M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door beautiful freak »

Garnizoen! schreef: za 17 nov 2018, 14:52 Veel energie zullen we niet meer steken in deze discussie (nog té vermoeid van alle inspanningen die we in de quiz hebben gestoken).
Ik hoop wel dat je nog een klein beetje energie over hebt om ook de standen per decennium en die van de theorie te posten. ;)

Met dank.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door vinceluka »

Persoonlijk heb ik me zoals altijd weer uitstekend geamuseerd op de laatste mod quiz.
Ben wel verwonderd waarom er NU plots zo’n hevige kritiek op de moeilijkheidsgraad naar boven komt en wil hier toch even in de bres springen voor de Garnizoeners.

De winnaar kwam uit op een percentage van ongeveer 80% en dat was in in liefst 67% (7/11) van de vorige Mod quizzen ook het geval, dus dergelijke moeilijkheidsgraad is eerder regel dan uitzondering. Enkel eerste quiz van Green Onions en de onze van het Wag Team (ongeveer 85%) en Lucky Locos en Cryptkickers (ongeveer 90%) haalden hogere scores
Akkoord er was een serieus onevenwicht tussen het eerste deel en het tweede deel maar ook dat is niet uitzonderlijk zelfs en de reden hiervoor werd reeds door Garnizoen aangehaald en kan en zal makkelijk vermeden worden in de toekomst. Kan dus gebeuren vooral door een team waarvan het slechts de 2de muziekquiz is die ze samenstellen. Enig respijt is op zijn plaats.
Wat de vele solo’s (QMS + zaalsolo’s) betreft komen we boven de 30 uit, maar dat was ook het geval in de seizoensopener van Green Onions (toen werden de moelijke fragmentkeuzes de hemel ingeprezen door sommigen) en die van van Paris, Martha en Kipz vorig seizoen m.a.w. in zowat de helft van de quizzen.

Wat ik wel begrijp is de ongerustheid dat er niet meer teams mogen afhaken zodanig dat deze competitie op de helling komt te staan want dat zou zonde zijn en moeten we absoluut trachten te vermijden. Maar uit de voorbije quizzen is duidelijk gebleken dat de meesten, ook de teams onderaan in de rangschikking er de voorkeur aan geven om er een duidelijke stempel van hun eigen muzieksmaak op te zetten waardoor we dus meermaals rond de 80% uitkomen voor de winnaars. Als iemand daar grote problemen mee heeft waardoor er twijfels ontstaan over verdere deelname dan MOET dat zeker gemeld worden maar dan verwacht je minstens ook dat die ploegen zelf een quiz afleveren die aan de ‘nieuwe’ standaard voldoet.
Filip en Peter hebben dus zeker recht op spreken op dat gebied maar ik vraag me of zij zelf zouden afhaken als het niet zou veranderen ofdat ze eerder bezorgd zijn dat anderen gaan afhaken.
Ik weet het niet zeker maar vermoed ook dat Martha en 4 shota niet hebben afgehaakt vanwege de moeilijkheidsgraad maar eerder door agenda problemen.
Niettemin kan het zeker geen kwaad dat er een tikkeltje gedimd worden in die favorieten maar ook niet teveel want dat maakt deze competitie voor mij net zo interessant, ook als de fragmenten onbekend zijn.
Wijzelf stoppen ook geen favorietenronde in onze quiz omdat er m.i. genoeg mogelijkheden zijn om favorieten in themarondes te stoppen wat de spreiding van de moeilijkheidsgraad ten goede komt. Misschien moet Peter een bijakte toevoegen aan het reglement die pure favorietenrondes verbied dat kan wellicht al veel frustraties in de kiem smoren.

Hoorde echter na de quiz dat de eerste rijen voortdurend lacherige opmerkingen konden horen van de jury en dat wordt ook bevestigd in de post van Filip.
Hadden wij geen last van vanop de derde rij maar lijkt me uiteraard niet leuk om dergelijk commentaar te aanhoren terwijl de quiz aan te gang is en dat werkpuntje ga ik dan ook niet verdedigen.

