M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door SpeedKing »

Verleden jaar met een ei in de broek naar de quiz van WAG Team getrokken, wat toen helemaal onterecht bleek want er bleek zwaar geremd en geknutseld aan een quiz waar ik als beperkte mindergod toch steeds kon blijven over nadenken. Vond het toen zelfs een van de leukste in de reeks. De quiz die we dit jaar kregen, bleek helaas, voor mij persoonlijk, de quiz die ik vorig jaar vreesde.

Over smaak en invulling etc ... ga ik niet twisten (help, trauma, die Let's Danceronde, ik heb echt wel niets met dance, zo blijkt nu wel heel zeker :hand: !). Ik kan voor mezelf alleen maar meegeven dat ik aan het einde van de rit murw geslagen was en dat ik naar het einde toe heelder rondes moest laten passeren zonder dat ik het gevoel had dat ik kans maakte om iets uit mijn hersenpan te kunnen schrapen. Ik wist meestal al bij de eerste noot dat het nooit in mijn sowieso al beperkte hersenpan is aangekoekt.

Ik hoop van harte dat de nieuwe gezichten (nieuwe ploeg, of aanschuivers) dat enigszins anders hebben ervaren, en zich net als ik wel hebben geamuseerd met de landenpuzzel (denk nog nooit gehad), het alfabet, ... De concepten waren leuk, alleen raakte ik telkens de pedalen kwijt bij de invulling (persoonlijk) en moeilijkheidsgraad (gedeeltelijk persoonlijk allicht, maar ook een beetje objectief als ik naar de cijfers kijk?) ervan.

Mijn ploegmaats bleven gelukkig wel de antwoorden opdiepen uit donkere krochten waar mijn licht nog nooit geschenen heeft en allicht ook nooit zal schijnen, waardoor er zelfs nog een overwinning uit voortvloeide. Ik had toen echter al een te bittere smaak in de mond om de zoetheid ervan te kunnen proeven.

In een hele reeks MODquizzen deert zo'n voor mij te pittig avondje me echter helemaal niet, en ik kijk al uit naar de vervolgeditie van het WAGteam. Als die wat meer naar hun vorige editie neigt, zal ik juichen, en indien niet, dan bijt ik nog eens avondje op de tanden (en ze stuk) en probeer ik er net als nu een Happy Ending aan te breien (de avond toch in schoonheid afgesloten met een welgeplaatste titelgok!).

Op naar de volgende (al ben ik nu even kwijt van wie die is)?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Keiem »

SpeedKing schreef: vr 14 feb 2020, 08:40 Op naar de volgende (al ben ik nu even kwijt van wie die is)?
Die van Kipz, Ludo. Wij zijn dan pas in april.

Mijn mening over de quiz van gisteren:
Zoals altijd liggen de kwissen van WagTeam ons goed (en vice versa). Ik heb mijn ding kunnen doen (zie score 90s en 00s), maar toch vooral kudos voor onze Greg die de solo-kampioen aan tafel bleek gisteren. Leuke thema's ook trouwens, al hadden we bij de wiskunderonde niet door dat we per drie fragmenten de berekening konden maken. Maar ik vermoed dat het geen extra punten had opgeleverd. De kwis was uiteraard wel te moeilijk. Van de kwis van Garnizoen werd dit ook gezegd, maar daar had ik dan persoonlijk dat gevoel niet. Gisteren had ik dus ook dat gevoel van Ludo bij momenten (die vermaledijde Let's Dance ronde...). Zeer jammer ook dat ik een paar dingen verkwanselde: Any Day Now bijvoorbeeld. Gewoon heel de tijd gewoon aan het meezingen en er niet bij stil gestaan. Ook Badman & Throbbin mocht nooit een QMS geweest zijn. Fragmenten misschien iets te kort of rare stukjes geselecteerd? Ik weet het niet... Al was de uiteindelijke scherprechter voor ons opnieuw de 80s die ons de kansen op een overwinning niet gunden. En ook knap dat we nu reeds de bespreking hebben. Nachtwerk :clap:
Op naar Kipz dus!
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Dat was zelfs geen nachtwerk. De analyse was blijkbaar al klaar nog voor er door de deelnemers kon worden thuisgekomen :shock:

De quiz was sowieso de moeilijkste tot nu toe, maar ook hier reeds enkele nuances wat de QMS's betreft: Niney The Observer had ik ALTIJD moeten opschrijven, en ook Tricky en titel 'Diving Away' mochten nooit onbeantwoord gebleven zijn. Had dit zelfs niet horen passeren want toen nog te hard aan het kauwen op dat nummer van Transister dat we alle drie kenden, maar dat in onze hersenpannen bedolven lag onder 20 jaar drugs en rock-'n-roll. En dergelijke domino-effecten affecteerden ons hoe langer hoe meer in de tweede helft. De playlist nalezen doet pijn want er viel qua eindscore heel wat meer uit te halen.

