Toppers Vs. Beginners en tussenmoot

Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

Leuke en interessante reacties gelezen omtrent dit onderwerp. Het is inderdaad niet gemakkelijk om een quiz op z'n moeilijkheidsgraad te beoordelen. Muzikale kennis kan soms vaag zijn en dat heb ik dit jaar enkele malen aan den lijve mogen ondervinden :wink: Wel ben ik van mening dat de meeste quiz-namen iets meer verduidelijking mogen brengen omtrent hun doelgroep(en). Het is leuk te weten wie de quiz organiseert, maar dan weet je nog niet wat je die avond mag verwachten. Als je naar een "Rock"quiz gaat, moet je geen disco verwachten hé. Maar als je éénmaal een quiz hebt bijgewoond, moet je voor jezelf bepalen of het voor herhaling vatbaar is.
Zo heb ik enkele quizzen ontdekt (al een paar jaar trouwens) die zeker de revue zullen passeren tijdens m'n quiz-seizoen. De Greighties quiz in Wilrijk, Boombastic in Boom staan al jaren op de lijst en speel ik met evenveel plezier. Je weet wat je daar te wachten staat. Combinatie van muziek en de ambiance in de zaal zijn voor mij de belangrijkste factoren. Wat me wel ergert zijn albumtracks, videoclips (zonder geluid dan nog), achterstevoren of trager/sneller gedraaide nummers en nog zulke specialekes om de "moeilijkheidsgraad" wat te verhogen. Maar ja, ieder doet en stopt in z'n quiz wat ie zelf bepaalt. Zulke quizzen schrap ik in m'n lijst. Ik zal ze ook niet afbreken op het forum, want dat zou te gemakkelijk zijn. Ik weet (en de meeste quiz-organisatoren zullen dit bevestigen) hoeveel tijd, passie en liefde men soms in zo'n quiz steekt. Als je dan eerstdaags leest hoe hard sommige reacties zijn van enkelingen, dan vraag ik me soms af of dat écht nodig was. Tenslotte nog één ding: ik had in m'n Popquiz de outro van "Running Scared" van Roy Orbison gestopt. Slechts 1 van de 12 ploegen had dit gevonden. In mijn opinie was dit een weggever ... niet dus. :wink:
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

One good reason schreef:Wat me wel ergert zijn albumtracks, videoclips (zonder geluid dan nog), achterstevoren of trager/sneller gedraaide nummers en nog zulke specialekes om de "moeilijkheidsgraad" wat te verhogen.
Albumtracks zijn toch heel wat anders dan irrelevante ongein zoals achterstevoren gedraaide songs... Ik denk dat velen van ons toch thuis naar albumtracks luisteren (of naar tracks waarvan we zelfs niet weten of ze ooit een single of een hit waren) maar dat niemand thuis muziek achterstevoren of te snel afspeelt of naar clips zonder geluid kijkt...
Is voor de huidige generatie twintigers een albumtrack van Led Zeppelin trouwens niet veel doenbaarder dan een kleine hitsingle van een quasi vergeten groepje van destijds?
En is in dit downloadtijdperk het onderscheid tussen single en track trouwens niet verder aan het vervagen?
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

(was dubbele post door technisch probleem)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Lars schreef:
One good reason schreef:Wat me wel ergert zijn albumtracks, videoclips (zonder geluid dan nog), achterstevoren of trager/sneller gedraaide nummers en nog zulke specialekes om de "moeilijkheidsgraad" wat te verhogen.
Albumtracks zijn toch heel wat anders dan irrelevante ongein zoals achterstevoren gedraaide songs... Ik denk dat velen van ons toch thuis naar albumtracks luisteren (of naar tracks waarvan we zelfs niet weten of ze ooit een single of een hit waren) maar dat niemand thuis muziek achterstevoren of te snel afspeelt of naar clips zonder geluid kijkt...
Is voor de huidige generatie twintigers een albumtrack van Led Zeppelin trouwens niet veel doenbaarder dan een kleine hitsingle van een quasi vergeten groepje van destijds?
En is in dit downloadtijdperk het onderscheid tussen single en track trouwens niet verder aan het vervagen?
Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken :wink:
Ik kijk zelfs nog niet naar clips met geluid: dat interesseert me geen bal. Tijdens het zappen durf ik wel even wachten tot het nummer gedaan is (als ik het niet ken en het goed vind tenminste) omdat er dan de titel en uitvoerder (meestal toch) verschijnen, maar dan zap ik weer weg.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

