Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door beautiful freak »

Aan alle aanwezige ploegen, bedankt voor jullie komst.
Hierbij post ik alvast de eindstand; een grondige analyse zal uiteraard nog volgen.

Eindstand Muziek & Film Quiz

Op 540 punten:

1 - Scary Monsters - 441 - 81,7% :clap: :clap: :clap:
2 - Conquiztadores - 402 - 74,4% :clap: :clap:
3 - Paris Hilton Look-a-likes - 391 - 72,4% :clap:
4 - The Tequilasnatchers - 387 - 71,7%
5 - De Slepende Disorders - 382 - 70,7%
6 - The MacGuffins - 378 - 70,0%
7 - The Attack Of The 50 Ft. Polkaheer - 375 - 69,4%
8 - Married With Horny's - 373 - 69,1%
9 - A Band's Great Banana Skin - 367 - 68,0%
10 - Inglourious Basterds - 362 - 67,0%
11 - Glory - 351 - 65,0%
12 - Look Through Any Window - 346 - 64,1%
13 - Keyser Soze - 330 - 61,1%
14 - The Flying Circus - 317 - 58,7%
15 - Gentleman's Agreement - 314 - 58,1%
16 - Lost Souls - 310 - 57,4%
17 - Los Locos - 308 - 57,0%
18 - The Fab Cookies - 306 - 56,7%
19 - Royal Flush - 299 - 55,4%
20 - King Creole & The Untouchables - 298 - 55,2%
21 - De Buis Van Eustachius - 294 - 54,4%
22 - We Are Legends - 290 - 53,7%
23 - Game On - 279 - 51,7% (vertrokken na ronde 9, vanwege de zeer nakende bevalling van de vrouw van één van de quizzers)
24 - Mekanie - 216 - 40,0%
25 - De Knokploeg - 207 - 38,3%
26 - Korsakov - 190 - 35,2%
Laatst gewijzigd door beautiful freak op zo 22 apr 2012, 20:08, 4 keer totaal gewijzigd.
AlRo
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 09:35

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door AlRo »

Bijna iedereen geslaagd, dat is nog wel eens anders geweest bij een quiz van Peter ;-)

Ik weet niet hoe de halve of volledige muziekploegen deze quiz hebben ervaren, maar de filmquizzers in de zaal werden waarschijnlijk niet met nieuwe elementen geconfronteerd. Zowel de originele concepten (bij Peter ga je nooit naar een quiz voor eenvoudige film/regisseur of muziek/uitvoerder-vragen) als de totaalaanpak (en de voor sommige misschien lange duur) zijn immers inherent aan zijn organisatie. Als voorvechter van quizzen met een eigenheid, juich ik dat in elk geval enkel maar toe.

Opvallend was in elk geval dat het filmdeel betrekkelijk 'gemakkelijk' was: voor de filmquizzers dan toch. Ik denk zelfs dat Peter nog nooit een filmquiz heeft in elkaar gebokst die zo relatief eenvoudig was. En daar konden de muziekquizzers dan ook wel hun voordeel uit halen, al zal dat ook wel hebben afgehangen van het feit of ze zich al dan niet hadden versterkt met filmquizzers. Maar toch: zelfs een niet-filmkenner zal er waarschijnlijk wel Forrest Gump, Pinocchio, The Wizard Of Oz etc. hebben uitgesleurd.

Over de moeilijkheidsgraad van de muziekvragen spreek ik me niet uit, maar als diehard filmliefhebber/-quizzer en occassionele muziekquizzer leek dat luik me toch pittiger te zijn.

Geslaagde quiz dus, en voor de muziekliefhebbers die denken dat die filmfragmenten etc. toch niet hun kopje thee zijn, weet dat de volgende filmquiz op de kalender een nachtquiz is (van middernacht tot 6 uur 's morgens).

Rare jongens, die filmquizzers :violin:
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door Keiem »

Ik moet zeggen dat onze ploeg maar een matige prestatie had neergezet mochten we ons niet versterkt hebben met twee filmkenners, dus het vorige commentaar is voor interpretatie vatbaar. Peter is dus gelukt in wat moest gedaan zijn: om te kunnen scoren moest je echt afkomen in een mixed team. Over de discussie welk van de twee delen het moeilijkst was kan veel gezegd worden. De analyse zal daar misschien duidelijkheid brengen.
Over de kwis: Hij was te lang, erg hectisch bij momenten (zeker voor de schrijver van dienst) en niet zo makkelijk. Maar deze kwis was zo mooi gemaakt en zat zo vernuftig in elkaar dat dit nooit echt een punt van kritiek werd. Of toch niet aan onze tafel...
Hoeveel tijd hierin gestoken was weet ik niet, maar dit gaat al lang niet meer over enkele dagen, wees maar gerust. Ik heb genoten van begin tot einde. De ronde's waren erg origineel en perfect om het huwelijk muziek + film perfect in de verf te zetten: Filmtitels die ook song- of albumtitels waren, acteurs die zongen en vice versa, leuke muziek in filmscenes...
Sorry voor de jongens van Tequilasnatchers dat de kwis voor hen een ronde te lang duurde, maar we waren erg blij met onze -in extremis behaalde- bronzen plak.
En die prijzentafel... :whistle:

