Toppers Vs. Beginners en tussenmoot

Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Rock Monsieur schreef:Wij hebben er in de aankondiging van onze quiz nooit een geheim van gemaakt dat wij met onze muziekquiz ook een beetje de link met een algemene quiz wilden maken. Op die manier proberen wij onze reeksen ook origineel te houden.
Bij onze vorige editie zater er misschien iets te veel van dergelijke 'algemene theorierondes' tussen. We zullen daar bij de volgende editie ook rekening mee houden.
Om even op deze discussie in te pikken: persoonlijk vind ik dat je (of beter gezegd 'men') best probeert aan te voelen of alles voldoende gedoseerd is. Enfin, zoals reeds vaak gezegd: iedereen doet wat ie wil maar dat geldt ook voor de deelnemers. Als ze een quiz willen afkraken, zijn ze daar dan uiteraard ook vrij in.

Bij Rock Monsieur - om daar even op in te pikken - vond ik de linkronden zeer geslaagd, behalve die met militaire graden. Reden: de vraag 'som de planeten op' moet toch ook voor een muziekquizzer haalbaar zijn (ook de volgorde min of meer). Of welke toetsen staan er zoal op een klavier, ik zou niet kunnen voorspellen welke ploeg daar zijn voordeel uit kan halen.

Bij die graden ligt het toch anders: er is een duidelijke leeftijdsgrens voor dat soort kennis, nl. wie zijn legerdienst heeft volbracht. Je kan daar een hele ronde mee om zeep helpen voor de jonge ploegen (zelfs de hele quiz als ze daar compleet de mist in gaan). Mooi werk maar ergens zonde, vind ik dan...

Kortom: ik ben voorstander van links waar de nadruk niet te veel ligt op niet-muziekkennis. En zeker niet als er veel punten op staan.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
dan bestaat er volgens mij geen enkele A-quiz, maar enkel B, C en D....
ook bij Willy Jr zaten weggevers !
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

kasenco schreef:
Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
dan bestaat er volgens mij geen enkele A-quiz, maar enkel B, C en D....
ook bij Willy Jr zaten weggevers !
Als je de rest dan bekijkt Luc, moet je eerlijk kunnen zeggen dat het om een A quiz gaat, ook al zaten er enkele weggevers in, maar dat heb je toch bij elke quiz, hoe moeilijk die ook is ...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Vlassenbroek2000 schreef:
kasenco schreef:
Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
dan bestaat er volgens mij geen enkele A-quiz, maar enkel B, C en D....
ook bij Willy Jr zaten weggevers !
Als je de rest dan bekijkt Luc, moet je eerlijk kunnen zeggen dat het om een A quiz gaat, ook al zaten er enkele weggevers in, maar dat heb je toch bij elke quiz, hoe moeilijk die ook is ...
ik vind dat zeker een A-quiz, maar ook die van Stardust, Rechte Bananen en Fanfare om er maar enkele te noemen - de term aartsmoeilijk zou ik vervangen door moeilijk
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

als dit voor elke quiz zo'n discussie zal veroorzaken, dan pas ik hoor ... 8)

tis niet voor t'één of t'ander maar, ik heb ook paar jaar meegedraaid in het algemene quiz-circuit en ik meen vrij goed te kunnen inschatten welke quiz welke categorie verdient en een A wordt inderdaad zelden bovengehaald (was indertijd voor de zogenaamde Superprestige-quizzen weggelegd), en er is inderdaad geen enkele muziekquiz die het predicaat A kan dragen, behalve - adhv de antwoorden, want ik was daar niet - misschien de Willy Jr-quiz een AB (want dat wordt ook gedaan, A, AB, B, BC, C, CD, D ...)
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

SepPuKu schreef:Bij Rock Monsieur - om daar even op in te pikken - vond ik de linkronden zeer geslaagd, behalve die met militaire graden. Reden: de vraag 'som de planeten op' moet toch ook voor een muziekquizzer haalbaar zijn (ook de volgorde min of meer). Of welke toetsen staan er zoal op een klavier, ik zou niet kunnen voorspellen welke ploeg daar zijn voordeel uit kan halen.
Bedankt voor het compliment SepPuKu.
SepPuKu schreef:Bij die graden ligt het toch anders: er is een duidelijke leeftijdsgrens voor dat soort kennis, nl. wie zijn legerdienst heeft volbracht.
Tenzij je af en toe stratego speelt natuurlijk.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

ik zie die indeling anders:

A: een quiz voor gevorderden waarbij theorie (type Stardust en Fanfare en ook Willy Jr die ik dan eerder A+ zou noemen)
B: een quiz voor gevorderden zonder theorie, quizzen met middelmatige moeilijkheidsgraad met theorie + de periodequizzen voor gevorderden (type Nescio, type Men In Black en type Kas & Co)
C: quiz van middelmatige moeilijkheidsgraad (type Koerier)
D: instapquiz (hier moet ik geen tekening bij maken)

