3° Muziekquiz Teamwear Jartazi - 20/10/2007 - Hamme

Gebruikersavatar
Superhit
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 08:14
Locatie: Kwisseland

Bericht door Superhit »

phon schreef:
Superhit schreef:Ronde Intros


Hierboven 30 gevraagde fragmenten > 1990 die nooit in de Belgische hitparade gestaan hebben (deze oude zak heeft zelfs van 16 van de uitvoerders nog nooit of te nimmer gehoord).
de hitparade (=singleverkoop) is echt geen waardemeter meer voor wat muziekliefhebbers (en ik neem aan dat de meeste muziekquizzers, muziekliefhebbers zijn) kennen. dat was vroeger echt anders, toen was er enkel de hitparade.

jullie mogen me echt corrigeren als ik er hier volledig naast zit, want ik ben als jongere muziekquizzer misschien ook wel bevooroordeeld
Kan je dan enkel muziekliefhebber zijn als je je radio op Studio Brussel hebt staan ? Is dat de waardemeter ???
Pfff
Gebruikersavatar
dendaffe
Superstar
Berichten: 719
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 07:57
Locatie: Aartselaar
Contacteer:

Bericht door dendaffe »

Devil's answer schreef:
Tonyvdb schreef:Het is mij in feite allemaal gelijk, man man ... wat is het probleem eigenlijk met het pleiten voor meer evenwicht in een quiz?
Dat zou toch iedereen moeten toejuichen?
Hoe meer evenwicht, hoe eerlijker de strijd toch?
Het probleem met "evenwicht" is dat het een wetenschappelijk begrip is uit de fysica en de chemie.

"Evenwicht" in een quiz is een zeer subjectief begrip, dat voor iedere deelnemer anders is, omdat zij muziek onvermijdelijk verschillend hebben beleefd.

Het probleem met "evenwicht" is in deze context dat het een utopie is om dat na te streven.

Meer nog, wanneer je werkelijk een evenwicht mathematisch zou berekenen in de hoofden van echt alle aanwezige ploegen op een quiz, kom je op een eenheidsworst van grote hits uit, van vroeger en van nu.

Een compromis is de variatie aan quizzen die nu bestaat: soms valt dat tegen voor de ene ploeg, dan weer voor de andere.
De ploeg die zich daartussen het meest amuseert, is de grote winnaar...
VOLLEDIG AKKOORD.

Laat iedere organisator zijn eigen accentjes leggen. In de loop der jaren weet je dan waar je als ploeg goed en iets minder zal scoren. En als je de quiz niet leuk vond, blijf je het volgende jaar lekker thuis voor de haard zitten... (NOT!)

Iedereen beleeft een quiz anders, naargelang zijn kennis en favorietjes. Alle organisatoren zijn toch wel goed bezig zekers. Als ik de antwoorden van de Jartaziquiz lees (ik kan normaal alleen maar mee vanaf de jaren '90) moet ik toegeven dat ik die fragmenten van na '90 gemakkelijk vindt, maar mijn ploegmaten (12de plaats, met drie, zonder twee vaste ploegleden waaronder ik) dan weer helemaal niet. Ik vond die oudere dan weer moeilijk, maar voor mijn ploegmaats vielen die dan weer mee. Zij vonden het een leuke quiz en deden mij al beloven volgend jaar de datum van de Jartaziquiz vrij te houden.

Als waardemeter kan je volgens mij noch de hitparade, noch De Afrekening gaan nemen: deze worden grotendeels bepaald door wat 12- tot 18-jarigen goed vinden (zij zijn de grootste leeftijdscatgorie die singles kopen en stemmen op de afrekening).
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

edit : Dendaffe was mij al voor :)

Devil's Answer zal er wel het dichtst bij zitten: ergens in deze thread verwoordde hij het zo : Een compromis is de variatie aan quizzen die nu bestaat: soms valt dat tegen voor de ene ploeg, dan weer voor de andere.
De ploeg die zich daartussen het meest amuseert, is de grote winnaar...


