Sabam

Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: Sabam

Bericht door boo-lee »

Silent Dolphin schreef:Zelfde ervaring hier; SABAM geregeld met dhr. Guy Buelens.
Ook ik kan niet zeggen dat het om een onaangenaam persoon gaat.
De heer Paul Brys van SABAM Gent daarentegen ... :?
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
Gebruikersavatar
parma espe
Popstar
Berichten: 283
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 18:45
Locatie: Bellem / 4 schelln espe

Re: Sabam

Bericht door parma espe »

boo-lee schreef:
Silent Dolphin schreef:Zelfde ervaring hier; SABAM geregeld met dhr. Guy Buelens.
Ook ik kan niet zeggen dat het om een onaangenaam persoon gaat.
De heer Paul Brys van SABAM Gent daarentegen ... :?
Inderdaad, onvriendelijke mens. Geen beetje behulpzaamheid te verwachten bij hem...
Afbeelding
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Sabam

Bericht door One good reason »

Toch heb ik zo'n flauw vermoeden dat ze deze site ook al regelmatig bezoeken ... :think:
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: Sabam

Bericht door boo-lee »

One good reason schreef:Toch heb ik zo'n flauw vermoeden dat ze deze site ook al regelmatig bezoeken ... :think:
Verklaar je nader?

In elk geval weet ik dat ze alle regionale persartikels met argusogen bekijken op zoek naar een fuif, quiz, souper of andere activiteit die niet aangegeven is.
Laatst gewijzigd door boo-lee op vr 19 mar 2010, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Sabam

Bericht door One good reason »

boo-lee schreef:
One good reason schreef:Toch heb ik zo'n flauw vermoeden dat ze deze site ook al regelmatig bezoeken ... :think:
Verklaar je nader?

In elk geval weet ik dat ze met argusogen alle regionale persartikels met argusogen bekijken op zoek naar een fuif, quiz, souper of andere activiteit die niet aangegeven is.
Ga 'ns op google en tik "muziekquizzen" in ... welke site komt er dan eerst tevoorschijn? :lol:
Die mannen zijn heus niet dom en naïef hoor. Elke quiz in het vlaamse landschap wordt er mooi aangekondigd, dus ...
By the way ... m'n Sabam rekening is net vrijdag binnengekomen = € 21,40
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: Sabam

Bericht door boo-lee »

One good reason schreef:Ga 'ns op google en tik "muziekquizzen" in ... welke site komt er dan eerst tevoorschijn? :lol:
Die mannen zijn heus niet dom en naïef hoor.
Daar ben ik mij van bewust. Maar ik dacht dat je op iets specifiekers doelde, dat je uit eigen ervaring wist dat een SABAM-controleur hier had rondgesurft op zoek naar extra inkomsten. :wink:
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Sabam

Bericht door kasenco »

Het Nieuwsblad 19/03/2010

Wie een muziekvraag stelt moet auteursrecht betalen

Sabam jaagt ook op quizzers
vrijdag 19 maart 2010Auteur: Frans De Smet pn

Wie een quiz organiseert, moet een playlist van muziek- fragmenten aan Sabam bezorgen en wordt daarop belast. 'Heeft Sabam niets beters te doen?' Frans De Smet

Vlaanderen quizt graag en veel en vaak komen daar muziekfragmenten aan te pas. Kamerlid David Geerts (SP.A) ontdekte onlangs dat Sabam ook daar sinds enkele jaren auteursrechten op heft. Vanavond organiseert hij een quizje in Heist-op-den-Berg met daarin enkele muziekvragen. 'Sabam stuurde mij twee mails: ik moet 20 euro betalen. Het gaat om fragmenten van elk 30 seconden, in totaal maar drie minuten muziek. Heeft Sabam niets beters te doen? Dit is pure muggenzifterij.'

Navraag leert dat zijn ergernis wordt gedeeld. De Sota-muziekquiz in Deurne van zaterdag is een doorsneequiz: 15 euro inschrijvingsgeld per ploeg van vier mensen, avondvullend, met fragmenten van niet meer dan tien seconden. Organisator Ronny Rutten: 'Vorig jaar hebben we 35 euro betaald. Niet veel geld, denk je dan, maar wij scheuren net niet onze broek aan die quiz. Met het entreegeld betalen wij onze prijzen: cd's die we vanzelfsprekend gewoon in de winkel kopen en waar we dus al een deel auteursrecht op betaald hebben. Hoe de controleurs ons vinden? Op het internet, waar we onze quiz aankondigen. Het gaat ons bovendien niet alleen om het geld, maar vooral om de moeite die we moeten steken in het opstellen van de playlist voor Sabam.'

Factuur van 20 tot 50 euro

De meeste organisatoren vragen 10 tot 16 euro deelnemingsgeld per ploeg en krijgen een Sabamfactuur van 20 tot 50 euro in de bus. Maar er zijn uitzonderingen. De vzw Wasoeties bijvoorbeeld, die op zaterdag 27 maart haar negende popquiz organiseert in de Europahal van Tielt. Een quiz die tweehonderd man lokt. Voorzitter Tony Lambrecht: 'Neen, voor die quiz betalen wij geen rechten aan Sabam. We hebben daarover een gentleman's agreement met de lokale Sabaminspecteur, omdat wij ook nog andere, grotere evenementen organiseren waarop wel rechten worden betaald. Die regeling staat niet op papier, nee. Ik heb het bange vermoeden dat ze na dit gesprek ook geen lang leven meer beschoren zal zijn.'