En Tony, je mag een muziekquiz in de verste verte niet vergelijken met een algemene quiz.
In het MQ-circuit bestaat geen superprestige, al kunnen de quizzen die ik A noem daar wel voor doorgaan: het zijn toch de moeilijkste van heel de kalender of niet? Die quizzen B noemen zou ik even oneerlijk vinden dan bv te zeggen dat het een quiz is die zeer goed geschikt is voor gelegenheidsploegen en die dan helemaal anders uitdraait.
Als je een categorie toekent, moet je in eigen boezem kunnen kijken en eerlijk een letter toekennen, anders heeft het geen zin.
Door je quiz B met een kleine c te noemen ga je weer een verkeerd beeld creëren en het helemaal onduidelijk maken voor gelegenheidsquizzers want zij zijn niet allemaal vertrouwd met die lettercombinaties.
Ik zou dus gaan voor A, B, C en D en geen combinaties: zo blijf je bezig....

Voor mijn eigen quiz zou ik zelfs qua moeilijkheidsgraad een A willen geven om geen verkeerd beeld te geven aan gelegenheidsploegen, maar volgens mijn indeling kan dit niet wegens een quiz over een beperkte periode, dus een B. Minder dan B zou veel 'verkeerde' teams aantrekken en dat wil ik vermijden, niet dat zij niet welkom zijn, maar dan zijn ze verwittigd.
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

De reden van die dubbele letters was net dat sommige quizzen met een bepaalde grens flirtten. Als het systeem hier toegepast wordt, zal het niet lang duren of ook hier onstaan discussies in de aard van 'het was geen B en geen C, eerder ergens tussenin'.

Begin gerust bij A-D zou ik zeggen, we zien wel hoe het evolueert.

Nu nog gepaste definities vinden van de graden... :roll:
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Het opnemen van theorie bij de typeringen zou ik trouwens niet doen. Het is heel persoonlijk of de opname van theorie de quiz moeilijker maakt. Terwijl het net de bedoeling is om een inschatting te maken hoe moeilijk een quiz is voor een gevarieerd deelnemersveld.

Er rijzen trouwens automatisch extra vragen: wat doe je met een quiz die voor 70% uit A-vragen bestaat, aangelengd met 30% D-vragen. Geeft dit een B-quiz? Bedenk maar eens hoe een topper resp. gelegenheidsteam zo'n quiz ervaart vergeleken met een 'zuivere' B-quiz (een topteam scoort misschien beter op een zuivere B-quiz, een gelegenheidsteam zal echter op een zuivere B-quiz zwaarder afzien dan eentje waar voor hen toch nog 30% perfect haalbaar is).
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

kasenco schreef:
ik vind dat zeker een A-quiz, maar ook die van Stardust, Rechte Bananen en Fanfare om er maar enkele te noemen - de term aartsmoeilijk zou ik vervangen door moeilijk
kasenco schreef:
dan bestaat er volgens mij geen enkele A-quiz, maar enkel B, C en D....
ook bij Willy Jr zaten weggevers !
Anderzijds: wat niet is, kan nog komen.

Nu is het wel zo dat van 'aartsmoeilijk' idd. 'moeilijk' kan gemaakt worden, en als er dan toch een aartsmoeilijke opduikt zou deze een quotering AA kunnen krijgen. Dit vind ik alweer niet zelf uit hee, it's been done before... :wink:
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

SepPuKu schreef:Het opnemen van theorie bij de typeringen zou ik trouwens niet doen. Het is heel persoonlijk of de opname van theorie de quiz moeilijker maakt.
Inderdaad. Als de theorie bij de fragmenten hoort (zoals op Ludwigs quizzen en de Stardustquiz) helpt de theorievraag soms ook om het fragment (titel en/of uitvoerder) te identificeren. Maar ook los daarvan is theorie niet per definitie moeilijker dan fragmenten herkennen.

Ook zie ik niet in waarom een quiz over een decennium geen A zou kunnen zijn. Integendeel, op zo'n quiz wordt soms dieper gegraven, begrijpelijkerwijs. Bijvoorbeeld op 10 na bekendste single van een groepje uit die periode.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4333
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

In plaats van de algemene quizzen na te apen met A B C D zouden we misschien beter een systeem invoeren met cijfers? Van 1 tot 10 bijvoorbeeld, waarbij 1 aartsmoeilijk en 10 supermakkelijk, dan heb je een wat grotere variatie....

Om hier een bevestiging te geven voor mijn standpunt:

Stefan vindt zijn eigen kwis een C (met een vleugje B) en daar heb je dus ook al geen vaste letter...
Luc Vereeken beweert dat zijn kwis eerder als B mag omschreven worden, en verderop zegt iemand: "nee, het is een A"; dan zit je misschien weer met een AB-kwis, en dat geeft al wat meer variatie, maar toch niet genoeg vrees ik; A-AB-B-BC-C-CD-D is slechts 7 keuzes, laten we voor 10 gaan, dus een opsplitsing van 1 tem 10

En mijn vraag is nu: wie gaat de moeilijkheidsgraad quoteren; de quizmaster zelf op voorhand lijkt mij het best, want als je je quiz maakt, heb je toch de beste inzicht om wat voor soort quiz het gaat en je mag een quiz ZEKER NIET quoteren op de moeilijkheidsgraad van vorig jaar. Om een voorbeeld te geven: ik quoteer onze kakkerlakkenquiz van vorig jaar als een quiz 2 of 3 (oei, zelfs nu begin ik al te splitsen...) en die van eind deze maand als een 4 of 5...

