7e Muziekquiz Café 't Verval - Zottegem - 07-03-2008

Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

straight banana schreef: Louter om een subjectieve reden: er werd vrij veel muziek gedraaid die ik leuk vind: allerlei Switch/De Maxx- dance, Motorhead, Life of Agony, The Replacements (yeah!), The Gossip, General Kane, een hilarisch nummer van Monty Python...
Wanneer ik de antwoorden nog eens overloop, kan ik daar graag mee akkoord gaan (maar om andere nummers!). Voor elk wat wils dus!

Maak de fragmenten wat langer, laat meer titels horen, schrap wat storende stressy reeksen, verspeel niet teveel tijd aan theorie met voorleesvragen (kunnen reeds op het antwoordblad afgedrukt worden), en je hebt een prima ontspannende quiz... Die op tijd gedaan is ook nog!

En ja... De bedenking van Rock Monsieur over de zaal in verband met brandveiligheid met zoveel volk heb ik me (vreemd genoeg) ook even gemaakt.
En met mijn nickname kan dat tellen...
:twisted:
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Bericht door yossarian »

Voor Mark Buysse, Jo De Proft en mezelve was het een "rare overwinning". We hadden namelijk veel rondes waarvan we zelf vonden dat het niet echt lekker liep, en waarbij we dachten dat de andere ploegen van ons zouden wegfietsen. Zo hadden we in reeks 1 maar 26 op 40. We dachten dan al direct minstens 10 punten achter te staan op de leider, maar dat bleek dan maar een punt of drie te zijn. En zo ging het heel de avond door: niet echt superveel scoren (op een paar rondes na), maar dan bleek dat voor de rest ook zo te zijn. "Slecht" spelen en winnen: zo wordt een voetbalploeg ook kampioen, zeker? 8)

Wat de quiz zelf betreft: gevarieerde muziekkeuze, maar de metal viel me toch tegen... (gelukkig misschien, want ik ben daar absoluut geen fan van) Die was nogal eentonig uit hetzelfde vaatje getapt.
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

Wij waren hier niet bij, maar ik lees toch graag eens de besprekingen van quizzen waar we niet bij zijn ook. En wat zie ik? De punkcoverronde blijkt verre van iedereen te apprecieren. De helft van de nummers komt recht van de Punk Chartbusters vol.5 -cd die ik ook heb. En de andere helft zal waarschijnlijk van een ander volume komen.
In de auto op reis met vrienden vind ik het alvast een leuk spelletje.
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

gkoppen schreef:Reeks 7 - Punk Covers
(punkbands met moeilijk te herkenen nummers was mijn idee bij deze ronde)

07 Natalie Imbruglia - Torn
eigenlijk is "Torn" niet van Natalie Imbruglia maar van de Amerikaanse band Ednaswap (http://en.wikipedia.org/wiki/Torn_%28Ednaswap_song%29).
ik weet wel dat ze waarschijnlijk de bekendste versie bedoelen, maar als het om covers gaat proberen we toch zo juist mogelijk te werken ?[/url]
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Naast de al eerder aangehaalde pijnpunten (punkcovers, te laat gedaan, too crowded en te veel geroezemoes) vond ik het een prima quiz, zeker ook dankzij mijn gelegenheidsploegmaats van Jartazi. We vulden elkaar wonderwel aan.
Deze samenwerking is zeker voor herhaling vatbaar (enkel niet op vrijdagavond in het Antwerpse :wink: ). :thumb1:
Opmerkelijk is ook het feit dat de top 4 volledig uit gelegenheidsploegen of ongewoon samengestelde teams bestond.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

phon schreef:
gkoppen schreef:Reeks 7 - Punk Covers
(punkbands met moeilijk te herkenen nummers was mijn idee bij deze ronde)

07 Natalie Imbruglia - Torn
eigenlijk is "Torn" niet van Natalie Imbruglia maar van de Amerikaanse band Ednaswap (http://en.wikipedia.org/wiki/Torn_%28Ednaswap_song%29).
ik weet wel dat ze waarschijnlijk de bekendste versie bedoelen, maar als het om covers gaat proberen we toch zo juist mogelijk te werken ?[/url]
Aha, dit wist ik dus ook niet !
Zaterdag in Waarschoot ontdekt, drie versies van dit nummer gehoord oa deze en ook nog één van een zeker lis soderson of zo, we gokten en plaatsten ze natuurlijk op de verkeerde plaats. :?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Rubby schreef:
phon schreef:
gkoppen schreef:Reeks 7 - Punk Covers
(punkbands met moeilijk te herkenen nummers was mijn idee bij deze ronde)

