3e Postboys Muziekquiz - Koksijde - zaterdag 09-02-2008

Plaats reactie
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

3e Postboys Muziekquiz - Koksijde - zaterdag 09-02-2008

Bericht door Tonyvdb »

Ronny De Craemer, het brein achter deze quiz, is voorzeker een passioneel muziekliefhebber.
Ik wed dat ie honderden, wie weet duizenden, LP's in zijn bezit heeft, van Let it Bleed van The Stones tot de obscuurste progrock-act uit Oost-Pruisen, en dat hij ze stuk voor stuk met liefde behandelt.

Waar hij in zijn eerste editie van de Postboys-quiz nog olijk uit de bocht ging, door het veel te ver te zoeken (en veel te korte fragmenten te laten horen); de tweede editie vorig jaar al een heel stuk beter was, al werd elke ronde ontsierd door een onmogelijk metalfragment ..., lijkt Ronny nu met zijn derde worp min of meer het licht te hebben gezien : een vrij goed uitgebalanceerde, niet te moeilijke (behalve een hoezenronde from hell) quiz; ik vermoed ook voor de vele (bijna uitsluitend zelfs) gelegenheidsploegen een aangenaam gebeuren.

De quiz vind ik, qua gekozen fragmenten en accenten, heel erg neigen naar de quiz van een paar weken geleden in Hansbeke : wie gisteren geen 60-70s-(hard)rock annex blues-kenner mee had, kon het schudden;
En voor de gelegenheid schudde Ronny ook nog een handvol pittige Franse chansons uit zijn mouw : waarom ook eens niet? :thumb1:
De (vele) jongeren in de zaal bleven diengevolge een beetje op hun honger zitten, wat te merken was toen de (bijzonder aangenaam om naar te luisteren) presentator op het einde van de quiz de tips aan de organisatie (die elke ploeg mocht invullen op het laatste blad) voorlas : STUBRU STUBRU STUBRU, werd gesmacht in de zaal ...
Ik ben ervan overtuigd dat 'Professor' Ronny zijn 2009-editie zal finetunen in deze richting ...

Eén blaampje toch : er werd niet altijd even consequent verbeterd : voor 'Let me blow your mind' werd Eve alleen verkeerd gekeurd (Gwen Stefani MOEST erbij (nochtans een 'ft.', en er werd niet expliciet gevraagd naar twee namen)), maar aan de andere kant werd Carlos Santana over het hoofd gezien en volstond Willie Nelson voor 'They all went to Mexico' :roll:
De antwoorden werden voorgelezen door de samensteller en geprojecteerd op een scherm en hier daar zorgde de zetduivel voor hilarische intermezzo's : zo climbde Peter Gabriel up to 'Salisbury Hill' en hadden de Smashing Pumpkins het over 'This arm', door de sympathieke kustbewoners vertaald als 'dit wapen' :thumb1:

Aja, de uitslag : wel Starbuk & Apollo en Testedoene wipten heel de quiz lang haasje over om dan uiteindelijk broederlijk tegader op de eerste plaats te stranden : geen extra-rondes of schiftingsvragen, nee : beide ploegen kregen de eerste prijs (80 EURO cash + elk een fles Malheur :D ) ... daar kunnen veel organisaties een voorbeeld aan nemen ...
Ik noteerde de top vier : vanaf stek nummer vijf enkel gelegenheidsploegen (misschien kan Bart of de organisatie voor een volledige uitslag zorgen?)
1. Starbuk & Apollo en Testedoene 245 op 300
3. Disorder 220 op 300
4. Oorsmeer 217 op 300
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Hetzelfde gevoel over deze quiz bij Testedoene.
Leuke avond gehad, maar voor mij persoonlijk was er hier niet veel eer te rapen , het hoeft niet altijd Stubru te zijn, maar in deze quiz zat toch wel heel weinig van dit spul.
Als er dan eens een nummer kwam was het meestal zo moeilijk dat je al blij was dat je de groep juist 'gokte" (vb Nirvana met een nummer uit 1989 uit hun eerste EP, third eye blind met een onbekend nummer, the offspring idem, ...)

