6e All Round Muziekquiz - Bellem - 23-02-2008

Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

gkoppen schreef:
Rubby schreef:
rino schreef:
gkoppen schreef: 12 Minztkov - Rubby Red
Een nieuwe versie van hun hit "RUBY Red" om één van de samenstellers van de quiz te plezieren. :D
Toch één iemand die wakker is !!! :app: :thumb2:
Niet altijd even makkelijk zoals blijkt :)
Bij mij zal een typo geweest zijn... niks te maken met wakker blijven :p
Stond in mijn antwoordblz bewust fout !!! 8)
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Bericht door straight banana »

Devil's answer schreef:Ik was er in Wetteren wél bij, en ben géén dance-kenner/liefhebber, al volg ik het genre wel wat.

Ik ga me dan ook niet uitspreken in termen van appreciatie van voorgeschotelde dance-opgaven van beide quizzen. Zeker is wel dat het menu daar véél te moeilijk zou zijn geweest voor het traditionele doelpubliek in Bellem zaterdag (best in de buurt van hitparade blijvend, zoals Rubby verdedigde).

Al denk ik ook dat de bibliotheekorganisatoren ook even zullen geslikt hebben toen ze de scores zagen op de herkenning van Aphex Twin, Justice, Shameboy, Burial en andere wellicht eerbiedwaardige namen uit de minder commerciële (?) dance-scene. Zoals reeds beschreven bij die quiz, zat de zaal er ook vol met (soms zuchtende) gelegenheidsploegen...

Allemaal spul waar ik van hou, ik zal die quiz dus es moeten uitchecken.

Toch deze opmerking: er is volgens mij geen kwalitatief verschil tussen Justice, Shameboy en The Subs, die in Bellem gevraagd werden. Het enige verschil is dat The Subs in de Ultratop staan, maar ik kan me van de twee eerstgenoemde acts heel goed voorstellen dat ze vroeg of laat ook deze lijst halen. Burial heeft het met "Archangel" ondertussen toch ook al tot de afrekening geschopt.
Ik heb zelf ook nogal wat zogenaamde "minder commerciële" dance, maar op onze quiz durf ik daar toch niet te veel van vragen. Je pleziert een paar mensen maar de grote meerderheid zit inderdaad te zuchten. We krijgen zo al het verwijt dat onze quiz te moeilijk is, het woord "egotrippers" is zelfs es gevallen...
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Rubby schreef:
gkoppen schreef:
Rubby schreef:
rino schreef:
gkoppen schreef: 12 Minztkov - Rubby Red
Een nieuwe versie van hun hit "RUBY Red" om één van de samenstellers van de quiz te plezieren. :D
Toch één iemand die wakker is !!! :app: :thumb2:
Niet altijd even makkelijk zoals blijkt :)
Bij mij zal een typo geweest zijn... niks te maken met wakker blijven :p
Stond in mijn antwoordblz bewust fout !!! 8)
Ok dan was het dus geen typfout :)
Rubby schreef: Beach Boys en Nancy Sinatra: deze komen namelijk van de Pre historie uitzendingen van Guy De Prez op de VRT (toen nog wel een andere naam, één of TV1 of zoiets)
Deze hebben we van video overgezet naar DVD en daar zit ook heel wat leuk en bruikbare clips tussen.
Mooie verzameling moet dat zijn :)
van oude BRT of BRTN dan nog da's voor mijn tijd :p tja al die naamsveranderingen ;) nu is het gewoon één :)
Rubby schreef: The Fray: het was inderdaad niet de originele clip :oops: , maar een tweede versie gemaakt nalv de Film Grey's Anatomy (met oa Sean Penn)
De zanger was echter wel duidelijk herkenbaar. :roll:
Grey's Anatamy is een TV Serie (met knappe verpleegsters ;)) Ik ken het toevallig omdat m'n vriendin verpleegkundige is en ze die serie volgt. (Allesinds nice serie, niet te vergelijken met dingen zoals Spoed)
De titels van alle afleveringen zijn songs http://www.tv.com/greys-anatomy/show/24 ... btabs;list (Soundtracks van deze serie zijn dus ook heel nice)
Enfin er zijn wel meerdere series waarvan de soundtracks laatste tijd (exclusieve) imho schitterende (alternatieve) nummers bevatten... reeks van The OC om maar ééntje te noemen... http://www.wbr.com/ocplayer/
Laatst gewijzigd door gkoppen op ma 25 feb 2008, 23:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Bericht door straight banana »

