10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door SpeedKing »

Naar aanleiding van de posts in de nasleep van de duoquiz in Roeselare, start ik een thread op waar iedereen zijn darlings eens de nek kan omdraaien. 10 nummers van je favo's, maar die je zelf niet meer wil horen op een muziekquiz. Een blacklist, zeg maar. Let op: geen Milows etc... dat spreekt voor zich. Dingen dus die je in wezen wel goed vindt, maar waar je op een muziekquiz echt niets meer aan hebt. Easy Livin' van Uriah Heep hadden we al, uit die vorige thread, en verder....Here I Go...

1. Whitesnake - Here I Go Again
2. Deep Purple - Smoke On The Water (Child In Time als goeie 2e)
3. Lynyrd Skynyrd - Sweet Home Alabama
4. Motörhead - Ace Of Spades
5. Judas Priest - Breaking The Law
6. Blue Oyster Cult - Don't Fear The Reaper
7. REO Speedwagon - Keep On Loving You
8. Toto - Hold The Line
9. Boston - More Than A Feeling
10. Rainbow - Since You've Been Gone
Laatst gewijzigd door SpeedKing op ma 17 okt 2016, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Tonyvdb »

Tragically Hip - Courage
Waterboys - Whole of the moon
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Methos »

Het zijn aan geen kanten mijn favoriete bands (aangezien ik die jammer genoeg niet veel tegenkom op mq-en :-) ) maar deze nummers ben ik zo beu als koude pap.

1 Lukas Graham - 7 years
2 Nathaniel Rateliff - Need never get old
3 REM - Losing my religion
4 Elton John - Nikita
5 Archies - Sugar Sugar
6 Ellen Foley - We belong to the night
7 Xandee - One life
8 X-Ambassadors - Renegades
9 Chicory Tip - Son of my father
10 John Paul Young - Love is in the air
Greatest Tits
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Jorgen VG »

Ik heb het helemaal gehad met onderstaande nummers.

Shahram Shabpareh - Tapesh
Afshin Moghadam - Zemestoun
Mohsen Chavoshi - Nefrin
Susan Roshan - Khakestar
Arashk - Ustuqus-al-Uss

Voor al het overige laat ik de samensteller vrij in zijn/haar keuze.
Komt er dan eens een nummer voorbij dat je na amper één seconde herkend is dat het geschikte moment om even verder te denken over dat ene nummer dat je niet meteen kende. En voor de minder ervaren quizzers, die er een normale liefde voor muziek op na houden (geef toe, dat geldt niet voor ons), is dat misschien wel net dat ene nummer uit de hele ronde dat ze (her)kennen.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door SpeedKing »

Verdorie, daar gaat mijn ronde Pittig Perzisch voor de Los Locos quiz in Bavegem 2017!

Uiteraard is iedereen vrij te vragen wat hij wil. En al zeker wie breed mikt qua aantal ploegen. Wie de originele thread leest waaruit deze is ontsproten, weet dat het gaat om nummers die circuitquizzers liever niet meer horen op quizzen van +/- 15 ploegen. Ik zal er vast rekening mee houden - ik hoop dat er nog bijdrages volgen die iets meer to-the-point zijn dan de laatste, want die heb ik, behalve bij Pita Ramses in Merelbeke waar ik wel eens een Dürüm Mix bestel, eigenlijk nog niet zo veel gehoord.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
Maledictus I
Rock Legend
Berichten: 1658
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 15:40

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Maledictus I »

1 Machiavel - Fly
2 Marillion - Kayleigh
3 Kansas - Dust in the wind
4 Thin Lizzy - Whisky in the jar
5 AC/DC - Thunderstruck
6 Iron Maiden - Number of the beast
7 Kiss - I was made for loving you
8 Guns n' Roses - Paradise city
9 Rage Against the Machine - Killing in the name
10 L7 - Pretend we're dead
Beatus vir qui suffert tentationem
Quoniam cum probatus fuerit accipiet coronam vitae
progres68
Lead Singer
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 18:28

