1e Abeelkenquiz - DUO'S

Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2219
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Methos »

Bedankt aan alle deelnemers en proficiat aan de winnaars. Hier alvast de uitslag, de analyse volgt later.

1 J. VERMEIREN – V. MATTEN 330 94,83%
2 P. JANSSENS – P. BOCKSTAELE 328 94,25%
3 M. VERFAILLIE – L. DE CEUKELAIRE 321 92,24%
4 D. POLLENTIER – F. RONSSE 319 91,67%
5 P. VAN OPROY – J. VAN GEFFEN 317 91,09%
6 P. DEVROE – G. VERSCHUERE 308 88,51%
7 D. VAN MELE – S. DE BRUYNE 300 86,21%
8 S. DE MAEGT - L. VANDORPE 294 84,48%
9 D. POLLET - D. DEBLAUWE-VANHOOREN 292 83,91%
10 P. GROOTVELD - K. ONGENA 283 81,32%
11 L. VAN MOER – L. DULLAERT 281 80,75%
12 D. VAN BROECK - I. PEETERS 278 79,89%
13 X. VERMEIRE – L. KEYMEULEN 277 79,60%
14 R. GOEMINNE – S. BONNÉ 272 78,16%
15 G. DELEU – L. VERHAEGE 264 75,86%
16 D. BOULLART – V. RIGOLE 262 75,29%
17 L. GOETHALS – H. DE CLERCQ 253 72,70%
18 L. COOREVITS – T. KERKHOVE 251 72,13%
19 J. COOREMAN – G. VAN LANGENDONCK 237 68,10%
20 F. DE DONDER – E. VANDEPERRE 236 67,82%
21 W. DOBBELAERE – S. DEWERTE 234 67,24%
22 N. DU MESNIEL – F. THOMAS 233 66,95%
23 J. KINGET – T. VLAMINCK 229 65,80%
24 K. DE MEY – J. DE MEY 222 63,79%
25 R. GOETHALS - B. VAN CRIEKINGE 207 59,48%
26 S. NERINCKX – M. VAN RUYSKENSVELDE 202 58,05%
27 K. D’HOLLANDER – R. D’HOLLANDER 180 51,72%
Laatst gewijzigd door Methos op wo 05 apr 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Greatest Tits
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door SpeedKing »

De beste review staat hier boven: de uitslag. De hele meute mee over de sloot getrokken, zelfs niemand met de hakken in de modder blijven steken. Dan heb je een perfecte duoquiz afgeleverd, want er zaten ook wat beginners- (straf dat die afkomen, respect, ik heb dit lang niet gedurfd), gelegenheidsduo's en sympathisanten in de zaal.

De quiz tapte misschien niet uit alle maar dan toch uit zeer veel vaatjes. Als het genre ooit een beetje hitfähig geweest is, is het gepasseerd. Mooi verdeeld over de jaartallen, etc...
Omdat deze duoquiz braver was en wat meer in het middenvak bleef, geef ik uiteindelijk toch de voorkeur aan de avondquiz, omdat je je daar meer kan onderscheiden. Wat nu op mijn terrein passeerde was te makkelijk. En andere zaken waren te poppy / hitgevoelig. Maar dat moet vooral zo zijn voor een duoquiz, vind ik. Ofwel moet je een niche induiken en kan je scherper gaan.

Wel hebben we hier de miskleun van de eeuw (en de vorige en de volgende) afgeschoten, door het eerste - allicht als opwarmer bedoelde - fragment compleet te rateren en toe te schrijven aan Roy Orbison, terwijl het van ene Presley, Elvis bleek te zijn. Ghislain kan nog als excuus inroepen dat ie slechts 2 uur had geslapen, ikzelf heb er geen en noteerde zonder tegenspartelen het nogal dubieuze antwoord. Dat scherm vooraan hadden we misschien ook eens kunnen bekijken. We lieten ons vertellen dat dat een handig hulpmiddel bleek te zijn omdat een artiest daar wel eens op te zien was. Allicht hadden we toen nog Roy Orbisons zonnebril aan ;).

Helemaal echt op dreef zijn we nooit gekomen (of, ik spreek voor mezelf, ik toch niet) in de duoquiz, maar we hebben ons wel goed geamuseerd door wat met onze eigen miserie te lachen, zoals ik die ook nog eens een 90s favo van me miste met Tick Tock van de Vaughn Brothers. Ook al in de eerste ronde, dus we wisten al meteen hoe laat het was ;)... het zou dus zo'n namiddagje worden, ja....