07 Natalie Imbruglia - Torn
eigenlijk is "Torn" niet van Natalie Imbruglia maar van de Amerikaanse band Ednaswap (http://en.wikipedia.org/wiki/Torn_%28Ednaswap_song%29).
ik weet wel dat ze waarschijnlijk de bekendste versie bedoelen, maar als het om covers gaat proberen we toch zo juist mogelijk te werken ?[/url]
Aha, dit wist ik dus ook niet !
Zaterdag in Waarschoot ontdekt, drie versies van dit nummer gehoord oa deze en ook nog één van een zeker lis soderson of zo, we gokten en plaatsten ze natuurlijk op de verkeerde plaats. :?
Sinds 15 januari van dit jaar pas is Lis Sörensen ook volgens Arnold Rypens de enige echte originele uitvoerder van "Torn" (met toenmalige titel "Braendt"). Ook opletten met wikipedia dus, Phon!

Ik had niet verwacht dat deze "kersverse" original nu al op een quiz zou opduiken.

Uit het verhaal op de website van Arnold Rypens blijkt zelfs dat Ednaswap (op vele quizzen reeds als "moeilijke" original voorgeschoteld én goedgekeurd), niet eens "tweedes" was...:

BRAENDT - 15/01/2008
(Anne Preven/Scott Cutler/P. Thornalley/Elisabeth Gjerulff Nielsen)

o: Lis Sorensen (1993) - EMI
> Song werd als Torn opgestuurd naar de Deense A&R-man Poul Bruun die het nummer selecteerde voor Lis' album Under Stjernerne Et Sted. Het werd daartoe naar het Deens vertaald door Elisabeth Gjerulff Nielsen. Braendt (Verbrand) werd een locale hit. Hierna kreeg diezelfde Bruun de Noorse Trine Rein warm voor de song en zij nam haar versie op in coproductie met coauteur Thornalley. Met Torn brak zij door in Denemarken. Toen pas namen de auteurs hun eigen versie op met hun (Engelse) band Ednaswap, waarna Thornalley Natalie Imbruglias versie produceerde, die daarom haast identiek klinkt als die van Rein.

c: Trine Rein (1995) Noorse als Torn; hit Denemarken, Ednaswap (1995) idem; auteurs op Elektra, Natalie Imbruglia (1997) idem; Australische; n°1 B, n°2 UK & NL, Ednaswap (1998) idem; remix met Trine Rein/Imbruglia-slot,
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

phon schreef:
gkoppen schreef:Reeks 7 - Punk Covers
(punkbands met moeilijk te herkenen nummers was mijn idee bij deze ronde)

07 Natalie Imbruglia - Torn
eigenlijk is "Torn" niet van Natalie Imbruglia maar van de Amerikaanse band Ednaswap (http://en.wikipedia.org/wiki/Torn_%28Ednaswap_song%29).
ik weet wel dat ze waarschijnlijk de bekendste versie bedoelen, maar als het om covers gaat proberen we toch zo juist mogelijk te werken ?[/url]
Vrijdag in Zottegem was "origineel" een ruim begrip.

"Dragostea din tei" (of zoiets, beter gekend als de grote zuiderse hit met "Marijahoe, marijahee"-gekweel erin) werd zowel van O-zone als van Haiducii als original goedgekeurd...

Maar O-zone was wel de eerste uitvoerder, al herinner ik me dat in de Ultratop Haiducii eerst binnenkwam (waardoor ik het toen fout beantwoordde)...
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

Devil's answer schreef:
Sinds 15 januari van dit jaar pas is Lis Sörensen ook volgens Arnold Rypens de enige echte originele uitvoerder van "Torn" (met toenmalige titel "Braendt"). Ook opletten met wikipedia dus, Phon!

Ik had niet verwacht dat deze "kersverse" original nu al op een quiz zou opduiken.

Uit het verhaal op de website van Arnold Rypens blijkt zelfs dat Ednaswap (op vele quizzen reeds als "moeilijke" original voorgeschoteld én goedgekeurd), niet eens "tweedes" was...:

BRAENDT - 15/01/2008
(Anne Preven/Scott Cutler/P. Thornalley/Elisabeth Gjerulff Nielsen)

o: Lis Sorensen (1993) - EMI
> Song werd als Torn opgestuurd naar de Deense A&R-man Poul Bruun die het nummer selecteerde voor Lis' album Under Stjernerne Et Sted. Het werd daartoe naar het Deens vertaald door Elisabeth Gjerulff Nielsen. Braendt (Verbrand) werd een locale hit. Hierna kreeg diezelfde Bruun de Noorse Trine Rein warm voor de song en zij nam haar versie op in coproductie met coauteur Thornalley. Met Torn brak zij door in Denemarken. Toen pas namen de auteurs hun eigen versie op met hun (Engelse) band Ednaswap, waarna Thornalley Natalie Imbruglias versie produceerde, die daarom haast identiek klinkt als die van Rein.

