1e Muziekquiz VSPW - Gent - 22-02-2008

Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Ronde 7

01 Gepromoot als de Britse Bob Dylan had deze Schot enkele folky hits zoals “Sunshine Superman” en “Mellow Yellow”. Zijn nummers werden gecoverd door ondermeer Hüsker Du, Kate Bush,
Hole en Deep Purple. Wie?
02 David Bowie, Isabelle Aubret, Dave Berry, John Denver en The Dresden Dolls coverden een schitterend nummer van een briljant Belgisch artiest... We vragen beiden !
03 Welke Amerikaanse groep had een hit met de Beatles-pastiche “Judy in Disguise with Glasses”. In 1967 hield deze parodie trouwens twee weken lang het Beatles-nummer “Hello,Goodbye” van de Nr.1-plaats in de hitparade.
04 Hoe heten de twee kinderen van Britney Spears?
05 Cover me… De titel van de song? De originele uitvoerd(st)er(s)?
06 Wat is de titel van de CD die Sarah Bettens in een gewaagde actie gratis cadeau gaf bij De Morgen?
07 John Peel stierf – te jong – in 2004. Welke song van welke band werd er gespeeld toen zijn kist uit de kerk werd gedragen ?
08 Zijn leven werd verfilm in 24 Hour Party People. Hij was mede-eigenaar van de Hacienda en Factory Records en quasi eigenhandig verantwoordelijk voor het wereldwijd promoten van de Manchester sound. De man, ook wel eens Mister Manchester genoemd, overleed vorig jaar aan een hartaanval. Zijn naam graag
09 Zoek weer 4 verbanden tussen volgende gegevens:
John BEEP Guitar - Dik-smuide - Chico Science
Kitty Wu - Saybia - Sepultura
Belle and BEEP - Pixies - Lenine
Cockney - Rebel - Ivo Watts
Kashmir - Guy - This Mortal Coil - Marisa
Monte - Under Byen
10 Wat hebben Malcolm McLaren en Puccini gemeenschappelijk?

Antwoorden:
01 Donovan
02 (Le Port d’)Amsterdam * Jacques Brel
03 John Fred and his Playboyband
04 Sean Preston en Jayden James
05 Rolling Stones (1966)
06 Shine
07 Teenage Kicks * The Undertones
08 Tony Wilson
09 Denemarken (Kitty Wu, Saybia, Kashmir, Under Byen)
4AD (Ivo Watts, Pixies, Diksmuide, This Mortal Coil)
Sebastian (Cockney Rebel, Belle & Sebastian, Guy Sebastian, John Sebastian Guitar)
Brazilië (Chico Science, Lenine, Marisa Monte, Sepultura)
10 Madame Butterfly
Laatst gewijzigd door gkoppen op za 23 feb 2008, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Rode Draad 8

Rangschikvan jongste naar oudste

Beck
Sade
Bono
Shakira
Axl Rose
David Grohl
Chaka Khan
Shania Twain
Annie Lennox
Snoop Doggy Dog
...
Shakira - 1977
Snoop Dog - 1972
Beck - 1970
Dave Grohl - 1969
Shania Twain - 1965
Axl Rose - 1962
Bono - 1960
Sade - 1959
Annie Lennox - 1954
Chaka Khan - 1953
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Ronde 8

01 Titel + uitvoerders? Populair YouTube filmpje. Song uit soundtrack van City Of Angels
02 Vertaalde tekst: uit welke song van wie?
I’m not very fond of playing
But I do like trapping sparrows
Yes, I know how to play marbles or spinning tops
But I’m not that good in it Wherever I look around me
even in my own small street
I see boys kicking a ball
But I, I prefer playing …. (chorus)
03 Onder welk pseudoniem leverde Stefaan Vandenberghe, vermomd in een groen masker en een doktersjas
remixes af van o.m. The Cure (“Fire in Cairo”), Röyksopp (“What Else Is There?”), Depeche Mode (o.m. “Personal Jesus”) en Fad Gadget?
04 1984 en ’85: twee jaren met opvallend veel Jazzy mainstreampop-debuutalbums:
“Working Days, Working Nights” van Working Week, “Whose Side Are You On?” van Matt Bianco, “East and West” van Anna Domino, “Alf” van Alison Moyet , “Café Blue” van The Style Council en natuurlijk “Diamond Life” van Sade… Maar ook “Eden”. Van welke groep was dit het debuut?
05 Cover me… De titel van de song? De originele uitvoerd(st)er(s)?
06 Uit welke drie legendarische leden bestond Cream?
07 Van wie is deze dance floor hit uit 2007? Van wie is deze dance floor hit http://www.youtube.com/watch?v=lLYD_-A_X5E
08 Van welk platen-label is dit het logo?
Afbeelding
09 We zoeken een Britse indieband die in 1992 in Leicester werd opgericht. De naam is afgeleid van een Britse stereotypering van Aziaten.
U hoort een fragment uit hun grootste hit tot nog toe. Naam van groep en nummer.
10 Hij studeerde Pol. & Soc. aan de KUL, en musicologie aan de U.Gent.
Sinds 1980 componeerde hij verschillende muziekstukken in verschillende vormen en formaten.
Veel van zijn werken zijn te situeren onder de noemer minimal music. "Struggle for Pleasure" associëren we met Proximus; "Close Cover" met de nachtradio.

