Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1701
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door aLEEce in chains »

Om met de deur in huis te vallen: WTF was dat allemaal gisterenavond.

In het verleden (toen Poplar nog gehuisvest was in de loods aan een boerderij) kregen we steeds leuke puzzelrondes met tipbladen en dergelijke op ons afgevuurd. Ik meen me te herinneren dat we dit wel leuk vonden. Vorig jaar werd voor een locatie aan het kerkplein van Lembeke gekozen en was de invulling van de quiz al anders, but hey, Lembeke ligt niet zo ver van onze paardenstal dus we wilden wel terugkomen. Helaas, zou ik zeggen, want de quizmaster had dit jaar iets anders in petto. Misschien dat zijn ingeving op papier leuk kon klinken, maar in de praktijk leidde het tot een quiz zonder schwung en kwam het langdradig over.

Er diende een strookje afgegeven te worden per antwoord. Onze wenkbrauwen waren daar al aan het fronsen. Je kreeg een fragment te horen, maar de titel en uitvoerder dienden niet genoteerd te worden (het diende als een soort tip). Van het tweede nummer dat je te horen kreeg, moest je titel en uitvoerder opgeven en kreeg je nog een bijvraag. De bijvraag stond niet op papier en moest dus nog afgeroepen worden tijdens het nummer, waardoor de helft van het nummer verloren ging. Doordat je quasi onmiddellijk na het nummer diende af te geven, had je dus weinig tijd om na te denken en kon je dus niet (zoals op een traditionele muziekquiz) nog tijdens de ronde verder denken over het voorgaande fragment. Kortom, je zat daar eerst een nummer met je vingers te draaien en daaropvolgend moest het rap gaan.

In totaal diende je 64 strookjes af te geven (leve de natuur :? ) en moest je dus op ongeveer 70 fragmenten antwoorden (in bepaalde gevallen diende je namelijk twee nummers te noteren). Toch slaagden ze er in om na 00u af te klokken. Dit kwam o.a. door de fotoronde en de kruiswoordraadselronde die respectievelijk na de eerste blok en de tweede blok werden afgespeeld. De foto's en de vragen van de kruiswoordraadselronde bevatten allemaal antwoorden van bands die gepasseerd of vernoemd werden die avond. Ook hier dus weer wat ergernis, want als je de naam van een bepaald persoon niet weet, zal je ook niet weten hoe hij of zij er uit ziet...

Soit, er waren ook wel wat hoogtepunten die avond:
- de sympathieke bezieler bij KIPZ die bij ons kwam aanschuiven, thanks Sander!
- doelpunt van Jelle Vossen in de 98ste minuut :D
- de leuke sfeer aan tafel en de plagerijtjes naar de ophaalsters

En om helemaal positief te eindigen: de tent was beter dan vorig jaar en na elk nummer stond er iemand op om op een gong te slaan :mrgreen:
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door DVNO »

Eerst en vooral: ik ben blij dat mijn collega horseman al een reactie heeft neergepend, zo hoef ik het zelf allemaal niet meer uit te leggen hoe het concept van de quiz juist in mekaar zat :D

Helaas moet ik mijn ploegkapitein op veel zaken bijtreden. Experimenten en verfrissende ideeën zijn leuk, maar enkel als ze bijdragen tot de spelvreugde. Nu zat er inderdaad een soort 'rem' op de quiz.
Ik verklaar mij nader. Zoals je hierboven kan lezen was de volledige quiz een opeenvolging van 'gelinkte fragmenten', waarbij het antwoord op een vraag een link vormde met een lied (dat afgespeeld werd, maar je niet het antwoord van moest geven), en dat lied was dan weer de 'link' (aanleiding) tot het volgende gevraagde fragment waarvan je titel, uitvoerder en een bijgevraagd weetje moest noteren.
Als je het dus nader bekijkt heeft het feit dat de volledige quiz gelinkt was (op enkele zeldzame keren na) geen enkele bijdrage geleverd aan het raden van het volgende fragment, want er zat telkens een 'tiplied tussen'. M.a.w. het concept hielp je als quizzer niet echt veel. Ergo, het droeg niet veel bij aan de 'spelvreugde'. Om een lang verhaal kort te maken: waarom zou je dit concept uitvoeren als het eigenlijk niets bijdraagt aan de quiz? Versta mij niet verkeerd, ik vond het een tof 'basisidee'. Maar 1 ronde had volstaan.

Ook het element dat je niet wat langer kon nadenken over een bepaald fragment (want je moest telkens onmiddellijk afgeven) maakte dat ik op den duur een soort gelatenheid bij mezelf merkte. Het werd een alles of niets verhaal. Terwijl die 'misschien'-verhalen toch bij de leukste momenten van een quizavond horen, nl. wanneer je na lang nadenken én aan het einde van de werkweek toch nog in de diepste krochten van je geheugen een antwoord weet op te dissen.
Het laatste puntje wat ik jammer vond, is dat de bijvraag dikwijls gesteld werd tijdens het afspelen van het gevraagde muziekfragment (vaak wanneer de titel passeerde). Misschien beter dan de vraag al stellen tijdens het 'tiplied' of na het gevraagde fragment.

