Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Rushian »

Proficiat aan de gasten van Testedoene en Rue de la Moer om weerom een fijne quiz in mekaar te boksen.
Het is altijd een plezier om de kleine verplaatsing te maken.

De moeilijkheidsgraad lag opnieuw (zoals elk jaar eigenlijk) niet zo heel hoog: het is een quiz voor de gelegenheidsploegen die met de school sympathiseren. Ook dit jaar was er een enorme opkomst: maar liefst 54 ploegen waren aanwezig.

Het wordt steeds moeilijker om origineel uit de hoek te komen, dus durven de organisatoren zich al eens buiten het muziekgebeuren wagen. Zo waren er 5 ronden waar foto's aan gelinkt waren. Aan de te berde gebrachte nummers, moest het nummer van de bijpassende foto gehecht worden. De thema's varieerden nogal: monumenten en gebouwen, sportmensen, "beroemdheden", steden in de USA, filmposters. Kriticasters zullen weer zeggen: "wat heeft dit met muziek te maken?" en ze hebben wel een beetje gelijk natuurlijk. Als je de Tower Bridge, Jennifer Aniston en Fred Deburggraeve of de themamuziek van Titanic niet kende en niet wist waar San Francisco of Boston ligt, dan kon je heel wat punten verliezen.

Maar anderzijds waren de nummers meestal zo evident dat je toch maar weinig kon laten liggen. OK, Dat Boston noordelijker ligt dan New York en Philadelphia, is minder evident en als Washington DC dan ook nog verkeerd aangeduid wordt (ligt immers een stuk meer in het binnenland dan was aangegeven op de kaart), kon dit voor verwarring zorgen.
Gelukkig was dat geen probleem voor B-4s (45/45).

Het bleef de hele tijd spannend aan de top. Wijzelf bevonden ons telkens op de 6e, 7e plaats.... tot de laatste ronde. Voor velen een horrorronde.... videofragmenten zonder geluid. Die waren voor heel wat topploegen blijkbaar niet van de poes (Martha haalt daar 18/30, Starbuk 20/30, Sympathie 15/30, J,P,J &SG 17/30, Kas & The Holly's 11/30). Hierdoor kan B-4s echter wel op een mooie 4de plaats eindigen. Spijtig haalden we op de hitronde (gekozen door het 6de leerjaar) maar 16/30. Stel je voor dat we daar 23 ipv 16 haalden...

Uitslag:
1) Martha... 390/450
1) Starbuk... 390
3) Fab4 389
4) B-4s 384
5) Sympathie... 382
6) JPJ&SG 381
7) Kas&Holly 381
8) Vlassenbroek 372
9) Rock Mr 371
10) Spek & bonen 366
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door PaulMcCartney »

In de bovenstaande bespreking kan ik mij 100% vinden - alleen is het voor ons geen korte verplaatsing.

Wij lieten wel wat punten liggen in die 'thema-reeksen', maar het waren toch plezante reeksen en creëerde geen hectische toestanden aan onze tafel - dus voor herhaling vatbaar.

Die videoronde (zonder geluid) zit er toch al een paar jaar in - dacht ik. Dus iedereen die hier deelneemt, zou dit moeten weten. Als je natuurlijk een Ricardo in de ploeg hebt, is dit een beetje gemakkelijker te doen.

Die 6de leergang ronde met recenter (commercieel) werk was ook goed gevonden - zo horen we eens wat de doorsnee jeugd graag hoort.

Alleszins meer dan de verplaatsing waard en de Fab4 zal ook op een volgende editie met veel plezier aanwezig zijn :mrgreen:
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Keiem »

Wij zijn helaas totaal genekt door de USA ronde: 22/45. Slechts 2 plaatsen konden we correct aanwijzen op de kaart en enkel van Miami waren we zeker. De rest lag te dicht bij elkaar of konden we niet situeren... Andere teams die in onze buurt stonden haalden hier gemiddeld 34/45 of meer, dus die ronde koste ons zo maar eventjes een 8-tal plaatsen in de stand!! Daarna was het wel een beetje balen want hiervan herstellen lukte niet meer. Ook de monumenten waren geen groot succes, al kwam dat omdat we veel fragmenten niet bij titel konden noemen, maar dan ook weer direct 2 punten per fragment kwijt door het verkeerd linken...
Maar dat is nu eenmaal een vast onderdeel geworden van deze kwis, dus misschien onze algemene kennis wat bijschaven tegen volgend jaar. Hopelijk liggen de thema's ons dan weer beter? Ook onze excuses aan onze hulpbanaan die we geloof ik drie keer onterecht overruleden.
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door aLEEce in chains »

