Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Devils answer »

Voor wie zich afvraagt of er nu minder ploegen naar “de muziekquizzen” komen, de volgende cijfers:

Voor 2007 staan er 73 quizzen met een uitslag op het forum, met een gemiddelde bezetting van 30 ploegen.

Voor 2008 staan er 85 (!) quizzen met een uitslag op het forum, met een gemiddelde bezetting van 28 ploegen.

Voor 2009 (tot op 14 mei) staan er 41 quizzen met een uitslag op het forum, met een gemiddelde bezetting van 26 ploegen.
Voor dezelfde voorjaarsperiode in 2007 zijn deze cijfers “slechts” 27 quizzen en 29 ploegen, en idem voor 2008; 37 quizzen en (ook) 29 ploegen.
Als het zo verder gaat, wordt er dus in 2009 weer een (nieuw) record aantal quizzen gepresenteerd!

Conclusie: er komen blijkbaar inderdaad steeds meer quizzen, maar de gemiddelde bezetting daalt (slechts?) met 3 ploegen.

Persoonlijke diagnose: ploegen met weinig opkomst hebben wellicht een bewust “moeilijk” profiel en een wat afschrikkende uitstraling en/of zijn gepland op “delicate dagen” (Valentijn, Moederdag…).
Daarbij algemeen ook het logische vermoeden: hoe meer quizzen, hoe meer kans op exemplaren op dezelfde dag/hetzelfde weekend en meer dus "ploegen die moeten kiezen".

U bent niet ziek, patiënt M. U. Ziekquiz! Hoogstens wat overspannen(d)!

Dr. Devil

Da's dan € 25!
:twisted:
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door marc »

Interessante invalshoek. Goed uitgewerkt. Correcte analyse. Geruststellende conclusie.


Mooi werk van Luc :app:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Tonyvdb »

(Hoofd)reden volgens mij :
Een aantal 'oudere' quizzers of heelder quizploegen kapt er mee : er worden, logischerwijze, meer en meer recente fragmenten gevraagd (een fragment van 1990 : There she goes van The La's, ik zeg maar iets, is ook al 20 jaar volgend jaar) en ze lossen de rol.
In 1995 speelden ze nog mee voor de eindzege, nu geraken ze niet meer in de top tien.
Er zijn trouwens een aantal quizzers die de laatste 5-10-15 jaar 'het mooie weer' gemaakt hebben, en nu nog meedraaien in het circuit, maar waarvan ik de indruk heb dat dat misschien ook niet zo heel lang meer gaat duren.

Ook :
Meer en meer samengestelde ploegjes en gastoptredens :
een Stardust-voorbeeld : in de pre-forum-periode deden Vinceluka, Phon en Keiem elk apart mee met een ploegje vrienden, familie en andere aangeduide vrijwilligers en eindigden ze in de buik van het klassement.
Nu vallen die drie ploegjes weg en sluiten ze alle drie aan bij andere ploegen die 'personeelstekort' hebben, omdat ook daar (meestal oudere) spelers wegvallen : Francis van Kas, Dirk Sjampetter van Starbuk, Peter Daeninck van Metal Mickeys, etc...
Dat is niet noodzakelijk negatief, integendeel, maar zo kom je al snel aan een paar ploegen minder natuurlijk.

En natuurlijk ook :
Als er twee quizzen op één dag zijn, ga je moeten kiezen : zo wilden wij ook naar Deinze op de dag van de Eigenzinnige ...

Conclusie :
Ouderen vallen weg, en normaliter komen dan jongeren in de plaats, maar behalve de Espen valt dat toch een beetje tegen.
Wat kunnen we daaraan doen : veel reclame maken en ervoor zorgen dat eventuele nieuwe ploegen blijven komen, door ofwel de algemene muziekquizzen niet te moeilijk te maken ofwel een niche-quiz te organiseren : zo ben ik ervan overtuigd dat de 1990+-quiz in november makkelijk 35-40 ploegen zal (blijven) halen, omdat jongeren vaak 'oude muziek' helemaal niet kennen en dus niet komen ...
En misschien kunnen zij via dergelijke quizzen wel eens proeven van een andere muziekquiz ...
JVdP
Superstar
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 08:03
Locatie: Mol/Vrienden Van de Jury

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door JVdP »