Two thumbs up!
AlRo
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 09:35

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door AlRo »

Dat klopt ook wel: op zich waren de teams met de beste kaarten degenen die sowieso zowel op muziek- en film goed scoren zonder dat ze aan hun teamsamenstelling moesten sleutelen (zoals McGuffins en Disorder), voor de rest zal het inderdaad een beetje afgehangen hebben van de coalitie/gastspelers van het moment. Zelf heb ik ook het gevoel gisteren maar een halve quiz gespeeld te hebben. En ja hectisch was het ook een beetje (maar dat is de reeds aangehaalde eigenheid van het beestje): anders heb je een schrijver dienst, nu werd de bladen duchtig over en weer geschoven tussen de filmantwoorden- en muziekantwoordenschrijver van dienst. Maar daar werd ook bij ons niet overgeklaagd. Een beetje chaos moet kunnen :-)

Maar qua muziekmoeilijkheidsgraad ... zelf hadden we er bijvoorbeeld ook nooit Journey of Rush uitgehaald, de Horny's gelukkig wel :-). Waren dat ook voor de hand liggende songtitels die daarbij hoorden, of waren die moeilijk voor standaard muziekquizzers? Dat kan ik dus niet inschatten. De analyse zal hier inderdaad wel uitsluitsel brengen. Ik kan me hier bijvoorbeeld ook wel voorstellen dat de filmtitel die bij Rush hoorde (I Love You, Man) voor de meeste muziekquizzers een 'donder in Keulen'-fragment was, terwijl dat voor ons dan weer niet zo moeilijk was.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door SpeedKing »

Als gemiddeld muziekquizzer en matige filmliefhebber (sinds de kindjes nog 10 films per jaar - ouch) had ik ergens verwacht midden in het pak te eindigen met Los Locos. Daar zaten we ongeveer halfweg de quiz, maar na de pauze ging het een beetje bergafwaarts met ons zonder aanwijsbare reden. Het peloton zat dicht op elkaar, dus bij de minste tik die je kreeg tuimelde je naar beneden in het klassement.

Makkelijk was het op geen beide vlakken denk ik, maar ook nooit ondoenbaar. De cijfers liegen ook niet: ik vind quizzen met een winnaarspercentage rond 80% ideaal, en daarbij heeft Peter bijna het hele pak met de hakken over sloot gekregen. Dát is volgens mij de kunst. Quizzen met winnaars ronde 95% of met de helft van het bak gebuisd, in beide gevallen toch niet echt te genieten denk ik.

Uiteindelijk toch niet zoveel films gezien uit mijn watchlist, maar met een beetje theoretische kennis kon je ook wel aan de slag - of op basis van de muziek kon je wel een eens filmpunt scoren. En qua muziek werd de zoetgevooisde soundtrackstroop toch grotendeels gemeden.

Titel van Pat Benatar laten liggen, nochtans een van mijn guilty pleasures, en Vehicle van The Ides Of March helemaal gerateerd - terwijl Jim Peterik in al zijn gedaanten nochtans mijn platenkast redelijk siert. Wel gescoord met Limelight van Rush, en daarbij een filmontdekking gedaan: ik kende de bijhorende film niet!

Hectisch: ja, op het randje soms - bijvoorbeeld de ronde waarin je de nummers dan niet in volgorde aan een film moest koppelen - dat had ook in volgorde gemogen. Te lang: zeker, voor mij toch. Om 6.30 was het hier al The Kids Are Alright (en vooral wakker), en met de lekke band op weg naar huis was het 2.30 uur tot ik er in lag - waar is Keiem when you need him?
Ik denk dat Peter zijn hersenspinsels gerust eens mag dimmen en soms eens in de koelkast steken tegen het volgende jaar - want licht bijgesleuteld mogen er nog wel vervolgedities komen!