marc schreef:
SepPuKu schreef:Naar mijn bescheiden mening liggen dance en luistermuziek mijlenver uit mekaar maar hebben ze toch een (in bovenstaande discussie relevante) overeenkomst.

En wel deze: in beide categorieën heb je een hoop nummers die op het eerste gezicht banaal/eentonig/goedkoop zijn voor de niet-liefhebbers van het genre en waarvan het merendeel het ook effectief zijn maar waarbij meerdere luisterbeurten je voor een aantal van die nummers tot een ander inzicht kunnen leiden.

Vraag is dan vooral of je je wil laten leiden tot een dergelijk inzicht, m.a.w. of je de nummers in kwestie een kans geeft. Een pure danceliefhebber heeft waarschijnlijk geen zin om het verzameld werk van Bob Dylan (daar is ie weer :wink: ) een luisterbeurt te geven, laat staan meerdere. En omgekeerd. Er zijn ook zoveel goodies te beluisteren.

Je hoeft andere genres uiteraard geen kans te geven maar je hoort een 4-kwartsritme en je denkt al 'oei, boenke-boenke', of je hoort een zacht tokkelend gitaartje en een neuzelende stem en het lijkt de zoveelste zagevent. Maar soms zit er zoveel meer in, zit er een ongrijpbare ondertoon in, een bepaalde klank die bijna onmerkbaar naar een dramatisch hoogtepunt leidt, ... Een heel genre afdoen als minderwaardig, daar zou ik toch eerst even over nadenken.

In de vermelde categorieën ben ik al vaak verrast geweest geworden maar ik zal nog veel meer pareltjes missen omdat ik net weer andere muziek zit te beluisteren. Da's uiteraard de keerzijde van veel dingen een kans te geven: keuzestress :banghead:

Toch vind ik dat we op dat gebied in een fantastische tijd leven, een groot deel van hetgeen je tegenwoordig hoort op bv. StuBru zou pakweg 15 jaar geleden afgedaan zijn als te moeilijk voor het grote publiek. Mijne maat is DJ en toen kwam er steevast gezaag en liep de dansvloer leeg als zijn veel te ruige favoriet 'Should I stay or should I go' werd opgelegd :shock:

En nuu kun je met wat geluk binnen hetzelfde kwartier Aphex Twin, Tindersticks en Archie Bronson Outfit horen passeren op een mainstreamzender, da's echt een grote luxe :dance:
Zinvolle opmerkingen. Mogen deze nuances?

A. Dat het natuurlijk nog veel beter zou zijn als binnen datzelfde kwartier ook nog Aretha Franklin of The Who zouden passeren
B. Dat er een gi-gan-tisch verschil is tussen de gemiddelde dance-act en Bob Dylan, een man die naast Martin Luther King stond toen hij in Washington zijn 'I have a dream'-speech gaf. Als Martin Scorcese een documentaire over Fedde Le Grand zou maken, als Richard D. James in aanmerking zou komen voor de Nobelprijs Literatuur, als John Dahlback naast muziektijdschriften ook de cover van Playboy, Newsweek of Time zou halen... ja dan... (Het kan soms zinvol zijn een open deur in te stampen.)

Voor wat het waard is: John Dahlback en Fedd le Grand maken gewoon leuke plaatjes, maar volgens sommigen (o.a. een journalist van Knack en Tom York) is Richard D. James wel degelijk een genie van het niveau van Bob Dylan. Je kunt ze uiteraard moeilijk vergelijken, als Dylan de Carravagio van de popmuziek is dan is D. James Joseph Beuys, zoiets.