Peter
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

peegee schreef:In plaats van de algemene quizzen na te apen met A B C D zouden we misschien beter een systeem invoeren met cijfers? Van 1 tot 10 bijvoorbeeld, waarbij 1 aartsmoeilijk en 10 supermakkelijk, dan heb je een wat grotere variatie....

Om hier een bevestiging te geven voor mijn standpunt:

Stefan vindt zijn eigen kwis een C (met een vleugje B) en daar heb je dus ook al geen vaste letter...
Luc Vereeken beweert dat zijn kwis eerder als B mag omschreven worden, en verderop zegt iemand: "nee, het is een A"; dan zit je misschien weer met een AB-kwis, en dat geeft al wat meer variatie, maar toch niet genoeg vrees ik; A-AB-B-BC-C-CD-D is slechts 7 keuzes, laten we voor 10 gaan, dus een opsplitsing van 1 tem 10

En mijn vraag is nu: wie gaat de moeilijkheidsgraad quoteren; de quizmaster zelf op voorhand lijkt mij het best, want als je je quiz maakt, heb je toch de beste inzicht om wat voor soort quiz het gaat en je mag een quiz ZEKER NIET quoteren op de moeilijkheidsgraad van vorig jaar. Om een voorbeeld te geven: ik quoteer onze kakkerlakkenquiz van vorig jaar als een quiz 2 of 3 (oei, zelfs nu begin ik al te splitsen...) en die van eind deze maand als een 4 of 5...

Peter
Eerder een B (met vleugje C) vind ik zelf, Peter.
Wat is dan de quotatie met cijfers ? 2?? 3 ?? 4 ??
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

peegee schreef:En mijn vraag is nu: wie gaat de moeilijkheidsgraad quoteren; de quizmaster zelf op voorhand lijkt mij het best, want als je je quiz maakt, heb je toch de beste inzicht om wat voor soort quiz het gaat
De praktijk van de algemene quizzen toont aan dat de organisator er ook naast kan zitten, en dan bijna steeds in de zin dat de quiz moeilijker is (dwz moeilijker bevonden wordt in de commentaren van de deelnemers achteraf, en in de behaalde punten) dan de organisator op voorhand dacht.

Echt extreme verschillen komen echter niet voor. Iets wat als een C aangekondigd, wordt zelden of nooit achteraf als een A beoordeeld. Maar soms wel als een B.

In praktijk weet je meestal van de editie van vorig jaar wel ongeveer wat je te wachten staat. Als je er toen niet was maar toch overweegt mee te doen, kan je natuurlijk de vragen van vorig jaar eens opvragen, besprekingen van vorig jaar bekijken, iets vragen aan mensen die er wel waren, ... Een quiz kan natuurlijk van een jaar tot een ander verschillen, maar die verschillen zullen eerder kleiner uitvallen dan die tussen de bedoeling van een organisator en zijn praktijk. :D
Dit is natuurlijk nog geen oplossing voor een quiz die voor het eerst georganiseerd wordt.

Nu ja, eens terechtkomen op een quiz die je té moeilijk of té makkelijk of té triviaal of té eenzijdig vindt, is nu ook geen ramp, hé. Je kan er altijd toch weer iets uitbijleren voor volgende quizzen, of iets dat gewoon op zich interessant is want daar gaat het eigenlijk toch om. 8)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Lars, zoals ik zei vind ik de moeilijkheidsgraad van mijn quiz A, maar omwille van de beperktheid schat ik hem minder hoog in dan een quiz die over de hele popmuziekperiode gaat en waar dan nog theorie bij komt. De fragmenten kunnen idd moeilijker zijn. Maar ik zie het verder met een eventuele aanpassing van de ranking waarbij die ene quiz die over de hele periode gaat zwaarder moet doorwegen dan een decenniumquiz of iets in die aard.
Eerlijk gezegd schat ik een quiz met theorie ook hoger in dan zonder, al spreek ik me niet uit of er al dan niet theorie in een quiz moet, maar toch.
Ik doe het zelf niet omdat ik ook alles alleen doe en mijn quiz al lastig genoeg is, dus moeilijkheidsgraad A en quotering B.

Het idee van Peter om met cijfers te werken is ook niet slecht, maar wat is dan een quiz van cat 1, 2, 3 enz?

En eerlijk gezegd: je blijft steeds met interpretatieverschillen zitten zoals Lars bedoelt en daar kan ik het alleen al mee eens zijn.

Misschien lijkt het me dan beter om gewoon te vermelden of de quiz geschikt is voor gelegenheidsploegen of gevorderden.... zoals Devil's Answer steeds bedoelt. Met letters of cijfers ga je blijven voor verwarring zorgen want (gelegenheids)quizzers die de betekenis hiervan niet kennen, zijn daar weinig of niks mee.
Plaats reactie