Gent, Retroquiz, zo 4 december

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Gent, Retroquiz, zo 4 december

Bericht door SpeedKing »

In principe een quiz buiten het circuit om (en mss maar goed ook), maar toch even reviewen. Wie zich geroepen voelt om er ook zo eentje te organiseren: feel free ;).

Na een afwezigheid van ik denk bijna 6-7 jaar plots weer een Retroquiz van Geert Burgemeester, die vroeger al eens onze hersenen daarmee pijnigde in café De Nauwe Zak. Dat ging me toen altijd redelijk goed af, dus meteen weer paraat voor deze doorstart in Café Den Biekorf, hét café zonder bier! Als oud-deelnemer wist ik wat me te wachten stond: een vloed aan albumtracks en genres die je zelden op de courante quizzen hoort, bijna alles bovendien op een klassieke pop-rock leest geschoeid. Zoals ik het graag heb, dat wel, al zijn heel wat albumtracks voor iedereen te hoog gegrepen!

Me meteen weer goed geamuseerd met de uitmuntende muziekkeuze. Door de vloed aan albumtracks zonder hint naar de titel bij wijlen onhaalbaar dus, maar is voor iedereen hetzelfde. En iedereen die naar Geerts komt weet waar ie aan toe is - geen gezeur dus. Het goeie aan de quiz is dart hij vrij is van wat ik entertainment noem (ipv muziek), hipsterhypes of andere muzikale onnozeliteiten. Een Kamiel Spiessens heel even tussendoor is dan snel vergeten en vergeven.

95% van wat ik hoorde interesseerde me, maar we topten af op 82%. Nog 13% bij te leren dus ;)

Als we dan toch even moeten zagen, zou ik dit aanstippen:
- duurde iets te lang volgens het aantal fragmenten (ongedefinieerd pauzes plots…).
- zeker naar het einde toe ging het tempo er wat uit (rechtevenredig met jouw alcoholpercentage, vermoed ik ;)).
- én de verkleedronde, én de gitaar én trekzak (vond ik de leukste) vond ik wat veel als ‘gimmicks’.
- het al te geregeld uitvallen van de installatie begon ook lastig te worden (zeker zo midden een nummer waar je je hersenen aan het pijnigen bent).
- de puntentelling: in het begin nog enigszins te volgen (Scary sterker gestart, dan wij 1 punt voor, nog eens 1 punt voor, dan eens 7 en dan hadden we er het raden naar....). Ook voor de antwoorden moesten we al eens heel luid roepen, om dan te horen van de quizmaster: "De antwoorden, van wat?". "Van je quiz!". Dikke pret ;)
- persoonlijk: tegenover vroeger was de prog helemaal gebannen?

Voor een breed publiek of in het circuit zou je het zwaar te verduren krijgen met deze quiz, maar ik ben blij dat er eens zo’n buitenbeentje is. En op een zondagmiddag in een Gentse bruine kroeg: alles kan, alles mag, niets moet ;).

Helaas kan ik weinig nummers of voorbeelden aanhalen, want de quiz zou nog eens in het Leuvens herhaald worden. Maar we kregen vrij rechttoe rechtaan rondes als: Rockin the USA, UK, Nile Rodgers, Belpop, plaatjes gebaseerd op 3 labels uit de jazz, r&b en soul, 80s synthpop, keuze van de deelnemers (heel leuk!), en rondje op de trekzak en gitaar live in het café ...

Helemaal vlekkeloos verliep het niet, maar who cares in deze losse sfeer: hopelijk komt er een vervolg in 2017.
Laatst gewijzigd door SpeedKing op do 08 dec 2016, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Gent, Retroquiz, zo 4 december

Bericht door rino »

SpeedKing schreef:...hopelijk komt er een vervolg in 2017.
Dan ben ik er, aan de hand van deze recensie, heel graag bij!
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Gent, Retroquiz, zo 4 december

Bericht door SpeedKing »

Fan van de trekzak, Rino?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Gent, Retroquiz, zo 4 december

Bericht door rino »

SpeedKing schreef:Fan van de trekzak, Rino?
Eerder van de verkleedpartij! :D ;)
Plaats reactie