1ste Muziekquiz Zwevegem

Plaats reactie
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

Zaterdagavond 27 mei hebben we de grote hitte (en warmte binnenin) moeten trotseren tijdens de 4u durende Muziekquiz (één van de topteams moest zelfs halverwege de strijd staken, omdat één van hun leden onwel werd).

Verder verliep alles vlot en goed. Al waren er enkele ploegen die vonden dat de jury te streng verbeterde (vooral bij titels die te kort of te lang werden neergeschreven). Voorbeeld: "Heat of the night" van Bryan Adams is NIET "In the heat of the night" (dat is dan weer wél de 2de hit van de Duitse Sandra ...).

Graag zagen we de nodige commentaren van de aanwezige teams op dit forum.

Waarvoor dank!

Wellicht plannen we na de zomer een volgende muziekquiz. Graag reactie wie ook dan aanwezig wil zijn. We kijken dan eventueel voor andere locatie (door omstandigheden was de ruimte gehalveerd, waardoor we allemaal compacter zaten en er automatisch beperkingen ontstonden ...)

De grote winnaar van onze quiz was "Martha Wainwrong ain't right".
Laatst gewijzigd door Musicismyfirstlove op ma 29 mei 2017, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Keiem »

Sorry, maar dit was echt niet goed...

Ik probeer meestal de positieve kanten op te sommen van een avondje kwissen, maar hier waren er weinig of geen... Toen de kwis ten einde was vroeg de presentator wat iedereen er van vond. Het was zelden zo stil in een zaal. 'Een goed teken' vond de presentator, maar dat kon niet fouter geïnterpreteerd zijn. In de pauze hadden we al opgevangen dat vrijwel iedereen hetzelfde idee had: zeer flauwe quiz. Waarom hier dan wel reageren? De organisators moeten toch weten wat er beter kan/moet als ze deze kwis een langer leven willen geven. Allereerst was er de hitte en de klank. Aan beide dingen valt weinig te veranderen, tenzij misschien de boxen op oorhoogte brengen ipv van naar de benen te richten. Maar de quiz inhoudelijk zat wel vol werkpunten.
De ronde's hadden saaie 'thema's': maar liefst drie keer een introronde? Op starterskwissen verwachten we vaak cliché's over artiesten met een kleur in de naam of titels over beesten, en dat kan best mooi uitgewerkt zijn. Maar niets van dat hier. Het enige dat een beetje op originaliteit leek was de ronde waar je een link moest zoeken, maar ook daar zat het een en ander mis mee. Er was ook theorie, maar die was dan weer veel te ver gezocht, vooral de albums. Waar zaten de weggevers of classic albums? Wie weet nu de titels van obscure Vermandere, Chris Rea of Melissa Etheridge platen, zeker bij de niet geoefende spelers?
Verder zat er ook veel te weinig tempo in de kwis, mede door tussen elk fragment manueel te onderbreken. Zet dat gerust na elkaar met 1 of 2 seconden stilte er tussen. Enkel bij korte fragmenten wat meer tijd laten.
Ook de songkeuze was echt niets voor mij. 'Dat is persoonlijk' zullen we dan maar zeggen. Misschien vonden anderen er meer aan.
Het finale gezamelijke nekschot kregen we in de laatste ronde waar we geconfronteerd werden met liftmuziek-versies van hits als Bohemian Rhapsody of Jan Smit. Ze konden ons niet vlugger buitenjagen. De afwezigen (of degenen die vroeg inzagen dat vertrekken de beste optie was) hadden hier voor eens wél gelijk.
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Rock Monsieur »

Kan me alleen maar aansluiten bij de commentaar van Keiem, helaas.
Ik besef dat niet iedereen de luxe heeft om een quiz te organiseren met dezelfde middelen als die waarover wij beschikken (of naar op zoek gaan), maar deze quiz was ver beneden het gemiddelde niveau. En aangezien de organisator zo openlijk feedback vraagt, vind ik dat we daar ook eerlijk moeten in zijn. Ploegen uit het circuit zal je hier volgend jaar wellicht niet meer terug zien, tenzij een ploeg die hopeloos op zoek is naar een gemakkelijke overwinning.

