Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Tonyvdb »

Stubru 'randzendertje'? ... als je enkel de luistercijfers erbij neemt, dan zijn ze dat - behalve Radio2 dan misschien, ik ken die cijfers niet uit het hoofd - allemaal wel zeker? Als je luistercijfers als leidraad gaat nemen, dan zijn we nog niet thuis ...

Trouwens : voor mij mogen Radio1 en Stubru als één blok gerekend worden, wat muziek betreft : dan wordt het al snel minder een 'randverschijnsel' ... Stubru is wat frivoler (puberaler, zo je wil) gericht op de 'jonge gasten' , Radio 1 ernstiger van toon, maar in principe zijn ze - muzikaal - sterk verwant.

Niet dat ik zo'n grote Stubru-fan ben (ik ben een allesvreter), maar we mogen ons gelukkig prijzen dat we in Vlaanderen zo'n zender hebben - ook mij werken ze soms op de zenuwen, maar de manier van presenteren soms op Radio 2 (doet mij denken aan een verpleegster die een dement oudje aanspreekt) minstens even veel - die ook naast het pure radiogebeuren veel invloed en impact heeft ... vele buitenlanden benijden ons om zo'n zender.
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door PaulMcCartney »

Voor dit weer een eindeloze discussie wordt - bekijk de cijfers.

En vooral bekijk dit vanuit de doelgroep van deze quiz.

Voor de rest maak ik hier geen woorden aan vuil.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Tonyvdb »

PaulMcCartney schreef:Voor dit weer een eindeloze discussie wordt - bekijk de cijfers.

En vooral bekijk dit vanuit de doelgroep van deze quiz.

Voor de rest maak ik hier geen woorden aan vuil.
In verband met de Ultratopquiz is je opmerking terecht, en ben ik akkoord, zoals je al kon afleiden uit mijn vorige posts.
lORD oF tHE bOARD
Groupie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:31

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door lORD oF tHE bOARD »

Vooreerst: een dikke merci aan de organisators en samenstellers die van deze Ultratopquiz een héle leuke avond gemaakt hebben met (naar mijn bescheiden mening) zéér leuke vragen, fragmenten/video's en zeker ook mooie prijzen.

Dat een quiz elk jaar moet bekeken worden en kan aangepast worden met het oog op volgend jaar, zal ik zeker niet tegenspreken. Klant is koning zeggen ze altijd zeker?
Ikzelf vond de quiz perfect samengesteld met een goeie mengeling van alle stijlen, wat toch de bedoeling moet zijn van een ultratop-quiz?

Maar één ding wordt hier (toch door sommigen) serieus vergeten!

Een Ultratop-quiz is toch geen Milk Inc.-2 Fabiola-Clouseau-Natalia-Rihanna-feestje? Wie de site wekelijks bekijkt moet toch weten dat Ultratop véél meer is dan enkel de 50 hitjes? De album top 50 is een zéér belangrijk deel van de ultratopsite! (met nog eens sublijsten zoals de Belgische albums, alternatieve albums, ...)
Titels van albums zouden op dergelijke quiz dus nog véél meer mogen gevraagd worden. Een album is toch evengoed als een single een hit?

Zo kan het voor mij perfect dat Tighten up van The Black Keys gevraagd wordt. Ten eerste is dit een single die in de tiplijst stond én staat die op het album Brothers dat ruim 20 weken al meegaat in de album-chart. Zéér leuk om zo'n nummers te horen passeren tussen de (toch wel) voornamelijk grote hits.

Er staat inderdaad aangekondigd hits en albums sinds 1995. Als ploeg moet je dan toch weten dat er albumnummers kunnen gevraagd worden? Ik sluit mij dan uiteraard wel aan bij zij die vinden dat die albumtracks dan wel op z'n minst op single moeten verschenen zijn.
lORD oF tHE bOARD
Groupie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:31

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door lORD oF tHE bOARD »

En trouwens:

heeft iemand al eens de ranking bekeken? Zo moeilijk kan het toch niet geweest zijn? De top 6 stond gewoon nek-aan-nek wat betekent dat de echte winnaars niet genoeg kansen gekregen hebben om zich met héél moeilijke fragmenten te kunnen onderscheiden.
Van veel schifting kan er toch niet gesproken worden als je ziet dat bijna alle ploegen ruim 50% halen en dat de ruime meerderheid toch meer dan 200 à 250 punten haalde?