PS Jesus lizard haalde een merkelijke hogere score op mijn credit to the 90"s quiz doordat quizzers toen wisten dat er een reptiel in titel of uitvoerder verborgen zat wat mijn punt bevestigd dat moeilijke groepen vlotjes gevonden kunnen worden binnen bepaalde thema's (en hier zit zelfs nog een tweede thema in de groepsnaam). Nu, is reeds van toen (4,5 jaar geleden) dat deze groep gevraagd werd en slechts voor de 4de keer sinds dit forum actief is. Verdienen wat aandacht na jaren verwaarlozing ;)
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Methos schreef: zo 18 nov 2018, 10:49 want daar heeft niemand iets aan behalve de organiserende partij die de teams kan uitlachen met wat ze allemaal niet weten - was nu eenmaal moeilijk te missen o.i.v. de luidruchtigheid
Que? Is dit een mop? We hebben ons af en toe proberen te amuseren na het verbeteren. Met de prachtige modulatie bijvoorbeeld in favoriet 'Alleen' van John Larry. Had dit meteen gecommuniceerd alsjeblieft, als het als storend werd ervaren, dan hadden we meteen gedimd.

Dit gaat echt verkeerd als je nu insinueert dat teams zouden worden uitgelachen. Dan houdt het voor ons ook onmiddellijk op.
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door beautiful freak »

Garnizoen! schreef: zo 18 nov 2018, 15:11 Dit gaat echt verkeerd als je nu insinueert dat teams zouden worden uitgelachen.

Misschien is dat Larry, misschien ook niet.
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door beautiful freak »

Ik heb het gevoel dat we een beetje aan het afwijken zijn van waar het in de eerste plaats om ging: niveaubewaking. Mogelijk een vies woord, maar toen de M.O.D. destijds als idee opgeworpen werd, was er toch enigszins een consensus over de beoogde moeilijkheidsgraad.

Ik wil mezelf niet op de borst kloppen voor de betaversie van M.O.D. in juni 2017, maar aan de teneur van de reacties denk ik dat iedereen zich met iets dergelijks kon verzoenen. Idem voor de echte seizoensopener van Lucky Locos. Ik weet nog dat ik bij de M.O.D. van Wag Team dacht dat het niet echt veel moeilijker moest worden (vanuit het initiële idee dus), maar toen hadden we het einde van de tunnel nog lang niet in zicht.

Dat de discussie nu wat feller naar boven schiet, is op geen enkele manier persoonlijk te koppelen aan Garnizoen!. Ik hoor gezucht, ik zie gezucht, ik stel gewoon de vraag die sommige blijkbaar liever niet gesteld zien. Ik lees dat er frustraties zijn doordat de vraag vorig seizoen ook al gesteld is. Toen werd er nog minder gereageerd dan nu. Maar evengoed wordt er nog steeds niet gereageerd door meerdere teams uit de tweede kolom. Ik denk dat hun mening ook belangrijk is, zo mogelijk zelfs nog belangrijker. Want, zoals Johan stelt, de ploegen bovenaan zullen zich toch ook wel amuseren als het allemaal iets toegankelijker is?

Ik denk ook graag verder: toegankelijkere playlisten opent de deur naar gastploegen of teams die op basis daarvan geprikkeld kunnen worden. Zelf durf ik – in tegenstelling tot wat sommigen misschien denken – stellen dat ik me elke M.O.D.-quiz al geamuseerd heb, maar het evolueert naar een elitecircuit. Als we daar tien ploegen mee enthousiasmeren, dan heb ik daar verder niets over te zeggen, maar ik hoor ook stemmen die het forum niet halen. Ik wil dus vooral voor iedereen de deur openzetten om daar eens iets over te zeggen. En met iedereen bedoel ik wel degelijk iedereen. Ik denk dat de zegswijze “speak now or forever hold your peace” dan ook heel toepasselijk is. Ik zal alvast niet meer verder op deze nagel kloppen hierna.