Gelukkig waren er ook nog de thema's en symbolen, waar we toch effectief nog iets aan hadden.

Over de totaalomkadering straks ook nog meer in mijn ploegquizreview.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
RutgerG
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door RutgerG »

Uitstekende duoquiz, Filip :handgestures-thumbupright:

Stefan en ik speelden hier onze eerste 'duoquiz' (nadat we wel de Buitelandquiz eerder al noodgedwongen met twee speelden), en die is zeer goed meegevallen en smaakt naar meer. De omkadering en organisatie was subliek. We kregen niet alleen een quiz, we kregen een totaalspektakel met vooral ook een catering die ongezien was.

De quiz zelf: ik denk dat Filip hier heel lang aan gesleuteld heeft, want het niveau was eigenlijk nagenoeg perfect. Dat wij (heel) veel zouden laten liggen op oudere fragmenten, hadden we vooraf ingecalculeerd. Vooral de nummers van de man op het minifotootje met het grijze haar deed ons de hele namiddag zweten :D Ik denk niet dat we 1 van zijn keuzes juist hadden. Belangrijker is echter dat we ons allebei op muziek die ons wél ligt goed konden uitleven. Het echte hitmateriaal is minder ons ding, maar er zaten heel wat minder pure ultratophits in dan ik vooraf gevreesd had. Het hoogtepunt voor ons was de ronde die als moeilijkste aangekondigd werd, waar we de 3e score van de zaal lieten optekenen. Erg leuk dat er in een toegankelijke duoquiz toch plaats is voor nummers als Crimewave van Crystal Castles, Band Of Horses, Atoms For Peace...

Uiteindelijk is het resultaat van ondergeschikt belang, maar met onze 14e plaats zijn we toch heel blij om middenin het pak te eindigen.
:clap: :clap: :clap: voor Filip, de medewerkers, alle deelnemers en natuurlijk ook de winnaars.
guylan
Popstar
Berichten: 477
Lid geworden op: za 15 nov 2008, 19:22
Locatie: Overmere / Los Locos

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door guylan »

Ja -, net zoals mijn wederhelft ( in de quiz dan ), al zei, heel aangename quiz. Ik moet wel nog eens de kat uit de boom kijken, hoe de quiz 's avonds was, voor ik me kan uitspreken over de namiddagquiz( gewoon om te zien welke ik van de 2 volgend jaar wil meespelen,want 2 op 1 dag is te veel voor mij). Voor het moment, mag ik toch zeggen, heel tof en variabel, was ik helemaal wakker hadden we waarschijnlijk een 10 tal punten meer, maar ja een TOP 10 ging het toch niet geweest zijn.
Nog eens bedankt Filip , voor het vele werk en vooral speciaal dank voor de vriendelijkheid en de bediening van het hele team.

Ghislain

PS Ludo sorry voor ELVIS ( 't was denk ik een 1 aprilVIS)
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Jorgen VG »

Je kan over deze quiz kort en krachtig zijn: Perfect op maat van het aanwezige publiek.

Niemand gebuisd en toch een mooie dosis niet evidente nummers... ideaal voor alle niveaus.

Hoe vermoeiend ook; ik zou de duo middagquizzen voor geen geld willen missen.
Ik ben eigenlijk wel fan van deze nieuwe lichting quizzen.
guylan
Popstar
Berichten: 477
Lid geworden op: za 15 nov 2008, 19:22
Locatie: Overmere / Los Locos

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door guylan »

Net de eerste 3 rondes van de avondquiz gezien, denk dat ik er best aandoe, als Filip voor de duoquiz kiest, om deze terug mee te doen volgend jaar.
Ik stem dus voor de duoquiz! Avondquiz ietsje te moeilijk voor mij.
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door boo-lee »

Wat moet hier veel werk in gekropen zijn! Filip zei me op voorhand dat de aanpak van de duoquiz vrij "rechttoe-rechtaan" was vergeleken met zijn avondquiz. "Dan moet die avondquiz wel héél indrukwekkend geweest zijn! :shock: Helaas had ik 's avonds andere verplichtingen.

Het opzoekwerk van de chartposities of nationaliteiten van de artiesten, videoclips bij elk nummer, naast de terugkerende thema's over de verschillende reeksen telkens per reeks nummers uit de jaren 195x, 196x, 197x, 198x ... (waarbij in de eerste reeks x= 0, in de tweede x= 1 enz.) ... Allemaal heel indrukwekkend! Onze scores per reeks waren ook zeer regelmatig, wat mij het gevoel heeft dat er heel hard over nagedacht is om de moeilijkheidsgraad van de reeksen zeer uitgebalanceerd te maken.

