4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door SepPuKu »

Big Banana schreef:Als we alle genres in voldoende mate aan bod willen laten komen in één quiz, wordt dat dan geen 3-daagse ? Of beginnen we er om 14u00 aan ?
Om 14u30 om precies te zijn (op 23 juni) :mrgreen:

Wat voldoende uitdagend, gevarieerd en toch haalbaar is... idd. wie zal het zeggen :?:
ziggysmurfdust schreef:Is het ergens niet normaal dat er stilaan een verschuiving is en bepaalde genres dan wel groepen of artiesten niet meer aan bod komen?
Als je de nieuwe quizzen vergelijkt met degene die afvallen, lijkt een zekere verschuiving onvermijdelijk. En idd. 10 jaar erbij betekent een nieuw decennium dat evenzeer zijn plaats verdient in een quiz.

Maar ik hoop ook wel dat er daardoor geen genres of decennia echt sneuvelen (nu ja dat lijkt me een ongegronde vrees, zolang er een quizpubliek voor is, zijn er ook altijd organistoren die dezelfde smaak hebben en dat opnemen in hun quiz).
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door kasenco »

Welke wielerklassieker doet zowel de Hel van het Noorden, de Muur van Geraardsbergen, de Cauberg, de Muur van Hoei en Alpe d'Huez aan en wordt dan nog achter derny's verreden met een tussenstop in het Gents Kuipke en aankomst in de duinen van Koksijde? Geen enkele ;)
patrick.tequila
Groupie
Berichten: 15
Lid geworden op: do 27 mar 2008, 12:08

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door patrick.tequila »

Interessante discussie mannen, samen met Ivo heb ik het grootste gedeelte van de quiz samengesteld. Ik vond bij onze vorige edities de scores toch iets te mager, daarom hebben we er naar gestreefd van de quiz iets toegankelijker te maken. D.w.z.: meer nummers die qua moeilijkheidsgraad gemiddeld zijn voor de reguliere muziekquizzer en zelfs meer tracks die je als gemakkelijk kunt beschouwen (weggevers dus waar ook de gelegenheidsploegen vaak de oplossing vinden). Ons doel is bereikt: de teams die vaak te zien zijn op een muziekquiz scoren allemaal tussen de 60 en 87% en de meeste gelegenheidsteams zitten tussen de 50 en 60% juiste antwoorden. Ik wil jullie gerust stellen: de volgende edities zullen niet nog gemakkelijker of, zoals je wil, banaler worden. Wat betreft de genres: ik (en dat geldt des te meer voor Ivo) heb een heel uitgebreide collectie vinyl en cd's en veel genres zijn daar vertegenwoordigd. Ik ben echter volwassen (nou ja...) geworden eind 70's en 80's en de (alternatievere) genres die toen ontstaan zijn blijven natuurlijk nazinderen. Dat neemt niet weg dat ik de laatste jaren ook behoorlijk wat funk, soul en zelfs (ja ja) nogal wat singer-songwriters muziek aangeschaft heb. Verborgen parels uit het verleden leren kennen doe je niet zozeer op geformateerde radiostations maar o.a. op de betere muziekquizzen (waarvoor dank!).
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door marc »

Bottomline: het is volgens mijn compleet onbelangrijk wanneer een nummer gemaakt is.


De muziekgeschiedenis is één groot geheel, waar alles naar alles verwijst

Bon Iver laat zich inspireren door John Prine, die het dan weer van Bob Dylan heeft, die dan weer in gang werd getrapt door Woody Guthrie en Leadbelly

LCD Soundsystem verwijst naar Talking Heads, die het dan weer haalden bij de elektronische Bowie, die op zijn beurt Kraftwerk beluisterde

Arctic Monkeys: Blur, The Smiths, The Jam, Sex Pistols, The Who, The Kinks, Chuck Berry

Fleet Foxes: Fairport Convention, CSNY, Everly Brothers, Louvin Brothers

Black Keys, Triggerfinger: White Stripes, Queens of the Stone Age, Jon Spencer, Violent Femmes, Led Zeppelin, Link Wray, Howlin Wolf

Alles hangt aan mekaar, direct gelinkt, veel meer dan bij voorbeeld in de sport. Van Persie zou ook zonder Bergkamp voetballen zoals hij voetbalt, zoals Gilbert zou fietsen zoals hij fietst als Museeuw niet had bestaan

Of het fragment nu dateert uit 1962 is, 1982 of 2012: behoorlijk irrelevant. Dan vind ik (let op: persoonlijke mening) het altijd jammer dat het de weggevers zich in (zeer?) hoge mate pré 1975/1980 situeren.


Tot slot en opnieuw: uiteraard doet iedereen wat hij wil. En laat duizend quizzen bloeien!
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3338
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door SpeedKing »

En nog veel jammerder vind ik het dat je recente namen die met rock van klassieke snit niet meer in de hitparades of afrekeningen komen, niet meer kan vragen. Ook al bieden ze grotendeels dezelfde muziekstijl van oude goden die je wel mag vragen...

