Bedenk een nieuwe originele ronde voor een Muziekquiz

Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bedenk een nieuwe originele ronde voor een Muziekquiz

Bericht door One good reason »

Beste mensen,

Dit jaar, tijdens een muziekquiz, heb ik de opmerking opgevangen van een beginnend muziekquizzer.
Ik citeer: "kunnen ze op zulke muziekquizzen niks beters bedenken dan titels en uitvoerders te vragen?".
Dit was geen rechtstreekse aanval op de muziekquiz die we bijwoonden, maar de muziekquizzen in 't algemeen.
Ik heb even aan desbetreffend persoon gevraagd wat hij dan wel wilde, maar daar kon hij geen passend antwoord op verzinnen.
Het bleef nazinderen in m'n hoofd en toen ik wat bedaard was, moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik het eigenlijk geen "domme" opmerking meer vond. Ik heb persoonlijk ook graag wat afwisseling en kan dus genieten van foto-rondes + hoezen, een brokske theorievragen en sinds kort van rebusrondes (die ik toevallig 1x had meegemaakt tijdens een andere quiz). Ik heb die rebusronde in mijn Popquiz gestoken en de reacties waren zéér positief. Nu, mijn vraag is dus: zijn er hier mensen die misschien nog een leuk idee hebben om een nieuwe, frisse, sprankelende ronde uit te vinden om in een muziekquiz te steken. Deze nieuwe ronde zou de "cliché-matige" audio-rondes van de meeste muziekquizzen moeten doorbreken en dus verdere toekomstige "domme" opmerkingen moeten beperken of beginnende muziekquizzers het zwijgen moeten opleggen. Graag uw reactie(s) :wink:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

De zomerquiz in Bellem eens overwegen?

Vorig jaar goed voor "feel good" voor "iedereen", denk ik, in zomersfeer...

Enkel uitvoerders...!
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Enkel uitvoerders is een optie, of een mix van enkel uitvoerders met U+T...

Het is echter balanceren op een slap koord als je begint met puzzels en rebussen en dergelijke, omdat je quiz dan al snel afdaalt van een muziekquiz naar een puzzelkwartiertje ... voor mij liever niet.

Je kan ook creatief zijn met gewoon titel en uitvoerder, zie Kakkerlakken van voorbije zaterdag, moet een enorm werk geweest zijn maar ondanks een logistieke tegenvaller (te weinig schermen), was elk nummer vergezeld van een beeldfragment en was het eindresultaat positief !
Vorig jaar in Bissegem had ik een ronde waar ik eerst een nummer mét sample liet horen (bvb. Say no go) en daarna het nummer waar die sample uit komt (hier dus I can't go for that van H&O) : van beide vroeg ik T+U.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

Tonyvdb schreef:Vorig jaar in Bissegem had ik een ronde waar ik eerst een nummer mét sample liet horen (bvb. Say no go) en daarna het nummer waar die sample uit komt (hier dus I can't go for that van H&O) : van beide vroeg ik T+U.
Dat is al een mooie start dit voorstel en zéér bruikbaar. Bedankt Tony!
Benieuwd naar andere voorstellen.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Ik denk dat er heel wat "originele" reeksen passeren in de muziekquizzen, mister One Good Reason, maar die worden niet altijd even enthousiast onthaald.

Er was vorig jaar een quiz, die uit meer dan één "originele reeks" bestond, de Rock Monsieur-quiz in Kruishoutem.
Ik haal er uit mijn hoofd enkele uit:
- de "keyboard-reeks", je moest je antwoord invullen op de plaats van het keyboard, waar de letter zich bevindt (M met Popmusik op de "M", the End van the Doors op de toets "End"....)
- de reeks met rangen in het leger, voor de meesten lag dat goed, maar ik heb nooit legerdienst gedaan....
- de reeks met sterren (jupiter, mars, venus,etc...), en hen dan ook weer op de juiste plaats kunnen zetten in de tekening...
Dat zijn reeksen, die eigenlijk meer in een algemene kwis thuishoren, maar héél origineel en dat is dan leuk voor de variatie.
Dat was trouwens niet de enige kwis met originele reeksen. Ik wil niemand achterstellen, maar zal nog enkele voorbeelden noemen:

- Op enkele kwissen (zoals die van Tony) krijg je een ronde in de stijl van Tony's superronde, drie fragmenten, waarbij je zelf moet bepalen of je invult bij fragment 1 voor 1 punt, bij fragment 2 voor 2 punten of fragment 3 voor 3 punten. Ook op onze kwis hebben wij dat systeem al toegepast in de eerste 5 kwissen (dus reeds 10 jaar geleden) in onze 3e reeks die noemde "three from one", die reeks is, door zijn originaliteit zelfs nog overgenomen door 'the Guess Who', die het "De Kakkerlakkenronde" noemde...
- Dan heb je, om over die kwis te spreken, de ronde, waarbij je een aantal tips krijgt (familieverband, ziekte, componist,etc etc), waardoor je fragment 1 met fragment 2 moet linken, fragment 2 met fragment 3 enzovoorts.. Heb ik ook eens gebruikt en is vorig jaar in Den Bosch opgedoken (wegens zijn originaliteit)
- En dan de eenmalige originele ronde, de tekenronde in onze 8e editie 2 jaar geleden. Hier moest in de ronde ervoor 1 persoon per team naar een andere ruimte en tijdens het spelen van die ronde door zijn maten, moest deze persoon 10 popartiesten/groepen in een tekening gieten, een soort 'pictionary'....
- Wij hebben ooit een themareeks gedaan, waarbij de teams de link moesten raden; wat bleek, de hele reeks was opgebouwd met fragmenten, die telkens verwezen naar de deelnemende teams (bvb. "When we was fab" -> fab 4; "basketbalsloefkes"-> JPJ & Sam Gooris, etc etc)
- op onze laatste kwis was het héle concept wel vrij uniek, denk ik; bij ieder van de 120 fragmenten zat ook een beeldfragment; met homevideo's, stukjes uit film of tv, etc etc; en dan de extra reeks; dat was één song uitgevoerd door 10 verschillende artiesten, alles ook weer met beeldfragmenten en dan aaneengekoppeld....
- dan zijn er ook nog de (door veel ploegen gehaatte) reeksen waarbij men de fragmenten achterstevoren, versneld of vertraagd of volledig onherkenbaar, of via Nokia-tunes laat horen..... Of 2 fragmenten tegelijk afspelen door elkaar.
Als ge wilt, kan ik U nog legio voorbeelden geven van originele reeksen.

Ik denk, dat wij in minstens 1 op 3 quizzen die wij spelen wel één of meerdere speciale reeksen tegenkomen. Ik vrees dat gij schijnbaar tot nu toe telkens naar quizzen zijt geweest waar er enkel maar rechttoe rechtaan fragmenten worden gespeeld zonder af en toe een originele reeks.... Misschien is het eens verstandig om uw horizon te verbreden en ook eens naar andere kwissen te gaan???? Of eens op voorhand uw oor te luisteren te leggen of er in een bepaalde quiz (aan de hand van de antwoorden het jaar ervoor) speciale reeksen aan bod komen....
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Men kan natuurlijk altijd inspiratie opdoen op algemene quizzen. Vele zaken die (voor zover ik weet) pas recent op muziekquizzen opduiken (en soms bejubeld worden als ongelooflijke vernieuwingen :P ) bestaan al vele jaren op algemene kennis-quizzen.