Ik speelde mee met Vincent van de Horsemen en vond het fijn dat de quiz zeer doenbaar was zonder een banale invuloefening te zijn. Het deed voor mij deugd om eens een quiz te spelen waarbij we vlot rond de 75 % haalden bij elke reeks en waarbij ik zelf ook een en ander kon aanbrengen. Ik blijf wel verbaasd staan over het torenhoog niveau van de top van het Vlaamse muziekquizlandschap ... :o Dat twee mensen samen op zo'n quiz vlotjes meer dan 90% halen ... ik blijf dat surrealistisch vinden. :)

Ik had gedacht (gevreesd?) door de insteek met de chartposities dat vooral de commerciëlere pop zou aan bod komen maar ik was blij dat er toch ook wel wat indie en alternatieve gitaren tussen zaten. Overigens vond ik het vlaggetje van het land een zeer waardevolle tip bij den songs die nergens gechart hadden.

Samengevat: heel knappe quiz, heb me uitstekend geamuseerd. Volgend jaar terug van de partij!
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
busty springfield
Roadie
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 jul 2015, 20:57
Locatie: Dentergem ** Busty Springfield ** Busty Crimson

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door busty springfield »

De zenuwen stonden strak gespannen bij het duo Goeminne-Bonné voor de eerste echte duo doop, maar man man, wat heb ik me daar geamuseerd in Eeklo! Eens we van onze "track" verlost waren ging het vlotjes (voor ons toch :-) ) heen en weer op deze op alle fronten zeer aangename quiz.
De avondquiz was 'iets' te hoog gegrepen voor mij, en het vat was toch een beetje af. Zelfs de titel van het fantastische Grimes viel niet... :-/
Anyway, blij dat ik er bij was! En nu nog eens mijn nota's bekijken. :-)
Een dikke pluim voor de organisatie!
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2219
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Methos »

De quiz was gebaseerd en gegroepeerd volgens het laatste cijfer van de jaartallen. De jaren 1960-1970-1980-1990-2000-2010 zaten m.a.w. samen en in volgende ronde kwamen 1961-1971 enz aan bod.

Horizontaal kwamen er 18 thema's terug die ik opdeelde in 3 categorieën.

Categorie 1 waren fragmenten gekozen door mijn familie aangezien ik de duo beschouwde als een familie-event. Zo kozen mijn 2 dochters, mijn vrouw, mijn ouders, mijn schoonvader en ikzelf elk 10 nr's. Tussen die fragmenten was er geen link te vinden.

Categorie 2 waren rechttoe rechtaan en erg duidelijke links bij de volgende thema's: 18+ (allemaal pikante filmpjes), Black/White (het woord black of white zat in titel of uitvoerder), de toonladder (noten), abeelken (allemaal verwijzingen naar bomen), Swarovski (verwijzingen naar kristal en Swarovski zelf), hart, valuta, tennis, voeding, paarden, hiphop (in uitvoerder of titel zat het woord hip of hop).

In categorie 3 zat de link soms wat cryptisch verborgen en had je achtergrondkennis nodig om de link te zien maar die was niet nodig om het fragment te kunnen raden. Die twee waren 'Coca Cola' en 'Radiohead' (deelnemers kregen het logo maar ik vertelde niet dat het om Radiohead ging).

Ik gaf hier een hulpblad bij dat de deelnemers volledig vrijblijvend konden gebruiken of niet.

Het was de bedoeling om alle links uit te leggen na de laatste ronde maar omdat ik die ronde zelf heb verbeterd ipv de jury ben ik dit jammer genoeg vergeten te tonen. Zonde van het werk wel, maar mijn eigen schuld :-)

In totaal kwamen er 174 fragmenten, elk decennium was evenredig verdeeld op 10's na aangezien ik niet kan inschatten wat er in 2018 en 2019 zal gemaakt worden :D .
Greatest Tits
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2219
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Methos »