En nu had ik in de Monopoly-ronde toch wel gedacht dat je na Skid Row's 18 And Life op 'Gevangenis' ging uitkomen! Een gemiste kans ;)?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door SpeedKing »

AlRo schreef:... zelf hadden we er bijvoorbeeld ook nooit Journey of Rush uitgehaald, de Horny's gelukkig wel :-). Waren dat ook voor de hand liggende songtitels die daarbij hoorden, of waren die moeilijk voor standaard muziekquizzers?
Ok, nummers van Rush benoemen zijn mss niet zo simpel - ze zijn een echte albumband (een werkelijk uitstekende for that matter), maar de titel van Journey moet toch echt wel kunnen: het is Journey's signature song - zit altijd in de live-setlist (en Journey stond verleden jaar nog op 19 in de lijst van concertgrootverdieners), wordt op Super Bowls etc... gespeeld, en als je argumenten voor de filmliefhebber vraagt: komt ook voor in Glee, en is dé song die de slotscènes van The Sopranos begeleidt. Allicht om die redenen dat dat nummer de meest gedownloade track ooit in de ITunes-cataloog is (in november 2011 was dat zo). Het album waar het op staat, Escape, heeft overigens 9 keer platinum gekregen en stond ooit op 1 in de Amerikaanse album charts. U leest het al: ik ben een Journey-fan in hart en nieren, maar er lijken me toch objectieve criteria genoeg om Peter's keuze voor dit nummer even te verdedigen ;).

Weetje overigens die verleden week in mijn rockquiz zat: Journey-gitarist Neal Schon stond op 15-jarige leeftijd al op het podium van Woodstock, bij een andere gitaarheld - Santana (de kleine krullebol, als je de video kent).

Maar het is zoals je zegt: ik kon de Journey en Rush-nummers plaatsen, maar heb dus gisteren pas van de film gehoord - leuk toch? De filmquizzer leert wat muziekjes kennen, de muziekquizzer krijgt een leuke filmtip mee naar huis!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
AlRo
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 09:35

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door AlRo »

Al die wijsheid, en toch pas in de middenmoot ;) (voor alle duidelijkheid: just kidding, dus)

Leuk dat je Journey zo kadert, maar het is een band waar ik als die hard filmfan en minder begenadigd muziekkenner enkel maar vaag van gehoord had, en het dus nooit blindelings zou gokken bij een (hard)rockfragment. En zo heb ik nu inderdaad bijgeleerd dat Journey de Soprano's uitgeleide deed (dank daarvoor), zij het dat die wijsheid in de analyse achteraf kwam en niet tijdens de quiz zelf :-). Limelight is trouwens een klassieker van Chaplin :-), en dus heel bekend in cinefiele kringen, al haalde ik het er gisteren niet uit omdat ik niet wist dat er een lied is dat ook zo noemt.

Voor een modale filmfan is Journey dus moeilijk, net zoals het voor jullie waarschijnlijk moeilijk was om een obscure acteur te herkennen. Waarmee ik niet insinueer dat Journey een obscure band is :-). Maar daar ging het gisteren inderdaad om voor de samengestelde ploegen: scoren op jouw gebied en vertrouwen op de expertise van de anderen voor het andere deel.

En ja, je leert als filmfan inderdaad dingen bij over muziek en omgekeerd, maar bij mij zullen die dingen niet lang blijven hangen. Zo ben ik intussen al weer vergeten wie 'This Ole Heart Of Mine' zong, maar heb ik wel de antwoorden op de gerateerde filmvragen onthouden.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door Keiem »

Ha, ik heb zowel Rush, Journey én Skid Row er uit gehaald (titel Rush niet). Komt het dan toch nog goed met mijn Hard Rock kennis? :music-rockout:
I Love You Man kon ik omschrijven aan mijn filmvrienden en zo kwamen we op de titel. Best een leuk filmpje, maar geen classic uiteraard.

Maar nu tijd voor Luca Brecel.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2202
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door One good reason »

Gisteravond allen kunnen "genieten" van de audiovisuele prikkelingen van deze quiz.
Voor mij was 't in ieder geval "genieten" met de hoofdletter G.
Videoclips van onberispelijke kwaliteit, een karrevracht aan originele en tof gevonden vragen!
Tafelrondes met haarscherpe foto's, uitgelijnd en super overzichtelijk :o en een Monopoly-papierbord om van te snoepen!

Maar ... tijdens de eerste 2 rondes was ik schrijver van dienst.
Noteren, noteren en nog 'ns noteren en dit zonder (of amper) te kunnen kijken naar de filmfragmenten.
Als filmliefhebber zijnde had ik de taakverdeling toen al zeker moeten omdraaien :doh:
Het chaotische aspect flirtte toen al met de tolerantiegrens aan onze tafel :mrgreen: .
Ook het feit dat het pikdonker was en men enkel een lampje had, maakte het bij momenten ook echt moeilijk.
De tafelrondes moesten immers ook nog opgelost worden.