Hij zal uiteraard nooit in aanmerking komen voor de Nobelprijs Literatuur, maar misschien wint hij ooit wel de Abelprijs voor toegepaste wiskunde. :wink:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

gkoppen schreef:Nu GG (bijgestaan door Rubby om hem wakker te houden :)) aan de analyse bezig is toch nog even ronde 13 - de video's erbij zetten voor de volledigheid.
Die zaten niet bij de oplossingen die rondgemaild zijn dacht ik...

(heb zo goed mogelijk bijhorende clip opgezocht - van sommige zijn er idd meerdere in omloop... GG of Ruby, verbeter maar waar ik de onjuiste versie heb...)

...
Knap gedaan, Gkoppen!

Voor wat betreft "The Fray" is het (zoals hierboven reeds beschreven intussen terwijl ik aan het typen was) een andere versie, en wel deze die vaak op TMF is vertoond.
Het onderstreept het relatieve belang van video's.

Kon je die quizversie hier wel ooit gezien hebben op tv?

Of moest je gewoon gokken op een deegsliert-face in het donker (niet écht goed herkenbaar, hoor, Rubby): Joe Jackson of The Fray?

En ja: Van Halen kon je herkennen qua uitvoerder, maar de sprongen in de clip deden wellicht "Jump" insinueren? Een instinker, want het was het nummer "Panama". Waren wij de enigen die deze clip nooit gezien hadden / onthouden?

Ik blijf erbij: het liep zaterdag goed af voor ons team, dank zij wat gokken, maar voor kansspelen doe ik liever mee aan Euromillions...

En Rushian, dat gokken heb je bij platen/CD-hoezen toch iets minder, hé?
Als je die in huis hebt of ooit gezien in de platenwinkel, hoort dat op natuurlijke wijze dichter bij de muziekmakers/artiesten zelf, ook al is het soms méér werk van de promo-jongens.
Maar met video's moet je al een tv hebben gehad sinds het midden van de jaren zeventig.
Bovendien kan je op een uurtje CD/platenshoppen heel wat hoezen visueel zijn tegengekomen, maar voor het opvolgen van wat er nu allemaal als bijgeleidende video uitkomt, moet je haast op je werk continu de tv op TMF hebben openstaan. Dat kan niet iedereen zich permitteren, denk ik. :cry:
We hebben ook de hekel aan platenhoezen gemeenschappelijk, hoor, maar ik heb meer begrip voor de samenstellers van muziekquizzen die er dat nog ingooien dan deze die zweren bij het "multimediale" van videoprojecties (hoe knap ook uitgevoerd, zoals inderdaad zaterdag, Rubby en co!).

Overigens heb ik steeds respect voor iedere organisatie die volgens haar principes en voorkeuren een quiz voor ons in elkaar bokst.
Ik denk niet dat ik ooit zal wegblijven van een quiz die ook geluidloze video's voorschotelt, tenzij dat in zo'n mate gebeurt dat het eerder een "bingo"- of "lotto"-avond wordt dan een testen van de "muziek"kennis.
Meer dan de 40 van de 440 punten te verdienen op video's (zaterdag) mag het dan niet zijn, vrees ik. Liefst minder...
Dat de herkenbare artiesten meestal één punt waard waren, siert de organisatoren (dit is helaas elders niet steeds het geval), maar de gevolgen van de "te gokken" of "ooit bekeken/onthouden" titels voor de eindrangschikking vond ik redelijk onthutsend voor een muziekquiz.

Ik weet dat ik daarmee het verrassende opkomende team "Starbuk & Apollo" en "B4's" (mét kenner Rushian) (en zelfs onze eigen soms "lucky-guessing" ploeg) wat oneer aandoe omwille van de eindrangschikking, maar het moet toch nog eens van van Devil-hart...

Devil, too "evil" today? :evil:
Ach ja, drukke werkdag gehad, met nul seconden muziek, en evenveel beeld... :?
En stap ik in de auto naar huis, blijkt daar die hardrock-CD van zaterdag nog in de speler te zitten, zeker?
:banghead:

:twisted:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Devil's answer schreef: Kon je die quizversie hier wel ooit gezien hebben op tv?

