vr 28 maart, muziekquiz Pallieter, St-Lievens-Houtem

Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

vr 28 maart, muziekquiz Pallieter, St-Lievens-Houtem

Bericht door SpeedKing »

Ingevallen bij de zaalvoetbalploeg van mijn Loco-medemaat Jorg, ZVC De Roeligans, voor een lokale muziekquiz in café Pallieter in Sint-Lievens-Houtem.

De dag ervoor waarschuwde Bruce Horny me nog dat de quiz wat 'plattekes' was (zij wonnen 'm verleden jaar, echt iets om trots op te zijn), maar mijn woord was al lang gegeven, dus ik gewoon naar het nabij SLH.

Zaal ok, projectiescherm aanwezig dat helaas maar 1 keer per ronde werd gebruikt voor een videoclip.
Goed geluid. Minimale prijzentafel (who cares?). Bediening vanuit de café dus ruime keuze.

Wat kregen we:
10 rondes telkens van 15 fragmenten + 1 clip.

Ronde 1: intro's. Zeer korte intro's, geen zang. Meestal hatelijk, viel nog mee hier door het klassiekersgehalte. Brede muzikale mix, best OK.

Ronde 2: rode draad. Je kon niet vroeger afgeven, alleen op het einde. Na het 2e fragment kon je al met zekerheid zeggen dat het over The Beatles ging. Op fragment 6 van 15 zaten The Beatles zelf al. Kortom, meerwaarde 0 van het Rode Draad-concept, was eigenlijk gewoon een themaronde The Beatles. Uiteindelijk met de muziek zelf niks mis mee, van elke Beatle iets gehoord alsook een paar zonen en covers...

Ronde 3: cijferronde. Bands en songs met cijfers in, op te tellen dan tot 1 cijfer voor 2 bonuspunten. OK ronde, bij dat optelwerk heb je 't wel meteen vlaggen als je een cijfertje rateert natuurlijk.

Ronde 4: omgekeerde ronde. Afvoeren die handel, hoewel we het er nog goed van af brachten. Toch is er niemand van ons die thuis zijn platen omgekeerd draait op zoek naar satanische boodschappen.

Ronde 5: midtro's. Vielen nog mee qua lengte, OK ronde. Maar rondes zonder zang zullen nooit mijn favoriet worden.

Ronde 6: baslijnenronde. Iemand had de baslijn van een nummer ingespeeld. Crap-ronde, met om een of andere reden ook nog eens 2 nummers van de Red Hot Chili Peppers uit dezelfde cd. Zeker toevallig de bastablaturen liggen zeker.

Ronde 7: korte intro's. Daar waar de intro's al kort waren, waren deze intro's soms beperkt tot een drumslag, een introgeluid, een miniscuul gitaarriedeltje.

Ronde 8: decenniumronde. Uitvoerder en uit welk decennium het nummer kwam, van 50s tot 00s. OK ronde, met een paar waar je toch eens moest over nadenken, vb Rocco Granata, Peter Koelewijn, ...

Ronde 9: meezingersronde. Waarbij je gewoon het stuk tekst verder moest opschrijven waar het fragment stopte. Even een extra plaspauze voor ondergetekende.

Ronde 10: outro's. Deze viel wel hatelijk uit, wegens nog korter dan de intro's. Terwijl outro's nu toch wel net iets moeilijker zijn.

De hele tijd 3e of 4e gestaan en uiteindelijk met 12 puntje van het podium gevallen. Maar bij zo'n quiz lig je daar verre van wakker van dat je bijvoorbeeld een stuk tekst van De Wilde Boerendochter zou hebben gemist.

Met een beetje sleutelwerk zit er wel een 'normale' quiz in, maar je voelt dat de behoefte er niet is en dat de organisator zich aan zijn speciallekes vasthoudt. En de locals zullen dat allicht best leuk vinden om eens iets van Milk Inc omgekeerd te horen (ik moet zeggen, ik ben er ook nog niet aan uit of ik het nu liefst vooruit of achteruit hoor).

4 rondes gewoon vervangen en normaal doen, en bij de (korte) intro-, midtro, en outro ronde gewoon wat langere fragmenten laten horen. Kortom. 8 van de 10 rondes aan te passen ;).

Maar zelfs na die vervangingen zou er een quiz overblijven die net iets teveel dansbaar hitspul bevat voor mij. Maar ik zou 'm wel spelen zo dicht bij de deur. Nu niet, omdat ik sterk vermoed dat we volgend jaar gewoon weer hetzelfde krijgen.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Plaats reactie