Ik ken quizen waar de helft van alle deelnemers zelfs niet aan 50% geraken. En daar is nix mis mee. De betere ploegen mogen zich toch een beetje onderscheiden?

Anderzijds moet de muziek zelf natuurlijk wel leuk blijven voor alle deelnemers, ook de gelegenheidsploegjes die voor een avondje vertier komen. Dan denk ik dat de meerderheid van de fragmenten toch wel grote hits mogen zijn met daarin veel partymuziek, dance-hits... maar ook in deze categorie zitten speciallekes die niet elk fuifbeest bij naam kent.
Ik neem dan ook aan dat veel gelegenheidsploegjes dan ook niet zo inzitten met hun ranking. Of ze nu op nr. 20 staan of op 35,... Een leuk avondje is voor hen toch het belangrijkste, denk ik zo?


Ik denk dat het sowieso altijd wel moeilijk is voor een samensteller om voor iedereen goed te doen. Dat lukt in principe nooit. Maar met deze ultratopquiz denk ik toch dat er voor elk wat wils tussen de vragen zat.

Ietsje meer grote hits volgend jaar zou ik zeggen, maar behoud zéker die albumronde en hier en daar een 'betere' plaat van een iets minder populaire groep. Ook zo'n ronde waarin een teksten-expert kan uitblinken moet zeker kunnen.

Een quiz draait nog altijd een beetje om kennis, en is geen fuif. Worden er trouwens geen Ultratop-fuiven meer geörganiseerd?
Gebruikersavatar
celtic601
Superstar
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 22:02

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door celtic601 »

lORD oF tHE bOARD schreef:En trouwens:

heeft iemand al eens de ranking bekeken? Zo moeilijk kan het toch niet geweest zijn? De top 6 stond gewoon nek-aan-nek wat betekent dat de echte winnaars niet genoeg kansen gekregen hebben om zich met héél moeilijke fragmenten te kunnen onderscheiden.
Van veel schifting kan er toch niet gesproken worden als je ziet dat bijna alle ploegen ruim 50% halen en dat de ruime meerderheid toch meer dan 200 à 250 punten haalde?

Ik ken quizen waar de helft van alle deelnemers zelfs niet aan 50% geraken. En daar is nix mis mee. De betere ploegen mogen zich toch een beetje onderscheiden?

Anderzijds moet de muziek zelf natuurlijk wel leuk blijven voor alle deelnemers, ook de gelegenheidsploegjes die voor een avondje vertier komen. Dan denk ik dat de meerderheid van de fragmenten toch wel grote hits mogen zijn met daarin veel partymuziek, dance-hits... maar ook in deze categorie zitten speciallekes die niet elk fuifbeest bij naam kent.
Ik neem dan ook aan dat veel gelegenheidsploegjes dan ook niet zo inzitten met hun ranking. Of ze nu op nr. 20 staan of op 35,... Een leuk avondje is voor hen toch het belangrijkste, denk ik zo?


Ik denk dat het sowieso altijd wel moeilijk is voor een samensteller om voor iedereen goed te doen. Dat lukt in principe nooit. Maar met deze ultratopquiz denk ik toch dat er voor elk wat wils tussen de vragen zat.

Ietsje meer grote hits volgend jaar zou ik zeggen, maar behoud zéker die albumronde en hier en daar een 'betere' plaat van een iets minder populaire groep. Ook zo'n ronde waarin een teksten-expert kan uitblinken moet zeker kunn
en.