Maar de playlist nalezen brengt ook geweldig veel vreugd! Jongens, allemachtig: de eerste vijf reeksen waren van de plezantste die we ooit speelden. Reeks 2: 'Odyssey = Tricky Journey', volledig in de soep gedraaid bij ons, maar wat een onnozele vernuftigheid! Reeks 3: veel straffe nummers en zowaar rondewinst. Reeks 4: eenvoudig woordgepuzzel (voor de afwezigen: 4 songtitels van boven naar onder) dat hielp om de titel van Sioen te pakken, maar ook niet hielp omdat we bij Fleetwood Mac meteen voor 'Gold Dust Woman' gingen in plaats van 'Black Magic Woman'. Reeks 5: lachen!

Na de pauze verloren we hier en daar een teamgenoot, maar het kalf was toen al lang in positieve wateren verdronken.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door vinceluka »

Wij gingen er vanuit dat we een zeer haalbare quiz in elkaar geknutseld hadden.
Dat had ons voorspel, we speelden in duo elkaars ronden, enkele weken terug immers uitgewezen.
Op mijn vervloekte Let's dance ronde bvb haalden Rino en Johan 18/24 bij het voorspelen.
Niets wees er dus op dat o.a. Paris Hilton en co zich hier zwaar in zouden verslikken.
We hebben zo goed als niets aan de quiz gewijzigd behalve het uitfilteren van enkele dubbele artiesten

We waren alle 3 verrast dat de quiz zo moeilijk is uitgedraaid
We onttronen hiermee Kipz 1 als moeilijkste MOD-quiz en dat was allerminst de bedoeling.
Bad timing net nu een nieuw MOD-team ons vervoegde
Enfin, voor volume 4 zullen we een manier moeten vinden om het scenario van gisteren te vermijden.

Terloops geef ik de verschillende rondewinnaars van gisteren nog mee

R1 ABC : Lucky Locos 41/48
R2 My definition is this : Cryptkickers en Dora Vaucaire 20/24
R3 Bikerboys : Garnizoen! 21/24
R4 A part of me is you : Cryptkickers, Kipz en Paris Hilton 21/24
R5 Police & Thieves : Garnizoen! 18/24
Theorie World Leader Pretend : Dora Vaucaire 11/12
R6 Let's dance : Cryptkickers en Lucky Locos 15/24
R7 Lekker exotisch : Paris Hilton 20/24
R8 Reken je rijk : Kipz 24/30
R9 Around the world : Lucky Locos 19/24
R10 Shiny happy people : Lucky Locos 18/24

Evenveel quizmastersolo's als zaalsolo's (14)
en die waren voor

Kipz en Paris Hilton 4
Lucky Locos 3
Cryptkickers 2
Garnizoen! 1
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Snerinckx »

Graag wil ik nog eens terugkomen op donderdag. Persoonlijk een van de moeilijkste quizzen die ik ooit speelde. Waar naast het antwoord schuldig blijven ook vaak geen herkenning optrad. Gelukkig zat Marc tussen Matthias en ikzelf. Nagenoeg helemaal alleen naar de 4de stek. Waanzin!!

Maar de moraal van het verhaal. Niet iedereen heeft het vermogen om evenveel te weten als Marc of als jullie. Want net daar gaan jullie in mijn ogen steeds opnieuw in de fout. Elkaars rondes voorspelen? Jullie zijn de Uberfreaks van de 30 freaks die telkens naar de spiegel afzakken om zich te laten kwellen en jullie muzieksmaak is dan veelal nog in hetzelfde straatje.

Er zat donderdag geen enkele weggever in de quiz. Wat niet van de Kipz 1 kan gezegd worden denk ik. Als ik mij niet vergis, haalde Green Onions toen nog steeds de helft. Nu eindigen zij op 40%! Waarmee ik maar wil verduidelijken dat men misschien beter kijkt naar de punten van de laatste en niet steeds naar die van de eerste.

Soit, elk jaar na de wagteam quiz hou ik hetzelfde pleidooi. Filter eens aub. Wat voor jullie een weggever is, is geen weggever voor anderen. Dat zou volgens mij het uitgangspunt moeten zijn van elke quiz die jullie maken.