Ontwijken of stoppen

Luc Vereecken, die de Kas en Co-quiz organiseert in Willebroek, speelt het slim: 'Tot en met editie nummer 14 hoorden we niks van Sabam. Daarna kwamen er wel facturen. We hebben twee jaar betaald. Maar nu geef ik geen adres of telefoonnummer meer op, alleen een anoniem mailadres. Vorig jaar hebben ze ons met rust gelaten. Ik ben benieuwd of het dit jaar opnieuw lukt.'

Jackie Maes stopt ermee. Hij organiseert sinds 1971 quizzen in Willebroek. Midden juni wordt zijn laatste quiz gespeeld in taverne Hardy. Gratis en voor maximaal twaalf ploegen van vijf man. 'In februari kreeg ik vier aanmaningen van Sabam voor een quiz voor een jeugdclub, ook die was gratis. Pas toen ik kon aantonen dat die club al een 'billijke vergoeding' voor de activiteiten in hun jeugdhuis betaalde aan Sabam, lieten ze me los. De playlist wordt nooit gecontroleerd. Wordt het geld dan wel doorgestort naar de juiste artiesten?'

Artiesten steunen

Thiery Dachelet van Sabam is onverbiddelijk: 'Door auteursrechten beschermde muziek die in het openbaar wordt gespeeld, met of zonder toegangsgeld, is onderhevig aan heffing. Ook quizzen. Een gratis quiz in een zaaltje van 100 m{+2} komt neer op 9,30 euro. Een betalende quiz begint aan 21,27 euro. Te verwaarlozen kosten voor de organisatoren. Is het sop de kool waard? Onze inkomsten hieruit zijn gering. Maar het gaat ons om het principe: auteursrechten ondersteunen de artiesten.'

We vragen het aan een artiest: Bart De Pauw, Bekende Vlaming én in zijn vrije tijd een enthousiaste quizganger: 'Ik vind die heffing absurd. Veel van die quizzen worden georganiseerd door absolute liefhebbers, en dan nog vaak voor een goed doel. Dit zijn geen commerciële evenementen zoals fuiven. Er worden ook maar korte fragmentjes gespeeld. Dan moet dat kunnen zonder heffing.'
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Sabam

Bericht door peegee »

ook in het laatste nieuws stond er vandaag een klein artikeltje:


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... quiz.dhtml
Gebruikersavatar
fLEEtfox
Superstar
Berichten: 745
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:23
Locatie: Marke / The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

Re: Sabam

Bericht door fLEEtfox »

Moet je dan ook (pro rata) minder betalen aan Sabam als er veel quizmaster-solo's zijn??? :rofl: :rofl2:
Je kan toch geen taksen betalen als de quizzers het fragment niet herkenden....
Een sterk argument, toch?
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Re: Sabam

Bericht door Joe Roxy »

Vandaag zat er bij mij ook een 1 april grap in de mailbox.

Niet dus :? :x

een mail van ene Kristof die gezellig kwam te mailen dat ze nog geen papieren hadden gekregen betreffende sabam voor men evenement.

Ik heb al teruggemaild dat dit in JH de Moeve doorgaat en dat ik de hulp verleen om deze quiz te organiseren. Eveneens dat JH de Moeve hiervoor jaarlijks zijn Sabam bijdrage betaald. Ik vraag me af wat de reactie is, ik heb ze ineens doorverwezen wie daar int JH verantwoordelijk is, als ze nog iets moesten hebben.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Sabam

Bericht door kasenco »

Joe Roxy schreef:Vandaag zat er bij mij ook een 1 april grap in de mailbox.

Niet dus :? :x

een mail van ene Kristof die gezellig kwam te mailen dat ze nog geen papieren hadden gekregen betreffende sabam voor men evenement.

Ik heb al teruggemaild dat dit in JH de Moeve doorgaat en dat ik de hulp verleen om deze quiz te organiseren. Eveneens dat JH de Moeve hiervoor jaarlijks zijn Sabam bijdrage betaald. Ik vraag me af wat de reactie is, ik heb ze ineens doorverwezen wie daar int JH verantwoordelijk is, als ze nog iets moesten hebben.
Ik heb dit keer mijn quiz netjes doorgegeven aan SABAM Brussel, zeker nadat mijn naam in de krant was verschenen, en moet hiervoor de som van €9.86 betalen, dus de moeite niet....
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Sabam

Bericht door One good reason »

kasenco schreef:Ik heb dit keer mijn quiz netjes doorgegeven aan SABAM Brussel, zeker nadat mijn naam in de krant was verschenen, en moet hiervoor de som van €9.86 betalen, dus de moeite niet....
Snap niet dat jij zo weinig moet betalen, bij mij was het 21 en een tits (niet op z'n Engels interpreteren :lol: )
Of zit je in een zaal met kleine oppervlakte?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Sabam

Bericht door kasenco »

One good reason schreef:
kasenco schreef:Ik heb dit keer mijn quiz netjes doorgegeven aan SABAM Brussel, zeker nadat mijn naam in de krant was verschenen, en moet hiervoor de som van €9.86 betalen, dus de moeite niet....
Snap niet dat jij zo weinig moet betalen, bij mij was het 21 en een tits (niet op z'n Engels interpreteren :lol: )
Of zit je in een zaal met kleine oppervlakte?
ja, weet het ook niet, mijn zaal is ook niet de allergrootste...., misschien een kwestie van hoe en wat je allemaal invult op het aangifteformulier....
Plaats reactie