Vergelijkingen van percentages of het aantal quizmatersolo’s vind ik trouwens niet zo heel relevant. “De solo’s komen boven de 30 uit, maar dat was vorige keer bij ploegen X, Y en Z ook zo”, onderschrijft net het hele punt van deze discussie. Is iedereen daarmee tevreden? Dan ben ik de laatste om te reclameren. Alles wat ik post, komt voort uit competitiebewaking of –bewaring. Ik zie graag iedereen aan boord en tevreden. Maar ik vraag me inderdaad oprecht bezorgd af of dat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 60s (op 44 punten):

01 - 39 Paris Hilton Lookalikes
01 - 39 The Cryptkickers
01 - 39 Dora Vaucaire
04 - 34 Wag Team
04 - 34 Royal Flush
06 - 33 Lucky Locos
07 - 30 Green Onions
08 - 29 KIPZ

Topscore: 39/44 (88,64%)
Gemiddelde score: 34,63/44 (78,69%)
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 70s (op 46 punten):

01 - 45 Wag Team
02 - 43 Lucky Locos
03 - 42 Dora Vaucaire
04 - 41 Paris Hilton Lookalikes
05 - 40 Royal Flush
06 - 39 The Cryptkickers
07 - 35 Green Onions
08 - 25 KIPZ

Topscore: 45/46 (97,83%)
Gemiddelde score: 38,75/46 (84,24%)
Opmerkingen: Wag Team laat slechts één punt liggen in de 70s (titel Yes)
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 80s (op 46 punten):

01 - 42 Paris Hilton Lookalikes
02 - 41 Wag Team
03 - 40 The Cryptkickers
04 - 35 Lucky Locos
05 - 32 Dora Vaucaire
06 - 31 Royal Flush
07 - 27 Green Onions
08 - 19 KIPZ

Topscore: 42/46 (91,30%)
Gemiddelde score: 33,38/46 (72,55%)
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 90s (op 44 punten):

01 - 35 Paris Hilton Lookalikes
02 - 34 Wag Team
03 - 31 Lucky Locos
04 - 26 Green Onions
05 - 25 The Cryptkickers
06 - 23 Dora Vaucaire
07 - 18 Royal Flush
08 - 14 KIPZ

Topscore: 35/44 (79,55%)
Gemiddelde score: 25,75/44 (58,52%)
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 00s (op 44 punten):

01 - 35 Paris Hilton Lookalikes
02 - 31 Wag Team
03 - 28 KIPZ
03 - 28 The Cryptkickers
05 - 27 Lucky Locos
06 - 23 Dora Vaucaire
07 - 15 Royal Flush
08 - 13 Green Onions

Topscore: 35/44 (79,55%)
Gemiddelde score: 25/44 (56,82%)
Gebruikersavatar
Garnizoen!
Lead Singer
Berichten: 211
Lid geworden op: di 19 mar 2013, 16:52
Locatie: Gent

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Garnizoen! »

Eindstand 10s (op 46 punten):

01 - 29 Wag Team
01 - 29 The Cryptkickers
01 - 29 Lucky Locos
04 - 24 Paris Hilton Lookalikes
05 - 21 Royal Flush
06 - 20 KIPZ
07 - 17 Dora Vaucaire
08 - 11 Green Onions

Topscore: 29/46 (63,04%)
Gemiddelde score: 22,50/46 (48,91%)
Opmerkingen: dit gemiddelde is te laag
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door vinceluka »

Garnizoen! schreef: zo 18 nov 2018, 17:16 Eindstand 70s (op 46)

Topscore: 45/46 (97,83%)
Gemiddelde score: 38,75/46 (84,24%)
Opmerkingen: Wag Team laat slechts één punt liggen in de 70s (titel Yes)
Een maximum, close but no cigar.
Spijtig dat dit fragment achteraan de ronde zat.
Roundabout viel ons te binnen net na afgeven.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door SepPuKu »

vinceluka schreef: zo 18 nov 2018, 14:24 ... uit de voorbije quizzen is duidelijk gebleken dat de meesten, ook de teams onderaan in de rangschikking er de voorkeur aan geven om er een duidelijke stempel van hun eigen muzieksmaak op te zetten waardoor we dus meermaals rond de 80% uitkomen voor de winnaars.
Klopt Vince, de bedenkingen kunnen ook bij vorige quiz(zen) gemaakt worden, in die zin pech voor Garnizoen! dat de verzuchtingen hier bij hun bespreking opborrelen. Anderzijds beweert niemand(?) dat het een halsmisdaad is om je quiz zus of zo af te leveren, ik lees hier dan ook vooral 'verzuchtingen' en 'bezorgdheden', verder dat dat gaan zou ik trouwens onterecht vinden.

