 't Halve Maantje 303 75,75%
10 De Stimpy's 301 75,25%
11 De Rechte Bananen 296 74,00%
12 Silly Wommers 294 73,50%
13 Nog Locos 277 69,25%
14 Spek & Bonen 275 68,75%
15 De Toapegeroapte 265 66,25%
16 KIPZ 262 65,50%
17 Popingers 259 64,75%
18 Respons 242 60,50%
19 Jimmyboyzzz 231 57,75%
20 4 Non Blondes 229 57,25%
21 Meer Haar Dan Verstand 228 57,00%
22 Supersonic 214 53,50%
23 DOSKO 213 53,25%
24 Lou Reed met het directieteam 209 52,25%
25 Tracy Scatman 207 51,75%
26 Feds Gadget 204 51,00%
DenDimi
Popstar
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door DenDimi »

Na een jaartje afwezigheid door omstandigheden waren we met Goedkoop Zat er gelukkig weer bij in Beernem voor de 10e editie. Wat mij betreft was dit de allerbeste editie die we al meespeelden. Het was wel effe slikken toen het thema debuutsingles werd doorgetrokken naar de volledige quiz, maar dat viel best goed uit. Uitstekende muziek gehoord, nog wat dingen leren kennen. Enkel de nummers uit 2017, 2018, 2019 vielen voor ons wat te moeilijk uit. Toch enorm blij met onze top 10 in het straffe deelnemersveld.

Maar topquiz, vlekkeloze organisatie, mooie prijzentafel en vlotte bediening aan tafel :handgestures-thumbupright: Doe er nog maar 10 jaar bij!
MDH
Fan
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 17:43

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door MDH »

Een tijdje geleden dat ik nog eens meegedaan had. De rondes zaten zoals tijdens de eerste edities goed in elkaar. Kleine linkjes, ABC (die wel veel te moeilijk was), intro's. Een hele quiz met alleen debuutsingles vond ik ook tof, al maakte het er zeker niet makkelijker op. Ik blijf het ergens wel jammer vinden dat vele genres nauwelijks aan bod komen. Kleinkunst, Frans chanson, klassiek, country, pop, singer-song, soul. Je hoorde door de band toch veel punk, hardrock, garagerock, metal, dance. Ik veronderstel dat er wel een sixtiesfanaat bij de organisators zit, want in iedere ronde zat er altijd wel minstens eentje bij. Gelukkig maar, want anders had ik me niet bijzonder nuttig kunnen maken bij de drie non-blondes die gelukkig wel wat vertrouwd waren met het hardere werk. Over de moeilijkheidsgraad kan ik me niet echt uitspreken, omdat ik simpelweg niet luister naar die genres. Niemand gebuisd, maar wel acht onder de 60 procent. Denk ook dat veel ploegen aan de buis ontsnapt zijn doordat er regelmatig gestrooid werd met weggevers (George Harrison, Marianne Faithfull, Dire Straits, Adele, Beyonce, Lana Del Rey...) en je ook soms duidelijk de titel hoorde, ook al had je geen flauw idee over de uitvoerder(s) ervan. Ik blijf het een topquiz vinden hoor. Organisatie, bediening, inhoud, allemaal top! Alleen, als je het mij toelaat te vragen, volgend jaar iets meer variatie en iets makkelijker?
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door Snerinckx »

Ook wij moeten deels bijtreden bij de reactie van MDH. De quiz liep erg gesmeerd, goed tempo ( misschien zelfs iets te snel), de blaadjes met antwoorden, de bediening ook echt top btw met de heerlijke croques (waarvan de kaas eens echt gesmolten was :music-rockout: ) !!! Maar anderzijds heeft deze quiz ook zeer weinig rustpunten. Ondanks dat Bruce Horny de maxima aan elkaar rijgde, vind ik dat de 65% die we halen nogal een scheeftrekking is van de realiteit. We moesten er echt voor knokken, elke keer naar de titel luisteren, het sneltempo waarop de fragmenten zich opvolgden en ondanks enkele weggevers die MDH hierboven opnoemt , ligt de ondergrens van deze quiz wel vrij hoog denk ik waarmee ik dan ook een diepe buiging zou willen maken naar alle ploegen want allen haalden klaarblijkelijk de helft. MAW jullie mogen fier zijn op jullie zelf maar misschien nog meer op jullie deelnemersveld.

Het recente werk vonden wij ook echt te moeilijk en van ons mag de quiz gerust 2 rondes minder lang duren. We waren echt op bij het einde van de quiz. Voor ons hoeft een quiz niet meer dan 170-180 fragmenten te hebben, maar anderen zullen die mening misschien niet delen.

EN wat wij na al die jaren nog altijd niet kunnen begrijpen is dat er zelden een quiz binnen dit circuit wordt afgesloten met een weggever of ludiek nummer. Nu keren we huiswaarts met een cover van een KINKS nummer dat wij alle 4 aan tafel niet kenden, laat staan de cover.