Aan de hitte kan je idd. niets veranderen, maar aan het geluid m.i. wel. Voor een muziekquiz vind ik dat men zich daar heel vaak te gemakkelijk vanaf maakt en met allerlei argumenten komt zijnde (slechte akoestiek, probleem met de geluidsinstallatie, ...). Zoiets kan/moet vooraf getest worden.
En ok ... voor sommige ploegen zal het wellicht nooit goed genoeg zijn. Daarnaast zorgden ook de 'babbelaars' in de zaal er voor dat de muziek bij momenten nauwelijks te herkennen was.

Punten die voor verbetering vatbaar zijn:
- betere geluidsinstallatie
- antwoordformulieren waar titel en uitvoerder in een vakje kunnen geschreven worden ... of toch minstens op een lijntje
- antwoordformulieren waarop ook plaats voorzien is om een ploegnaam in te vullen
- we hoorden in de quiz een paar keer dezelfde uitvoerder (= normaal gezien not done in een muziekquiz)
- absurd strenge verbetering: 'in the heat of the night' van Bryan Adams was niet goed want het moest 'heat of the night' zijn » zo kregen we er nog een paar
- een paar nummers werden opgenomen van vinyl » bewonderenswaardig dat iemand zich daar in dit digitale tijdperk nog mee bezig houdt, maar dat in combinatie met een slechte geluidsinstallatie was niet ideaal
- alhoewel ik mij vooral stoorde aan het feit dat er tussen elk fragment een (te lange) onderbreking zat (al dan niet met commentaar van de presentator) en ook dat er bij de onderbreking ook telkens een heel kort stukje van het volgende fragment te horen was (infaden / uitfaden ... nooit van gehoord).
- hoge moeilijkheidsgraad van de Cd-hoezen, dit in schril contrast met meestal gemakkelijkere muziekfragmenten

De organisator liet bij aanvang ook weten dat hij niet op voorhand wist hoeveel ronden er zouden gespeeld worden. Dat was afhankelijk van het tempo. Op het einde van de quiz liet hij het zelfs aan de ploegen over om te beslissen of er nog een 11e ronde moest komen of niet. Toen die 11e ronde een 'muzak-ronde' bleek kon het voor ons niet snel genoeg gedaan zijn.
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

Dank voor de twee commentaren.

Het valt op dat het vooral zeer persoonlijke zijn. Maar geen probleem, kritiek mag/moet er altijd zijn.

Artiesten vaker aan bod laten komen tijdens een quiz is volgens jullie "not done". Tja, is afhankelijk van het thema, vinden wij dan weer.

Elton John kwam voor in de rode draad-ronde, met daarnaast het Kiki Dee-duet. Twee aparte gevallen.

De quiz werd aangekondigd als een Hitquiz, met vooral oog voor het commerciële lied. Dus als men dan nog commentaar heeft op de songkeuze, dan denk ik dat we te maken hebben met slechte verliezers. Persoonlijk vond ik het geen te moeilijke quiz voor de doorsnee muziekliefhebber. De tafelronde met het herkennen van de albums, zorgde dan wellicht weer voor de noodzakelijke schifting. Over de inhoud kan altijd gediscussieerd worden, maar onze bedoeling was dat iedereen punten scoorde. En dat het niet enkel een quiz was voor de topploegen ...

Wij storen ons dan weer aan organisatoren die van hun quiz een echt examen maken (en we met koppijn huiswaarts keren), met puzzels, rebussen, en andere gezelschapsspelletjes. Want waar draait het in de eerste plaats om bij een muziekquiz: het kennen van de muziek en de uitvoerders.

Het valt ons ook op dat in allerhande quizcircuits de ene organisator niet wil onderdoen voor de andere. Niet alleen qua stijl, inhoud, techniek, maar ook qua moeilijkheidsgraad en de duur van de quiz (soms tot 1u 's nachts). En geloof me, die hebben ook al veel teams niet meer terug zien keren. Onze bedoeling was om tegen middernacht de prijsuitreiking te kunnen laten doorgaan. En daar zijn we met glans in geslaagd ...

Ieder doet uiteraard wat hij/zij wil, en het is dan aan de deelnemers om uit te maken of men nog teruggaat naar een volgende editie.