Voor de rest heb ik wel veel goeie dingen horen passeren, ook in het recente werk!
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door rino »

Snerinckx schreef: zo 16 feb 2020, 15:11
Elkaars rondes voorspelen? Jullie zijn de Uberfreaks van de 30 freaks die telkens naar de spiegel afzakken om zich te laten kwellen en jullie muzieksmaak is dan veelal nog in hetzelfde straatje.
Er is niets freaky aan dat voorspelen, hoor. Is vooral bedoeld om te vermijden dat uitvoerders meer dan één keer zouden passeren in de quiz, we verdelen de rondes namelijk onder elkaar zodat elk van ons evenveel rondes maakt.
In plaats van de playlists van onze rondes naar elkaar door te mailen, komen we samen om elkaars rondes voor te spelen. Lijkt me leuker dan dat via mail te doen...
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door vinceluka »

Snerinckx schreef: zo 16 feb 2020, 15:11 Graag wil ik nog eens terugkomen op donderdag. Persoonlijk een van de moeilijkste quizzen die ik ooit speelde.
Dat willen we gerust geloven, we hebben dan ook toegegeven dat ie moeilijker was dan ingeschat.
Dat het onze bedoeling niet was en dat we op ons communiezieltje beloven dat we dat proberen te vermijden in een volgende editie.
Maar we opteren toch nog om deze zelf voor te spelen i.p.v. door Tante Julia en Nonkel Jef
Snerinckx schreef: zo 16 feb 2020, 15:11jullie muzieksmaak is dan veelal nog in hetzelfde straatje.
Dan is dat wel een zeer lange straat anders krijg je er al deze genres die aan bod kwamen in de quiz niet in geparkeerd

Schlager/Disco/Vlaams/House/Metal/Ska/Britpop/Reggae/Wave/Eurosong/Instrumentaal/Americana/Industriële rock
Rap/Hardcore/Pop/Singer-songwriter/Postpunk/Progrock/Franstalig/Italodisco/Kleinkunst/Soul/Glamrock/Synthpop/
Grunge/Girl group/Alternatieve rock/Belpop/Rock & Roll/Roots Rock/Powerpop/Eurodance/Hardrock/Psychedelic rock
Dance Pop/Easy listening/Electronica/Hi-NRG/Country rock/Hiphop/Emo Pop/New age
Snerinckx schreef: zo 16 feb 2020, 15:11Er zat donderdag geen enkele weggever in de quiz.
Er waren 70 antwoorden die door iedereen geraden werd, dat is ongeveer 25% van de quiz

Dat daar geen enkele weggever tussen zat lijkt me een straffe uitspraak.
Weet niet welk label jij dan op onderstaand 10-tal kleeft

Mika (9) - Grace Kelly (9)
50 Cent (9) - In da club (9)
Steve Harley & Cockney Rebel (9) - Make me smile (9)
Will Tura (9) – El Bandido (8)
Chemical Brothers (9) - Go (9)
Sisters of Mercy (9) - More (9)
UFO (9) - Doctor doctor (9)
Petula Clark (9) - La nuit n'en finit plus (9)
Argent (9) - Hold your head up (9)
Divine (9) - Shoot your shot (9)
Snerinckx schreef: zo 16 feb 2020, 15:11Voor de rest heb ik wel veel goeie dingen horen passeren, ook in het recente werk!
Er viel gelukkig toch nog goed nieuws te rapen ook :handgestures-thumbupright:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Snerinckx »

Ik zou toch nog een paar dingen willen rechtzetten daar ik toch het gevoel heb op bepaalde vlakken misbegrepen te zijn. Ik heb niet gezegd dat de quiz niet veelzijdig was qua muziekgenres want dat vond ik ook helemaal niet. Een stuk veelzijdiger als andere binnen dit MOD circuit. Alleen liggen de kuitenbijters en de extreme kuitenbijters binnen het alternatievere segment, waar jullie denk ik alle 3 wel kaas van hebben gegeten. Vandaar dat wanneer jullie elkaars rondes voorspelen, daar klaarblijkelijk toch nog hoge scores uit voortvloeien.
Mijn punt is gewoon : "Tante Ann of Nonkel Jef" zouden niet dezelfde scores halen. Jullie staan elke week op kop van de rangschikking van een quiz (maw jullie zijn beter!!).

Enja weggevers. Het is niet omdat alle MOD ploegen het juist hebben, dat ik dan direct meega in het verhaal dat dat dan een weggever is. Maar daar verschillen we dan van mening.

Deze reactie was eigenlijk eerder een zoveelste wake-up call. Ik heb het gevoel dat ik hier dingen neerschreef die veel mensen denken maar de personen in kwestie dit niet durven te benoemen zoals ik hier deed.
Gebruikersavatar
Sander
Superstar
Berichten: 903
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 12:47
Locatie: Comfortably Dumb

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Sander »

Excuses dat ik me meng in de bespreking van een quiz waar ik helemaal niet op aanwezig was.
Ik wou gewoon even meegeven dat obv de tracklist dit het soort quizzen is die me doet besluiten niet deel te nemen aan deze competitie. Het een "freak show" noemen is misschien wat overdreven, maar dat is wel het eerste woord dat in me opkomt na het lezen van de analyse.