Bijvoorbeeld de alfabetronde, voor zover ik weet ook vrij recent ( (o.a.) door Tony ? ) in de muziekquizzen geïntroduceerd maar op algemene quizzen een klassieker: 26 vragen waarvan de antwoorden (in muziekquiz de uitvoerder) allemaal met een verschillende letter van het alfabet beginnen. Men kan ze op volgorde stellen (A, B, C, ...) maar ook kriskras door elkaar waarbij de ploegen op het antwoordblad wel hun antwoord in het vakje met de juiste beginletter moeten zetten. Uiteraard mag men elk vakje en dus elke beginletter maar één keer gebruiken om een antwoord te geven, wat op zich natuurlijk een handige tip is bij twijfelgevallen: als men bij een fragment twijfelt tussen Editors en Interpol maar bij I staat al Iron Butterfly (of die komt er later bij) en men is daar zeker van, weet men ook zeker dat het NIET Interpol kan geweest zijn.

De "superronde" (zie ook post van PeeGee boven) bestaat meestal uit het kiezen of men een 1-, 2- of 3-puntsvraag beantwoordt en gaat misschien al 20 jaar of langer mee. Omdat dit soms frustratie veroorzaakt (gokken we voor 3 punten op iets waar we niet echt zeker van zijn of gaan we voor die zekere 2 of 1 punt ? ) en discussie veroorzaakt (men vindt bijvoorbeeld dat de 3-punter van de opstellers makkelijker is dan de 2-punter) werkt men tegenwoordig veel meer met het 1-2-4-concept: ook per onderwerp 3 vragen, maar als ploeg mag men op àlles antwoorden. Elke vraag staat gewoon op 1 punt, maar als men ze alle 3 weet van een categorie, krijgt men geen 3 maar 4 punten. Als opsteller kàn men dan nog per categorie 3 vragen van verschillende moeilijkheid erin steken, maar het is niet belangrijk of de ploegen akkoord zijn dat die ene inderdaad moeilijker is dan de andere.

Raketronde: is waarschijnlijk meer geschikt voor algemene quizzen: korte vragen die snel na elkaar afgevuurd worden (meestal twee keer voorgelezen) en waarna men direct moet afgeven zonder extra bedenktijd (ideaal gezien moet dan iedereen tegelijk zijn antwoordblad in de hoogte steken zodat niemand langer kan schrijven dan een andere ploeg). Eigenlijk zijn sommige introrondes op muziekquizzen ook wel raketrondes.

Ook typisch op ietwat luchtigere quizzen zijn reeksen waarin de antwoorden na ekaar een soort tekstje of dialoog vormen, dikwijls in een soort dialect.

Natuurlijk ook de typsiche linkronden: elk antwoord bevat een president van de USA (Jefferson Airplane, Kate Bush, ...) of een voertuig of een stad enz: bestaat ook al lang in muziekquizen. Het verband kan er op voorhand bijgegeven worden of niet: voor quizzen met gelegenheidsploegen eerder wel, voor echte quizploegen eerder niet.

Ook een traditie zijn de tiprondes: men heeft naast de gewone vragen nog een blad met een aantal afbeeldingen, één tip per vraag, maar men kent niet de volgorde en weet dus niet welke tip bij welke vraag hoort. Men zou bijvoorbeeld een foto van the Adams Family kunnen geven en Ryan of Bryan Adams laten horen. Natuurlijk weet men niet altijd wat er exact met de tip bedoelt wordt: een foto met enkele auto's van het merk Datsuns kan naar de groep the Datsuns verwijzen maar ook naar the Cars.

Natuurlijk zijn er ook combinaties mogelijk, bijvoorbeeld een omgekeerde alfabetraketronde: dus de snelheid van een raketronde waarbij bovendien de LAATSTE letter van elk antwoord verschillend is en bepaalt in welk vak het antwoord gezet moet worden; sommige cracks slagen er dan nog in het zo op te stellen dat de beginletters een grappig zinnetje vormen maar op den duur riskeer je wel erg moeilijke vragen te krijgen omdat het allemaal moet kloppen qua letters.

Er zijn er nog wel meer... Bijvoorbeeld een antwoordblad met twee kolommen waar antwoorden van de eerste en de tweede kolom samen iets vormen (op sommige quizzen de antwoorden naast elkaar, op andere quizzen kruiselings zodat je niet op voorhand weet welk antwoord van de eerste kolom hoort bij welke antwoord van de tweede kolom). Bvb gisteren nog op een algemene quiz: links het chemiebedrijf Dow, rechts de zangeres Rickie Lee Jones, samen dus Dow-Jones (beursindex).