Een quiz draait nog altijd een beetje om kennis, en is geen fuif. Worden er trouwens geen Ultratop-fuiven meer geörganiseerd?
kan jij een fuif ineensteken met de "ultratop " muziek die je deze avond gehoord hebt ??? :rofl2: sorry grapje vooraleer we opnieuw beginne... :banana:
bOOmbastic editie 18 gaat door op ZATERDAG 8 APRIL 2017 !!!
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door John Winston Lennon »

peegee schreef:Allereerst iedereen bedankt voor alle eerlijke commentaren. Daar kunnen we heel veel mee doen :thumb1:

Ik kan het (als statisticus)...



Zijde gij dan gene beestendoktoor niemeer?


:shock:
Dakota via Liverpool
lORD oF tHE bOARD
Groupie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:31

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door lORD oF tHE bOARD »

"kan jij een fuif ineensteken met de "ultratop " muziek die je deze avond gehoord hebt ??? "

Zei ik dat dan mss? Ik dacht dat er ook voor mij méér monsterhits en dance in mogen.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4333
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

celtic601 schreef:
Tonyvdb schreef:
UlTrAtOpPeR schreef:DE HELAASHEID DER DINGEN

November 2009; Met een voldaan gevoel keren we huiswaarts.
Net een zeer leuke kwis gespeeld. Eindelijk eens een kwis met de muziek uit onze jeugd.
Eindelijk eens een kwis waar we als maten onder elkaar aan konden meedoen zonder het gevoel te hebben van Mars te komen.
Eindelijk eens een kwis waar we niet één van onze vaders moeten meenemen, omdat bijna alles ouder is dan ons.
Nog mooier: eindelijk eens een kwis waarvoor je niet naar Studio Brussel moet luisteren.
Eindelijk eens kwis waar we de dingen hoorden die we echt leuk vinden.
Wat maakt het ons uit dat we ergens voor de top dertig gestrand zijn.
Top 50 is een hit grapte één van ons nog. Hopend reden we de nacht in. Hopend op een vervolg van deze leuke avond.

Augustus 2010; Gejuich, bijna gehuil. Met verstikte tranen belt Stefan om te melden dat de Ultratopkwis opnieuw georganiseerd zal worden. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Geduldig wachten we op het startschot om ons te mogen inschrijven. Na de inschrijving houden we nauwlettend onze mailbox in de gaten, zodat we toch maar niet kunnen vergeten om ons inschrijvingsgeld te betalen. Het verlossende antwoord komt een paar dagen later: We zijn er bij !!!!

November 2010; Algemene stilte in de wagen. Niets zal ooit meer zijn wat het was. Wat is er in hemelsnaam gebeurd met die schitterende ervaring van vorig jaar. Erik oppert dat we ons waarschijnlijk van zaal vergist hadden. Dat het dit jaar niet in Perron M was. Stefan en ik schieten die mogelijkheid meteen af. Het logo van Ultratop was net iets te veel aanwezig om er niets mee te maken gehad te hebben. Niemand van ons begrijpt waarom de muziek dan zo raar was. Niemand van ons begrijpt waarom we plots namen moesten neerschrijven die we ooit, lang geleden, eens door onze ouders hebben horen vernoemen. Niemand van ons begrijpt waarom we plots de teksten, die we veel liever verkeerd zingen, moesten kennen. En niet zomaar hé. We moesten tijdstippen uit de tekst terugvinden. Waar was de muziek waar we zo van hielden ? Waar waren de fun en de hits ? Thuisgekomen betichten we ons vader er van dat hij misschien stiekem de kwis in elkaar gestoken had. De smaak leunde immers meer aan bij die van hem dan bij die van ons. Neen, dit was niet wat we gehoopt hadden. Ook al waren we een paar plaatsen gestegen in de eindstand. Het gevoel was er niet.
Mooi plastisch omschreven en bewust wat uitvergroot uitgedrukt, maar dit lijkt mij wel de mening en gevoel te zijn van de gemiddelde 'ultratopper', daar zaterdag aanwezig.
Bijsturen lijkt aangewezen. Misschien een stel jongeren de quiz laten opstellen? Of Andries?
nagel op de kop Tony ...
Ik kan het niet genoeg benadrukken, maar zowel de samenstelling van de vorige als deze quiz lag in dezelfde handen. Dat Bwert dit jaar meedeed ipv "samenstelde", doet niets af aan het feit, dat de eindsamenstelling beide keren bij mij lag (correct), maar ik daarbij geholpen ben door zowel Danny als Andries !!!!!!! Met hier en daar bijgestuurd geweest door Sam..