Voor de rest echt wel veel goede muziek gehoord, dus vanaf de playlist hier veschijnt zal wel een en ander worden opgezocht!

PS: Het is denk ik voor mij de eerste keer in 5 jaar muziekquizzen dat er geen Radiohead, Arcade Fire , Deus, Talking Heads of David Bowie in de quiz zat wat toch duidt op enige vorm van originaliteit :clap:
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door Garnizoen! »

Flitsende quiz volgestampt met debuutsingles. Heel veel heerlijke nummers die we in geen tien, twintig jaar meer hadden gehoord. Vriendelijkste bediening ooit! Goeie algemene atmosfeer! Enzovoort.

Het was ook gewoon plezant aan tafel, waar kwistig boeken en cassetjes werden verhandeld (al dan niet gesigneerd) :lol:

Wat mij betreft helaas belachelijk veel black-outs op persoonlijke favorieten: X Offender van Blondie (onlangs zelf nog gevraagd in de alfabetronde van een MOD-quiz), A Teardrop Explodes (meteen Sleeping Gas noteren en daarna niks meer), en zowaar de mist in bij Pavement (Summer Girl noteren zonder na te denken, voelen dat er iets wringt, en toch niet meer op terugkomen). Ook vulden we ergens een correcte uitvoerder in het titelvak en omgekeerd. En gingen er nog 's twee punten verloren door in ronde 1 na lang twijfelen voor 'doorbraaksingles' te gaan als algemene concept. Maar uiteindelijk tevreden met een zesde plaats (hoger eindigen was een onrecht geweest).

Dank aan Nicolas en Koen voor de vele bijdragen en felicitaties aan organisatoren en overwinnaars!
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door Methos »

Ik vond het een heel aangename avond in Beernem, zoals altijd eigenlijk. Conceptueel zat alles weer mooi in elkaar en ook dat is geen nieuw gegeven maar dat wil niet zeggen dat we dat vanzelfsprekend mogen nemen - knap gedaan m.a.w.! Ook de toevoeging van beelden en foto's is wat mij betreft altijd een meerwaarde - Ry X was daar een mooie illustratie van :D

Inhoudelijk was het voor mij een quiz zoals ik hem eigenlijk verwacht van onze collega's Horsemen. De nadruk ligt op gitaar en volgens mijn herinnering is dat altijd al zo geweest. Ik merkte wel de DVNO-toets en persoonlijk vond ik dat wel een positief gegeven omdat het de quiz diverser maakt. Ik kan me ook wel vinden in de afwezigheid van bepaalde andere genres, maar voor mij hoeft dat niet altijd een negatief punt te zijn eigenlijk. Ik zie dat gewoon als het smoel van deze quiz en iedereen is vrij dat in te vullen naar eigen goeddunken, vind ik. Zolang het maar geen eenheidsworst wordt waarbij we elke week hetzelfde krijgen wat mij betreft.

Count us in voor volgend jaar (en blijkbaar al tot 2029!).

Bedankt voor dit topentertainment en de vele tijd die er is in gekropen - respect! :clap:
Greatest Tits
Gebruikersavatar
fLEEtfox
Superstar
Berichten: 745
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:23
Locatie: Marke / The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door fLEEtfox »

Bedankt voor de eerste reacties/feedback.

Persoonlijk voel ik mij een beetje verantwoordelijk dat er inderdaad niet meer andere genres aan bod kwamen. Ik ben daar de vorige 9 edities altijd een beetje de "bewaker" van geweest en heb altijd hoog opgelopen met het feit dat onze quiz altijd een algemene muziekquiz was. En deze opmerking(en) is dan ook wel ergens terecht :oops: . Volgend jaar terug meer variëteit, beloofd!

Waar ik het persoonlijk wel ietsje moeilijker mee heb is met de opmerking dat er geen gebuisden zijn omdat er veel weggevers in zaten. Anderzijds lees ik ook dat de quiz té moeilijk was. Al 10 jaar lang is dit oprecht onze grootste bekommernis annex doel geweest : om zowel de doorwinterde quizzer als de gelegenheidsquizzer een aangename avond te bezorgen (vooral omdat wij in het begin een groot gelegenheidsploegenaandeel hadden). Dat op zich is een gigantisch moeilijke evenwichtsoefening! Als ik nu zie hoeveel omgekeerde zaalsolo's er niet in zitten dan vraag ik mij af wat de definitie is van een makkelijk nummer/weggever.
Ook lees ik dat we de titels (té) vaak lieten horen. Maar ook hier weer : bepaalde nummers zingen ze 10x de titel en toch komt hij nog bij bepaalde (gelegenheids)ploegen NIET op het blad. Dan hoor ik heel graag hoe ik een quiz makkelijker moet maken ZONDER weggevers in te steken en MINDER titels te laten horen. Ik zou zeggen, faut le faire...