Gisteren een leuke avond gehad ondanks de antibiotica en koorts in mijn lijf. De quiz zat goed in elkaar met af en toe een aha-erlebnis en ook wel nummers waar we gezamenlijk tot het juiste antwoord kwamen (hetgeen soms nog het meest voldoening geeft). Onze dank dus aan Spider om ons te vervoegen, al was het maar om Bruce Horny wat schrik aan te jagen.
Ook bij ons werd de USA-ronde een zware bevalling, waarbij het een en ander door elkaar gehaald werd (ik wist zelfs niet dat Reno in The U S and the A lag :roll:) Misschien een klein puntje van kritiek: de kwaliteit van het geluid was bij ons een aantal maal povertjes. Voor de rest niks dan lof (goeie bediening, vriendelijke lotjesverkoopster :lol:) en wij zijn pro de videoronde, al is het maar omdat Rickske d'er in voor kwam (al liet ik hier Arcade Fire onbegrijpelijk liggen). Door die videoronde hebben we wel de Espen en de Rechte Bananen kunnen inhalen, which is nice :whistle:
We komen zeker terug, temeer ik een quasi zekerheid op winst heb bij de tombola (waarvoor dank en santé :obscene-drinkingbuddies:
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door kasenco »

De videoronde, ja....
Als je daar nog tijd kan voor vrijmaken om daar allemaal naar te kijken, dan maak je mij niet wijs dat je nog naar een deftig TV-programma kijkt of bv eens de krant of een boek in de hand neemt..... en ook de kinderen moet helpen met hun huiswerk, iets doet in het huishouden enz enz
Buiten The Clash en Rick Astley herkende ik niks :cry:

Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?
Gebruikersavatar
gekookte espe
Superstar
Berichten: 552
Lid geworden op: di 18 dec 2007, 18:05
Locatie: Geraardsbergen /Los Locos / 4 schelln espe

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door gekookte espe »

kasenco schreef:De videoronde, ja....
Als je daar nog tijd kan voor vrijmaken om daar allemaal naar te kijken, dan maak je mij niet wijs dat je nog naar een deftig TV-programma kijkt of bv eens de krant of een boek in de hand neemt..... en ook de kinderen moet helpen met hun huiswerk, iets doet in het huishouden enz enz
Buiten The Clash en Rick Astley herkende ik niks :cry:

Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?

Naar muziekclips kunt ge ook kijken met het geluid aan hé :P
Gebruikersavatar
Metal.LEE.ca
One Hit Wonder
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 15:13
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Metal.LEE.ca »

kasenco schreef:De videoronde, ja....
Als je daar nog tijd kan voor vrijmaken om daar allemaal naar te kijken, dan maak je mij niet wijs dat je nog naar een deftig TV-programma kijkt of bv eens de krant of een boek in de hand neemt..... en ook de kinderen moet helpen met hun huiswerk, iets doet in het huishouden enz enz
Buiten The Clash en Rick Astley herkende ik niks :cry:

Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?
Mag ik u danken voor deze toch wel "straffe uitspraak" waar ik mij nog geen beetje mee beledigd voel.

Een korte schets : 'k ben getrouwd, 3 kinderen, abonnement op De Standaard, één- & canvaskijker, etc ... maar het toeval wil nu toch wel zeker dat wij één van die ploegen zijn die "opvallend beter scoren" ... en NEE ik kijk niet hele dagen naar muziekzenders met het volume 0 !

In het anderhalf jaar dat ik nog maar deelneem aan muziekquizzen, heb ik ondervonden dat een stille videoronde wel eens durft terug te keren. Wel wat hebben we ondertussen geleerd te doen af en toe : eens surfen naar bijv.: ultratop.be/stubru.be/youtube en de singels bekijken/beluisteren en dan blijven die wel hangen.
Tijden veranderen nu éénmaal ... op de artiest kleeft een gezicht en door het internet/de muziekzenders kun je nu al sneller die gezichten achter de muziek gaan leren kennen.