Antwoorden:
01 Iris – GooGoo Dolls
02 ‘t Vliegerke – Walter De Buck
03 Dr. Lektroluv
04 Everything But The Girl
05 Le Suivant – Jacques Brel
06 Eric Clapton, Ginger Baker, Jack Bruce
07 Daft Punk
08 Trojan
09 Brimful of Asha – Cornershop
10 Wim Mertens
Laatst gewijzigd door gkoppen op za 23 feb 2008, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Rode Draad 9

Lid van welke (succesvolle) groep?

Ollie Teeba
Philip Bailey
Bill Janovitz
Roy Hodgson
Noddy Holder
Gaz Coombes
Kathleen Aerts
Jerry Dammers
Paul H. Landers
Derek ‘Duckie’ Simpson
...
The Herbaliser
Earth, Wind & Fire
Buffalo Tom
Supertramp
Slade
Supergrass
K3
The Specials
Rammstein
Black Uhuru
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Ronde 9

01 Een jaren ’70-popgroep uit Volendam, waarin de broers Cees en Piet Veerman de zangers-gitaristen waren De band was, behalve in Nederland, ook populair in Duitsland. Grote hits waren ‘One Way Wind’ en ‘Vaya Con Dios’. De naam van de groep?
02 “Hi, I’m the New Bob Dylan”… zo betrad hij in 1984 – gewapend met een goedkope electrische gitaar en een versterker – het podium van Torhout, terwijl zijn optreden niet eens op de affiche was aangekondigd. Wie ‘s anderendaags naar Werchter ging kreeg hem trouwens niét te zien.
Een jaar eerder debuteerde de man met “Life's a riot with spy vs. spy”, een album waarin meteen de toon voor zijn verdere “carrière” was gezet: songs die zich bewegen tussen folk en punk en het Engeland van Thatcher niet sparen.
Who’s that man?
03 Vertaald tekstfragment: welke song? En van wie?
Donderdagavond
Alles is OK
Behalve dan die blik in je ogen
Als ik jou een verhaal vertel
En je het vervelend vindt, je er over denkt iets te zeggen
En dan zal je doorgaan, en laat je de woorden vallen
En je vernedert me, in het bijzijn van jouw vrienden.
Dan zal ik dat stemmetje gebruiken dat je zo ergerlijk vindt
En iets zeggen in de zin van
“Intelligente inbreng, schat, waarom ga je niet gewoon nog een pint pakken?”
En dan zal je me een teef noemen en zal de hele kliek gegeneerd zijn.
En ik zal het me geen bal aantrekken.
04 Zoals de rasta-cultus gelieerd is aan reggae, zo is de levenshouding waarvan we de naam zoeken
vooral populair onder een zekere groep jongeren binnen de punk-, hardcore punk-, metalcore- en emocore-scene. Ze gebruiken (per definitie) geen alcohol of drugs, roken niet, en zijn overwegend vegetariër of veganist.
De naam van de levenshouding?
05 Cover me… De titel van de song? De originele uitvoerd(st)er(s)?
06 Hoe heet de vrouw van Lou Reed die zich vorig jaar in Gent liet opereren ?
07 Hoe heet de band van Holly-wood-sterJuliette Lewis?
08 In 1977 had LaDonna Adrian Gaines ofte Donna Summer haar eerste grote nummer één hit te pakken ,zowel in Engeland als bij ons. Kent u de naam nog van deze disco klassieker ?
09 Claudio Monteverdi, Dietrich Buxtehude, Johann Pachelbel, Antonio Vivaldi,Johann Sebastian Bach en Georg Friedrich Händel zijn de belangrijkste componisten van een muziekstijl die rond 1600 ontstond.
Welke?
10 Met welke VS-staat associeer je Cajun-muziek ?