En tot slot nog dit : niet dat we het Bruce Horny niet gunnen maar om als organisator uw eerste 3 rondes telkens met een maximum te zien afronden -door een weliswaar habitué - geeft ook niet echt een goed gevoel omdat we dan denken dat die 'doorwinterde' quizzers zich stierlijk dood zitten te vervelen. Maar zoals Steve Jobs het ooit zei : "If you want to make everybody happy, don't be a leader, sell ice cream!"

Nog efkes geduld ; de playlist/analyse komt er zeker nog aan!!
Gebruikersavatar
Nico Minaj
Groupie
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 23:26
Locatie: Wevelgem - A Tribe Called "Wuk Est?"

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door Nico Minaj »

Alweer een heel fijne avond beleefd daar in Beernem!
Als gastspeler aangeschoven bij een halfje Garnizoen en een kwart Martha, en hoewel dat toch even aftasten is, zeker voor herhaling vatbaar als depaneur als mijn collega “Wuk Est’ers” verstek moeten geven.

Altijd al fan geweest van de Riekt M’n Ass Lee quizzen, zelfs al lag die ons met The Tribe nooit echt bijster goed (die vermaledijde Eighties toch he), maar met het puzzelstukje die Garnizoen! nu was, kwamen die Eighties-ondingen (sorry aan de fans!) nu wel vlotjes op het blad, met dank aan de medespelers uiteraard, wat nu wel resulteerde in een onverhoopte zesde plaats.

Een ganse quiz ophangen aan “debuutsingles”, en daar dan zo’n puike quiz uit puren: hulde aan de Horsemen! Il faut le faire! Ook nog niet vaak met zo’n lang lijstje van “op te zoeken” of “te herontdekken” liedjes naar huis gesnord. Steeds een goed teken!

Tgohja, de genres kunnen misschien soms iets ruimer - ik was waarschijnlijk de enige die hoopte op wereldmuziek toen ik las dat er een ronde “World” zat aan te komen :P (dat dan uiteindelijk een ronde bleek met 3/4e steden of staten in de USA: misschien mijn enige minpuntje dat dit toch iets breder over de wereld gezocht kon worden, maar ok, met debuutsingles zal dat niet evident zijn, dus no harm done ;) ).

Zoals Fleetfox zegt: inderdaad heel moeilijke spreidstand om zowel de vaste waarden als gelegenheidsploegen gelukkig te stemmen, dus als iedereen geslaagd is vind ik dit inderdaad al een goede perimeter. Af en toe een weggever of niet.
En het tempo: zat volgens mij zeker goed, of niet te snel.
En zelf roker zijnde: die 2 rookpauzes mogen zeker korter, een sigartje leuren duurt zo lang niet, dus het mag zelf vooruitgaan van mij.

Volgend jaar hopelijk terug present!
Is het dan als een familie-uitje met The Tribe of terug als vierde wiel ter nivellering van een kaduke wagen: mij om het even!

Hopelijk riekt die Ass volgend jaar opnieuw even goed!
A Quiz Called The Quest 2 - 1 april 2016 - OC De Stekke (Moorsele - Wevelgem)
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door SpeedKing »

Wat een mooie ode aan Los Locos toch, deze quiz! Als dank voor onze tien deelnames lieten de Horsemen zich inspireren door het debuutsingleconcept dat we zelf ooit loslieten op Bavegem (kortom, werkelijk een geniale insteek!), en daar rolden nu bijna 200 andere nummers uit. Denk dat er geen 10 overlaps met onze quiz in zaten - voor de vuist weg kan ik alleen I Am One van Smashing Pumpkins noemen.

Een grote troef dit jaar was zeker het vele beeld - toch altijd een meerwaarde. Maakt het toch altijd wat doenbaarder, maar, zoals ik in de pissijnen en de rookhoek ook al opving (en hierboven nu bevestigd wordt): het was blijkbaar niet altijd van de poes. Nu merk ik dat persoonlijk zelf minder omdat de bezetting van Los Locos door de jaren heen steeds sterke is geworden en die hiaten veel meer opgevuld worden, maar bij een groot deel van het veld toch echt zwoegen en zweten. En dan, tegelijk, zie je Bruce Horny de maximumscores aan elkaar rijgen. Het is een spreidstand die écht algemene muziekquizzen voor een breed - en tevreden - publiek quasi onmogelijk maakt, zeker in het tijdsgewricht na 2000 (denk ik, ik weet vooral niets).