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door progres68 »

snelgisch om te vergeten

2 Belgen - Lena

Red Zebra - can't live in a living room
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door kasenco »

progres68 schreef:snelgisch om te vergeten

2 Belgen - Lena

Red Zebra - can't live in a living room
En No Shuffle van Front 242.....
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door arx7100 »

Madonna met La Isla Bonita of G&R met Patience

bijvoorbeeld ;-)
RutgerG
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door RutgerG »

Alle nummers die je al veel op de radio hoort, want waarom zou je die dan op een quiz voor de zoveelste keer nog eens willen horen :D
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door kasenco »

:roll:
RutgerG schreef:Alle nummers die je al veel op de radio hoort, want waarom zou je die dan op een quiz voor de zoveelste keer nog eens willen horen :D
Gebruikersavatar
Buddy59
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 09:18
Locatie: Danny & The Juniors/Holly's/Buddy's

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Buddy59 »

RutgerG schreef:Alle nummers die je al veel op de radio hoort, want waarom zou je die dan op een quiz voor de zoveelste keer nog eens willen horen :D
:naughty: :naughty: :naughty: :naughty: :naughty:
RutgerG
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door RutgerG »

Gisteren werd ik om 1u ’s nachts na de muziekquiz in Beernem door een persoon die ik van haar nog pluim ken, dus ik vermoed dat ook het omgekeerde geldt, uit het niets met alle zonden van Israël overladen omwille van mijn post in dit topic.

Bij het plaatsen van deze post, toch duidelijk met een ludieke ondertoon, dacht ik nog: ik zal er voor de zekerheid nog een smiley bijzetten zodat het overduidelijk is dat het een mopje is. De post was dus voor de duidelijkheid enerzijds zelfspot (omdat ik een eenzame kruistocht voer tegen het minderen van hits wat 2000+/2005+ betreft) en anderzijds om duidelijk te maken dat ik vind dat alle nummers mogen gevraagd worden op alle muziekquizzen. Wie mij (wél) een beetje kent, zal kunnen beamen dat ik van het principe ben dat letterlijk alles vraagbaar is op een muziekquiz. Dus ook ultratophits, schlagernummers, eurodisco en hairmetal. Of ik op quizzen waar het zwaartepunt op deze thema’s ligt ook aanwezig zal zijn, dat is dan weer een andere kwestie.
In de plaats van eerst wat verduidelijking te vragen (noch via het forum, noch face to face), besloot de persoon in kwestie gisteren om behoorlijk agressief meteen vol in het offensief te gaan.

Omdat de verwijten onder andere inhielden dat het niet de eerste keer was dat ik als ‘belachelijk ventje’ ‘zo’n manierkes vertoonde’ en ik zou vinden dat ‘quizzen niet voor iedereen mogen zijn’, zou ik toch nog graag eens wat duiding willen geven bij eerdere posts van mij die wel serieus waren.

Eerst en vooral ben ik over praktisch alle muziekquizzen die ik speel overwegend lovend tot zeer lovend in mijn commentaren. Het klopt dat ik, sinds ik regelmatig eens een muziekquiz speel, al nu en dan eens aangehaald heb dat ik het jammer vind dat de muziek van de laatste 15 jaar vaak gereduceerd wordt tot radiohitjes.

WAAROM? Toen ik vorig jaar voor het eerst kwam piepen in het muziekquizmilieu, verbaasde ik mij er telkens opnieuw over dat er, wat recente muziek betreft, heel vaak nummers/groepen passeerden waar ik in geen 100 jaar gehoord. Nochtans dacht ik dat ik toch redelijk thuis was in recente muziek, omdat ik sinds 2009 toch elk jaar een 5-tal festivals en een 10-tal zaalconcerten bezoek en dagelijks muziek beluister. Toen ik toevallig eens een Afrekening-compilatiecd onder ogen kreeg, bleek dat heel wat van de nummers die ik recente miste op muziekquizzen op die cd bleken te staan. Toen viel mijn frank dat er voor veel muziekquizzen eigenlijk uitsluitend uit dezelfde vijver van ultratop & stubru-hitjes gevist werd. Als iemand die zich niet laat leiden door de Livenation-dictatuur op de Belgische radio, duurde het dus even voor ik dat door had.