Of moest je gewoon gokken op een deegsliert-face in het donker (niet écht goed herkenbaar, hoor, Rubby): Joe Jackson of The Fray?

En ja: Van Halen kon je herkennen qua uitvoerder, maar de sprongen in de clip deden wellicht "Jump" insinueren? Een instinker, want het was het nummer "Panama". Waren wij de enigen die deze clip nooit gezien hadden / onthouden?
Ik geef toe the Fray , was mss wel fout om te doen, ja nen joe jackson lookalike (en dan nog aan een piano), efkes checken bij GG hoeveel ploegen dit hadden genoteerd.

Van halen kwam via Jean Pierre, probleem met dit soort groepen is dat er heel weinig goede clips voorhanden zijn, meestal zijn het live optredens met de nodig bombast.
Van Jump daarentegen bestaat er wel degelijk een "herkenbare" :oops: clip
Het was wel leuk om de zaal eens aan het lachen te krijgen (zeker zonder achtergrondmuziek :x )
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

[quote="Devil's answer"]
Meer dan de 40 van de 440 punten te verdienen op video's (zaterdag) mag het dan niet zijn, vrees ik. Liefst minder...
Dat de herkenbare artiesten meestal één punt waard waren, siert de organisatoren (dit is helaas elders niet steeds het geval), maar de gevolgen van de "te gokken" of "ooit bekeken/onthouden" titels voor de eindrangschikking vond ik redelijk onthutsend voor een muziekquiz.

[quote]

Volgend jaar passen we dit normaal aan naar max 15 stuks. Het is ook onze enige quiz waarin we dit doen.
Ik heb inderdaad proberen te zorgen voor toch wat herkenbaarheid van den artiest, zodat zo meestal de helft van de punten wel binnen waren.
De rest kon je soms wel afleiden uit den clip ...
Gezien de locatie en de middelen die de school ter beschikking stelt (projector,DVd speler, ...) is dit hier wel leuk om te doen :)
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Rubby schreef: Van Jump daarentegen bestaat er wel degelijk een "herkenbare" :oops: clip
We gokten op de OC-soundtrack-versie...
:twisted:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Rubby schreef: Ik heb inderdaad proberen te zorgen voor toch wat herkenbaarheid van den artiest, zodat zo meestal de helft van de punten wel binnen waren.
De rest kon je soms wel afleiden uit den clip ...
Gezien de locatie en de middelen die de school ter beschikking stelt (projector,DVd speler, ...) is dit hier wel leuk om te doen :)
Dat is zeker waar, Rubby. Qua amusementswaarde voor een ruimer publiek is dit echt een plus. Ik moet dat zeker toegeven als ik aan het doelpubliek denk, én de score hier bekijk: véél minder gebuisden (vooral voor de minder ervaren ploegen een echte afsluitende opsteker na een toch niet zo makkelijke quiz) dan bijvoorbeeld op de reeds besproken Hit-Hot-reeks (merk ik nu).
:thumb1:

De manier en zéér hoge kwaliteit (dat scherm, die helderheid (behalve bij The Fray... grapje! :twisted:)) waarop het werd gebracht verdient navolging. Echt waar! Respect hoor!
:app:

Maar toch, ach ja..
Ik hou niet van "lipleesoefeningen" bij de "Beach Boys" of ze nu "Good Vibrations", "Sloop John B." of "I get around" brengen op een zwart-wit-clip uit de jaren dat ik nog juist geboren was (of zoiets)...

Als ik ooit doof word (bijvoorbeeld van h... (ik ga het muziekgenre hier niet herhalen) :P ), zal het al erg genoeg zijn dat ik deze alternatieve taal zal nodig heben, zeker?
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Bericht door vinceluka »

Rubby schreef: Ik heb inderdaad proberen te zorgen voor toch wat herkenbaarheid van den artiest, zodat zo meestal de helft van de punten wel binnen waren.
De rest kon je soms wel afleiden uit den clip ...
De tenen van de zanger van Snow Patrol hebben wij helaas niet herkend :roll: :rofl2:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Enkele nog (al dan) niet vermelde positieve punten van de Bellem-schoolquiz zaterdag:

- theorie (eerste fotoronde) kon je reeds rustig aanpakken als je op tijd was (sorry voor wie buiten bleef staan, ik vind dit echt een lokker om op tijd te komen!) - niet dat het ons (besluiteloos voor sommige foto's) veel opbracht, maar principieel wél een aanrader. Ook al is er zelfs maar één lid op tijd, die kan al beginnen, hé?