De Cd hoezen waren inderdaad niet te doen :x , als doorgewinterde quizploegen zoals wij een en starbuk (met hulp van JPJ& SG) met moeite onze helft halen (met het nodige geluk dan nog, dan zegt dit genoeg).

Het seventies en bleusrockgehalte lag in deze quiz zeer hoog !
Wij misten duidelijk iemand voor het "softe hitparadespul" genre, Avril Lavigne, spice girls, reborn, ... :?

Wel een prachtige locatie met subliem geluid (daar kunnen we in Bellem alleen maar van dromen :roll: )
Zaal met wandtapijten, (naakt)schilderijen van Delvaux of was het Margritte :oops: : :app:
Prima en snelle bediening ook trouwens.
Rookvrij :thumb1: , maar natuurlijk weer teveel pauzes tot gevolg :cry:
Quiz was wel mooi op tijd gedaan, alles netjes voor middernacht, prima (wel maar 10 rondes, quiz op tempo van de postjongens, zoals de presentator herhaaldelijk zei :lol: )

Mooi van de organisatie om de eerste prijs(aan te vullen en te verdelen)
:thumb2:

Eventjes opschudding bij ons bij het voorlezen van de eerste tussenstand, toen "de duveltjes" :twisted: werden afgeroepen op een 10 plaats, bleek blijkbaar echter over een jeugdelftal van den sympathy te gaan :lol:

This arm was inderdaad hilarisch :banana: , in eerste instantie werd Disarm zelfs fout gerekend bij het aflezen, waarbij een van de samenstellers droog zei: "ik heb het van de CD" :violent:

Wat den uitslag betreft, ik heb mijn mailgegevens achtergelaten bij de organisatie en die zullen mij alles wel doorsturen (ik stuur dan wel door naar Bart)
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Rubby schreef:Als er dan eens een nummer kwam was het meestal zo moeilijk dat je al blij was dat je de groep juist 'gokte" (vb Nirvana met een nummer uit 1989 uit hun eerste EP, third eye blind met een onbekend nummer, the offspring idem, ...)
'How it's going to be' was het gevraagde nummer van 3EB, een moeilijk 'Stubru' (wat heb ik een hekel aan dat woord) nummer, dat wij helaas rateerden, we herkenden het nochtans ...
Dat mocht er zeker in.
Het nummer van The Offspring kenden we niet, en heette 'Change the world', volgens Wikipedia geen single geweest ...
Misschien ietwat erover, al kan ik mij de excitement van die eventuele verdwaalde Offspringkenner/-fan wel inbeelden.
Rubby schreef: De Cd hoezen waren inderdaad niet te doen :x , als doorgewinterde quizploegen zoals wij een en starbuk (met hulp van JPJ& SG) met moeite onze helft halen (met het nodige geluk dan nog, dan zegt dit genoeg).
Er zaten, behalve Parklife van Blur, geen evidente tussen, maar zoals Rubby en ik aan de pauze vaststelden, hadden Testedoene en St.&Ap. bijna allemaal verschillende juist en mis en waren we samen aan een hoge score gekomen, dus heel moeilijk, OK, maar er niet over, als je het mij vraagt ...
Rubby schreef: Het seventies en bleusrockgehalte lag in deze quiz zeer hoog !
Wij misten duidelijk iemand voor het "softe hitparadespul" genre, Avril Lavigne, spice girls, reborn, ... :?
Dat viel nog heel goed mee bij ons, Johan De Facteur ontpopte zich zelfs tot een onversneden girlpop-kenner en liet zich zelfs onterecht overrulen door mij, toen ik meende Kelly Clarkson te herkennen in Ilse Delanghe ... :oops:
Bij JPJ&SG hebben we voor dit soort werk Baaigones en Roob in onze rangen; voor Goote en mezelf is het dan sit back & enjoy (nou, ja :roll: )-time ...
[/quote]
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Tonyvdb schreef: Er zaten, behalve Parklife van Blur, geen evidente tussen, maar zoals Rubby en ik aan de pauze vaststelden, hadden Testedoene en St.&Ap. bijna allemaal verschillende juist en mis en waren we samen aan een hoge score gekomen, dus heel moeilijk, OK, maar er niet over, als je het mij vraagt ...
Klopt, als we onze krachten hadden gebundeld, kwamen we samen aan een bijna perfecte score :shock:
The Band met music from big pink zat er ook tussen (al eens gevraagd op dit forum en ook op de Testedoene quiz vorig jaar, hier moest ik het zelfs oplossen voor mijn collega's :cry: )
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Tonyvdb schreef:
Dat viel nog heel goed mee bij ons, Johan De Facteur ontpopte zich zelfs tot een onversneden girlpop-kenner en liet zich zelfs onterecht overrulen door mij, toen ik meende Kelly Clarkson te herkennen in Ilse Delanghe ... :oops:
[/quote]
Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd toen ik zelf Tony ten onrechte overrulede toen hij voorzichtig opperde dat het Pretenders nummer wel eens "Message of Love" zou kunnen zijn, ik meende echter "Middle of the Road" te horen. :banghead:
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Verder vond ik het ook wel een goeie, gevarieerde quiz zaterdagavond.
Zoals al eerder aangegeven bleven de vele jongeren wat op hun honger zitten wat betreft recente StuBru muziek, maar verder kwam zowat elk genre voorbij. Zelfs hier en daar een lp track (van bvb Lou Reed of The Offspring), de marc'en-van-dit-forum onder ons zouden content geweest zijn. :D
Dank ook aan beide gastspelers (Tony aka Sam Gooris van JPJ&SG, en Dirk V. van Kwistedadde) zonder wie we zeker niet zouden gewonnen hebben. Tony die zowat in elk muziekgenre zijn steentje kan bijdragen en Dirk V. die ons verraste door ons onbekende nummers van bvb. The Move, Skeeter Davis, Doobie Brothers probleemloos te herkennen.
Ook proficiat aan Testedoene, met wie we constant haasje over speelden om tenslotte de overwinning te delen.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