Amen to that, wat mij betreft ...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Toch nog iets : door deze site kunnen dit soort, voor sommigen soms dovemans-, discussies gevoerd worden, wat an sich eigenlijk fantastisch is ...
Vroeger werd er wat nagekaart aan de prijzentafel en in de auto en een uur na het laatste fragment was de quiz omzeggens al geschiedenis.

Nu wordt er een hele week gepalaverd, argumenten voor, argumenten tegen en de maandag beginnen we weer opnieuw, want dan is er een nieuwe quiz geweest !

:lol:
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

Superhit schreef:
phon schreef:
Superhit schreef:Ronde Intros


Hierboven 30 gevraagde fragmenten > 1990 die nooit in de Belgische hitparade gestaan hebben (deze oude zak heeft zelfs van 16 van de uitvoerders nog nooit of te nimmer gehoord).
de hitparade (=singleverkoop) is echt geen waardemeter meer voor wat muziekliefhebbers (en ik neem aan dat de meeste muziekquizzers, muziekliefhebbers zijn) kennen. dat was vroeger echt anders, toen was er enkel de hitparade.

jullie mogen me echt corrigeren als ik er hier volledig naast zit, want ik ben als jongere muziekquizzer misschien ook wel bevooroordeeld
Kan je dan enkel muziekliefhebber zijn als je je radio op Studio Brussel hebt staan ? Is dat de waardemeter ???
Nee hoor dat bedoel ik niet, heb het trouwens ook nooit over Studio Brussel gehad. Het enige wat ik bedoelde is dat muziek nu via veel meer en verschillende kanalen beschikbaar is en lang niet alleen via de hitparade. Maar ik heb geen zin in een welles niets discussie, dus "let's agree to disagree"
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Bericht door yossarian »

Als ik eerlijk mag zijn: zelden zo een hoop gemekker gelezen. Een kudde geiten is er niets tegen... Soms denk ik dat deze site beter wordt omgedoopt tot "muziekmekkeren.be". :lol:

Ik volg sinds ongeveer 2000 de muzieksien niet meer, dus zorg ik ervoor dat in mijn ploeg Lieven of Johan of Peter aanwezig is. Is het iets modern? Fijn, dan sta ik met genoegen het antwoordblad af, leun achterover en geniet van het fragment. Zonder daarna iedereen om de oren te slaan met "véél te moeilijk" of "véél te makkelijk", want ik kan dat toch absoluut niet meer inschatten. And you know what? I like it that way! :P
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

yossarian schreef:Als ik eerlijk mag zijn: zelden zo een hoop gemekker gelezen. Een kudde geiten is er niets tegen... Soms denk ik dat deze site beter wordt omgedoopt tot "muziekmekkeren.be". :lol:

Moest het niet zo onwaarschijnlijk banaal zijn, muziekquizjes spelen, ik zou er lang niet zo veel over leuteren...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

allez Ludwig, als er iemand een site, genaamd muziekquizzen.be, lanceert, over wat denk je dan dat er geleuterd en gemekkerd zal worden ... :lol:
Muziekquizzen is een leuk tijdverdrijf, maar ik vind nakaarten erover ook leuk en meningen en invalshoeken zijn soms verschillend, dus ontspoort zo'n discussie soms wel eens een beetje ;)
Zolang iedereen vriendelijk en redelijk blijft, mag er van mij elke week een discussie over één of ander muziekquizfacet zijn.
Dan eens is Kasenco akkoord, de week erna is hij dat misschien niet, dan heb je Devil's Answer's wekelijke posts, dan heb je nog de mening van Marc, van Phon, van Celtic, van Rino, etc ...
En de vrijdag of zaterdag zitten we weer aan ons tafeltje, met een glas bier, wijn of een Vedett of Malheurke.

