1e Muziekquiz VSPW - Gent - 22-02-2008

Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

vinceluka schreef:
berwt schreef: onze vriend Godfrey 'ik leef 16 jaar langer gezien ik 5 uur minder slaap nodig heb per dag'
Maar die extra uren verliest hij dan weer door telkens verkeerd te rijden op weg naar een muziekquiz. :mrgreen:
Verkeerd rijden doe ik niet hoor, (neem meestal GPSje uit winkel mee) maar het grote probleem is dat ik nooit op tijd kan sluiten... vandaag open tot 18u30 dus voor op tijd te komen in Bellem vanavond zal het weer krap worden :p
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

mark hebbelinck schreef:quiz beslaat jaren 50 tot vandaag met nadruk op meer 'courante' stromingen en bevat ook een vleugje klassiek. we proberen het zo multimediaal mogelijk te maken (powerpoint,beelden,geluidsfragmenten...)
Nog een achttal plaatsen !
Gisteren eindigden wij op de 4e plaats op de 1e VSPW quiz. Gedurende de ganse quiz ben ik eigenlijk op mijn honger blijven zitten en ik had me toch net iets anders voorgesteld bij de omschrijving 'courante' stromingen.

Iemand zoals ik (sterk in commerciële hits van de jaren '80 - '90 en stubru van de jaren '90) bleef er zowat de ganse quiz voor 'piet snot' bij zitten.

Uiteraard had de moeilijkheidsgraad van de quiz daar ook veel mee te maken (Polkaheer haalde 82%, wij op de 4e plaats haalden amper 66%).
Voor een quiz waarbij het deelnemersveld vooral uit gelegenheidsploegen bestond denk ik dat dit gewoon te hoog gegrepen was.
berwt schreef:Nogal speciale quiz; zoals duidelijk blijkt uit het verslag van onze vriend Godfrey werden titel en/of uitvoerder zelden gevraagd, voornamelijk theorie, weetjes, namedropping...
Ik had eigenlijk het gevoel aan een 'examen' deel te nemen, waarbij het onderwerp toevallig muziek was.
Een muziekquiz behoort voor mij vooral 'ontspannend' te zijn. Het herkennen van muziekfragmenten en het zoeken naar titel en uitvoerders maakt daar deel van uit.
Daar was gisteren dus hoegenaamd nauwelijks sprake van.
Dit alles wel zo uiteenlopend, qua moeilijkheid, qua soort vraag maar vooral qua genre, dat het zeer leuk en verrassend werd. Effectief hebben we naast de gangbare stromingen ook jazz, klassiek, kinder- en wereldmuziek de revue zien passeren. Dit alles zeer keurig gepresenteerd. puik :thumb1: voor deze eersteling van VSPW. En de drankprijzen zijn zéér schappelijk. :thumb2:
Enkele details die ik persoonlijk minder vond:
1. Sorteer in chronologische volgorde-vragen waarbij desbetreffende artiesten of elpees soms maar 1 jaar verschillen vind ik niet leuk. Er zijn dan misschien een paar enkelingen die enkele jaartallen van hun idolen herkennen, maar voor al de rest is het ernaar smijten met je klakke.
Leuk en verrassend vond ik het zeker niet. Integendeel: nogal eenzijdig (vooral oldies-kenners scoorden hier goed). Muziek(vragen) van de afgelopen 20 jaar kwamen te weinig aan bod.
En theorievragen waarbij je multiple-choice-gewijs moet gokken naar het land van een artiest of het geboortejaar, hebben op zich nog weinig met muziek te maken. Dit kan leuk zijn als tussendoortje, maar wordt storend als meer dan de helft van de quiz uit dit soort 'tussendoortjes' blijkt te bestaan.
3. Ik heb al betere muziekinstallaties gezien, maar om eerlijk te zijn het heeft ons ook geen parten gespeeld. Zeker bij de covers waar je toch wat van de tekst probeert op te scharrelen was het soms wel moeilijk.
Met alle respect, maar dit was de naam 'muziekinstallatie' onwaardig. Het was eerder een soundmix-toestel (1 microfoon aangesloten op 1 speaker vooraan in de zaal).
Al bij al misschien nog een geluk dat er niet meer muziekfragmenten te horen waren, want de kwaliteit van wat we nu te horen kregen liet ook veel te wensen over (al lag dat in de meeste gevallen ook aan het geluidsfragment zelf).

Ik weet dat mijn analyse heel negatief overkomt en ik wil mij daarvoor nu reeds excuseren bij de organisatoren.
Elke organisator is vrij om zijn quiz te organiseren op de manier die hij wil. Daar ben ik het volledige mee eens.
Misschien met er dan naar de toekomst wel rekening mee gehouden worden om bij de aankondiging van de quiz duidelijker te omschrijven hoe de quiz er min of meer zal uitzien (vb: 80% theorievragen tgo. 20% fragmenten, ...).
Spider Murphy
Popstar
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 18:17
Locatie: Uitbergen/Diamond Dogs/Paris Hilton Look-a-likes

Bericht door Spider Murphy »

Ik persoonlijk vind dat zo'n theorie wel eens mag, maar het mag inderdaad ook niet te veel zijn. Het leek meer op een examen muziek dan op een quiz, maar ja, we waren dan ook op een school. :D

De quizzen van Ludwig zijn zo heel goed opgesteld: 15 fragmenten, en bij 2 ervan wordt iets langer stilgestaan voor een theorievraag. OK, de theorie bij Lu is zwaarder dan in Gent, maar die 2 vragen zorgen voor de perfecte afwisseling.