Dat muziek op muziekquizzen voor 2005 enkel uit radiohits bestaat, lijkt mij vrij logisch. Radio was tot dan immers hét medium om muziek te leren kennen en naar muziek te luisteren. Sinds 2005 is radio echter steeds meer een achterhaald medium om muziek te leren kennen. Ik ken persoonlijk nog heel weinig mensen die de radio als referentie nemen voor nieuwe muziek. Daarentegen wordt er steeds meer gebruik gemaakt van streamingsdiensten (Spotify, Apple Music.), Youtube en diverse muziekwebsites om muziek te leren kennen en te beluisteren. Daarom pleitte ik er al regelmatig voor om ‘hitlijsten’ los te laten als enige criterium om te beslissen of een nummer al dan niet moeilijk, gemakkelijk of relevant is.

Ik vind persoonlijk, voor 2005+ muziek, dat het aantal streams, het aantal views op youtube, maar ook het aantal scrobbles op LastFM, het aantal liveperformances van het nummer in de meest recente tour van de band… allemaal minstens even belangrijke parameters zijn. Zo zijn er groepen die bij een komst naar België op enkele minuten tijd de zaal waar ze spelen uitverkopen, ondanks ze nooit radiozendtijd krijgen. Dank denk ik bv. aan Sufjan Stevens, Death Grips, Godspeed!You Black Emperor en Watch The Throne om er maar enkele te noemen. Als je ’t mij vraagt, is een nummer van Death Grips (met 5 miljoen views en dat live gespeeld wordt) een stuk relevanter dan het zoveelste ultratophitje van een uitvoerder waar we binnen 5 jaar nooit meer van horen. Ook de 'Tomorrowland'-muziek, die de laatste 10 jaar misschien het meest beluisterde genre onder jongeren is, heeft doorgaans geen plaats op muziekquizzen. Ik weet zelf niks af van die muziek, maar ik vind wel dat het een prominentere plaats zou mogen hebben op muziekquizzen om representatief te zijn voor de maatschappij.

Het probleem dat ik persoonlijk heb met pure ‘hitquizzen’, is dat die per definitie blokbaar zijn. Je hebt namelijk een afgesloten geheel waaruit de quizmaster kan putten, en in theorie is het dus mogelijk om alles wat mogelijk gevraagd kan worden, vanbuiten te blokken is. Het grote verschil tussen quizzen en een examen maken is net dat je je op een quiz in principe nooit 100% kan voorbereiden. Bij een hitquiz kan dat in principe dus wel.

Ik heb er dus nooit voor gepleit om quizzen ‘moeilijker’ te maken (elke organisator kiest zelf hoe moeilijk hij z’n quiz maakt), maar wel om het invullen van de ‘moeilijkheidsgraad’ voor nummers uit het meest recente decnnium anders te benaderen.

En dan kom ik tot mijn 2e punt: Het is niet omdat een nummer door muziekquizploegen slecht beantwoord wordt, dat het daarom een moeilijk/onbekend nummer is. Een aantal muziekquizzers houden er voor recente nummers een luisterpatroon op na, met een sterke focus op radiohits van allerlei zenders, terwijl zo goed als alle muziekliefhebbers die ik ken geen flauw benul hebben wie Sara Hartmann, Jonas Blue of Colum Scott zijn. Natuurlijk zijn er (veel) mensen, ook niet-muziekquizzers, die wel luisteren naar ultratop-muziek, waardoor ik geen enkel probleem heb een gedoseerde hoeveelheid hits op muziekquizzen. Voor mensen die heel sterk zijn in ultratop zoals bv. Sander (tzalweljaja), die ook los van ultratop een veel betere muziekquizzer dan ondergetekende is, heb ik zelfs veel respect.