Lijkt banaal, is banaal eigenlijk, maar ik kan daar mee leven 8)
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Bericht door yossarian »

Tonyvdb schreef:allez Ludwig, als er iemand een site, genaamd muziekquizzen.be, lanceert, over wat denk je dan dat er geleuterd en gemekkerd zal worden ... :lol:
Inderdaad, maar soms is 't van "trop is teveel en teveel is trop": welles-nietes spelletjes die over 645 replies worden uitgesmeerd beginnen ook tegen te steken op den duur. 't Is zowat als discussiëren met een extremist: we mogen 24 uur non-stop discussiëren, maar op het einde zal hij nog zijn gedacht hebben en ik mijn gedacht en zijn we nog geen stap dichter.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: ronde 5

Bericht door Lars »

bart depauw schreef:
Maledictus I schreef:
bart depauw schreef:9. Mieke & Marijke - Kyu Sakamoto
De titel is een QUIZMASTERSOLO!
Kan iemand dat eens verduidelijken? Ik geloof nooit dat de man uit Kawasaki een nummer met die titel opgenomen heeft. In het nummer "Anoko na namae" komen wel tussen een hoop andere meisjesnamen Michiko en Reiko voor, heeft het daar iets mee te maken?
'k Vind het ook raar, maar 't staat zo op de antwoordformulieren. Misschien kan Danny hier duidelijkheid scheppen?
Uitvoerder hadden we in elk geval juist, ook al omdat we verder niet zo bijster veel Japanse zangers uit de jaren '60 kennen. :lol:
Wordt dit nog opgehelderd? :D

Bij het overlopen van de antwoorden op de quiz (waar ik zelf niet was) viel mij die rare combinatie van titel en uitvoerder ook op...
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Re: ronde 5

Bericht door yossarian »

Lars schreef:
bart depauw schreef:
Maledictus I schreef:
bart depauw schreef:9. Mieke & Marijke - Kyu Sakamoto
De titel is een QUIZMASTERSOLO!
Kan iemand dat eens verduidelijken? Ik geloof nooit dat de man uit Kawasaki een nummer met die titel opgenomen heeft. In het nummer "Anoko na namae" komen wel tussen een hoop andere meisjesnamen Michiko en Reiko voor, heeft het daar iets mee te maken?
'k Vind het ook raar, maar 't staat zo op de antwoordformulieren. Misschien kan Danny hier duidelijkheid scheppen?
Uitvoerder hadden we in elk geval juist, ook al omdat we verder niet zo bijster veel Japanse zangers uit de jaren '60 kennen. :lol:
Wordt dit nog opgehelderd? :D

Bij het overlopen van de antwoorden op de quiz (waar ik zelf niet was) viel mij die rare combinatie van titel en uitvoerder ook op...
Ben ook nieuwsgierig. Op deze site http://en.wikipedia.org/wiki/Kyu_Sakamoto
kun je een paar lp's aanklikken, en ik vind toch niet direkt iets dat fonetisch lijkt op "Mieke & Marijke"...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Superhit schreef:
phon schreef:
Superhit schreef:
phon schreef:
Devil's answer schreef:
Meer nog, wanneer je werkelijk een evenwicht mathematisch zou berekenen in de hoofden van echt alle aanwezige ploegen op een quiz, kom je op een eenheidsworst van grote hits uit, van vroeger en van nu.
Kleine opmerking (zonder kwade bedoelingen): waarom lijkt het dan normaal van de grote hits van nu te vragen en die van vroeger niet?
Phon, kan je me even laten weten welke 'grote hits van nu' gevraagd werden op de Jartazzi kwis ? Graag staven met de BELGISCHE hitparadenotering. Ik dank u.
je moet Snow Patrol met "You are all that i have", Kate Nash met "Foundations", The Chemical Brothers met "The Salmon Dance", Maroon 5 met "Wake-Up Call" toch gewoon hits van het laatste jaar noemen ?

dat is al bijna de helft van de 2000+ , en dat is enkel omdat ik de rest vergeten ben..
Progres, wie niet naar Studio Brussel luistert heeft dat nummer van Snow Patrol of van The Chemical Brothers nooit of te nimmer gehoord; niet één ander Belgisch radiostation heeft dat op z'n playlist staan gehad.

