22/9/18 - Starbuk VIII - Roeselare

Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: 22/9/18 - Starbuk VIII - Roeselare

Bericht door Luk »

Ik denk "positief" dat voor dit type quizzen écht een massa potentieel geïnteresseerden bestaat, die echter noch het forum noch het muziekquizzen als hobby kent.

En dan blijft het probleem: hoe krijg je die liefhebbers bijeen?

Het worden er uit de vroeger actieve muziekquizzers steeds minder (soms door omstandigheden, zoals zomerverlof buiten de traditionele periodes - onderschat niet dat de vervroeging naar september in dit geval een rol kan hebben gespeeld).

Ergens heb ik het idee dat we toegroeien naar aan concept dat in sommige vriendenkringen reeds uitgetest werd: een huiskamer- of caféquiz waarbij gelijkgezinden elk hun pakweg 20-25 fragmenten opnemen en "in de groep" gooien. Wie het daarbij te gortig maakt, krijgt lik op stuk omdat hij voor zijn score op die quiz het gemiddelde krijgt, wat rechtvaardig en regulerend lijkt.

Alleen hoop ik écht dat we niet daartoe een oproep moeten doen, en hoop ik dat in se echt knappe maar uitdagende quizzen als die van Starbuk blijven bestaan en weer een breder publiek aantrekken.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 22/9/18 - Starbuk VIII - Roeselare

Bericht door SpeedKing »

Denk dat 15 ploegen normaal is voor dit soort quizzen. Wie komt, weet dat het een beetje anders en/of pittiger is, sommigen komen mss juist daarvoor.

Met Los Locos indertijd bewust voor een kleine zaaltje gekozen voor zoveel ploegen, en we draaien nog altijd tussen de 10-15 ploegen. Voor mij is dat goed. Ik heb dan ook niet zoveel werk of kosten aan die kleine zaaltjes. Als je een CC begint te horen voor 300 euro of meer, dan heb je het wel vlaggen natuurlijk.

Denk dat je als organisator ook de ambitie niet moet hebben om 'je goesting' te doen, en te verwachten dat heel de gemeente daar zal komen naar luisteren. Wil je je volk houden, dan moet je heel keurig binnen de radio/hitlijntjes kleuren. Daar is niets mis mee, maar: als je daar als organisator niet vrolijk van wordt, dan hou je dat toch geen 10 jaar vol (tenzij het puur uit altruïsme is om een of andere verenigingskas te spijzigen.)

In het geval van Starbuk zie ik eigenlijk helemaal geen probleem: de namiddagquiz is de trekker en dat is nog altijd zo. De zaal is er dan toch, dus waarom niet gewoon blijven voortdoen?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Re: 22/9/18 - Starbuk VIII - Roeselare

Bericht door arx7100 »

Ikzelf ga weinig muziekquizen spelen. Ergens eens in de buurt of op uitnodiging of wanneer ik een ploegje kan samenstellen.
Ik begrijp dat de gewone muziekliefhebber (eentje zoals ik) niet zo graag wil toegeven dat hij het nummer niet kende of niet kon opkomen...
Ik ga niet om te winnen, ik ga gewoon ernaar toe om niet de laatste te zijn.
En ik organiseer ook af en toe een quizje. Niet professioneel, maar ik doe mijn best.
De leukheid van een quiz is niet het aantal ploegen dat er op afkomt. En de prijzentafel ook niet.
De zoveelste hitquiz op een rij is niet zo interessant voor velen zeker niet voor mij
En voor een quiz met een eigen karakter... wel dan moeten die karakters van de ploegen passen met de quiz.
Ideaal zou zijn dat je een quiz kan spelen die je zelf zou willen hebben gemaakt.

Het is natuurlijk leuk indien er 30 ploegen op afkomen. Maar weinig quizen hebben na vijf of tien edities nog 30 ploegen over.

Een idee zou zijn (heb ik al overwogen, maar dan moeten er minstens 3 organisatoren zijn) om een vzw op te richten en een quiz te organiseren voor de mensen uit jouw stad in een CC en subsidies vragen aan het stad. Promotie wordt gemaakt op de officiële reclame van het stad en dan krijg je veel volk. Maar, om nonkel en tante te plezieren zullen er 50% weggevers tussen moeten zitten.

Ik persoonlijk beleef heel veel plezier aan het samenstellen van de quiz. En ik hou van veel ploegen die meespelen, maar zelf stel ik vast dat elk jaar het aantal ploegen vermindert. So what, wanneer een café te groot wordt voor mijn quiz, dan organiseer ik hem in mijn living en eten we er wat bij.

No stress
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 22/9/18 - Starbuk VIII - Roeselare

Bericht door SpeedKing »

arx7100 schreef:So what, wanneer een café te groot wordt voor mijn quiz, dan organiseer ik hem in mijn living en eten we er wat bij.
No stress
Gratis eten en drinken!
1. Los Locos
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Plaats reactie