Veel muziekquizploegen zitten vast in een bepaald stramien, en als er een organisatie daarbuiten durft treden, wordt die al vaak meteen na de quiz terecht gewezen (zie. bv de quiz in Zottegem onlangs). Zo houdt het circuit zijn gesloten karakter gemakkelijk in stand. Andere ploegen mogen erbij komen, maar ze moeten zich wel conformeren naar de bestaande normen en zeker niet ingaan tegen de gevestigde waardes, o wee. Jonge mensen die er een ander luisterpatroon op nahouden en eens op een muziekquiz belanden, worden zo heel snel weer buitengesloten omdat ‘muziek’ wat de het laatste decennium betreft vaak heel eng ingevuld wordt. Bij de weinige jonge(re) ploegen die in het circuit aanwezig zijn, zoals KIPZ, hoor ik gelijkaardige geluiden. De discussie kan wat mij betreft met open vizier en met respect voor elkaars mening gevoerd worden, maar dat geldt blijkbaar niet voor iedereen.

Ik vond dus dat er een groot deel van de muziekwereld onaangeroerd bleef op muziekquizzen, dus ben ik zelf de kar op gesprongen door de Zwarte Gat 2000+ competitie op te starten. Op de 3e editie schreven er zich 22 teams in op minder dan 24 uur, waarvan 21 die ook editie 2 meemaakten. Ik denk dus niet dat ik alleen sta in mijn visie, en dat er dus een behoorlijk ruim doelpubliek is (zeker ook voor ploegen buiten het circuit) voor een andere benadering van recente muziek op muziekquizzen.

Dus nog eens herhalen: voor mijn part mag er elk weekend een pure hitquiz georganiseerd worden, hoe meer mensen zich engageren voor het maken van muziekquizzen, hoe beter. Mij zal je echter nooit vinden op zo’n quizzen, maar anderzijds zijn er heel wat mensen die nooit naar mijn quizzen zullen komen. En dat maakt het toch net leuk, niet? Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen er een andere mening op nahouden. Blijkbaar mag je op dit forum echter geen afwijkende mening vertonen, want daar wordt de bestaande elite behoorlijk kribbig van, heb ik gisteren aan den lijve mogen ondervinden.

Ik denk niet dat ik een onredelijk mens ben, maar als iemand mij op die manier komt afblaffen, zonder eerst eens te vragen wat ik met die post bedoelde, hoeft het voor mij ook niet meer. Lang leve de conformiteit! Ik heb dus ook beslist dat dit forum voor mij vanaf vandaag een ‘read only’-medium is. Enkel op besprekingen van quizzen waar ik zelf aanwezig was en waarbij ik de organisatoren persoonlijk ken en ook de aankodigingen van mijn eigen quizzen, zal ik nog reageren. Van die mensen hoef ik namelijk geen ongegronde persoonlijke aanvallen te verwachten op basis van een forumpost.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door SpeedKing »

En wat zijn nu eigenlijk je 10 nummers die je niet meer wil horen, Rutger ;)? Krijg ik je daarmee niet uit read-only modus?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Wilcoow
Lead Singer
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 20:00
Locatie: Moregem / Green Onions

Re: 10 songs die je nooit meer wil horen op een muziekquiz

Bericht door Wilcoow »

Rutger,

Ik wil nog 1 bedenking plaatsen.

Het probleem met het vragen van minder hitgevoelige muziek is dat de quiz moeilijk in te schatten wordt. Het kan een waar bloedbad worden ook al vertellen de youtubeviews je iets anders. Ik heb dat aan de lijve ondervonden op je eerste en laatste quiz in het zwarte gat.
Ik speel je quizen erg graag maar zou ze zeker niet elke week kunnen spelen. Afwisseling met de 2000+ quiz van Peter zou dan weer ideaal zijn. Daar zit iets meer balans in denk ik.
Plaats reactie