De niet-topploegen hebben zich geamuseerd met onze "eenvoudige muziekquiz" zonder toeters en bellen, en dat is voor ons het voornaamste.
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door DVNO »

Rock Monsieur schreef: Aan de hitte kan je idd. niets veranderen, maar aan het geluid m.i. wel. Voor een muziekquiz vind ik dat men zich daar heel vaak te gemakkelijk vanaf maakt en met allerlei argumenten komt zijnde (slechte akoestiek, probleem met de geluidsinstallatie, ...). Zoiets kan/moet vooraf getest worden.
.
Ik heb deze opmerking al veel gehoord maar ik denk niet dat iedereen zo maar de luxe heeft om eens eventjes een zaal vooraf te gaan 'testen'. Meestal zijn het drukbezette zalen waarin wij quizzen.
Daarnaast is het zo dat niet iedereen zelf beschikt over een pa-installatie die voldoende dragend is, dus dan moet je je al gaan verhelpen met een gehuurde installatie of de installatie van de zaal. Iets wat je hoogstens een paar uur op voorhand kan testen en als het dan niet goed genoeg is, wat dan? Vlug nog even een betere gaan huren lijkt me ook niet zo makkelijk.
Daarnaast mag/moet je natuurlijk wel streven naar een goed geluid voor een muziekquiz. Zo zal ik mijn eventuele volgende quiz nooit nog laten doorgaan in het zaaltje waar mijn eersteling was, zeker niet in combinatie met die installatie. Dus daar wel, leren uit de fouten en streven naar beter!



Wat betreft het streng verbeteren volg ik wel de commentaren hier. Zeker als ik dan lees dat het de bedoeling is om een makkelijke quiz voor te schotelen. Geef dan de ploegen de ademruimte om al eens een lidwoord verkeerd te zetten, tenzij je er natuurlijk een examen wil van maken :handgestures-thumbupright:
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

We hebben het niet over lidwoorden hé, maar over de volledigheid van een titel. Een topploeg (zoals er toch enkele aanwezig waren) mag dergelijke fouten/blunders niet maken.

Idem met een film- of romantitel. Ontbreken er woorden, dan is het antwoord helaas fout.

We lieten in 95% van de gevallen de refreinen horen (wat in andere quizzen zelden gebeurt), dus vind ik het maar normaal dat het antwoord dan volledig correct is. Anders wordt het al te makkelijk ...

Voor de rest, thanks voor de opmerking van de audio-installatie (DVNO)!
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Rock Monsieur »

Musicismyfirstlove schreef:We hebben het niet over lidwoorden hé, maar over de volledigheid van een titel. Een topploeg (zoals er toch enkele aanwezig waren) mag dergelijke fouten/blunders niet maken.
Idem met een film- of romantitel. Ontbreken er woorden, dan is het antwoord helaas fout.
We lieten in 95% van de gevallen de refreinen horen (wat in andere quizzen zelden gebeurt), dus vind ik het maar normaal dat het antwoord dan volledig correct is. Anders wordt het al te makkelijk ...
Refrein van 'Bryan Adams - Heat of the night' (volgens azlyrics.com)
"In the heat of the night they'll be comin' around
They'll be lookin' for answers they'll be chasin' you down
In the heat of the night"

Den Bryan zingt tot 2x toe 'in the heat of the night'. Maar geen probleem hoor dat je zo streng verbetert. Dat ene punt maakt voor ons geen verschil en wij haalden een mooie score.
Ik vraag me alleen af of de 10 andere (gelegenheids)ploegen daar even blij mee zijn. Het nummer zelf zullen ze wellicht niet kennen want deze grote 'hit' stond in 1987 niet eens in de (toen nog) Radio 2 Top 30.
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

Neen, ik weet perfect als Bryan Adams-fan dat dit één van zijn mindere hits is. Kwam trouwens van de zwakke "Reckless"-opvolger: "Into the fire" (het album dus).

En het is niet omdat men zingt "In the heat of the night", dat de titel daarom hetzelfde luidt.

Ik had het wel verwacht dat velen die fout zouden maken, maar nogmaals, als zogezegde muziekkenner zou je dit toch moeten weten ...

Maar soit, kritiek geven is makkelijk hé.

Jullie quizzen mogen er dan nog zo afgeborsteld en sjiek uitzien, het is nog altijd de inhoud die telt.