Niet volledig akkoord Tony. Als je wil quizzen over muziek heb je kennis nodig over muziek. Wat de popmuziek betreft begint dat eind jaren 50. Als je een geschiedkundige iets vraagt over geschiedenis zal hij dat ook ruimer moeten interpreteren dan pakweg, enkel de Middeleeuwen. De muziekquizzer zal de dag van vandaag meer tijd moeten spenderen aan de periode die hij gemist heeft (of mist, in het geval van de oude zakken :) ) wil hij meedraaien. Zo simpel ligt dat.
Persoonlijk denk ik dat de moeilijkheidsgraad hier voor het grootste stuk de oorzaak is. Wijzelf trachten ons dit jaar wat meer te engageren om een quiz mee te pakken maar laten de quizzen, waar we van weten dat ze te moeilijk zijn, links liggen. Wij amuseren ons daar niet en gaan de uitdaging dus niet aan. Ik denk dat dit ook spreekt als je via de quizbesprekingen het deelnemersveld vergelijkt met de moeilijkheidsgraad. Dat is meestal omgekeerd evenredig.
Uiteraard is dit slechts mijn gedacht, maar mijn quizmakkers uit de kempen denken daar in ieder geval hetzelfde over.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door One good reason »

Ik heb het afgelopen quizseizoen 2008/2009 al enkele leuke quizzen gezien en gehoord. Er waren zeer goede, maar ook minder goeie exemplaren tussen.
De minder goeie zitten in een excel-file gemarkeerd in het rood.
De "goeie" staan aangeduid in het groen en zullen dit jaar een nieuwe inschrijving mogen verwachten.
Ik heb me vorig seizoen ook aan enkele boobytraps gewaagd (vb: Individuele Muziekquiz in Bornem) :wink:
Daar blijf ik dus voortaan weg ... niet omdat deze slecht was (integendeel zelfs), maar het is gewoon mijn ding niet. Als quizzer is het belangrijk dat je je zelf goed voelt bij een bepaalde quiz. Dat kan liggen aan de muziekgenres, theorievragen, clipjes (met of zonder geluid), de presentator, de ligging of de ambiance die in een bepaalde quiz zit. Zo heb ik enorm genoten van de quiz in Amsterdam (ja, zo zot was ik dus vorig jaar :lol: ), niet vanwege de weggevers, maar gewoon de ambiance ... en in NL kennen ze er wat van.
Ook de soms verrassende en "afwijkende" opdrachten en/of vragen in quizzen zijn soms doorslaggevend.
Maar als je wil meedraaien in deze wereld, moet je idd wel op de hoogte zijn van allerlei muziekgenres als je goed wil scoren. Ik heb dit jaar ook weer veel her-ontdekt, gedownload en nu is het een kwestie van brain-training. Maar dit jaar heb ik ook zeer toffen mensen leren kennen. Ik denk even aan de Schelln, Joe Roxy (and his girlfriend), PeeGee, Buddy59, DiVinci, SepPuku, Keiem, McCartney, Ricardo, Kurt en zo kan ik het lijstje nog langer maken ... (och ja, de Kwissetiers ook :wink: ). Met sommigen heb ik al een toffe band en delen we ideetjes. De collegiale en losse sfeer die er soms heerst (vb: Hamse Hit-muziekquiz 22/11/2008) laat soms alle vooroordelen, kibbelingen etc van dit forum vergeten en verdwijnen. Tja, mannen en vrouwen die een muzikale passie delen, kunnen soms hard voor mekaar zijn :wink: Ik ben en blijf zeer zeker een "Popquizzerke" met af en toe verrassende kantjes, maar ik hou dit vol zolang ik kan en waar er sfeer is, da's voor mij 'one hell of a good reason' om er bij te zijn :dance: of er nu 12 of 80 ploegen komen opdagen.
Gebruikersavatar
celtic601
Superstar
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 22:02