...

mbt quiz : ik heb mij geamuseerd en hebben dankzij die "stille" videoronde nog een paar plaatsen kunnen inhalen ... volgende jaar kom ik terug ! Merci à de organisatie
Up & runnin' richting n° 6 op ...
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door aLEEce in chains »

kasenco schreef:De videoronde, ja....
Als je daar nog tijd kan voor vrijmaken om daar allemaal naar te kijken, dan maak je mij niet wijs dat je nog naar een deftig TV-programma kijkt of bv eens de krant of een boek in de hand neemt..... en ook de kinderen moet helpen met hun huiswerk, iets doet in het huishouden enz enz
Buiten The Clash en Rick Astley herkende ik niks :cry:

Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?
Jammer dat dit blijkbaar het enige is dat jij aan deze quiz overhoudt... Als Rubby een week voor de quiz post om de actualiteit in de gaten te houden, dan is het maar een kleintje om eventjes rond te surfen. Via google kom je bij de top 40 en daar zie je alle clipjes, als je dan nog eens de moeite troost om de top in de afrekening te bekijken, kom je al een heel eind (vermoed dat ook de Fab 4 dit doet, gezien hun goede score, al wil ik niet in hun naam spreken of hen hierbij betrekken). Het is al jaren de traditie, dus je weet waaraan je te verwachten (dixit Paul Mc Cartney) Om daar dan zo'n onzin bij te betrekken (boeken lezen, kinderen helpen bij huiswerk???). Niet dat ik mij persoonlijk aangesproken voel, maar ik vind dit toch een wat zure reactie waar een organisator van een quiz weinig tot niks mee is.
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Rushian »

kasenco schreef:Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?
Luc, Ik begrijp jouw reactie hoor (de reacties op jouw post heel wat minder, maar kom). Ik kijk ook lang niet zoveel naar video's (eigenlijk bijna nooit, geloof het of niet). Trouwens, hoe dikwijls zouden de Klaxons op MTV of andere TMF voorbijkomen, denk je?
Bij mij is het gewoon iets visueels: ik onthoud nu eenmaal goed die beelden en kan ze nog eens linken naar een nummer ook. Da's gewoon geluk hebben zeker. Zoals die van White Lies: die clip heb ik 1 keer deels gezien, maar net wel dat stukje dat in de quiz voor kwam. Manic Street Preachers is nog zoiets: James Dean Bradfield is ondertussen dik 20kg bijgekomen, maar ik herken dat gewoon. Vraag me niet hoe.
Maar Luc, vraag mij verdomd niet wanneer een nummer is uitgekomen. Ik kan er gerust 5 of zelfs 10 jaar naast zitten. Zo heeft iedereen wel een ander soort "gave" zeker.

Het deed anders wel eens deugd om voor een aantal "gevestigde waarden" te eindigen. En met die GW bedoel ik helemaal niets pejoratiefs.

Ik begin wel meer en meer akkoord te gaan met de visie van Luc De Ceukelaire: op een quiz mogen gerust clips MET geluid gevraagd worden. Maar dan alleen als die clips bijzonder zijn en een meerwaarde aan het nummer geven. Een referentie? Doe mij maar Tool met Schism. Fantastisch toch?
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Rushian »

Keiem schreef:Wij zijn helaas totaal genekt door de USA ronde: 22/45.
Tja Keiem, dat is inderdaad een opdoffer van formaat. In dergelijke quiz niet meer in te halen. Ik was ook wel een beetje verwonderd door de 21/30 op de clips. Dat is maar 3 punten minder dan wij, maar toch...
Echt geschrokken was ik van de Schellekes. Toen je de clipquiz maakte, hadden zij toch ook meestal een behoorlijke score.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door aLEEce in chains »