- timing van het einde was véél beter dan op vroegere edities: voor middernacht werden de oplossingen van de laatste reeks vertoond (videoclips, toen mét geluid)

- vrij veel "oldies" waren echt géén weggevers (misschien wel tot frustratie van gelegenheidsploegen, hu, is dat dan wel een plus voor het grote doelpubliek?)

- aankondiging van de punten van de laatste reeks was er, al was de "excel-verantwoordelijke" hier niet helemaal klaar/gebriefd voor?... (we zagen "rare" dingen in de kolommen verschijnen en lieten het maar zo). In de top van de rangschikking was er geen discussie meer om de "plaatsen", maar sommige ploegen hieronder blijven wel met wat vragen zitten, vrees/lees ik hier.

- een paar mij onbekende songs gehoord die ik wel eens wil opzoeken omdat ze me aangenaam klonken

- veel ploegen gezien die vriendschappelijk met elkaar omgingen omdat ze elkaar via dit forum leerden kennen of vrije spelers/leden uitleenden
:thumb1: :thumb1: :thumb1:
Spider Murphy
Popstar
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 18:17
Locatie: Uitbergen/Diamond Dogs/Paris Hilton Look-a-likes

Bericht door Spider Murphy »

vinceluka schreef:
Rubby schreef: Ik heb inderdaad proberen te zorgen voor toch wat herkenbaarheid van den artiest, zodat zo meestal de helft van de punten wel binnen waren.
De rest kon je soms wel afleiden uit den clip ...
De tenen van de zanger van Snow Patrol hebben wij helaas niet herkend :roll: :rofl2:
Mm, lijkt nogal goed op die van Lenny Kravitz, hé Vinceluka. :laughing:
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Hehe... :) Zanger lag daar te liggen en zingt constant ... "If I lay here, if I just lay here, would you lie with me and just forget the world?".... zou Lenny dat ook zingen en daar op de grond liggen te liggen :)
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Spider Murphy schreef:
rino schreef:
gkoppen schreef:En tot slot de antwoorden op de foto's...
20 Joe Dolan
Laat dit dan maar een eerbetoon geweest zijn. De man overleed in december 2007 aan een hersenbloeding. Zijn hits dateren van zodanig lang geleden (eind jaren '60, begin jaren '70) dat ik er hier nergens iets over gelezen of gehoord heb. Ben het heel toevallig tegengekomen op de Engelse wikipedia bij 'Recent Deaths' :cry:
Heeft nochtans op VRT Teletekst gestaan, ergens voorbij de 800. Helaas, op Teletekst geen foto, dus ook den Joe niet herkend.
Ik ken zijn hits wel, maar herken hem jammer genoeg ook niet op foto, wij dachten dat het één of andere Vlaamsche zanger was.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Devil's answer schreef:
Ik weet dat ik daarmee het verrassende opkomende team "Starbuk & Apollo" en "B4's" (mét kenner Rushian) (en zelfs onze eigen soms "lucky-guessing" ploeg) wat oneer aandoe omwille van de eindrangschikking, maar het moet toch nog eens van van Devil-hart.
Wat videoclips betreft doe je ons helemaal geen oneer aan, devil. De Facteur en ik zitten er dan namelijk voor spek en bonen bij, wij kijken namelijk nooit naar TMF, Jim of andere MTV's en herkennen dus geen clips. En wat betreft oudere clips van bvb. The Beach Boys of Slade, dat waren optredens in een tv-studio, daar moet je dus zeker gokken naar de titel. We gokten dan ook 2 keer fout.
Onze twee youngsters konden de schade nog beperken waardoor we, dacht ik, 22/40 scoorden.
Plaats reactie