Dixie Time's Rock & Metalquiz, Lier, za 19 maart

Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Dixie Time's Rock & Metalquiz, Lier, za 19 maart

Bericht door SpeedKing »

Scorpions, Bad Company, Motoörhead, Deep Purple, Paul Rodgers, Rainbow, Ritchie Blackmore, Dio, Black Sabbath, Klaus Meine, Ozzy Osbourne, Judas Priest, Iron Maiden, Bruce Dickinson, .... En ja, ook nog Scorpions, Bad Company, Motoörhead, Deep Purple, Paul Rodgers, Rainbow, Ritchie Blackmore, Dio, Black Sabbath, Klaus Meine, Ozzy Osbourne, Judas Priest, Iron Maiden, Bruce Dickinson.

Om maar te zeggen dat deze quiz uit veel te weinig vaatjes tapte om het plezant te houden. En van die bands werden dan ook nog echte topnummers gevraagd, dus de uitdaging was ver te zoeken, ook al omdat je telkens alleen uitvoerder moest geven (of het antwoord op een theorievraag). Verder teveel rondes zonder muziek, en dan nog eens een ronde met instrumentale versies van nummers waar de zang weggemonteerd was - ook al niet iets waarvan ik spontaan op de tafels ga dansen. Anders, graag.

In welke volgorde weet ik niet meer, maar we kregen tien rondes:

4 rondes mét muziek
*** instrumentale versies van nummers zonder zang. Danige klassiekers dat het toch wel lukte, behalve I Am The Sword van Motörhead (dat qua moeilijkheidsgraad schril afstak in deze ronde - ik zou het mét zang allicht ook niet gepakt hebben. De quiz opende met Violate van Iced Earth, toen dacht ik nog dat het goed ging komen met de quiz.
*** duetten. Hier ging het niveau even naar boven en moesten we zowaar even de grijze hersencellen aanspreken. Een Michael Kiske / Amanda Sommerville-duet haalden we wel keurig op, maar dat is al niet meer iedereen gegeven. Bij de Korn - Slipknot samenwerking moesten we passen, we kozen voor Korn - Coal Chamber. Zelfs de combi Freddie Mercury - Monserrat Cabballé heeft indertijd blijkbaar de harten veroverd van de Lierse harige bikers.
*** een rondje covers. We hoorden de covers en moesten enkel de originele artiest geven. Vb. We hoorden Bad Company door Five Finger Death Punch, en moesten dan het origineel Bad Company opdissen. Ben er overigens zeker van dat ze die groep enkel kennen omdat ze Bad Company coverden ;).
*** een uitsmijterronde met oerklassiekers. Genre Man On The Silver Mountain van Rainbow.

5 rondes zonder muziek
*** een fotoronde. Die als leuk thema had 'Mannen met baarden'. Bij de frontman van Texas Hippe Coalition en Jason Kael (broer van?), de bassist van Five Finger Death Punch zaten we met de handen in het baardhaar. Zowaar 2 fouten in één ronde!
*** een theorieronde. Zonder muziek, bah. De openingsvraag 'Onder welke naam kennen we Robert John Arthur Halford beter?', zette meteen de toon voor het niveau van de ronde ;).
*** een ronde zangers. In theorievorm. Dat Paul Rodgers de zanger was van The Free, The Firm en Bad Company, bijvoorbeeld.
*** een ronde gitaristen. Dat Yngwie Malmsteen de beste gitarist ter wereld was (zonder bronvermelding, weliswaar).
*** een ronde bassisten en drummers. Dat Roger Taylor de drummer van Queen was, etc...

1 rode draad

*** een rode draad. Die best leuk was. Ik zou zelfs durven zeggen: een zeer goede vondst. Je kreeg 10 hoezen van bands, en met de eerste letter moest je vervolgens een bandnaam maken. We hadden 8/10 letters en moesten toch even kauwen om tot Lacuna Coil te komen. Maar blijkbaar waren we ook hier weer een van de weinigen die dit tot een goed einde brachten.

Er was ook nog een grappige tussenronde buiten categorie met bier als prijs: 'het geluid raden'. Dat het een dier was, hadden we al vrij snel door, maar alsof de duivel ermee gemoeid was wist één van de aanwezigen dat ook toe te schrijven aan de Tasmaanse Duivel. Blij dat het daar geen faunaquiz was, of we hadden de duimen moeten leggen tegen deze meesterbioloog, aka Den Davy.

Terug naar de echte quiz: zo waren 120 punten te verdienen en pakte Territory, de ploeg waar ik voor de gelegenheid bij aangeschoven was, 108 punten (waarvan de meeste fouten toch in theorie). Toch presteerden we het nog om op zo'n lage totaalscore 20 punten voor te blijven op de tweede. Ik ben er zeker van dat een beetje algemene muziekquizploeg hier ook overeind was gebleven.

Quiz verliep overigens in een überrelaxte cafésfeer. De antwoordbladen waren blanco A4'tjes, het scoreblad was een handgetekend rooster waarin de punten werden ingevuld en opgeteld. Kortom, een ambachtelijk-artisanaal sfeertje dat ook wel zijn charme had. De prijzentafel vol knuffels in een bikercafé, dat had ook wel iets. De wasmand die ik mee naar huis mocht nemen, ook wel. En de gebalde levenswijsheden en oneliners die zo'n biker wel eens laat weergalmen door het café, daar kan je overigens ook nog iets van opsteken.

Bij Territory was het ook aangenaam toeven, maar het spelplezier droeg daar weinig aan bij. De anekdotes over onze concertverledens en ons geliefde genre des te meer. Maar toch: volgend jaar zal de rit naar Lier alleen geschieden als er niets anders in de agenda staat.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Plaats reactie