Rushian schreef:
kasenco schreef:Vreemd is wel dat bepaalde ploegen hier opvallend beter scoren dan wanneer je fragmenten laat horen :think:
Zij kijken blijkbaar de hele dag naar de muziekzenders met het volume op 0 en luisteren verder zeer weinig naar muziek :?
Luc, Ik begrijp jouw reactie hoor (de reacties op jouw post heel wat minder, maar kom). Ik kijk ook lang niet zoveel naar video's (eigenlijk bijna nooit, geloof het of niet). Trouwens, hoe dikwijls zouden de Klaxons op MTV of andere TMF voorbijkomen, denk je?
Bij mij is het gewoon iets visueels: ik onthoud nu eenmaal goed die beelden en kan ze nog eens linken naar een nummer ook. Da's gewoon geluk hebben zeker. Zoals die van White Lies: die clip heb ik 1 keer deels gezien, maar net wel dat stukje dat in de quiz voor kwam. Manic Street Preachers is nog zoiets: James Dean Bradfield is ondertussen dik 20kg bijgekomen, maar ik herken dat gewoon. Vraag me niet hoe.
Maar Luc, vraag mij verdomd niet wanneer een nummer is uitgekomen. Ik kan er gerust 5 of zelfs 10 jaar naast zitten. Zo heeft iedereen wel een ander soort "gave" zeker.

Het deed anders wel eens deugd om voor een aantal "gevestigde waarden" te eindigen. En met die GW bedoel ik helemaal niets pejoratiefs.

Ik begin wel meer en meer akkoord te gaan met de visie van Luc De Ceukelaire: op een quiz mogen gerust clips MET geluid gevraagd worden. Maar dan alleen als die clips bijzonder zijn en een meerwaarde aan het nummer geven. Een referentie? Doe mij maar Tool met Schism. Fantastisch toch?
Eigenlijk bedoel ik net hetzelfde als hetgeen jij aanhaalt. Zoiets moet blijven hangen. Ik zit niet ganse dagen naar clipkes te kijken, god beware ons daarvan. Maar soms is het een beetje elimineren. Manic Street Preachers is daar een mooi voorbeeld van. Ik herkende hun gezichten, maar had nog nooit de clip van Motorcycle emptiness gezien. We dachten gewoon dat dit een van hun eerdere hits moet geweest zijn en kwamen dan bij het juiste nummer terecht. Voor de goede orde, ik ben geen voorstander van een videoronde zonder geluid, maar heb er ook niks op tegen als er één in een quiz sluipt. Maar ik blijf erbij, wat heeft het herkennen van een videoclip te maken met opvoeding van kinderen enz??? Video zonder geluid blijft een chanceslag. We zaten er trouwens aan de tafel nog mee te lachen, toen Spider met Elbow afkwam en hij daarbij zei: "da's het enig clipke na 2000 dat ik ken".

Soit back on-topic: Rubby, het was een leuke quiz!
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door kasenco »

Ze hebben hier toch lange tenen zenne....
Amai mijne frak. :o

En degenen die zich hier aangesproken voelen, pech voor hen want ik viseer hier totaal niemand. :naughty:
stimpy
Lead Singer
Berichten: 185
Lid geworden op: do 17 jun 2010, 18:38

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door stimpy »

De stimpy's hebben zich gisteren geamuseerd! :dance: Proficiat & bedankt :clap: aan de organisatoren van deze quiz!

Tot volgend jaar!

ps: hopelijk hebben jullie dan voldoende Brugse Zot! :-D :beer:
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door Rushian »

kasenco schreef:Ze hebben hier toch lange tenen zenne....
Amai mijne frak. :o:
Soms zeer lange tenen. Spijtig, maar klassiek bij een forum zeker?
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Muziekquiz Bellem Taborscholen 5/2/11

Bericht door kasenco »

Rushian schreef:
kasenco schreef:Ze hebben hier toch lange tenen zenne....
Amai mijne frak. :o:
Soms zeer lange tenen. Spijtig, maar klassiek bij een forum zeker?
Ik stelde me gewoon de vraag..... meer niet :P

Desalniettemin, chapeau dat ze die clips allemaal kennen! Ik kan er jammer genoeg mijn tijd niet insteken....

Op de quiz zelf heb ik niks aan te merken. Testedoene-gewijs een prima werkstuk :clap:
Plaats reactie