Antwoorden:
01 The Cats
02 Billy Bragg
03 Foundations – Kate Nash
04 Straight Edge
05 Strange Fruit – Billie Holiday (1939)
06 Laurie Anderson
07 The Licks
08 I Feel Love
09 Barok
10 Louisiana
Laatst gewijzigd door gkoppen op za 23 feb 2008, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Rode Draad 10

All That Jazz

Uri Caine Erik Truffaz John ScofieldOrnette Coleman * Manu Katché
Meridith Monk * Richard Galliano * Stephane Grapelli *John Medeski *Charlie Haden

Wat is hun (hoofd)instrument?
gitaar * piano * stem * bas * hammondorgel * drums * trompet * saxofoon * accordeon * viool
...
Ornette Coleman Saxofoon
John Scofield Gitaar
Erik Truffaz Trompet
Uri Caine Piano
Meridith Monk Stem
Richard Galliano Accordeon
Manu Katché Drums
Stephane Grapelli Viool
John Medeski Hammondorgel
Charlie Haden Bas
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

Ronde 10

01 Lynyrd Skynyrd is vermoedelijk het bekendst om hun nummer ‘Sweet Home Alabama’ ,maar tegen welk nummer reageerde de groep?
02 “Ziggy Stardust and the Spiders of Mars”
is een monument in de rockmuziek.
Wie produceerde de LP en in welk jaar kwam die tot ons?
03 Canadese jazz-zangeres en -pianiste. Sinds 2003 getrouwd met Elvis Costello. Haar naam?
04 Welk nummer van (wijlen) Ian Dury and The Blockheads werd door de BBC verboden omdat het beledigend zou zijn?
05 Cover me… De titel van de song? De originele uitvoerd(st)er(s)?
06 Jesus Christ Superstar was dé succes-musical van de jaren 70.
Welke twee Britten waren verantwoordelijk voor dit gedrocht ?
07 Amy Winehouse zong ‘Valerie’ de hitparade in maar …
Welke producer heeft dit prachtnummer terug in de belangstelling gebracht op de CD ‘Versions’ ? en Van wie is het origineel ?
08 Dennis Coles is een Amerikaanse rapper. Hij steeg naar roem als lid van The Wu-Tang Clan.
Nadat de groep doorbrak begin-medio jaren 90, begonnen de leden ook een solo carrière. Onder welke naam is Coles beter bekend ?
09 Wie?
Afbeelding
10 Welk (rock)muziekfenomeen: * een groot aantal muzikanten
* een vol geluid
* veel slaginstrumenten* akoestische trucs als het antifonaal door elkaar laten spelen van twee slagwerken
* toepassing van strijkers, piano en klavecimbel.
De mix klonk bedrieglijk egaal, zodat alleen luisteraars met een zeer goed gehoor konden horen welke instrumenten werden gebruikt.

Antwoorden:
01 Southern Man – Neil Young
02 David Bowie & Ken Scott - 1972
03 Diana Krall
04 Spasticus Autisticus
05 Into The Groove – Madonna
06 Andrew Lloyd Webber & Tim Rice
07 Mark Ronson & The Zutons
08 Ghostface Killah
09 Moby
10 Wall of Sound
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

Nogal speciale quiz; zoals duidelijk blijkt uit het verslag van onze vriend Godfrey 'ik leef 16 jaar langer gezien ik 5 uur minder slaap nodig heb per dag' werden titel en/of uitvoerder zelden gevraagd, voornamelijk theorie, weetjes, namedropping...

Dit alles wel zo uiteenlopend, qua moeilijkheid, qua soort vraag maar vooral qua genre, dat het zeer leuk en verrassend werd. Effectief hebben we naast de gangbare stromingen ook jazz, klassiek, kinder- en wereldmuziek de revue zien passeren. Dit alles zeer keurig gepresenteerd. puik :thumb1: voor deze eersteling van VSPW. En de drankprijzen zijn zéér schappelijk. :thumb2:

Enkele details die ik persoonlijk minder vond:
1. Sorteer in chronologische volgorde-vragen waarbij desbetreffende artiesten of elpees soms maar 1 jaar verschillen vind ik niet leuk. Er zijn dan misschien een paar enkelingen die enkele jaartallen van hun idolen herkennen, maar voor al de rest is het ernaar smijten met je klakke.
2. Rode-draad-vragen zou ik misschien eerder spreiden over 2 rondes. De rondes zijn al niet zeer lang, als je tegen het einde nog 20 voornamen van klassieke componisten weer voor de geest moet halen, is dat meer in een gespannen dan ontspannen toestand.
3. Ik heb al betere muziekinstallaties gezien, maar om eerlijk te zijn het heeft ons ook geen parten gespeeld. Zeker bij de covers waar je toch wat van de tekst probeert op te scharrelen was het soms wel moeilijk.

Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen aan de jury, maar de tv-tune van Hallo-TV van in de gloria (Ronde 3 vraag 3) is toch van Rage Against The Machine? Volgens deze quiz is dat van Black heart procession dat ik van haar noch pluimen ken. Kan iemand ophelderen? :cry: :?:
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

berwt schreef:
Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen aan de jury, maar de tv-tune van Hallo-TV van in de gloria (Ronde 3 vraag 3) is toch van Rage Against The Machine? Volgens deze quiz is dat van Black heart procession dat ik van haar noch pluimen ken. Kan iemand ophelderen? :cry: :?:
Is inderdaad Rage Against The Machine. Met Killing in the Name als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
Fideel
Backing Vocal
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 16:49
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Fideel »

Vlassenbroek2000 schreef:
berwt schreef:
Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen aan de jury, maar de tv-tune van Hallo-TV van in de gloria (Ronde 3 vraag 3) is toch van Rage Against The Machine? Volgens deze quiz is dat van Black heart procession dat ik van haar noch pluimen ken. Kan iemand ophelderen? :cry: :?:
Is inderdaad Rage Against The Machine. Met Killing in the Name als ik me niet vergis.
Wij hebben het gevraagd omdat we dachten dat het RATM was. Blijkt nu dat er in die sketch 2 tunes zitten. De ene bij het begin (RATM) en nog een andere, waarvan ik me niet voor de geest kan halen wanneer die gespeeld wordt. Wellicht wanneer hij in het huis zit.

Enfin, ik heb me goed geamuseerd gisteren en mijn team is nog nooit zo hoog geëindigd. Het was inderdaad vaak stressen om die rode draad telkens rond te krijgen. Het niveau van de verschillende rode draad-rondes was ook bijzonder afwisselend.
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Bericht door PaulMcCartney »

gkoppen schreef:Ronde 1

07 Van wie is het nummer ‘Living next door to alice’ (oorspronkelijk)?

Antwoorden:
07 Smokie (1976)
Blijkt toch moeilijk die originals :

Helemaal niet origineel van Smokie, maar van een Australisch groepje, New World.
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

PaulMcCartney schreef:
gkoppen schreef:Ronde 1

07 Van wie is het nummer ‘Living next door to alice’ (oorspronkelijk)?

Antwoorden:
07 Smokie (1976)
Blijkt toch moeilijk die originals :

Helemaal niet origineel van Smokie, maar van een Australisch groepje, New World.
Inderdaad, dat hadden de Polkaheer en zijn gevolg ook gededecteerd en gemeld, maar blijkbaar niet aangepast in de antwoorden hier..
Spider Murphy
Popstar
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 18:17
Locatie: Uitbergen/Diamond Dogs/Paris Hilton Look-a-likes

Re: 1e Muziekquiz VSPW - Gent - 22-02-2008

Bericht door Spider Murphy »

gkoppen schreef:Quizsamenvatting:
Gelegeheidsteam "Jartazi Monkees" (met enkel Spider Murphy als orginele Monkee) had het ongeluk om de eerste ronde met 2 man te moeten spelen (weer door mijn schuld) maar toch nog mooi net onder top 5 geëindigd :)
Een geluk dat die quiz 40 minuten te laat begon, zodat jullie enkel de eerste ronde gemist hebben. Phon en ikzelf haalden toch nog 16/30 en zo vestigden we ons meteen in de TOP 10. Applausje voor onszelf! :D
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Bericht door vinceluka »

berwt schreef: onze vriend Godfrey 'ik leef 16 jaar langer gezien ik 5 uur minder slaap nodig heb per dag'
Maar die extra uren verliest hij dan weer door telkens verkeerd te rijden op weg naar een muziekquiz. :mrgreen:
Gebruikersavatar
gkoppen
Lead Singer
Berichten: 239
Lid geworden op: za 20 okt 2007, 17:26

Bericht door gkoppen »

phon schreef:
PaulMcCartney schreef:
gkoppen schreef:Ronde 1

07 Van wie is het nummer ‘Living next door to alice’ (oorspronkelijk)?

Antwoorden:
07 Smokie (1976)
Blijkt toch moeilijk die originals :

Helemaal niet origineel van Smokie, maar van een Australisch groepje, New World.
Inderdaad, dat hadden de Polkaheer en zijn gevolg ook gededecteerd en gemeld, maar blijkbaar niet aangepast in de antwoorden hier..
Gisternacht niet meer aan gedacht om het aan te passen... enfin het is ondertussen terecht opgemerkt en verbeterd door andere muziekquizzen.be forumleden ;)
Plaats reactie