Wat de klassieke muziek betreft, om eerlijk te zijn: ik heb me eens kunnen uitleven. :D Niet dat ik een voorstander ben van meer klassieke muziek op quizzen, maar het zorgde toch voor opnieuw aansluiting bij de Top 5 voor ons. :)

De rode draadronden: alstublieft geen geboortejaren en albumjaren etc. Manmanman, als we dat ook nog moeten onthouden. Het was een quiz waar heel wat gelegenheidsploegen zijn, als de geroutineerde ploegen dat allemaal al niet onthouden, gaan de gelegenheidsploegen dat zeker niet weten. Wel chapeau voor de ploeg van de Polkaheer, zij hadden op de ronde waar ook de geboortejaren zijn het maximum! :shock:
Een tafelronde is ok, maar geef ons wat tijd, en zet het formulier aub niet op de verso van het het gewone antwoordblad. Ok, beter voor het milieu, maar heeeeeeelemaal niet praktisch.

Het was een eersteling, en wie weet als er rekening gehouden wordt met de opbouwende kritiek zijn we volgend jaar terug op een tweede editie.

Wat me wel nog opviel: quiz aangekondigd om 19.45. Ik kwam aan om 19.40 u, amper 2 auto's op de parking, ik dacht "merde, het zal hier niet zijn". Op de Blackberry nog even dit fantastische forum geconsulteerd, en ja, ik was toch juist. Om 19.44 u was ik binnen en meldde ik me pas als 3de ploeg aan. De quiz is uiteindelijk pas begonnen rond 20.35. Enerzijds positief omdat onze makkers van Jartazi grandioos te laat waren, maar bijna een uur later beginnen? Nee, dank u! Zonder ploegen kan je natuurlijk je quiz niet beginnen, dat weet ik, dus ik vraag me af wat er foutgelopen is :?:
Gebruikersavatar
Fideel
Backing Vocal
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 16:49
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Fideel »

Wij waren er als eerste team, een zevental minuten voor het zogezegd zou beginnen. Het was inderdaad erg vreemd dat vele ploegen écht te laat waren.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Spider Murphy schreef:Ik persoonlijk vind dat zo'n theorie wel eens mag, maar het mag inderdaad ook niet te veel zijn. Het leek meer op een examen muziek dan op een quiz, maar ja, we waren dan ook op een school. :D

De quizzen van Ludwig zijn zo heel goed opgesteld: 15 fragmenten, en bij 2 ervan wordt iets langer stilgestaan voor een theorievraag. OK, de theorie bij Lu is zwaarder dan in Gent, maar die 2 vragen zorgen voor de perfecte afwisseling.

Wat de klassieke muziek betreft, om eerlijk te zijn: ik heb me eens kunnen uitleven. :D Niet dat ik een voorstander ben van meer klassieke muziek op quizzen, maar het zorgde toch voor opnieuw aansluiting bij de Top 5 voor ons. :)

De rode draadronden: alstublieft geen geboortejaren en albumjaren etc. Manmanman, als we dat ook nog moeten onthouden. Het was een quiz waar heel wat gelegenheidsploegen zijn, als de geroutineerde ploegen dat allemaal al niet onthouden, gaan de gelegenheidsploegen dat zeker niet weten. Wel chapeau voor de ploeg van de Polkaheer, zij hadden op de ronde waar ook de geboortejaren zijn het maximum! :shock:
Een tafelronde is ok, maar geef ons wat tijd, en zet het formulier aub niet op de verso van het het gewone antwoordblad. Ok, beter voor het milieu, maar heeeeeeelemaal niet praktisch.

Het was een eersteling, en wie weet als er rekening gehouden wordt met de opbouwende kritiek zijn we volgend jaar terug op een tweede editie.

Wat me wel nog opviel: quiz aangekondigd om 19.45. Ik kwam aan om 19.40 u, amper 2 auto's op de parking, ik dacht "merde, het zal hier niet zijn". Op de Blackberry nog even dit fantastische forum geconsulteerd, en ja, ik was toch juist. Om 19.44 u was ik binnen en meldde ik me pas als 3de ploeg aan. De quiz is uiteindelijk pas begonnen rond 20.35. Enerzijds positief omdat onze makkers van Jartazi grandioos te laat waren, maar bijna een uur later beginnen? Nee, dank u! Zonder ploegen kan je natuurlijk je quiz niet beginnen, dat weet ik, dus ik vraag me af wat er foutgelopen is :?:

Het was effectief een typische muziekquiz voor mensen, die normaal in het algemene quizcircuit actief zijn... Zo hebben we er ook ooit 1 in Hamme meegemaakt (samen met Testedoene) op de dag dat Sergio moest optreden in Talin (eurosong)

En wat die geboortejaren betreft: dat is helemaal voor onze Marc, die heeft er zelfs overal de exacte geboortedagen bij vermeld...
steffen
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 05 mar 2008, 10:46

Bericht door steffen »

Nu blijkt dat 'Peaches' van de Stranglers de tune van Sportweekend was en niet van Extra Time (een BRT-sportprogramma op maandag) begin ik te twijfelen aan de rest van mijn jeugdherinneringen? Terecht?

Moeilijke (ietwat professionele) maar gevarieerde en leuke quiz! Bijvoorbeeld de top 10-vraag, die vond ik erg geslaagd!
Plaats reactie