Lars schreef:
One good reason schreef:Wat me wel ergert zijn albumtracks, videoclips (zonder geluid dan nog), achterstevoren of trager/sneller gedraaide nummers en nog zulke specialekes om de "moeilijkheidsgraad" wat te verhogen.
Lars schreef:[quote="Albumtracks zijn toch heel wat anders dan irrelevante ongein zoals achterstevoren gedraaide songs... Ik denk dat velen van ons toch thuis naar albumtracks luisteren (of naar tracks waarvan we zelfs niet weten of ze ooit een single of een hit waren) Is voor de huidige generatie twintigers een albumtrack van Led Zeppelin trouwens niet veel doenbaarder dan een kleine hitsingle van een quasi vergeten groepje van destijds?.
Lars, ik ben het helemaal eens met je m.b.t. de albumtracks, maar dat is mijn persoonlijke ergernis, hé. Ik kan je zo 100 lp tracks laten horen die je niet zal herkennen (zonder jouw muziekkennis te willen krenken hé). Met wat geluk vind je wel de uitvoerder.
Wat je generatie twintigers betreft, raad ik aan om nooit een ploeg van twintigers samen te stellen. Het is dan nog de vraag of ze Led Zeppelin wel zouden herkennen. Ik ken er genoeg die over hun kennis van die glorie-groepen zitten te pochen en dan blijkt dat ze enkel "Stairway to heaven" kennen of andere top 100-aller tijden nummers. De ideale quizploeg (en dan heb ik het over quizzen die de periodes 60 - tot het heden bevatten) bestaat "meestal" uit leeftijdscategorie 20 - 50+. En m'n excuses alvast vooraleer de 60+ ers hier op het forum beginnen te klagen dat ik ze vergeten ben :lol:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

One good reason schreef:
One good reason schreef:Wat me wel ergert zijn albumtracks, videoclips (zonder geluid dan nog), achterstevoren of trager/sneller gedraaide nummers en nog zulke specialekes om de "moeilijkheidsgraad" wat te verhogen.
Lars schreef:[quote="Albumtracks zijn toch heel wat anders dan irrelevante ongein zoals achterstevoren gedraaide songs... Ik denk dat velen van ons toch thuis naar albumtracks luisteren (of naar tracks waarvan we zelfs niet weten of ze ooit een single of een hit waren) Is voor de huidige generatie twintigers een albumtrack van Led Zeppelin trouwens niet veel doenbaarder dan een kleine hitsingle van een quasi vergeten groepje van destijds?.
Lars, ik ben het helemaal eens met je m.b.t. de albumtracks, maar dat is mijn persoonlijke ergernis, hé. Ik kan je zo 100 lp tracks laten horen die je niet zal herkennen (zonder jouw muziekkennis te willen krenken hé). Met wat geluk vind je wel de uitvoerder.
Dat is een waarheid als een koe.
De fervente aanhangers van LP-tracks zouden er dan nog liefst willen aan toevoegen "uit mijn favorietenlijstje".

Ook in veel andere argumenten van One good reason in een bericht hier even hogerop kan ik me vinden.

- De juiste aankondiging van de quiz is de sleutel om veel teleurstelling te vermijden. Een nieuwe ploeg die op voorhand weet dat het niet makkelijk gaat zijn, gaat op die avond juichen bij elk gewonnen of gegokt punt. De plaats of het percentage doet er dan niet toe, het is psychologisch een grotere overwinning om op zo'n quiz-voor-de-echte voorlaatste te eindigen (hulde aan de "4 Schelln Espe" gisteren in Dilbeek!) dan ergens in de middenmoot bij een makkie-quiz waar de ereplaatsen sowieso ook voor de toppers zijn. Denk ik...