Zelf ervoer ik heel veel alternatieve namen, zeker na 2000. Probleem daar denk ik dat het bindmiddel helemaal weg is. 't Is te zeggen: het is er nog wel, maar zijn er eigenlijk überhaupt muziekquizzers die lusten wat er op de nog enigszins 'relevante' bindmiddelmedia (als die media nog wel relevant zijn tout court) wordt geserveerd? Ik ken er weinig, persoonlijk, maar ik frequenteer allicht de verkeerde kringen. En dan te zeggen dat zelfs mijn luistertijd voor bijna 80% gevuld is met louter recente rockliedekijns (zelfs vooral +2010), van bands die ook hier gewoon volle zalen trekken en ook overal op festival zie opduiken. Maar niet op de bindmiddelmedia te horen zijn. Het alternatieve spectrum rond die bindmiddelmedia strekt zich nu eenmaal uit over 360°, en daar pikt elke organisator zijn spietje uit - ik ken er weinig die helemaal rond gaan. En dat spietje kan toevallig juist helemaal aan de andere kant liggen van het jouwe. Maakt dat dat ene spietje relevanter dan het andere? Hoe meet je dat nog in een alternatieve context (Spotify? streams? festivals? concertopkomst? YouTubehits?). En wat is eigenlijk nog de relevantie van die bindmiddelmedia, als je naar de luistercijfers kijkt van al die 'grote' zenders. Ik heb mijn kroost van 6,8 en 10 hier thuis nog nooit de tv zien openzetten voor muziek of op een radio zien afstemmen. Dat komt zelfs niet in hen op, dat is een puur obsoleet gegeven.

Ik denk dat daar maar een juiste mindset voor is, na 2000: sta open voor die andere selecties, gun iedereen zijn spietje en haal er uit wat er uit te halen valt. Indien niet: dan moeten we de quiz na 2000 maar vullen met de gebruikelijke mompeljongetjes- en meisjes en huppeldepuprappertjes die ProToolsgewijs de courante lijstjes bevolken (ik wou zeggen zingen, maar dat lijkt me in een ProToolcontext niet echt correct). Maar die niemand van ons lijkt te lusten. Voor 2000 (lees: voor internet) was dat bindmiddel er wel enigszins (al kon je wel altijd ergens je alternatieve dorst lessen), maar in hindsight is er toch meer consensus over wat vraagbaar is gebleken (en gebleven).

Enfin, een hele uitleg binnen een thread over een gewoon zeer mooie 10de editie van de Horsemen, die hun kundigheid van de laatste jaren mooi gebundeld hadden in deze quiz. De kritiekjes zijn hooguit details (bv van de genrespreiding), en dan sleutel je daar aan en komt er weer een ander kritiekje. Feit is dat de quiz toch weer +25 ploegen aftikte, en dat is tegenwoordig een 'grote' quiz. Dus ook weer niet teveel sleutelen.

Zoals Methos al pende: zet ons er al meer op tot en met 2029 (dan gaan we eerst eens onze graad van dementering inschatten alvorens ons nog eens te committen voor 10 jaar)!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1701
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door aLEEce in chains »

Dachten we efkens met een uniek concept af te komen, blijkt dat Los Locos deze al gedaan heeft.

Misschien kort de interne keuken wat blootleggen nav deze tiende editie. Het samenstellen van onze quiz is een groeiproces waarbij menig vergaderingen aan te pas komen. Vrij snel kwam fLEEtfox met het idee om debuutsingles te vragen en leek het ons leuk om dit door te trekken naar een ganse quiz. We schrokken er van hoeveel bekende hits een debuutsingle bleken te zijn. We hebben alle vier een lijst aangelegd van potentiële nummers en merkten naast de overlap ook wel dat er thema's uit te halen vielen en kwamen zo geleidelijk aan tot een quiz met thema's en dus de nodige kapstokken. Samen met het gebruik van beelden hoopten we iedereen over de streep te krijgen en dat is gelukkig gelukt. Doordat we elk onze lijst hadden, kwamen we uiteraard ook iets meer terecht in onze eigen 'winkel' en werd door fLEEtfox vastgesteld dat er naar genres toe minder variatie zat dan voorgaande jaren. Vrij snel hebben we het zoeken naar dat evenwicht opgegeven. Naast het feit dat onze quiz toch al meerdere jaren een eigen smoel heeft (en meer gitaargericht is), stelden we ook vast dat het niet altijd even makkelijk was om de debuutsingles binnen voor ons minder gekende genres te vinden. We beseften dat we ons mogelijk op glad ijs begaven met de keuze voor debuutsingles. Zeker omdat het niet altijd duidelijk is wat de debuutsingle van een bepaalde band is. We discuteerden hier intern ook ferm over (wat met ep's, wat met videoclips die werden uitgebracht van nummers voor de eerste "officiële" single, etc.) Kortom, het was een puzzeltocht van jewelste. Daarom ook dat we na de rode draad ronde direct aangaven dat wikipedia de eerste bron was (niet altijd betrouwbaar, dat wisten we) en dat hetgeen je hoorde van tel was en er dus mogelijk fouten zaten in het concept.

We kwamen ook tot de vaststelling dat onze lijst met nieuwe nummers (en dus ook bands) niet zo lang was in vergelijking met andere decennia. Vooreerst zit je meer in je eigen winkel te graaien en is de voeling met bepaalde genres aan het verwateren. Daarnaast kwamen we ook vaak bij hitparade zaken uit. Ik vind het dan ook verwonderlijk dat juist de jongere deelnemers van de quiz onze nieuwe nummers moeilijker vonden. De zhu's, alan walkers, lil nas x'en van de wereld schreef ik meer aan hen toe dan aan mezelf. We beseften dat een RVG niet eenvoudig zou zijn, maar hadden het gevoel dat er bij de nieuwe nummers toch genoeg hitgevoelige zaken zaten. Soit, het is hoe het door ploegen dezelfde avond gepercipieerd werd, dus no problem with that.