En ik vergeet er zeker nog!
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

3 van de 4 reacties waren zeer bruikbaar en vriendelijke tips. 1 ervan was ook bruikbaar, maar had een duidelijk sarcastisch ondertoontje.
Waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar ik interpreteerde het alleszins op deze manier, maar geen rancunes hoor. :wink:
Keep up the good work :!:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Ik voel me enigszins aangesproken door uw woorden, One good reason, maar ben nogal naief en heb dus totaal geen enkel idee wat er "duidelijk" sarcastisch was. Dat ligt niet in mijn aard (vraag het gerust aan de andere quizcrienden), dus moest ik U op een of andere manier beledigd hebben, hierbij mijn excuses; het was zéker niet zo bedoeld...

Ik denk dat er toch een aantal inrichters van popquizzen proberen één of meerdere "speciaalkes" in hun kwis te steken (lees: te bedenken) en het zou heel tof zijn als er op jullie kwis ook (minstens) één inzit, die we nog nergens anders zijn tegengekomen; dus: probeer eens naast deze reeds gegeven tips er zelf ééntje te verzinnen en "blow us away" als we naar jullie kwis komen.... ik bedoel: dat we kunnen zeggen "Wauw, zoiets hebben we op een andere kwis nog niet meegemaakt"

Nog enkele "speciaalkes" die in mijn gedachten schieten, die de laatste tijd gepasseerd zijn, zijn:
- de snookerreeks op de kwis van B 4's: in alle antwoorden zat de kleur van een snookerbal verwerkt en je moest die optellen; dat is dus niet te doen voor popliefhebbers, die nooit naar snooker kijken...
- de videorondes zonder geluid (zoals o.a. op de kwissen van Testedoene): sommige ploegen zullen dat heel lastig vinden, omdat ze vinden dat dat niets met muziek te maken heeft
- de thema-rondes, zoals ze bvb. in de kwis van Luc De Puydt alle jaren voorkomen, één ronde volledig gewijd aan een bepaalde artiest (Bruce, Bob Dylan, David Bowie, etc etc), weliswaar op voorhand aangekondigd, geeft dan weer de neiging om te gaan instuderen....!?!? En wat als die artiest niet ligt in jullie kwisploeg: dat kan een verschil maken...
- de rondes waarin je per 2 fragmenten dezelfde titel (niet noodzakelijk een cover) hoort voorbij komen, maar dan van verschillende artiesten (ook alweer bvb. bij Luc De Puydt) of, zoals wij het een paar x gedaan hebben: 2 fragmenten van verschillende artiesten met exact dezelfde naam (die we zelfs "de omgekeerde Luc De Puydt-ronde" hebben gedoopt)
- met behulp van de artiesten een zinnetje kunnen vormen (zoals op 21/6 bij Johan in de Nescio-kwis)

Sorry, het is laat (vroeg!?!) en ik moet (van)morgen weer vroeg (6u30) op om te werken... Later misschien meer..

Peter
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

peegee schreef:Ik voel me enigszins aangesproken door uw woorden, One good reason, maar ben nogal naief en heb dus totaal geen enkel idee wat er "duidelijk" sarcastisch was. Dat ligt niet in mijn aard (vraag het gerust aan de andere quizcrienden), dus moest ik U op een of andere manier beledigd hebben, hierbij mijn excuses; het was zéker niet zo bedoeld...
Peter
Dat je je toch enigszins aangesproken voelde, zegt toch voldoende hé :wink:
Maar zoals ik al eerder zei, het was waarschijnlijk niet zo bedoeld en ik zal een verkeerde interpretatie van gemaakt hebben.
Je excuses (voor zover die nodig waren) zijn aanvaard bij deze. Dank nog voor de extra tips :lol:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