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door celtic601 »

wat mij vooral bij blijft is het mixen of samensmelten van ploegen ... hoe langer hoe meer.
of dit nu gedaan word omdat ze aan te weinig man komen , of om zeker te zijn van een top plaats , laat ik gezellig in het midden ...
maar 1 ding is wel zeker .. dit is een feit dat meeste quizzen minder ploegen zullen hebben.
bOOmbastic editie 18 gaat door op ZATERDAG 8 APRIL 2017 !!!
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door One good reason »

celtic601 schreef:wat mij vooral bij blijft is het mixen of samensmelten van ploegen ... hoe langer hoe meer.
of dit nu gedaan word omdat ze aan te weinig man komen , of om zeker te zijn van een top plaats , laat ik gezellig in het midden ...
Feit is dat er toch vele spelers afhaken, omdat de quizzen dikwijls te hoog gegrepen zijn. Reden ook voor de ontbinding van onze ploeg "The Four Reasons". Als men albumtracks gaat spelen die niet op single zijn uitgebracht, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Privé en familiale redenen mag je ook niet onderschatten.
Ik heb het afgelopen seizoen dikwijls met de Holly's gespeeld. Niet om mezelf een top 10 positie te garanderen, maar omdat Danny en companen toffe gasten zijn. Mochten ze niet tof zijn gebleken, had ik al na de eerste keer bedankt voor bewezen diensten. Tja, je bent op den duur zowat een freelance-quizzer als je geen vaste ploeg meer hebt, maar ik lig daar persoonlijk niet van wakker. Als een ploegje mij kan gebruiken, sluit ik me met plezier aan. Of het nu een ploeg is met "waarde" of een bende "amateurs", who cares? Volgend seizoen stem ik m'n agenda af op die van "The Holly's", maar als er ergens een gaatje is en ik kan me aansluiten bij een onvoltallig ploegske, sluit ik me met plezier aan. Voila, dit gezegd zijnde :lol:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Rubby »

celtic601 schreef:wat mij vooral bij blijft is het mixen of samensmelten van ploegen ... hoe langer hoe meer.
of dit nu gedaan word omdat ze aan te weinig man komen , of om zeker te zijn van een top plaats , laat ik gezellig in het midden ...
maar 1 ding is wel zeker .. dit is een feit dat meeste quizzen minder ploegen zullen hebben.
Ik kan mij hier bij aansluiten, ook een tendens die me opvalt (waar we ons ook aan zondigen hoor :oops: )
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Rubby schreef:
celtic601 schreef:wat mij vooral bij blijft is het mixen of samensmelten van ploegen ... hoe langer hoe meer.
of dit nu gedaan word omdat ze aan te weinig man komen , of om zeker te zijn van een top plaats , laat ik gezellig in het midden ...
maar 1 ding is wel zeker .. dit is een feit dat meeste quizzen minder ploegen zullen hebben.
Ik kan mij hier bij aansluiten, ook een tendens die me opvalt (waar we ons ook aan zondigen hoor :oops: )
Is helemaal niet zondigen toch ...
Ik sluit me soms ook ergens aan als ploegmaats niet kunnen, om de desbetreffende oragnisatie toch te steunen, of gewoon om een avondje onstspanning te hebben. Meestal is dit zelfs een combinatie vd twee...
Gebruikersavatar
celtic601
Superstar
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 22:02

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door celtic601 »

Vlassenbroek2000 schreef:
Rubby schreef:
celtic601 schreef:wat mij vooral bij blijft is het mixen of samensmelten van ploegen ... hoe langer hoe meer.
of dit nu gedaan word omdat ze aan te weinig man komen , of om zeker te zijn van een top plaats , laat ik gezellig in het midden ...
maar 1 ding is wel zeker .. dit is een feit dat meeste quizzen minder ploegen zullen hebben.
Ik kan mij hier bij aansluiten, ook een tendens die me opvalt (waar we ons ook aan zondigen hoor :oops: )
Is helemaal niet zondigen toch ...
Ik sluit me soms ook ergens aan als ploegmaats niet kunnen, om de desbetreffende oragnisatie toch te steunen, of gewoon om een avondje onstspanning te hebben. Meestal is dit zelfs een combinatie vd twee...
of dit zondigen is laat ik in het midden Stef ... natuurlijk is het is mogenlijk dat andere ploegmaten niet kunnen , dat je dan een andere ploeg vervolledigt ...maar je kan er niet van tussen dat dit toch wel de nieuwe tendens is in het quizmilieu .
en wat mij dan nog extra opvalt is dat geregeld " kenners " van andere ploegen samensmeltingen maken .... ik heb nog niet vlug een "kenner " met ploegen zien meedoen die bijna nooit de middenmoot halen maar toch ook geregeld aanwezig zijn...
zo wel .. dan verontschuldig ik mij nu al :oops: :oops: , maar veel zal het toch niet gebeuren.
bOOmbastic editie 18 gaat door op ZATERDAG 8 APRIL 2017 !!!
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Devils answer »

Mja... Misschien is dat wel zo.
Ik voel me aangesproken in twee richtingen...
(Laat ik niet flauw doen, ik ben een (nog even?) "kenner" in de zin waarover gesproken wordt... Ook al dooft het quizvuur in mij stilaan uit...)