Ik vond het ook een interessante opmerking van MDH om onze quiz makkelijker te maken (terwijl ook verwezen werd naar het regelmatig strooien met weggevers). Moeten we daaruit concluderen dat er nog meer weggevers moeten gevraagd worden? Ik weet het niet. Wat is trouwens de definitie van een weggever? Je zult straks uit de analyse kunnen vaststellen dat Kim Wilde door één ploeg niet gevonden werd. Is dit erg? Zeker niet, maar ik dacht zelf dat dit nummer "te gemakkelijk" was en zelfs voor ergernis zou zorgen. Om maar aan te geven dat makkelijk ook altijd zeer subjectief is. Ik ken zelf zeer weinig van bepaalde genres en kan dan bijgevolg moeilijk inschatten of een nummer makkelijk te raden valt of niet (daarmee dat we zeker de titel laten horen indien mogelijk). Ik merk zelf bij mijn rock en metalquiz hoe moeilijk het is om in te schatten of bepaalde nummers gekend zijn. Je kan wel naar setlist.fm surfen om te zien of de band een bepaald nummer überhaupt veel speelt en bij een wikipedia en consoorten terecht gaan, maar als de band niet zo bekend is of er geen setlist gepost worden, is het soms gevaarlijk gokken. Dit alles om maar aan te geven hoe moeilijk het soms is om een quiz gevarieerd te maken zonder in clichés te vervallen.

Misschien tot slot nog kort weergeven hoe wij, als organisator, de quiz ervaarden. Ik lees dat er in de wandelgangen en pissijnen te horen was dat het niet eenvoudig was. Deze reacties kwamen niet echt tot bij ons (niet dat het nog een verschil zou uitmaken voor de quiz zelf). Ik vond dat de zaal in zijn algemeenheid een vrij ontspannen indruk gaf (het is al anders geweest met ons hels tempo). Ik zag mensen bij bepaalde nummers opveren en toch ook veel mensen lachen, etc. en hadden niet het gevoel dat het te snel ging. Er waren veel rondes te horen, maar ik vind dat je er toch het maximum moet uithalen, zeker nu mensen verre verplaatsingen maken voor deze quiz. Twee rondes minder, betekende mogelijks eindigen om 11u15 of zo en dat zou toch zonde zijn :D . Wijzelf hadden een rustigere aanloop naar de quiz toe en dat was de avond zelf ook wel te merken. Ik heb alvast een goed gevoel over gehouden aan de quiz. Ik ben dan ook blij te merken dat dit voor veel mensen ook het geval was. Merci voor de reacties die we hier en op FB gekregen hebben. Met de "kritiek" kunnen we best leven. We gaan het nu even laten bezinken.

Om te eindigen nog een dikke chapeau aan de winnaars. We waren verstomd door het hoge percentage dat ze haalden. Merci aan alle deelnemers en onze vrijwilligers om er weer een toffe avond van te maken. Op naar 2029!
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door vinceluka »

Ik ben grote fan van de riekt m'n ass lee quizzen.

Zondag heb ik er zelfs de afsluitende avond van het fantastische sonic festival voor opgeofferd om hier te kunnen aantreden en ik was er behalve die ene keer dat ik echt niet onder een andere afspraak uit kon ook altijd bij in Beernem.
Als de eerste 93% haalt, zeer puike prestatie van Bruce Horny & the rest :clap: , en alle 26 ploegen geslaagd zijn :handgestures-thumbupright:
begrijp ik niet goed dat er dan kritiek komt op de moeilijkheidsgraad. Wat moet je nog meer doen om iedereen tevreden te stellen?

Het was een knappe quiz waarin de sympathieke horsemen subtiel kapstokken moffelden in 1 algemeen thema zodat de fun factor ook aanwezig was.
Thx voor de leuke avond
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door vinceluka »

Snerinckx schreef: di 12 nov 2019, 16:21 EN wat wij na al die jaren nog altijd niet kunnen begrijpen is dat er zelden een quiz binnen dit circuit wordt afgesloten met een weggever of ludiek nummer. Nu keren we huiswaarts met een cover van een KINKS nummer dat wij alle 4 aan tafel niet kenden, laat staan de cover.
Deze cover heeft nochtans een hitnotering gehad in de UK40 en Billboard100, dus zeker relevant om het te vragen
en wordt zelfs nog regelmatig op radio 1 gedraaid. Bij ons tegenovergesteld, want de ganse ploeg kende het antwoord
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door vinceluka »