c: Trine Rein (1995) Noorse als Torn; hit Denemarken, Ednaswap (1995) idem; auteurs op Elektra, Natalie Imbruglia (1997) idem; Australische; n°1 B, n°2 UK & NL, Ednaswap (1998) idem; remix met Trine Rein/Imbruglia-slot,
oops, dat wist ik niet. bedankt voor de rechtzetting! het is echter wel nog altijd heel onduidelijk want bij de auteurs bij rypens staat toch nog de helft van Ednaswap :)
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Bericht door yossarian »

phon schreef:
Devil's answer schreef:
Sinds 15 januari van dit jaar pas is Lis Sörensen ook volgens Arnold Rypens de enige echte originele uitvoerder van "Torn" (met toenmalige titel "Braendt"). Ook opletten met wikipedia dus, Phon!

Ik had niet verwacht dat deze "kersverse" original nu al op een quiz zou opduiken.

Uit het verhaal op de website van Arnold Rypens blijkt zelfs dat Ednaswap (op vele quizzen reeds als "moeilijke" original voorgeschoteld én goedgekeurd), niet eens "tweedes" was...:

BRAENDT - 15/01/2008
(Anne Preven/Scott Cutler/P. Thornalley/Elisabeth Gjerulff Nielsen)

o: Lis Sorensen (1993) - EMI
> Song werd als Torn opgestuurd naar de Deense A&R-man Poul Bruun die het nummer selecteerde voor Lis' album Under Stjernerne Et Sted. Het werd daartoe naar het Deens vertaald door Elisabeth Gjerulff Nielsen. Braendt (Verbrand) werd een locale hit. Hierna kreeg diezelfde Bruun de Noorse Trine Rein warm voor de song en zij nam haar versie op in coproductie met coauteur Thornalley. Met Torn brak zij door in Denemarken. Toen pas namen de auteurs hun eigen versie op met hun (Engelse) band Ednaswap, waarna Thornalley Natalie Imbruglias versie produceerde, die daarom haast identiek klinkt als die van Rein.

c: Trine Rein (1995) Noorse als Torn; hit Denemarken, Ednaswap (1995) idem; auteurs op Elektra, Natalie Imbruglia (1997) idem; Australische; n°1 B, n°2 UK & NL, Ednaswap (1998) idem; remix met Trine Rein/Imbruglia-slot,
oops, dat wist ik niet. bedankt voor de rechtzetting! het is echter wel nog altijd heel onduidelijk want bij de auteurs bij rypens staat toch nog de helft van Ednaswap :)
Niks "onduidelijk": eerst uitgebracht is eerst uitgebracht. Er zijn verscheidene songs waarvan de auteursversie pas werd uitgebracht nadat er al een "cover" van was gemaakt. Zo denk ik aan "Demolition Man" van The Police dat eerst werd uitgebracht door Grace Jones, "Girls Talk" van Elvis Costello dat eerst werd uitgebracht door Dave Edmunds, "Superstition" van Stevie Wonder dat eerst werd uitgebracht door Jeff Beck, enzovoort enzoverder...
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

yossarian schreef: Niks "onduidelijk": eerst uitgebracht is eerst uitgebracht. Er zijn verscheidene songs waarvan de auteursversie pas werd uitgebracht nadat er al een "cover" van was gemaakt. Zo denk ik aan "Demolition Man" van The Police dat eerst werd uitgebracht door Grace Jones, "Girls Talk" van Elvis Costello dat eerst werd uitgebracht door Dave Edmunds, "Superstition" van Stevie Wonder dat eerst werd uitgebracht door Jeff Beck, enzovoort enzoverder...
Je hebt gelijk, eigenlijk is het simpel als je het zo bekijkt.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

phon schreef:
yossarian schreef: Niks "onduidelijk": eerst uitgebracht is eerst uitgebracht. Er zijn verscheidene songs waarvan de auteursversie pas werd uitgebracht nadat er al een "cover" van was gemaakt. Zo denk ik aan "Demolition Man" van The Police dat eerst werd uitgebracht door Grace Jones, "Girls Talk" van Elvis Costello dat eerst werd uitgebracht door Dave Edmunds, "Superstition" van Stevie Wonder dat eerst werd uitgebracht door Jeff Beck, enzovoort enzoverder...
Je hebt gelijk, eigenlijk is het simpel als je het zo bekijkt.
zoals 'Forget Her' van auteur Jeff Buckley dat eerst werd uitgebracht door Jasper Steverlinck en pas later werd 'gecoverd' door een morsdode Buckley..... bizar

je maakt mij niet wijs dat Thornalley en co nooit het nummer op demo (en waarschijnlijk dus in omloop als bootleg) opnamen voor ze het naar Scandinavië stuurden en, indien wel, wat is dan origineel: eerste opname of eerst uitgebracht - dat interpreteert iedereen op zijn manier en het is zeker geen exacte wetenschap, dus steeds stof tot discussie