Soms zien wij onwaarschijnlijke coalities opduiken die (onder andere) ons traditionele viertal bij "Sympathy vur den Duvel" dan ook glansrijk tot de achterhoede (meestal gelukkig nog binnen de top 10) verwijzen. :twisted: or :evil:

Het afgelopen seizoen ben ik ook "schuldig" geweest als invaller bij onder andere Testedoene , Arthritic Monkees, Vlassenbroek 2000 en Kasenco...
Geen idee of die zonder mij of met hun reguliere speler hetzelfde resultaat zouden gehaald hebben.

Het is een tijdje geleden dat ik met Koerier meespeelde, dat is waar, maar ik herinner me er alvast twee mooie avonden van (Lochristie en Duffel).

Zijn dat niet (met inbegrip van Koerier) de topploegen die je voor ogen hield?
Dan kan ik je zeker zeggen dat ik hoop dat ik ooit eens kan invallen bij een van de staartploegen in de zo overgewaardeerde ranking, hoor!
Sommigen weten dat al... Ze hebben de leeftijd om dat nog goed te onthouden.
Laat ik de leeftijd/helderheid behouden om dat ook nog te kunnen doen... :cry:
Gebruikersavatar
celtic601
Superstar
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 22:02

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door celtic601 »

Devil's answer schreef:Mja... Misschien is dat wel zo.
Ik voel me aangesproken in twee richtingen...
(Laat ik niet flauw doen, ik ben een (nog even?) "kenner" in de zin waarover gesproken wordt... Ook al dooft het quizvuur in mij stilaan uit...)

Soms zien wij onwaarschijnlijke coalities opduiken die (onder andere) ons traditionele viertal bij "Sympathy vur den Duvel" dan ook glansrijk tot de achterhoede (meestal gelukkig nog binnen de top 10) verwijzen. :twisted: or :evil:

Het afgelopen seizoen ben ik ook "schuldig" geweest als invaller bij onder andere Testedoene , Arthritic Monkees, Vlassenbroek 2000 en Kasenco...
Geen idee of die zonder mij of met hun reguliere speler hetzelfde resultaat zouden gehaald hebben.

Het is een tijdje geleden dat ik met Koerier meespeelde, dat is waar, maar ik herinner me er alvast twee mooie avonden van (Lochristie en Duffel).

Zijn dat niet (met inbegrip van Koerier) de topploegen die je voor ogen hield?
Dan kan ik je zeker zeggen dat ik hoop dat ik ooit eens kan invallen bij een van de staartploegen in de zo overgewaardeerde ranking, hoor!
Sommigen weten dat al... Ze hebben de leeftijd om dat nog goed te onthouden.
Laat ik de leeftijd/helderheid behouden om dat ook nog te kunnen doen... :cry:

het is hier zeker niet mijn bedoeling de boze vinger te gaan wijzen naar iemand ..dus dat schuldig voelen ??? trouwens wie ben ik om te beslissen of te vertellen wat een ander doen moet ??? ik weet ook wel dat vele ploegen kampen met hier en daar een persoon die omwille van welke reden dan ook is afgevallen , en het niet altijd evident is om een nieuwkomer te laten proeven van wat wij onze leuke hobby vinden.
en idd ..ook wij van Koerier vragen ook al eens hulp aan iemand uit het milieu ... ik vind persoonlijk , maar kan natuurlijk verkeerd zijn , dat bv sommigen liever met een MEGA formatie naar desbetreffende quizzen gaan waar
misschien meer (???) te rapen valt ... en dan is de andere kant van de medaille het minderen van ploegen .
ieder weet nu zo al wel hoeveel tijd er in een quiz steekt om samen te stellen .. komen er dan maar een ploeg of 13 / 14 af , is dit wel vrij jammer me dunkt.
pittig / eigenzinnig / oldie / hitgevoelig / niche ... het heeft geen belang... je zal er maar je tijd in steken...
en dit is eigenlijk het enige wat mij een beetje stoort aan samenstellingen , maar aub ... dit is een persoonlijke mening ... het zou nogal straf zijn dat je niet meer mag kiezen met wie je meedoet .