- Een ploeg met enkel twintigers is realistisch gezien kansloos om de kloof nog te dichten. Misschien moet elke rankingploeg binnenkort een "adoptie"-project starten? Gek idee? Misschien, het is al lachend geschreven, maar toch...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Bij mijn eerste muziekquiz was ik 19, mijn broer 16 en onze 3e man ook 16.....
Nu zoveel jaren later is onze ploeg duchtig gewijzigd en zijn PhD en ik er 42, Progres 40, Francis 50 en Charlie 59....
Onze Jan is er bijna 8 en die zit al lang te zagen om eens mogen mee te doen....
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

kasenco schreef:Misschien lijkt het me dan beter om gewoon te vermelden of de quiz geschikt is voor gelegenheidsploegen of gevorderden.... zoals Devil's Answer steeds bedoelt. Met letters of cijfers ga je blijven voor verwarring zorgen want (gelegenheids)quizzers die de betekenis hiervan niet kennen, zijn daar weinig of niks mee.
Ik kan het niet méér eens zijn met Kasenco... en met mezelf (al valt dat laatste niet altijd mee)... :wink:

Wat hebben newbies aan een letter A, B, C of D op een flyer of affiche van een quiz als ze er nog geen van elk gespeeld hebben?

Laten we ons "Latijn" daar niet in steken.

Helaas blijkt het, zoals gisteren in Dilbeek, ook voor redelijk ervaren quizzers niet makkelijk om in te schatten hoe moeilijk hun eigen quiz is.

Wel positief is het om, als je weet dat je quiz meer voor ervaren ploegen is, de onbekende inschrijvers zélf te contacteren om efkes de bedoelingen te duiden, dat ze tenminste weten waaraan ze beginnen.
Dat was het geval volgens Kuifje (meen ik gelezen te hebben (ook van Kasenco ooit))), maar de ploeg wou gisteren toch komen... Die zullen geslikt hebben... (Maar ze waren niet alleen...)

Communicatie blijkt dus in elk geval hét ordewoord voor het vermijden van misverstanden.

Ik weet niet wie het ooit gelanceerd heeft, maar "pittige muziekquiz" lijkt een goede erecode voor "iets dieper gravend dan de ultratop"...

Dat samen met het actief waarschuwen van "onbekende teams" lijkt me een compromis om een goede duiding te verspreiden omtrent de moeilijkheidsgraad van je muziekquiz.

Wie verder wil gaan, kan uiteraard nog aankondigen wie de vermoedelijke winnaars zullen zijn, maar dat lijkt me een beetje kies... (en voor de insiders)

:twisted:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4333
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

100% eens met Luc (kas & Co) en Luc (Devils answer), maar hetgeen ze schrijven had ik ook al aangehaald (zie verder boven)

Dus gewoon goed inlichten van de nieuwkomers, dat is de boodschap; anders haken die af voor de volgende kwissen en dat is toch ook niet tof; watt nieuw bloed in het circuit doet de oudere vampieren ook heropleven :-)

En voor one good reason nog deze boodschap:
Zo heb ik enkele quizzen ontdekt (al een paar jaar trouwens) die zeker de revue zullen passeren tijdens m'n quiz-seizoen. De Greighties quiz in Wilrijk, Boombastic in Boom staan al jaren op de lijst en speel ik met evenveel plezier. Je weet wat je daar te wachten staat. )
: er zijn naast deze 2 kwissen nog een heel pak hele toffe kwissen in het landje; die beperken zich effectief niet tot Boom en Wilrijk....
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

peegee schreef:100% eens met Luc (kas & Co) en Luc (Devils answer), maar hetgeen ze schrijven had ik ook al aangehaald (zie verder boven)

Dus gewoon goed inlichten van de nieuwkomers, dat is de boodschap; anders haken die af voor de volgende kwissen en dat is toch ook niet tof; watt nieuw bloed in het circuit doet de oudere vampieren ook heropleven :-)

En voor one good reason nog deze boodschap:
Zo heb ik enkele quizzen ontdekt (al een paar jaar trouwens) die zeker de revue zullen passeren tijdens m'n quiz-seizoen. De Greighties quiz in Wilrijk, Boombastic in Boom staan al jaren op de lijst en speel ik met evenveel plezier. Je weet wat je daar te wachten staat. )
: er zijn naast deze 2 kwissen nog een heel pak hele toffe kwissen in het landje; die beperken zich effectief niet tot Boom en Wilrijk....
Sorry, Peter, je had inderdaad ook deze zijde gekozen, net als Buddy59, trouwens!