SpeedKing schreef: do 14 nov 2019, 11:14 Probleem daar denk ik dat het bindmiddel helemaal weg is. 't Is te zeggen: het is er nog wel, maar zijn er eigenlijk überhaupt muziekquizzers die lusten wat er op de nog enigszins 'relevante' bindmiddelmedia (als die media nog wel relevant zijn tout court) wordt geserveerd? Ik ken er weinig, persoonlijk, maar ik frequenteer allicht de verkeerde kringen. En dan te zeggen dat zelfs mijn luistertijd voor bijna 80% gevuld is met louter recente rockliedekijns (zelfs vooral +2010), van bands die ook hier gewoon volle zalen trekken en ook overal op festival zie opduiken. Maar niet op de bindmiddelmedia te horen zijn. Het alternatieve spectrum rond die bindmiddelmedia strekt zich nu eenmaal uit over 360°, en daar pikt elke organisator zijn spietje uit - ik ken er weinig die helemaal rond gaan. En dat spietje kan toevallig juist helemaal aan de andere kant liggen van het jouwe. Maakt dat dat ene spietje relevanter dan het andere? Hoe meet je dat nog in een alternatieve context (Spotify? streams? festivals? concertopkomst? YouTubehits?). En wat is eigenlijk nog de relevantie van die bindmiddelmedia, als je naar de luistercijfers kijkt van al die 'grote' zenders. Ik heb mijn kroost van 6,8 en 10 hier thuis nog nooit de tv zien openzetten voor muziek of op een radio zien afstemmen. Dat komt zelfs niet in hen op, dat is een puur obsoleet gegeven.

Ik denk dat daar maar een juiste mindset voor is, na 2000: sta open voor die andere selecties, gun iedereen zijn spietje en haal er uit wat er uit te halen valt. Indien niet: dan moeten we de quiz na 2000 maar vullen met de gebruikelijke mompeljongetjes- en meisjes en huppeldepuprappertjes die ProToolsgewijs de courante lijstjes bevolken (ik wou zeggen zingen, maar dat lijkt me in een ProToolcontext niet echt correct). Maar die niemand van ons lijkt te lusten. Voor 2000 (lees: voor internet) was dat bindmiddel er wel enigszins (al kon je wel altijd ergens je alternatieve dorst lessen), maar in hindsight is er toch meer consensus over wat vraagbaar is gebleken (en gebleven).
Mijn kroost van 17, 15 en 10 gebruiken ook geen radio en TV om muziek te beluisteren.
Evolutie noemt men dat want streaming en internet/YouTube nemen nu overduidelijk hun plaats in.
En weet je wat het ergste is, ze durven zelfs te luisteren naar huppeldepuprappertjes.
Dezelfde huppeldepuprappertjes die nooit gevraagd worden op een muziekquiz omdat de meesten ondanks hun overduidelijke populariteit doodgezwegen worden door muziekquizsamenstellers behalve dan door die van het zwarte gat en de dansende beren die de vinger aan de pols houden van de jonge muziekliefhebbers.

Migos, Tyga, Rae sremmurd, Travis Scott, Juice wrld, Meek mill, Lil uzi vert, 21 savage, Sheck wes, Offset, Schoolboy Q, Young thug, J Cole, 2 chainz, Tyler the creator, YG hebben allen 100 tot 900 miljoen views op youtube (niet relevant?) maar toch werd de helft van deze artiesten nooit eerder gevraagd op een quiz.
De andere helft komt samen nog niet aan het aantal quizplaylist-noteringen van pakweg Blackberry smoke en Rival sons, maar dat zijn dan ook hedendaagse rockbands die volle zalen trekken en alom geprezen worden door bepaalde individuen op dit forum :?
Ludo ik gun je je spietje van harte hoor, alleen niet zo neerbuigend doen over een andere 'populaire' spie.

Oh ja, ik beschouw mezelf als een muziekliefhebber/quizzer die lust wat er op de relevante bindmiddelmedia zoals muziekblogs en muziekmediawebsites wordt geserveerd en die beperken zich heus niet tot huppeldepuprappertjes en mompeljongens/meisjes.

Dit gezegd zijnde, tot vanavond op de MOD-quiz :music-rockout:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door SpeedKing »

vinceluka schreef: do 14 nov 2019, 16:37
SpeedKing schreef: do 14 nov 2019, 11:14

Migos, Tyga, Rae sremmurd, Travis Scott, Juice wrld, Meek mill, Lil uzi vert, 21 savage, Sheck wes, Offset, Schoolboy Q, Young thug, J Cole, 2 chainz, Tyler the creator, YG hebben allen 100 tot 900 miljoen views op youtube (niet relevant?) maar toch werd de helft van deze artiesten nooit eerder gevraagd op een quiz.
De andere helft komt samen nog niet aan het aantal quizplaylist-noteringen van pakweg Blackberry smoke en Rival sons, maar dat zijn dan ook hedendaagse rockbands die volle zalen trekken en alom geprezen worden door bepaalde individuen op dit forum :?
Ludo ik gun je je spietje van harte hoor, alleen niet zo neerbuigend doen over een andere 'populaire' spie.