Los daarvan wil ik wel benadrukken dat ik heel veel respect heb voor het samenstellen van zulke quizzen en het uitdokteren van thema's. Mijn opmerking geef ik mee met de beste bedoelingen.
Wilcoow
Lead Singer
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 20:00
Locatie: Moregem / Green Onions

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Wilcoow »

Ik denk dat Sander Kipz misschien wat overdrijft. Voor mij is het net de veelzijdigheid die de quiz moeilijk maakt. Ik denk dat wij 0 op 6 punten halen op de 3 reggaefragementen halen omdat we daar ook totaal niet in thuis zijn en zo is dat ook wel voor een aantal andere genres. WAG team is naar mijn bescheiden mening de quizploeg met de meeste kennis en dat weerspiegelt zich in de quiz.
Wat mij het meeste stoorde was het missen van een rustpunt. Veel fragmenten waren voor ons onbekend en dan zit je te zoeken naar stem en titel waardoor je voortdurend vollenbak bezig bent en zo laat je ook haalbaardere fragmenten liggen. Daardoor werd het voor ons zwaar want ik kan eigenlijk wel perfect genieten van goeie muziek zonder het antwoord te weten. Liever zo dan een gemakkelijke carnavalhit (persoonlijke mening uiteraard).
Ik geloof zeker dat niemand in dit circuit de bedoeling heeft om een onmogelijke quiz samen te stellen want dat zo namelijk de dood van de MOD quizzen betekenen wat erg jammer zou zijn.
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Luk »

Het zou jammer zijn als deze woordenwisseling tussen liefhebbers van onze hobby een einde zou maken aan het inderdaad uitdagende maar meestal best leuke MOD-concept.

WAG-team heeft al aangegeven dat ze zich heeft/hebben vergist in de moeilijkheidsgraad.

Dat zal wel te maken hebben met de “testmethode” om elkaars rondes per twee voor te spelen. Zeker als je favoriete uitvoerders of genres deelt, leidt dat tot een onderschatting van de moeilijkheidsgraad.
Ik had in een carpoolgesprek met Seppuku reeds gewezen op het (toen grappige) feit dat ze op die avond blijkbaar een aantal fragmenten (en thema’s) hebben geschrapt omdat ze precies aan dezelfde uitvoerders dachten. Ik heb toen ook letterlijk gezegd dat de inschatting van de moeilijkheidsgraad op die manier “tricky” en een onderschatting zou kunnen zijn.

Persoonlijk vind ik wel dat WAG-team er vernieuwende concepten heeft ingestoken (helaas wat ondergesneeuwd nu), wat een heerlijke meerwaarde was. Maar tegelijk begrijp ik wel dat dat niet veel opbrengt als je de link niet kan leggen….

Mogelijk heeft ook hier WAG-team de kloof tussen henzelf en de andere teams die deelnemen aan de MOD onderschat…

Ik begrijp Snerickx wel heel goed.
Ik had de eer hem als duopartner te kennen bij de Methos-duoquiz, en hij vulde mij daar goed aan bij recentere nummers, maar verwonderde zich openlijk over wat ik over de oudere decennia wist… Catching up seems to be a "mission impossible"...
Tijdens de gesprekken onder de quiz bleek ik ook een generatiegenoot van zijn vader te zijn…

Ik zou niet liever hebben dat mijn zoon (not dus!) of mijn dochter (not dus!) ooit eens meedoen aan een muziekquiz, maar ik weet dat de MOD dan zéker niks voor hen zal zijn.

Respect dus voor de jongere quizzers die de uitdaging van de MOD-quizzen blijven “genieten”. :clap: :clap: :clap:

Want hoe je het draait of keert, de toekomst van het muziekquizzen ligt ooit, en niet zo ver weg, in hun handen. :o :o :o

Ik denk dat WAG-team dat ook heeft begrepen…

En het is een hint voor wie de volgende MOD-quizzen gaat voorschotelen...
:-)
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2019-2020 besprekingen

Bericht door Keiem »

Luk schreef: wo 19 feb 2020, 02:15 En het is een hint voor wie de volgende MOD-quizzen gaat voorschotelen...
:-)
Paris Hilton kan lezen (jawel!) en zal wel degelijk rekening houden met bovenstaande opmerkingen. We zijn nu volop bezig met de samenstelling en we hopen dat het een zeer speelbare quiz zal worden. Enige uitzondering is wel dat we het nog steeds voornamelijk zullen zoeken in onze eigen interessesfeer. Ik vermoed dus dat we geen Zwarte Lola's en MC Rage's zullen integreren (interneren misschien wel). Het zal dus eerder naar Radio 1 en StuBru neigen.
Ik mag wel al verklappen dat we iets helemaal anders doen qua concept. :think:
Plaats reactie