En sorry, maar van egotripperij moet ik ook al niks hebben. Bestaat de perfecte quiz eigenlijk? Ik dacht het niet ...

P.S.: als je zo neerbuigend doet over vinyl, dan weet ik voldoende. Echte muziekliefhebbers en -kenners hebben al lang de cd laten vallen, en digitaal ... laat me niet lachen.
Laatst gewijzigd door Musicismyfirstlove op di 30 mei 2017, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door SpeedKing »

Je moet niets hebben van egotripperij, maar 2 zinnen verder laat je uitschijnen dat je een kenner bent omdat je bij vinyl zweert?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

Ik noem me muziekliefhebber.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Jorgen VG »

Musicismyfirstlove schreef:Ik noem me muziekliefhebber.
Ik noem u vooral pretentieus, narcistisch en blind voor (goedbedoelde) commentaren. (waar u daarenboven dan nog eens zelf naar gevraagd heeft !)

Als u zo een afkeer heeft van "topteams" (dit blijkt zeer duidelijk uit uw herhaaldelijke woordkeuze) vraag ik mij af waarom u zich de moeite getroost om hen te werven via dit forum (en zelfs iemand uit het circuit inschakelt om extra "topteams" te verzamelen). Om hen nadien eventjes te kunnen uitlachen omdat ze "in the" heat of the night schrijven (ooooohoooohooo ... zie ze afgaan de kenners) ?

Wegens ziekte heb ik niet kunnen deelnemen zaterdag. Wanneer ik dit alles lees kan ik alleen maar blij zijn dat ik deze trip door Vlaanderen niet heb moeten maken. Niet voor de inhoud (want uit de niet weergegeven playlist kan ik dit niet beoordelen), maar omwille van de sympathieke instelling van de organisator (iemand die als enkeling steeds over "wij" spreekt... need to say more ?).

Ik ga u zeer gelukkig maken, want deze "topspeler" zal uw deelnemersveld nooit komen bevuilen.
Musicismyfirstlove
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 09:25

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Musicismyfirstlove »

Al gehoord van de beleefdheidsformule? Vandaar "Wij" ipv "Ik".

Ik pretentieus? Dacht het niet ... vandaar onze simpele quiz. Mocht ik pretentie hebben, dan zorgde ik wél voor een quiz vol glamour en glitter ...

Via een kennis had ik gehoord van dit forum. Die raadde me aan om dit hier te posten.

Met de gekende gevolgen vandien ... (lol)

De zogenoemde topploegen zijn nog steeds welkom op een volgende editie (want jullie muggezifterij raakt me amper), maar onze hit/pop/commerciële quiz was voor de doorsnee liefhebber gemaakt (met enkele moeilijke elementen om het verschil te maken). Als jullie een hoger niveau gewend zijn, nice, maar "ik" zal mijn volgende quiz niet speciaal veranderen, want de anderen vonden het wél leuk. Verwacht dus altijd een dergelijke quiz, want die zijn er véél te weinig in ons land. Wie weet maken we wel eens een quiz vol Schlagermuziek. Zou dit niet uniek zijn? En "vonken en vuur" geven? (lol)

Wie een probleem heeft met albumcovers van Willem Vermandere of Chris Rea, dat is dan spijtig. Maar wie topalbums als "Brothers in Arms" of de doorbraakplaat van Melissa Etheridge ook al flauw vindt, dan weet ik het ook niet meer ...

Om te besluiten: als je negatieve commentaar geeft, omdat je o.m. punten liet liggen door ontbrekende details (want daar gaat het vaak om bij een quiz), tja, dan vind "ik" dit not done ... De klank (te scherp of te dof) of de omkadering (geen lijntjes of vakjes op het antwoordblad, ...) heeft daarmee niks te maken. Ofwel ken je het antwoord ofwel niet. En dan is het belangrijk om tijdens de avond (en achteraf) sportief te blijven.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door Keiem »

Laten we dit topic dan best voor gesloten houden aub.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door One good reason »

Als de playlist kan gepost worden, dan graag ;)
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: 1ste Muziekquiz Zwevegem

Bericht door One good reason »

One good reason schreef:Als de playlist kan gepost worden, dan graag ;)
Allez, dan vraagt ge de playlist en dan klappen ze hier dicht :(
Plaats reactie