Misschien is het aan de oudere zakken uit het circuit om zelf de daad bij het woord te voegen. En ja daar horen wij bij 😁 dus op naar de volgende M.O.D.-quiz.
Gebruikersavatar
cosmo
Backing Vocal
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 12:23
Locatie: A Green Onion

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door cosmo »

't is een moeilijke discussie, ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.

Als een van de mindere muziekquizzers van het pak, van een van de mindere ploegen kan ik wel zeggen dat ik mij op de Garnizoen!-quiz best geamuseerd heb. Voornaamste reden: er passeerde veel muziek die ik kan waarderen. Slint, Pavement, Television, Sufjan Stevens, Mazzy Star, Billy Brag (hadden wij die titel niet? Had er even op gezwoegd en dacht dat ik toch redelijk in de buurt was geraakt) en ik kan wel nog wat verder gaan.
Daarnaast had ik jullie ook de QMS van The Antlers moeten besparen, vond dat fragment wat aan de korte kant en kreeg het maar niet geplaatst.
Voor mij zijn het dus sowieso zelden de 'makkelijkere' fragmenten of zelfs de quizzen voor een breed publiek die mij liggen. Ik volg dan ook geen hitlijsten en luister zelden naar de radio.

Zo deden wij enkele weken geleden ook mee met de zaalquiz van KIPZ. Op zich niets aan te merken op hun fantastisch uitgewerkte quiz (buiten het jaartallendebalce dan), maar daar lag de nadruk veel meer op hitgevoeligheid en bijgevolg was die quiz niets voor mij. Net zoals een MOD-quiz met een hoge dosering hip-hop/dance/andere beats dat nooit zal zijn. Maar dat moet uiteraard wel kunnen, het enige wat je als muziekquizzer mag verwachten is dat je weet waar je vooraf aan toe bent, vind ik. Garnizoen gaf in de andere topic ook reeds op voorhand het percentage per decennia aan van 'hits'. Wij deden dat vorig jaar door ruwweg de genres die aan bod zouden komen op te lijsten. Dat zijn beiden toch al redelijke indicators.

Maar om volk te blijven trekken zijn haalbaarheid en variatie van de fragmenten uiteraard wel cruciaal. Dat dit echter niet zo eenvoudig is, zal iedereen hier wel reeds ondervonden hebben. Bij het zoeken naar fragmenten voor onze quiz was ik bijvoorbeeld gestart met elk van mijn fragmenten een waarde te geven (1,2 of 3: staat voor hoeveel man/tafel het moet vinden). Probleem daarbij is dat zoiets uiteraard moeilijk meetbaar is en bovendien ook nog eens redelijk tijdrovend is.

Uiteraard is dit slechts één mening en ben ik het ondertussen al gewoon dat de helft van de fragmenten mij vreemd zijn. Ook was de teneur bij mijn Green Onions-collega dan weer helemaal verschillend.

Ook fijn om nog eens Motorpsycho te horen, was het bestaan van die band wat vergeten en zal waarschijnlijk zelden hoge scores opleveren maar door louter zo'n fragmenten vind ik een quiz vaak al geslaagd. Dat fragment van Bonnie 'Prince' Billy vind ik wel niet kunnen, wat een atypisch kutnummer voor hem. En naast Paul Severs, Margriet, Frank Dingenen etc. is er ook wel betere Nederlandstalige muziek gemaakt. (Zie onze quizzen :D )
Snerinckx
Popstar
Berichten: 430
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: M.O.D.-competitie - Seizoen 2018-2019 besprekingen

Bericht door Snerinckx »

Voor de eerste keer sinds donderdag vind ik de tijd om iets neer te schrijven. Normaal zou ik de Garnizoen!- MOD niet gespeeld hebben omdat de muziek die zij adoreren nergens in de buurt komt met de muziek waar ik naar luister en omdat we dit jaar een gedeeltelijke fusie aangaan met MARTHA. Maar omdat Peter (PEEGEE) vorige week verstek moest geven besloot ik alsnog om de quiz zelf mee te doen, ook in de veronderstelling dat ik niet veel gegadigden zou vinden om in mijn plaats de GARNIZOEN te spelen. De Garnizoen MOD wou ik dus voor alle duidelijheid initeel niet spelen om mijzelf een gefrustreerde avond te besparen. Ik kwam oprecht met de nodige schrik in Oostakker toe op donderdag.