@Paul MacCartney: omdat gij er niet bijwaart, heb ik speciaal gekozen voor het nummer "Arrivederci Hans" en dat is niet onopgemerkt gebleven :headbang: :rofl2:

@ Tony VdB: vergelijkt gij de niet-StuBru-luisteraars (de meeste van de Ultratoppers, dus) met demente bejaarden ???? :think: :laughing:

@ lORD oF tHE bOARD: bedankt voor de complimentjes.
Eén van de weinige ( :wink: ) eigen inbrengen was effectief "Tighten up" van the Black Keys, die perfect pastte tussen de mondfluitjes, waar het ons niet lukte van er meer dan 4 te vinden.... Trouwens, ik hoorde tijdens de quiz van enkele quizzers dat ze die song, net als ik, één van de betere vonden van het afgelopen jaar, dat niet alleen; ze vonden het de beste song, die op de quiz was gepasseerd....

En wat lORD oF tHE bOARDS zei over de spanning aan de top, wil ik nog even bevestigen met (alweer) statistiek:
De top 6 jaar stond met slechts 5 punten verschil van elkaar; kijk naar vorig jaar, waar het al niet meer spannend was; nummer 1 stond 8 punten voor op nummer 2, en de nummer 6 stond maar liefst 31 punten achter op de nummer 1 !!!!!!

Wat betreft de moeilijkheidsgraad: vorig jaar maar liefst 13 teams "gebuist" (dat is 17.5% van alle deelnemers !!!), dit jaar SLECHTS 6 teams (dat is nog géén 10%, 9.4% om precies te zijn) !!!!!!
Laatst gewijzigd door peegee op zo 14 nov 2010, 12:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Tonyvdb »

peegee schreef:

@ Tony VdB: vergelijkt gij de niet-StuBru-luisteraars (de meeste van de Ultratoppers, dus) met demente bejaarden ???? :think: :laughing:
:?: :?: :?:
wat ik bedoel is dat sommige presentatoren van Radio 2 (en ook wel soms van andere zenders) praten tegen hun luisteraars alsof ze tegen kleine kinderen praten, of dus : zoals sommige mensen soms tegen heel oude mensen praten, al dan niet dementerend. Dat valt mij vooral op als er mensen bellen voor een quiz of zo ...
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Keiem »

Tonyvdb schreef: :?: :?: :?:
wat ik bedoel is dat sommige presentatoren van Radio 2 (en ook wel soms van andere zenders) praten tegen hun luisteraars alsof ze tegen kleine kinderen praten, of dus : zoals sommige mensen soms tegen heel oude mensen praten, al dan niet dementerend. Dat valt mij vooral op als er mensen bellen voor een quiz of zo ...
daar moet ik Tony gelijk in geven. Het is echt zielig en lachwekkend soms.
Gebruikersavatar
Elke
Lead Singer
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 11 nov 2007, 20:24

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Elke »

........... euhm... wij vonden het een leuke quiz? Wij hebben veel dingen gehoord met een hoge 'OH MIJN GOD DAT GIJ DAT NOG ZO SNEL HERKEND SCHAAM U'-factor! (Serieus, Ann Lee en Fat Lip van Sum 41! Zo schaamtelijk!) Wij hebben het zelfs beter gedaan dan we hadden verwacht, en hadden het nog beter kunnen doen als ik de titels wat deftiger kon onthouden.
Om maar te zeggen: wij vonden het allemaal heel leuk, en we willen het zeker nog eens doen.