Oh ja, ik beschouw mezelf als een muziekliefhebber/quizzer die lust wat er op de relevante bindmiddelmedia zoals muziekblogs en muziekmediawebsites wordt geserveerd en die beperken zich heus niet tot huppeldepuprappertjes en mompeljongens/meisjes.

Dit gezegd zijnde, tot vanavond op de MOD-quiz :music-rockout:
Ik kan deze reactie eigenlijk niet helemaal plaatsen, zoals we net al op de MODquiz hebben besproken. Het gaat 'm niet over wat er in die spie zit, maar wat er van die spie dan allemaal doorsijpelt naar 'het midden'. Het rare is dat dat vaak niet echt als het beste van het genre wordt beschouwd door degenen die voeling hebben met dat segment. Jij hebt dat gevoel voor jouw genre en ik voor het mijne. Dat is eigenlijk gewoon hetzelfde aanvoelen. Waarom de onnozeliteitenmetal van Sabaton doorbreekt, of de huppeldepupmetal van Volbeat of de klonerij van Greta (mijn excuses voor de neerbuigendheid over 'mijn genre'), het is me een raadsel. Mijn verbazing gaat vooral over wat uitgerekend uit die niches dan soms wel eens in de bindende media doorbreekt. Ik lees in mijn post geen aanval op een andere spie, maar dat heb, mijn dagelijkse professie ten spijt, blijkbaar niet goed verwoord.

Verder zijn er voor mij niet veel bindmiddelwebsites of blogs. Je noemde Pitchfork, maar dat is voor mij niet zo algemeen bindend als den BRT Top 30 die thuis bij ons (en bij velen die ik kende) opstond op zaterdag, en als ik naar de Unic ging om een brood, speelde die daar ook nog. De meeste online media zijn bijna allemaal niche vind ik, gewoon omdat het te breed is om nog allemaal te volgen. Zelfs Humo is niche. Classic Rock Magazine, ondanks zijn naam, houdt ook zeer sterk de vinger aan de pols in mijn genre. Maar die blogs zijn toch helemaal anders dan de wijdverbreidheid van radio en tv voor 2000 (vind ik). En zoals je zelf al zei: veel van die blogs zijn volgers, geen leiders. Zelf volg ik vandaag zelfs bijna de blogs of nichesites in mijn genre niet meer, omdat Spotify me wekelijkse een lijst van 30 releases in mijn genre serveert. Zoveel snorde ik er indertijd zelfs niet op wekelijks tijdens mijn speurwerk. Als ik nog iets volg, zijn het de bands zelf of hun labels. Dat is een fenomeen dat zich ook gewoon in de corporate marketing voordoet: je kunt vandaag rechtstreeks tegen je 'klanten' spreken. Vroeger had je daarvoor de media nodig. Nu zijn de media op zich ook gewoon een doelgroep van je communicatie geworden. Zo is het ook in de muziek. De band kan zijn fans rechtstreeks aanspreken. Een blog die iets van een band oppikt, is per definitie al te laat.

Een andere fenomeen uit de zakelijke communicatie is peer-to-peer: je volgt een aantal smaakgenoten en als er iets 'opduikt', zie je dat gewoon rondom je heen flitsen op de sociale media. Dat gaat vaak nog sneller dan dat je het via blogs moet oppikken (zoals gezegd: dat zijn volgers, ze zijn te traag). En de algemene bindmiddelmedia zijn nog trager: de doorlooptijd van een artiest die niet van in den beginne gehypet wordt en zelf aan de weg moet timmeren live, is +5 tot zelfs +10 jaar om mss in de bredere media te geraken.

Over de aantallen van de rappers ben ik zeker dat ze hoog liggen. Maar dat doen de aantallen ook van Russische pop, Bollywoodiaanse muziek, pure country. Dat laatste is bijvoorbeeld ook echt wel yuge in Amerika, maar weinig kans op scoren denk ik op onze quizzen - maar: vraag gerust, net als om het even wat uit welke spie. Maar dat is juist mijn punt: je zult er geen allround gesmaakte +2000 quiz mee maken.

Zo verbaas ik me dan, vanuit mijn genre, en eigenlijk gelijkaardig aan jouw verwondering over het gebrek aan populaire Amerikaanse rap, over de aantallen en cijfers indertijd van sommige AOR / melodic bands uit de 80s in de US versus wat in vele quizzen wel gevraagd wordt / mag worden). Bij Jorg passeert al eens zoiets, en dat wordt ook op de korrel genomen en dan wordt het predikaat 'te Amerikaans' bovengehaald. Vandaar dat ik denk dat je dat ook zou voor hebben mocht je uit de Amerikaanse rappers putten die je opnoemde. Waarmee ik niet zeg dat ze niet gevraagd mogen worden, of er een waardeoordeel over vel.