rino schreef:Ook proficiat aan Testedoene, met wie we constant haasje over speelden om tenslotte de overwinning te delen.

BEDANKT :thumb2:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

rino schreef: Dit werd echter ruimschoots gecompenseerd toen ik zelf Tony ten onrechte overrulede toen hij voorzichtig opperde dat het Pretenders nummer wel eens "Message of Love" zou kunnen zijn, ik meende echter "Middle of the Road" te horen. :banghead:
Samen met mijn Kelly Clarkson (één van die genres waar ik echt heel weinig voeling mee heb)-lapsus, de hoes van The Band :oops: en de onterecht afgekeurde Eve waren dat onze enige vermijdbare fouten.
Daartegenover stonden wel een flink (meer dan gemiddeld, toch dan bij JPJ&SG) aantal halve en hele gokken, die goed uitdraaiden : Rino herkende Bryan Ferry in een cover van 'Knock knock on heaven's door', Johan's Dr. Feelgood draaide ook goed uit (en kwam er grappig genoeg nadat ik het rijmende George Thorogood opperde als gerichte gok), de stemmen van The Offspring, Nirvana en Texas werden met succes uit ons onbekende nummers gevist, en ook Rino's gok op Eiffel 65 was een schot in de roos; maar de mooiste was toch toen wij een ons onbekende hoes kregen met daarop prominent een tros druiven, wij het eigenlijk voor de hand liggende (ook gezien de smaak van de samensteller) Moby Grape gokten ... :D
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Den volledigen uitslag:

1 Testedoene 245
2 Starbuk & Apollo 245
3 Disorder 220
4 Oorsmeer 217
5 Discoboys 207
6 De Peerdevisscher 193
7 Reservoir Dogs 191
8 Westhoek Badminton 188
9 The Blockheads 176
10 Oosthoek 169
11 VKNE Astra 153
12 Ossebolle O 153
13 De Duveltjes 134
14 Hittentieten 133
15 En Terecht! 126
16 Loesers I 119
17 Kweetvanniet 110
18 De Strings 110
19 De Catchende Conducteurs 109
20 De Astra 108
21 Breikransje 91
22 De Blekkers 86
23 Teletubies 81
Plaats reactie