Ronde 1960-1970-1980-1990-2000-2010

ELVIS PRESLEY (26) IT’S NOW OR NEVER (27)
SHOCKING BLUE (26) NEVER MARRY A RAILROAD MAN (26)
BOOMTOWN RATS (24) BANANA REPUBLIC (13)
MADONNA (26) JUSTIFY MY LOVE (25)
DANDY WARHOLS (25) BOHEMIAN LIKE YOU (25)
THE NATIONAL (25) BLOODBUZZ OHIO (25)
EDITH PIAF (27) MILORD (26)
JAMES TAYLOR (18) FIRE AND RAIN (15)
TELEX (25) EURO-VISION (27)
VAUGHAN BROTHERS (8) TICK TOCK (22)
HOOVERPHONIC (25) VINEGAR & SALT (20)
ELLIE GOULDING (19) GUNS AND HORSES (12)
JOHNNY PRESTON (17) RUNNING BEAR (20)
BLACK SABBATH (26) PARANOID (27)
JOHN LEE HOOKER (23) THIS IS HIP (11)
BLACKBOX (15) FANTASY (25)
QOTSA (27) THE LOST ART OF KEEPING A SECRET (16)
LAURA (OMLOOP) (22) IK MIS JE ZO PAPA (22)

Top 3
1. Vermeiren-Matten 36/36 :music-rockout:
2. Janssens-Bockstaele / Van Geffen-Van Oproy / Pollentier-Ronsse /Verfaillie-De Ceukelaire 34/36
3. De Maegt-Vandorpe / Devroe-Verschuere 33/36

Gemiddelde score van de ronde: 81,07%
Greatest Tits
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Jorgen VG »

Methos schreef:
ELVIS PRESLEY (26) IT’S NOW OR NEVER (27)
Nog even getwijfeld of het niet Roy Orbison was, maar net op tijd gecorrigeerd :silent:
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2219
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Methos »

Ronde 1961-1971-1981-1991-2001-2011

FRANK SINATRA (27) HIGH HOPES (26)
HERMAN VAN KEEKEN (18) PAPPIE, LOOP TOCH NIET ZO SNEL (27)
HUMAN LEAGUE (24) OPEN YOUR HEART (13)
TALKING HEADS (14) SAX AND VIOLINS (2)
KYLIE MINOGUE (27) CAN’T GET YOU OUT OF MY HEAD (27)
BLACK MOUNTAIN (2) ROLLERCOASTER (26)
MAR-KEYS (9) LAST NIGHT (17)
ROLLING STONES (27) WILD HORSES (25)
THE JAM (25) A TOWN CALLED MALICE (26)
MORRISSEY (21) OUR FRANK (6)
GREEN VELVET (24) LA LA LAND (27)
CRYSTAL FIGHTERS (5) AT HOME (4)
PAUL ANKA (22) CINDERELLA (27)
ELLY & RIKKERT (25) KAUWGOMBALLENBOOM (26)
DURAN DURAN (26) GIRLS ON FILM (27)
BONNIE RAITT (24) SOMETHING TO TALK ABOUT (25)
OZARK HENRY (27) SWEET INSTIGATOR (27)
MARTIN SOLVEIG & DRAGONETTE (17) HELLO (26)

*Black Mountain = Pollentier/Ronsse en Vermeiren/Matten
*Sax and violins = volledig correct voor De Donder-Vandeperre :clap: / fonetisch juist (violence geschreven i.p.v. violins) voor Pollentier-Ronsse
*At home = Janssens-Bockstaele / Devroe-Verschuere / De Donder-Vandeperre / Vermeiren-Matten

Top 3:
1. Janssens-Bockstaele / Pollentier-Ronsse 34/36 :clap:
2. Vermeiren-Matten 33/36
3. Devroe-Verschuere 32/36

Gemiddelde score van de ronde: 76,95%
Greatest Tits
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door SpeedKing »

Silent Dolphin schreef:
Methos schreef:
ELVIS PRESLEY (26) IT’S NOW OR NEVER (27)
Nog even getwijfeld of het niet Roy Orbison was, maar net op tijd gecorrigeerd :silent:
Oei, nog niet goed wakker precies, Jorgen! 't Kan de beste overkomen!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door Keiem »

Methos schreef:*Sax and violins = volledig correct voor De Donder-Vandeperre :clap: / fonetisch juist (violence geschreven i.p.v. violins) voor Pollentier-Ronsse
Wot? Are joe kompleining about my Englisch?
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 1e Abeelkenquiz - DUO'S

Bericht door SpeedKing »

Keiem schreef:
Methos schreef:*Sax and violins = volledig correct voor De Donder-Vandeperre :clap: / fonetisch juist (violence geschreven i.p.v. violins) voor Pollentier-Ronsse
Wot? Are joe kompleining about my Englisch?
Sex & Violence van The Exploited was dus eigenlijk ook juist?

De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Plaats reactie