Vb. Joe Bonamassa vs. pakweg een wel toegelaten Gary Moore.

Of +2000 bands als The Answer (dwepen met Rory Gallagher, is in hun verstevigde sound te horen), Rival Sons (Led Zep), Blackberry Smoke (Lynyrd Skynyrd)...

Maar ook een +2000 nummer van Uriah Heep of pakweg Deep Purple kan je niet vragen of je richt een slagveld aan.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door kasenco »

marc schreef:Alles hangt aan mekaar, direct gelinkt, veel meer dan bij voorbeeld in de sport. Van Persie zou ook zonder Bergkamp voetballen zoals hij voetbalt, zoals Gilbert zou fietsen zoals hij fietst als Museeuw niet had bestaan
als Von Drais niet had bestaan, had Glibert nooit een fiets kunnen kopen ;-)
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door rino »

marc schreef: Ooit waren er quizzen waarin Leo Kottke gevraagd werd. Judee Sill. William Bell. Gene Clark. John Prine. Bobby Bland. The Hawkettes, Big Bill Broonzy, Laura Nyro, Delbert McClinton, OV Wright, Van der Graaf Generator, The Valentinos, Foghat, Moby Grape, John Renbourn of Professor Longhair... Anno 2012 lijkt dat onmogelijk geworden. A lost world?
Moby Grape zat vorig jaar in de eerste Starbuk quiz met het schitterende "8:05" (slechts 5 teams herkenden het).
Maar de meeste andere hierboven vermelde uitvoerders ken ik niet of nauwelijks, moet ik bekennen.
En toch had ik niet de indruk dat jouw favoriete muziek niet aan bod kwam, marc. Je scoorde waarschijnlijk het grootste aantal tafelsolo's bij ons, meestal met dingen die wij nooit zouden kennen. Ik bedoel maar, zonder jou zat een 4de plaats er zeker niet in.
Gebruikersavatar
Marc VA
Rock Legend
Berichten: 1154
Lid geworden op: di 09 sep 2008, 19:46
Locatie: beveren

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door Marc VA »

Judee Sill. William Bell. Gene Clark. John Prine. Bobby Bland. The Hawkettes, Big Bill Broonzy, Laura Nyro, Delbert McClinton, OV Wright, Van der Graaf Generator, The Valentinos, Foghat, Moby Grape, John Renbourn of Professor Longhair
Marc, deels goed nieuws voor jou. 1 vd hierboven vermelde artiesten staat in de voorlopige playlist van "de moordkwis "
William Bell en OV Wright waren te horen tijdens eerdere sticky fingers kwissen.
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door marc »

Het gaat uiteraard niet alleen over geïsoleerde fragmenten, maar over duidelijke accenten, over doorvragen, over niveau 1-fragmenten vs niveau 4- of niveau 5-fragmenten, over open deuren als All along the watchtower en Led Zeppelin vs obscure hoekjes als Tank of Danzig en Richard Bone.

En nog eens: het kan zijn dat ik me vergis, en mijn aanvoelen fout is

(overigens: ligt 1966 niet amper één muisklik van ieder van ons verwijderd?)
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door John Winston Lennon »

marc schreef: (overigens: ligt 1966 niet amper één muisklik van ieder van ons verwijderd?)


Eén muisklik, inderdaad, maar toch ook al bijna een halve eeuw gepasseerd.

Je eerder aangehaalde artiesten werden ooit wel meer gevraagd en daar zou ik misschien nog in meekunnen ook.

Eén van de redenen waarom ik niet meer kwis is dat ik de laatste vijftien jaar het spul dat nu gevraagd wordt niet meer heb gevolgd. Desondanks koop ik nog jaarlijks enkele honderden cd's met muziek die ik goed vind en die ook nu niet gevraagd wordt.


Ooit al Ray Wylie Hubbard, Israel Nash Gripka, O'Death, Baskery, Delta Moon of Cadillac Sky horen voorbijkomen op recente kwissen?
Dakota via Liverpool
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 4° Tequila Overdrive Muziekquiz

Bericht door marc »

John Winston Lennon schreef:
marc schreef: (overigens: ligt 1966 niet amper één muisklik van ieder van ons verwijderd?)


Eén muisklik, inderdaad, maar toch ook al bijna een halve eeuw gepasseerd.

Je eerder aangehaalde artiesten werden ooit wel meer gevraagd en daar zou ik misschien nog in meekunnen ook.

Eén van de redenen waarom ik niet meer kwis is dat ik de laatste vijftien jaar het spul dat nu gevraagd wordt niet meer heb gevolgd. Desondanks koop ik nog jaarlijks enkele honderden cd's met muziek die ik goed vind en die ook nu niet gevraagd wordt.


Ooit al Ray Wylie Hubbard, Israel Nash Gripka, O'Death, Baskery, Delta Moon of Cadillac Sky horen voorbijkomen op recente kwissen?
Juist. En nog tientallen anderen evenmin. Maar dat was het punt niet.
Plaats reactie