een paar zaken (zomaar uit het hoofd) die wij doorheen de jaren gedaan hebben:
- james bond ronde (niet de themanummers, maar nummers rond de films, acteurs, ...)
- festivalrondes
- fragment + geboortedata van de arties op de juiste plaats zetten
- idem + land van afkomst
- rebus over singer songwriters
- spreekwoorden en zegswijzen (drie nummers = drie tips voor het spreekwoord)
- de keuze van de deelnemers :twisted:
- nummers rond al onze sponsors
- 10 reeksen rond de 10 geboden
- belgische gemeenten (al dan niet vrij vertaald :) )
- thema's zoals: fauna/flora, ruimte, fantasy,
- 10 rondes rond TV programma's (sterren op de dansvloer, het weer, flikken, sex in the city, ...)
- reeks rond historische figuren
- reeks rond de rock 'n roll hall of fame
- schoolthema's (wiskunde, geschiedenis, godsdienst, ...)
- reeksen rond tegenstellingen (winnen-verliezen, goed-slecht, mooi-lelijk : bijna onuitputtelijk zo'n zaken)
- ...
Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan . :? :)
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

Rubby schreef:een paar zaken (zomaar uit het hoofd) die wij doorheen de jaren gedaan hebben:
- james bond ronde (niet de themanummers, maar nummers rond de films, acteurs, ...)
Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan . :? :)
Hartelijk dank, Rubby (en natuurlijk de anderen die gereageerd hebben).
Ik heb alleszins wat mooie voorbeelden gekregen en ik zal proberen m'n grondgebied van quizzen wat te verruimen :wink: , zodat ik niet enkel die "gewone" audioquizzen bijwoon ... :wink:
Ik hoop dat ik tegen de 14e maart een nieuwe sprankelende ronde kan aanbieden tijdens onze popquiz :D
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Nog een toffe, die ik onlangs ben tegengekomen:

- We kregen een blad met 16 verschillende klokken (digitaal, analoog, kerkklok, staande klok) en op iedere klok stond er een bepaalde tijd; in de 16 songs, die passeerden kwam er telkens 1 van die tijden voor; die (songs & naam artiesten) moest je op de juiste plaats invullen

EN NATUURLIJK DE VELE LIVE-ACTS:

We zijn er al veel tegengekomen; een amateur-gitarist of een bandje, die bekende nummers naspelen; een 15-man-sterke karnavalsband, die hits spelen, die moeten geraden worden; de kazoo (of hoe dat spel ook mag noemen); gitaarsolo's uitgevoerd door de gitarist van een bekende band..

Of bijzondere/ bizarre covers: er bestaan 10-talle wiegeliedjes van songs van StuBru-kaliber, of gespeeld op kinderpianootjes...

Of zoals ze onlangs in april in Oostende deden: het naspelen van bekende videoclips....
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Een hele leuke was de vraag+antwoord-ronde van Rock Monsieur, een jaar of 3-4 geleden ...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:Een hele leuke was de vraag+antwoord-ronde van Rock Monsieur, een jaar of 3-4 geleden ...
Vond ik ook een zeer toffe ronde; ben dat ook al ergens anders tegengekomen.. Misschien toch wat uitleg naar One GoodReason? Er werden telkens 2 songs gespeeld, waarin de 2e song-titel een antwoord kon zijn van de eerste...
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2203
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

peegee schreef:
Tonyvdb schreef:Een hele leuke was de vraag+antwoord-ronde van Rock Monsieur, een jaar of 3-4 geleden ...
Vond ik ook een zeer toffe ronde; ben dat ook al ergens anders tegengekomen.. Misschien toch wat uitleg naar One GoodReason? Er werden telkens 2 songs gespeeld, waarin de 2e song-titel een antwoord kon zijn van de eerste...
Zo in het genre van vraag: "What is love?" Howard Jones en het antwoord bv.: "Love is a battlefield" Pat Benatar?
Had ik ook al ergens gelezen op het forum en is idd een héél tof idee om te gebruiken. :wink:
Plaats reactie