Het opsommen van "tedoene" quizzen is moeilijk, omdat dat zeer persoonlijk is.

Je bedoelt wellicht, Peter, dat jullie quiz (binnen twee weken), ook haalbaar is voor beginnende ploegen...?

Ik durf me daar op de duur niet aan zo'n voorspellingen wagen.

Ik herinner me precies dat de Kakkerlakkenquiz een aantal jaren geleden de aanleiding was van fervente leden van Greatest Tits om af te haken omdat het te moeilijk werd. Je hebt misschien nog de vlammende e-mail van mij nog in dat verband, terwijl jullie quiz toen regelrecht een makkie was in vergelijking met wat tegenwoordig wordt voorgeschoteld in Kortrijk, Herentals of Dilbeek...

Ja, ik was toen al een zaag, ik geef het toe.

De normen vervagen als je (zoals ik) de Kakkerlakkenquiz een paar jaar later met een ander team een paar keer kan winnen, maar de herinnering blijft... Ook deze quiz was ooit voor een ploeg die destijds 5° plaatsen haalde té moeilijk, en heeft mensen doen afhaken.

In elk geval hoop ik dat jullie binnen twee weken niet in de val trappen die de 3 Soprano's heeft gevat: "dit moet iedereen weten, want wij weten het"... Want jullie weten dus véél, hé, getuige jullie score gisteren...

En ik hoop dat One good reason zich een eventuele late inschrijving (het is jullie gegund!) niet zal beklagen...
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

OK, we zijn weer flink op gang gekomen met dit debat 8)

- Voor Peegee: Ik weet dat er nog vele leuke quizzen zijn in dit landje, maar die 2 quizzen die ik aanhaalde waren toch de meest memorabele van het afgelopen jaar. Die van Kas en Co heb ik ook meegemaakt en ik zeg je eerlijkheidshalve: "heb slechts een 14-tal nummers echt herkend". Die avond was dus voor mij een nachtmerrie, maar daarom hoef ik de quiz op zich toch niet af te breken (heb ik dus ook niet gedaan) en toch doe ik volgend jaar ook terug mee, gewoon omdat ik bij een toffe ploeg zat en me goed geamuseerd heb. Had me die avond aangesloten bij Maledictus I :bow:.

- Voor Devil's Answer: Een adoptie-project zie ik zeker zitten :lol: .
M'n ploeg is zowat uiteengevallen in 2008 en ik zou zeker vers bloed in m'n ploeg zien zitten. Eventueel spring ik nog wel in bij een ander team als ze me kunnen gebruiken. Zolang de fun primeert ben ik er zeker bij!
En een laattijdige inschrijving zal niet gebeuren, ik hou een zomerslaap :lol: en begin pas in september terug met quizzen.
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Ik lees hier ook overwegend zaken waar ik mee akkoord ga.

* Wat adoptie betreft: Ludwig en ik hadden 'krak' dezelfde discussie toen we terugreden van de quiz, zaterdagnacht. Ik ben van '73 en doe een inspanning om de 60s wat beter te leren kennen maar als er echt wordt doorgevraagd moet ik meestal passen. Dat zal niet te vet veel meer veranderen. Ik zet een verzamelaartje op en een onbekende albumtrack heeft evenveel kans om te blijven hangen dan een hitje van toen, gewoon omdat ik (de zaken die nu nog op de radio passeren niet te na gesproken) niet weet wat (in quiztermen) relevant is of niet. Maar wat moet iemand dan zeggen die nu 20 is? Ook ik leef mee met (en bewonder de moed van) de Scheln Espe. Zet echter een van de Scheln bij een ploeg oldtimers en wie weet...

* Anderzijds: dit forum is hét instrument hee guys. Sluit je je graag eens aan bij een ploeg die iemand zoekt, de zoekertjes is toch the place to be? En wie weet val je eens bij een ploeg waar je het ontbrekende puzzelstukje vormt (zo ben ik trouwens ook bij Nescio verzeild geraakt) ...