Soit, over de quiz zelf nu !
Gelukkig hebben wij iemand in ons team genaamd Ruslan wiens smaak volledig in het Garnizoen-straatje ligt. Met als gevolg dat we net de helft haalden. Tot zover de positieve zijde van het verhaal.
Van de 50% die we behaalden mag de bijdrage voor 45% op het conto van Ruslan geschreven worden (dus ons bijkomend aandeel hoogstens 5%), maar vooral moest Ruslan niet naast ons gezeten hebben dan hadden Matt en ikzelf samen hoogstens 15 procent gehaald. En elk nummer dat we kenden of al gehoord hadden, daar haalden we ook de volledige score op. EN ik overdrijf echt niet.
Ruslan deed eergisteren ook mee aan de Kluizenaars quiz. Daar was zijn bijkomend aandeel op de hele avond: 1 Punt ( hij wist Lorde als uitvoerder). Dat interesseert jullie uiteraard geen hol natuurlijk maar waar ik wil toe komen is dat de MOD quizzen ( de weekendquizzen trouwens ook maar daar kies je nu eenmaal zelf voor om u te laten afslachten) en vooral die van donderdag in het bijzonder zich qua muziekgenres heel erg beperken. Initieel zijn wij met muziekquizzen begonnen met een passie voor muziek en een team waarvan we dachten dat we heel sterk verschillen qua luistersmaak. Na donderdag ben ik ook meer dan ooit zeker dat het effectief zo is, alleen zullen we op elke quiz steeds weer rond de 50% bengelen aangezien elke quiz steeds neigt naar een bepaald type van muziek en we dus elkaar veelal niet kunnen helpen. Dat probleem hebben andere ploegen vermoedelijk veel minder omdat daar over de hele lijn alt-of obscure kenners aanwezig zijn. Maar dat wisten we pas toen we effectief muziekquizzen speelden.
Toegegeven hoorde ik donderdag ook wel enkele favorieten: Funkerman, Sub Focus, Drummatic Twins, Disclosure, Kate Nash. Maar dat waren ook de weinige uitzonderingen op de regel. En je kan die nummers nu toch ook geen weggevers noemen?
Vergeef mij dat ik mij enkel uitspreek over de nummers die ik ken qua moeilijkheid maar over al de rest van de fragmenten kan ik mij gewoonweg niet uitspreken omdat ik ze niet kende en daar dan het woord "moeilijk" op plakken, zou vanuit mijn standpunt nogal belachelijk zijn. Al vielen de scores globaal toch tegen zo bleek.

Wij vragen gewoon voor een beetje meer variatie, en ik weet dat ook Garnizoen die muziekkennis/variatie in zich heeft, anders zou hun score gevoelig lager gelegen hebben op onze MOD quiz vorig jaar. Waarmee ik nu niet wil zeggen dat onze quiz perfect was. Wij hebben ook onze fouten gemaakt maar zullen alvast heel wat dimmen in februari!!

Dusja, eigenlijk wil ik graag de hand reiken naar Wag Team! Als absoluut topteam ( misschien wel het beste team al zullen anderen dat misschien niet graag horen) hebben jullie de kennis, de variatie en nog zo veel meer in petto om een fantastische quiz af te leveren getuige daarvan jullie stardust quiz alleen is die voor een ploeg als KIPZ te moeilijk. Leg met andere woorden de beginsituatie iets lager, doe per ronde eens 2 of 3keer water bij de wijn en geef IEDEREEN waarvoor men komt naar Oostakker: Een fantastische quizavond!! Ikzelf zal er niet kunnen zijn want dan zit ik hoogstwaarschijnlijk straalbezopen in de Kühstalle te Ischgl!

Last but not least. De quiz donderdag, daar was op zich uiteraard niets mis mee. Maar Matt en ikzelf hebben er weinig van kunnen genieten.
En misschien ook wel nog meegeven dat er binnen ons team wel al 2 afgehaakt zijn vandaar de fusie met Martha (Peter & Michel).
Plaats reactie