Misschien is het al bij al ook wel een soort teleurstelling die spreekt, gebaseerd op het feit dat ik hier in het verleden heel toffe quizzen gespeeld heb. Die zaten ook doorspekt van toffe vondsten, linken en af en toe zelfs uitstappen naar algemene kennis. Maar de vormgeving gaf een aangenamer gevoel van spelen toen.

Zoals al gezegd, er waren uiteraard ook positieve zaken:
- Eindeloos respect voor de samensteller die het (als ik mij niet vergis) op z'n eentje in elkaar flanst. Uit ervaring weet ik hoeveel werk en tijd hierin kruipt.
- Toegegeven, er zat heel wat goede muziek in de quiz (een mens zou het zowaar vergeten). Er werd soms wel serieus doorgevraagd, zeker voor een quiz die toch voornamelijk bedoeld is voor gelegenheidscollectieven. Hangin Tree van Qotsa bv is volgens mij geen single geweest en live wordt ie ook niet zoveel gespeeld. Maar dat heeft natuurlijk wel weer het voordeel dat dergelijke parels ook eens de revue passeren op een quiz. Iets wat ze anders zelden doen.
- Indrukwekkende equipe medewerkers die alles in goede banen leiden.
- Sympathieke ophaalsters die tegen een plaagstootje kunnen.
- Toffe featuring van Kipz'er Sander die ons uit de nood kwam helpen (tof dat ie zijn quizmakkers zal stimuleren om naar onze quiz te komen :P :handgestures-thumbupright: :lol: )
- Koekjes als prijs :handgestures-thumbupright: Daar mag ik altijd mee thuiskomen!!!

Ik had graag gezegd tot volgend jaar, maar als dit concept aangehouden wordt, zal ik er helaas niet meer bij zijn.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door peegee »

Ik had het idee op het einde van de quiz dat organisator Bart ook doorhad, dat dit niet een goed concept is, en vermoed ook, dat dit heel toepasselijk is voor een 13e, maar zeker niet voor een 14e quiz ;-) :mrgreen:

Volgend jaar zal hij weer heel anders zijn, vermoed ik.

Wat ge zeker kunt zeggen van het concept van dit jaar: UNIEK voor het muziekquizcircuit, en daarbij geef ik Bart toch wel degelijk een pluim, omdat hij dit aangedurfd heeft !! Hij komt altijd met nieuwe ideeen, en die zijn altijd origineel en meestal (lees: meestal) wel heel goed !

Hier was inderdaad tijdens de fragmenten het tempo er totaal uit en op het einde van de fragmenten moesten we ons haasten; daarbij waren de theorierondes (in de pauze dan nog) iets waar we ons 2 x heel erg hebben moeten haasten....

Ook iets nieuws, dat we nog nergens anders zijn tegengekomen, was het idee van soep à volonté na de pauze. Een beetje hetzelfde als in de wegrestaurants in de U.S.A. waar ge één x uw koffie of cola betaalt en zo vaak moogt laten bijvullen als ge wenst ! En het was goeie soep !!!!

Wij waren vooral gefrustreerd door een paar kleine foutjes, waardoor we 6e einidgden i.p.v. 4e (zoals in de pauze) en juist buiten de wat mooiere prijzen vielen, maar goed: dat kan gebeuren, en zeker op een 13e editie ;-) :oops:

Voor de rest zou ik aan Bart vragen: doe verder, maar pas uw systeem terug een beetje aan, hou hem vernieuwend (zorg dat er terug tempo in komt ;-) ), want bij u komen er altijd toffe nieuwe dingen naar boven en dat apprecieer ik wel !!
pistolero
Lead Singer
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 14:03

Re: Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door pistolero »

Hallo,

Ik heb de reacties gelezen en ben niet te beroerd om toe te geven dat er terechte opmerkingen werden gegeven.
Wat het nieuwe concept betrof, was het voor mij ook al op voorhand duidelijk dat het een éénmalig gegeven was.
Ik liep er al een tijdje op te broeden en ok, been there, done that.
Ik pas om ieder jaar een kwis te organiseren volgens het gekende stramien, er mag veel werk inkruipen, maar het mag geen bandwerk worden, dus volgend jaar wellicht (een beetje) back to basics, met méér fragmenten, minder tekst en een hoger tempo...
En wie weet, misschien wel met topless-bediening. (zonder plaagstootjes dan wel aub ;-))...
Hopelijk tot volgend jaar dus...

Bart
pistolero
Lead Singer
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 06 jul 2011, 14:03

Re: Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door pistolero »

Oja, nog vergeten...
Er zijn ook best veel goede reacties gekomen op het concept, vooral dan van de gelegenheidsploegen die misschien niet vasthouden aan de bekende patronen...
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Poplar XIII - 14 september 2018 in Lembeke

Bericht door Keiem »

Uitslag en playlist voor de afwezigen?
Plaats reactie