* Wat aankondigen van de moeilijkheidsgraad betreft, zoals de meesten toch onderschrijven zit daar net de angel: je kan je eigen quiz vaak moeilijk inschatten (zeker de eerste jaren). Dus hoe kun je een gelegenheidsploeg dan waarschuwen als je zelf denkt dat ze zich wel uit de slag zullen trekken? Het is (de grootste gemene deler van) het oordeel van de deelnemers dat het meeste zegt. Hoeft dit vertaald te worden in een cijfer of een letter: voor mij niet. Maar het zou wel helpen om allemaal dezelfde 'taal' te spreken, het zou bv. kunnen helpen om in te schatten of Fab4 moeilijker werd bevonden dan pakweg Willy Jr. of de Nescio-quiz. Dat is dan uiteraard niet het evangelie want je kan die ene moeilijkere misschien liever spelen (de Eigenzinnige van Progres mag morgen evolueren naar een AAA quiz, dan ga ik er nog van genieten). Enfin, misschien is dit forum er nog niet rijp voor... :twisted: (sorry, kan het me even niet laten :tongue: )
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

Voor Devil's Answer en SepPuKu: Dank voor de tip. :thumb2:
Heb gebruik gemaakt van dit prachtig instrument (onze forum) en me aangeboden bij de zoekertjes onder de originele naam: "Adoptieproject 2008".
peegee
Rock Legend
Berichten: 4333
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Devil's answer schreef:Je bedoelt wellicht, Peter, dat jullie quiz (binnen twee weken), ook haalbaar is voor beginnende ploegen...?

In elk geval hoop ik dat jullie binnen twee weken niet in de val trappen die de 3 Soprano's heeft gevat: "dit moet iedereen weten, want wij weten het"... Want jullie weten dus véél, hé, getuige jullie score gisteren...

En ik hoop dat One good reason zich een eventuele late inschrijving (het is jullie gegund!) niet zal beklagen...
Ik kan U melden,Luc, dat we te weinig plaats hebben in de zaal; we hebben al enkele teams moeten weigeren.

Ik zelf wil "het aangename" in onze quiz altijd zo hoog mogelijk houden; dat wil niet zeggen, dat hij daarom niet altijd gemakkelijk zal zijn, maar hij is deze keer, en dat kan ik U verzekeren, een heel stuk gemakkelijker dan de voorgaande jaren...
One Good Reason schreef:En een laattijdige inschrijving zal niet gebeuren, ik hou een zomerslaap en begin pas in september terug met quizzen.
Ge klinkt hier als de oude mannen van Kas & Co ea.... Die hebben een zomerslaap nodig; jonge gasten toch niet, zeker...
En als ge echt eens een toffe, vernieuwende quiz wilt meemaken, doe er eens wat andere dan die in Boom, Wilrijk en Willebroek; kom eens over de grens, Oost-Vlaanderen binnen....
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2207
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Bericht door One good reason »

PeeGee schreef:Ge klinkt hier als de oude mannen van Kas & Co ea.... Die hebben een zomerslaap nodig; jonge gasten toch niet, zeker...
En als ge echt eens een toffe, vernieuwende quiz wilt meemaken, doe er eens wat andere dan die in Boom, Wilrijk en Willebroek; kom eens over de grens, Oost-Vlaanderen binnen....
Pee Gee - Je hebt wel de "cojones" aan je lijf hangen :lol:
Ik vind het gewoon jammer om tijdens de zomermaanden te quizzen. Sorry, maar dan geniet ik liever van een leuk sociaal samenzijn met vrienden, familie etc ... voor een bbq of iets dergelijks. Een man (ook al is het een quizzer) heeft ook nog een privé-leven :wink:
Vanaf september is het dan toch kouder en vlugger donker en dat geeft toch iets meer zin om de zalen terug te bezoeken hé. Oost-Vlaanderen ligt wel een eind van Brecht (St. Job in 't Goor), maar wie weet zit ik één dezer maanden over de provinciegrens ... alleszins dank voor uw gastvrijheid 8)
Plaats reactie