-

En om dan toch maar iets te zeggen over het hele 'dEUS is geen Ultratop'-debat: serieus? Ik neem nu de Ultratop voor mij, beste singles van deze week: Ozark Henry op 3, Hooverphonic op 6, twee 'traditionele' stubru-artiesten. Verder in de lijst: Cee-Lo Green, Kings of Leon, Goose en Editors.
Ik neem hier keiwillekeurig 28 december 2002: Eminem (Lose Yourself) op 2! Verder Avril Lavigne (Sk8terboi), Moby (In This World), Raymtzer (Kutmarokkanen?!), nog eens Eminem (Cleaning Out My Closet) en Camden vs. .calibre (Where Is My Mind?).
Ik neem de Ultratop Aller Tijden: Stash met Sadness op 6, Milow met You Don't Know op 7, Coldplay (Viva La Vida) en Kings of Leon (Sex On Fire) op 9 en 10. Verder in de lijst ook The Gossip (Heavy Cross), Milow (Ayo Technology, opgenomen vóòr stubru), Snow Patrol, nog eens Kings of Leon (Use Somebody), Kaiser Chiefs (Ruby), Gnarls Barkley (Crazy), Scissor Sisters (I Don't Feel Like Dancing) en Owl City (Fireflies).

Dat hokjesdenken mannen, dat is een beetje belachelijk, en het doet mij terugflashen naar 'Underworld hoort niet op Rock Werchter'. En het is hokjesDENKEN, want zoals hierboven gedemonstreerd met willekeurige steekproeven, koopt ook de alternatieve-muziek-minnende medemens al eens ne single.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door One good reason »

Elke schreef:Dat hokjesdenken mannen, dat is een beetje belachelijk, en het doet mij terugflashen naar 'Underworld hoort niet op Rock Werchter'. En het is hokjesDENKEN, want zoals hierboven gedemonstreerd met willekeurige steekproeven, koopt ook de alternatieve-muziek-minnende medemens al eens ne single.
:app: :app: :app:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

@ peegee

Ik kan het niet genoeg benadrukken, maar zowel de samenstelling van de vorige als deze quiz lag in dezelfde handen. Dat Bwert dit jaar meedeed ipv "samenstelde", doet niets af aan het feit, dat de eindsamenstelling beide keren bij mij lag (correct), maar ik daarbij geholpen ben door zowel Danny als Andries !!!!!!! Met hier en daar bijgestuurd geweest door Sam..



Misschien de eindsamenstelling aan een van de anderen overlaten: zij zijn volgens mij meer Ultratop-minded :wink:
of tenminste wat meer rekening houden met de mening van de medesamenstellers....
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Devils answer »

Elke schreef: En om dan toch maar iets te zeggen over het hele 'dEUS is geen Ultratop'-debat: serieus? Ik neem nu de Ultratop voor mij, beste singles van deze week: Ozark Henry op 3, Hooverphonic op 6, twee 'traditionele' stubru-artiesten. Verder in de lijst: Cee-Lo Green, Kings of Leon, Goose en Editors.
Ik neem hier keiwillekeurig 28 december 2002: Eminem (Lose Yourself) op 2! Verder Avril Lavigne (Sk8terboi), Moby (In This World), Raymtzer (Kutmarokkanen?!), nog eens Eminem (Cleaning Out My Closet) en Camden vs. .calibre (Where Is My Mind?).
Ik neem de Ultratop Aller Tijden: Stash met Sadness op 6, Milow met You Don't Know op 7, Coldplay (Viva La Vida) en Kings of Leon (Sex On Fire) op 9 en 10. Verder in de lijst ook The Gossip (Heavy Cross), Milow (Ayo Technology, opgenomen vóòr stubru), Snow Patrol, nog eens Kings of Leon (Use Somebody), Kaiser Chiefs (Ruby), Gnarls Barkley (Crazy), Scissor Sisters (I Don't Feel Like Dancing) en Owl City (Fireflies).

Dat hokjesdenken mannen, dat is een beetje belachelijk, en het doet mij terugflashen naar 'Underworld hoort niet op Rock Werchter'. En het is hokjesDENKEN, want zoals hierboven gedemonstreerd met willekeurige steekproeven, koopt ook de alternatieve-muziek-minnende medemens al eens ne single.
:thumb2:
Plaats reactie