allezz ..allen tot starks in Bellem !
bOOmbastic editie 18 gaat door op ZATERDAG 8 APRIL 2017 !!!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Keiem »

celtic601 schreef:het zou nogal straf zijn dat je niet meer mag kiezen met wie je meedoet .
Misschien dan toch maar geen voorstel indienen om ploegen te laten werken met contracten en transfersommen?
Quasimodo
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 19:12

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door Quasimodo »

Je kan ook de vraag anders gaan beginnen te stellen...
Waarom houden we een quiz ?
Meestal begon het uit verenigingen om geld in het bakje te krijgen. Er kwam veel volk op af (was eens iets anders als een gewone quiz) maar na enkele keren moest het niveau opgekrikt worden daar meer en meer circuitploegen mee deden...
Gevolg was dat de gelegenheidsploegen wegbleven (te moeilijk) en dat je quiz stillekes bergaf ging met het aantal deelnemende ploegen.
Ploegen die al een tijdje meespeelden gingen ook eens eentje organiseren: resultaat bijna geen gelegenheidsploegen maar gevestigde ploegen. Naar gelang de moeilijkheidsgraad van de quiz bleven daar ook nog ploegen weg.
Je kan over alles je mening hebben wat goede of slechte quizzen zijn, startersquizzen, tussendoorquizzen, standaardquizzen, kermisquizzen, bollebozenquizzen (geeft het beest een naam) maar vergeet niet dat de (meeste) ploegen komen in functie van een leuke avond hebben !
Bij ons (Pretty Paracetamol) gaat het om een avondje lol; herkenbare dingen, vergeten dingen, leuke dingen...
Als we daar een avond moeten zitten te gapen van "nog nooit gehoord, wat is dat enz..." hoeft het niet !! Blijven we gewoon weg !!
Dat sommigen zich sterk maken dat ze de gitarist kennen van de B-zijde van een obscure hit van Eddy Wally is goed voor hen maar hoeft voor ons zeker niet in een quiz gevraagd worden !
Ook wij hanteren nu een lijstje van "te mijden" en "zeker doen" quizzen !(wat zeker niet wil zeggen dat het "slechte" of "goede" quizzen zijn !)
Zo komen we terug bij de vraag waarom quizzen organiseren, om geld in het bakje te hebben (??) of om met kennis te stoefen en het zo anderen moeilijk mogelijk maken... twee verschillende zaken !!
Het ene zal meer volk (en meer geld) brengen het andere zal in beperkte kring blijven...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Steeds minder ploegen op steeds meer quizzen?

Bericht door peegee »

Quasimodo schreef:Zo komen we terug bij de vraag waarom quizzen organiseren, om geld in het bakje te hebben (??) of om met kennis te stoefen en het zo anderen moeilijk mogelijk maken... twee verschillende zaken !!
Het ene zal meer volk (en meer geld) brengen het andere zal in beperkte kring blijven...
Ik vind, dat je het wel erg zwart-wit stelt, Quasimodo. Er zijn nog veel grijze zones ook, hoor. Ikzelf organiseer muziekquizzen voor géén van beide redenen, die jij aanhaalt. Net als dat we zelf gaan kwissen om verschillende redenen, bvb. een plesante avond onder vrienden, kunnen bijpraten met andere muziekquizvrienden tijdens de pauzes, muziek-kennis testen en uitwisselen, nieuwe dingen bijleren (ook een heel belangrijke reden, en daarom pik ik regelmatig ook een pittige kwisja mee) , ...... zal ik ook onze eigen kwis om dit soort redenen organiseren. Het ineensteken van een quiz verrijkt heel vaak ook je eigen muziek-kennis. Het stoefen met je eigen kennis heeft denk ik alleen maar negatieve impact op de "outcome" van je kwis. Het is wel leuk om eens te zien of de muziekkwissers, die aan je kwis meedoen, de nummers, die jijzelf hoog in het vaandel draagt, effectief ook kennen... Maar van zulk soort fragmenten steek je er dan maar 1 of 2 in elke ronde, niet meer... "Om een onderscheid aan de top te maken"
Plaats reactie