Nog over het louter nominale aantallenargument: zoals je de aantallen van de grootste rappers afzet tegenover de hedendaagse classic rock bands die je noemde, zo kan ik dat ook op mijn beurt verder afzetten tegenover heel wat hedendaagse dingen die gevraagd worden, maar dan weer een pak lager liggen dan Rival Sons of Black Stone Cherry. En die moeten dan ook maar gepakt worden. Ik doe die steekproeven geregeld als er namen passeren waar ik zelfs nog nooit van hoorde, en kom dan maar op één factor uit: smaak. Het circuit draait imho grotendeels op bepaalde smaken, en jouw spie aan rappers noch mijn spie aan hedendaagse classic rock hoort daar bij. Mogen ze gevraagd worden? Ja toch, zoals alles uit die 360% alt cirkel rondom het bindende midden. Dus ook eens een countrygod of een J-Popfenomeen. Kijk, we zijn zelfs verzuchtingsverwanten, veeleer dan 'tegenstanders'. Mooi, toch? Wat Johan gisteren nog aanvulde: een quiz moet toch altijd voldoende middengehalte hebben. Zeker waar. Alleen wordt dat steeds moeilijker, en, en again, dat is mijn punt: dat midden wordt steeds minder gesmaakt. De interesse van het muziekquizgild ligt daar minder en minder. Mijn hele betoog is er dus ergens een van bezorgdheid: hoe gaan we die oefening blijven maken voor 'algemene' ploegquizzen. Of worden nicheduoquizzen toch echt de toekomst? In een andere post gaf ik ooit al eens mee dat er weinig mensen de doorsteek maken doorheen alle decennia en doorheen én gitaren én beats. Volgens mij zijn dat in grote lijnen vier grote interesseblokken waarrond je wel nog enigszins bindende quizzen zou kunnen maken en louter happy gezichten zou zien op een quiz. Voor jezelf gaf je aan dat je bijna de hele 360% aan genres afschuimt rondom het midden, met uitzondering dan van uitgerekend mijn genres, maar ik denk dat die bijna exhaustieve helikopterview heel persoonlijk is, en niet de regel in muziekquizland.

Enfin, spijtig dat een vaststelling, of poging tot analyse vanuit een bezorgdheid van wat er zich in muziekquizland afspeelt (toch ietwat tanende deelnemerscijfers) als een aanval op persoonlijke smaak wordt beschouwd. Op artiesten die zich in de spie ophouden, en niet zozeer in het midden, wat ik toch ergens onterecht afgeleid blijf vinden (again, het zal aan mijn gebrekkige schrijfkwaliteiten liggen). Nu, de muziekquizzende Ultratoprapliefhebber of Ultratopmetalliefhebber ben ik ook gisteren in De Spiegel niet tegengekomen, dus ik blijf nog even bij mijn standpunt (toegegeven, we waren er ook niet met zoveel): wat vanuit die spieën al eens doorsijpelt wordt vreemd genoeg net eerder minder gesmaakt door het muziekquizgild. Dat we rare jongens zijn!

En bedankt aan de Horsemen om nog eens een quiz te hebben geserveerd die eindelijk eens wat posts en voer voor gesprek oplevert!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
fLEEtfox
Superstar
Berichten: 745
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:23
Locatie: Marke / The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

Re: 20191110 Riekt m'n ass, LEE? - 10

Bericht door fLEEtfox »

En nu eindelijk de playlist/anaLEEze

R1 Rode Draad
1 The Doors (26) - Break On Through (To The Other Side) (26) (1967)
2 Gwen Stefani (26) - What You Waiting For? (25) (2004)
3 Urban Dance Squad (24) - A Deeper Shade Of Soul (26) (1989)
4 Peter Gabriel (26) - Solsbury Hill (26) (1977)
5 Dominic Fike (10) - 3 Nights (15) (2018)
6 Oasis (26) - Supersonic (25) (1994)
7 Booker T. & The M.G.'s (23) - Green Onions (23) (1962)
8 Dio (23) - Holy Diver (25) (1983)
9 Magazine (18) - Shot By Both Sides (15) (1978)
10 Blondie (26) - X Offender (5) (1976)
11 ZHU (16) - Faded (23) (2014)
12 Veruca Salt (16) - Seether (23) (1994)
13 The Damned (19) - New Rose (18) (1976)
14 Kim Wilde (25) - Kids In America (26) (1981)
15 Calvin Harris (21) - Acceptable In The 80s (24) (2007)

8 Ploegen vonden de rode draad, nl. dat het allemaal debuutsingels waren!

Direct een vliegend start met de gemakkelijkste ronde van de avond (altijd goed voor het zelfvertrouwen :music-rockout: ) met een gemiddelde score van net boven de 80%!

Schieten ook fantastisch uit de startblokken : Bruce Horny en Starbuk & Apollo met een maximum. Los Locos en Rechte Bananen moeten maar één puntje toegeven. Alle ploegen halen de helft.

Slechts 1 moeilijk fragment : de titel van Blondie bleek een harde noot om kraken behalve voor De Rechte Bananen, Bruce Horny, Starbuk, WAG Team en Paris Hilton Lookalikes. :banana-dance:

Ook meteen 4 "negatieve zaalsolo's"..... :?
Plaats reactie