Kate Nash stond niet in m'n lijstje van non-hits en Maroon 5 is inderdaad af en toe te horen geweest. Van Snow Patrol ken ik wel 'Chasing Cars' en 'Shut Your Eyes', maar dat zal het zowat zijn.

Phon zal je bedoelen....
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

phon schreef:
Superhit schreef:
phon schreef:
Devil's answer schreef:
Meer nog, wanneer je werkelijk een evenwicht mathematisch zou berekenen in de hoofden van echt alle aanwezige ploegen op een quiz, kom je op een eenheidsworst van grote hits uit, van vroeger en van nu.
Kleine opmerking (zonder kwade bedoelingen): waarom lijkt het dan normaal van de grote hits van nu te vragen en die van vroeger niet?
Phon, kan je me even laten weten welke 'grote hits van nu' gevraagd werden op de Jartazzi kwis ? Graag staven met de BELGISCHE hitparadenotering. Ik dank u.
je moet Snow Patrol met "You are all that i have", Kate Nash met "Foundations", The Chemical Brothers met "The Salmon Dance", Maroon 5 met "Wake-Up Call" toch gewoon hits van het laatste jaar noemen ?

dat is al bijna de helft van de 2000+ , en dat is enkel omdat ik de rest vergeten ben..
volgens mij geen hits....
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

kasenco schreef: volgens mij geen hits....
ok dan. case closed.
Gebruikersavatar
Superhit
Groupie
Berichten: 16
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 08:14
Locatie: Kwisseland

Bericht door Superhit »

Tonyvdb schreef:allez Ludwig, als er iemand een site, genaamd muziekquizzen.be, lanceert, over wat denk je dan dat er geleuterd en gemekkerd zal worden ... :lol:
Muziekquizzen is een leuk tijdverdrijf, maar ik vind nakaarten erover ook leuk en meningen en invalshoeken zijn soms verschillend, dus ontspoort zo'n discussie soms wel eens een beetje ;)
Zolang iedereen vriendelijk en redelijk blijft, mag er van mij elke week een discussie over één of ander muziekquizfacet zijn.
Dan eens is Kasenco akkoord, de week erna is hij dat misschien niet, dan heb je Devil's Answer's wekelijke posts, dan heb je nog de mening van Marc, van Phon, van Celtic, van Rino, etc ...
En de vrijdag of zaterdag zitten we weer aan ons tafeltje, met een glas bier, wijn of een Vedett of Malheurke.

Lijkt banaal, is banaal eigenlijk, maar ik kan daar mee leven 8)
Nooit gedacht, maar 100% akkoord met Tony.

Ik betrap mezelf op het schrijven van replies 'in the heat of the moment', waarvan ik nadien denk: 'dat had toch wel wat 'properder' gemogen'.
Vermoedelijk bevestigd dit enkel dat wie regelmatig deelneemt aan een muziekquiz soms erg omhoog gaat bij het lezen van, in zijn/haar ogen onredelijke, commentaren. En eigenlijk is dat nu net het leuke aan de hele scene: de verscheidenheid, de verschillen, de tegenstrijdige interesses. Moesten die niet bestaan werd heel het circuit een saaie bedoening.

Eigenlijk is het gewoon de kunst om een mooi, uitgebalanceerd team samen te krijgen. Mooie voorbeelden: Kas & De Bende, Fab4, Testedoene, Polkaheer en gevolg en Symphatie... een allegaartje van leeftijden, interesses en persoonlijkheden. Blijbkaar werpt dat z'n vruchten af in de resultaten. Het lijkt met logisch dat een ploeg, voornamelijk bestaande uit 'young angry men' (Jan, Piet, Joris & Dana Winner ... Arthritic Monkeys ... Vlassenbroek 2000 ...) of 'oude zeurpieten' (zoals ik) nooit (of toch moeilijk) voor goud kunnen gaan in een gebalanceerde kwis. Zij kunnen zich dan weer des te meer bewijzen in periodekwissen (young men leef je uit in het nieuwe werkstuk van Tony) (oldies geniet van Kluizenaars en co).

Nooit te oud om te leren... ik denk dat ik het begin door te hebben.
Pfff
Plaats reactie