Rypens is ook niet altijd even consequent in zijn uitleg (de ene keer rekent hij een bootleg als original en de andere keer niet), maar je moet iets als leidraad gebruiken en wie weet duikt er vroeg of laat nog iemand op die Torn eerst in het Fins of Hebreeuws heeft uitgebracht.... :wink:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

alle dergelijke discussies kunnen pertang heel gemakkelijk vermeden worden :
- oftewel mijd je de tricky ones
- oftewel geef je genoeg duiding mee tijdens of voor de ronde, zodat er geen misverstanden kunnen zijn over wie/wat gezocht wordt.

Voila, geen dank :P :wink:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Bericht door vinceluka »

yossarian schreef:Voor Mark Buysse, Jo De Proft en mezelve was het een "rare overwinning". We hadden namelijk veel rondes waarvan we zelf vonden dat het niet echt lekker liep, en waarbij we dachten dat de andere ploegen van ons zouden wegfietsen. Zo hadden we in reeks 1 maar 26 op 40. We dachten dan al direct minstens 10 punten achter te staan op de leider, maar dat bleek dan maar een punt of drie te zijn. En zo ging het heel de avond door: niet echt superveel scoren (op een paar rondes na), maar dan bleek dat voor de rest ook zo te zijn. "Slecht" spelen en winnen: zo wordt een voetbalploeg ook kampioen, zeker? 8)

Wat de quiz zelf betreft: gevarieerde muziekkeuze, maar de metal viel me toch tegen... (gelukkig misschien, want ik ben daar absoluut geen fan van) Die was nogal eentonig uit hetzelfde vaatje getapt.
Wij hadden datzelfde gevoel in de allereerste ronde.
Ik kon niet op de titel komen van de dance hit van Frederico Franchi.
Dacht eerst aan icecream maar het was iets korter, dus noteerden we ice :violent:. Verder waren wij met zijn drieën op zoek naar een Franse zanger terwijl Danny ons tevergeefs duidelijk probeerde te maken dat het een chanteuse was (Rita). En onze (lees 'mijn') grootste misser was de titel van het Gabriel rios nummer 'Baby lonestar'.
We waren dan ook erg verrast dat we met 29 de hoogste score behaalden.

Voornaamste kritiek die hier al passeerde kan ik enkel beamen.
- Weg met die Mixen :puke:
- Fragmenten Punkcovers mochten wat langer zijn
- Quiz duurde te lang. Was maar om 2u40 thuis en moest vroeg uit de veren 's zaterdags

Maar de algemene indruk is toch erg positief
- Leuke fragmenten gehoord, sterke samenstelling
- Meegedaan tot op zekere hoogte voor de overwinning (vooral dankzij het fenomenale duo Dirty Harry (heel straffe quizzer) - Danny P)
- Lollige presentator

Nog een proficiat aan Polkaheer en Co :app:
Verdiende overwinning met een man minder dan nog!
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Tonyvdb schreef:alle dergelijke discussies kunnen pertang heel gemakkelijk vermeden worden :
- oftewel mijd je de tricky ones
- oftewel geef je genoeg duiding mee tijdens of voor de ronde, zodat er geen misverstanden kunnen zijn over wie/wat gezocht wordt.

Voila, geen dank :P :wink:
Bedankt Tony.

Andere optie: laat gewoon de vermeende originals horen (weet niet of dit hier gebeurde) en laat in het midden of het het origineel betreft of niet. Gewoon geef titel en uitvoerder van beide 'versies', punt.

Vind het vaak ook gewoon leuk om de (vermeende) originals te horen, er zijn er altijd die je nog nooit effectief gehoord hebt. Waarom is de cover gekender dan het origineel (bv. gewoon een slecht klinkende original - ooit al es 'Son of my father' van Moroder gehoord :burn: - of gewoon niet genoeg gehyped), je kan dan alvast zelf es oordelen :thumb2:

Maar sommige originals zijn uiteraard moeilijk te vinden, kan een struikelpunt vormen.
Plaats reactie