Maar het dient eerlijk gezegd: hier is enorm veel liefde en respect in gegoten.
Ook geen makkelijke taak om de moeilijkheidsgraad te balanceren voor zowel de muziek- en filmliefhebber.
In alle bescheidenheid ben ik van mening dat Peter hier wonderwel goed in geslaagd is.
Persoonlijk vond ik de muziekkeuze(s) moeilijker om op te lossen en had ik meer "fun" in de filmfragmenten.
Als hitquizzer viel hier immers niet echt veel te rapen.

De dubbele prijzen op het eind van de quiz waren lekker meegenomen :handgestures-thumbupright:
Bravo :clap: en bedankt Peter ... het was voor mij in ieder geval een knaller van een seizoensafsluiter ;)
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3336
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door SpeedKing »

Keiem schreef:Ha, ik heb zowel Rush, Journey én Skid Row er uit gehaald (titel Rush niet). Komt het dan toch nog goed met mijn Hard Rock kennis? :music-rockout:
Hou je een beetje in hé, anders kan ik volgende week helemaal niets meer bijdragen op de Espe-quiz ;)
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2202
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door One good reason »

Aan het begin van de quiz heb ik nog gevraagd naar de spaarpot voor het forum.
Die stond er toen nog niet.
Daarna werd het allemaal zo druk, dat het me compleet ontgaan was :oops: .
Zal het dan maar één van de weken via overschrijving doen :(
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door Keiem »

One good reason schreef:Aan het begin van de quiz heb ik nog gevraagd naar de spaarpot voor het forum.
Die stond er toen nog niet.
Daarna werd het allemaal zo druk, dat het me compleet ontgaan was :oops: .
Zal het dan maar één van de weken via overschrijving doen :(
ik zal er ééntje meebrengen naar de Espe kwis. Maar daar zal jij dan waarschijnlijk niet aanwezig zijn.
eLMO
Administrator
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:33
Contacteer:

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door eLMO »

One good reason schreef:Aan het begin van de quiz heb ik nog gevraagd naar de spaarpot voor het forum.
Die stond er toen nog niet.
Daarna werd het allemaal zo druk, dat het me compleet ontgaan was :oops: .
Zal het dan maar één van de weken via overschrijving doen :(
Ja, ik had het moeten afroepen zoals Peter voorstelde. Doordat de collectebus er pas tijdens de pauze stond, zat er op het einde ... niets in.
eLMO
Administrator
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:33
Contacteer:

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door eLMO »

Trouwens, over de quiz zelf: Lange en intense, maar zeer leuke quiz. Ik heb me goed geamuseerd. Het zat allemaal perfect in elkaar. Knap :clap:

En de prijzentafel was ook om van te snoepen!
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: Muziek & Film Quiz, za 21 april 2012, Zwijndrecht

Bericht door PEKEBO »

Keiem schreef:Ik moet zeggen dat onze ploeg maar een matige prestatie had neergezet mochten we ons niet versterkt hebben met twee filmkenners
Same here!

Al had ik natuurlijk al een voorgevoel voor aanvang van de quiz. Peter en ik zijn tegenpolen in de muziekwereld, uitersten maar wel super complementair binnen de ploeg. Xavier en ik zijn minder complementair omdat we meer uit hetzelfde vaatje tappen en daarom was het zwoegen voor ons.
Had soms veel zin om de presentator te bedreigen :violence-axechase: , gelukkig zie ik hem graag :romance-caress: :P !
Maar ja, een quiz is grotendeels een eigen smoel, onvermijdelijk.
Zoals verwacht lieten we de meeste punten liggen bij de oldies en ook het recentere werk kwam overwegend uit de winkel van beautiful freak, al zaten daar bands bij die ik zeker kan smaken. Fragmenten van Kasabian, Band of Horses en The Gossip die gisteren passeerden staan toevallig op mijn ipod.

Het filmgedeelte was minder lastig volgens de kenners aan onze tafel, moeilijk in te schatten voor ons, maar Alex en Tom waren outstanding!

En die organisatie :o , wat een werkstuk en kwaliteit! Hoed af voor zoveel schoonheid :bow-yellow: . Een dikke pluim voor Janssens en Janssens :handgestures-thumbupright: . De prijzentafel en de jury? Uniek in hun soort!

Bedankt voor de fijne/lastige ;) avond, amigo.
Plaats reactie