Toppers Vs. Beginners en tussenmoot

Gebruikersavatar
Buddy59
Rock Legend
Berichten: 1897
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 09:18
Locatie: Danny & The Juniors/Holly's/Buddy's

Bericht door Buddy59 »

Misschien lijkt het me dan beter om gewoon te vermelden of de quiz geschikt is voor gelegenheidsploegen of gevorderden.... zoals Devil's Answer steeds bedoelt. Met letters of cijfers ga je blijven voor verwarring zorgen want (gelegenheids)quizzers die de betekenis hiervan niet kennen, zijn daar weinig of niks mee.[/quote]

:thumb1: :thumb2:
Laatst gewijzigd door Buddy59 op za 14 jun 2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Seppuku citeert hier een quiz met een percentage A-vragen en D-vragen....

Wat is een A-vraag of A-fragment? En een B, C en een D?

Graag hiervan een voorbeeld.

Zijn (top 40)hits D-vragen of niet, wat met albumtracks? Een albumtrack van Bob Dylan kan per definitie makkelijker zijn dan een albumtrack van pakweg Milk Inc....

Ik vrees dat het zeer complex gaat worden om elke vraag te quoteren.
Ik ben van oordeel dat je de quiz in zijn geheel moet bekijken, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

I rest my case :(

het is nochtans allemaal niet zo moeilijk hoor ...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Tonyvdb schreef:I rest my case :(

het is nochtans allemaal niet zo moeilijk hoor ...
Er kan inderdaad iets aan gedaan worden, maar dan moet iedereen zijn quiz eerlijk durven quoteren en durven toegeven dat zijn quiz moeilijk is of niet.
Mijn vrees, Tony, is dat een organisator het lef niet gaat hebben om zijn quiz A of B te noemen uit schrik dat er ploegen gaan afhaken en dat kan de bedoeling niet zijn, maar dan moet hij achteraf niet komen zagen dat hij heel wat commentaar krijgt!
Ik neem steeds mijn quiz als voorbeeld en doe dit al 17 jaar lang, heb nooit toegevingen gedaan aan commentaren of wat dan ook en de quiz is veel moeilijker geworden dan pakweg de eerste 3 edities, maar toch zijn er ploegen die steevast onderaan bengelen (bv De Blauwe Schuit - die spelen slechts 1 muziekquiz per jaar en elk jaar zeggen ze dat het de laatste keer is....) en toch blijven terugkomen omdat ze de quiz plezant vinden. Bij inschrijvingen van 'twijfelgevallen' zeg ik altijd eerlijk waarover het gaat en zo hou je de beste vrienden!
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Buddy59 schreef:Misschien lijkt het me dan beter om gewoon te vermelden of de quiz geschikt is voor gelegenheidsploegen of gevorderden.... zoals Devil's Answer steeds bedoelt. Met letters of cijfers ga je blijven voor verwarring zorgen want (gelegenheids)quizzers die de betekenis hiervan niet kennen, zijn daar weinig of niks mee.
:thumb1: :thumb2:[/quote]

Ben het er zeker mee eens, maar dan moet je het weer in 3 categorien opdelen: voor gevorderden, voor gelegenheidsploegen én.... voor beiden; de meeste quizorganisatoren streven door toch naar om op die manier zoveel mogelijk volk te trekken (ik spreek niet uit eigen ervaring; wij hebben liever 20 ploegen dan 40....) Maar dan zullen de meesten ook beweren dat ze een "tussenkwis" (dus voor beiden) in elkaar gestoken hebben... Wat doet ge daar dan mee.

Mijn dag was zo goed begonnen vandaag; na een slechte match met een pracht resultaat gisteravond lekker fris opgestaan; maar het regent dat het giet hier en nu zakt mijn moed alweer in mijn schoenen; deze namiddag nog een voordrachtje geven aan hondeneigenaars; de vragen heb ik al gehad.... Zitten wel toffe bij (hebben honden meer fantasie dan ons?; als een reutje maar één teelbal heeft, is dat beslissend voor het geslacht van de puppies als hij wordt gebruikt als dekreu?....)
Maar vanavond komt alles weer goed: kwissen in DILBEEK....
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »


Ben het er zeker mee eens, maar dan moet je het weer in 3 categorien opdelen: voor gevorderden, voor gelegenheidsploegen én.... voor beiden; de meeste quizorganisatoren streven door toch naar om op die manier zoveel mogelijk volk te trekken (ik spreek niet uit eigen ervaring; wij hebben liever 20 ploegen dan 40....) Maar dan zullen de meesten ook beweren dat ze een "tussenkwis" (dus voor beiden) in elkaar gestoken hebben... Wat doet ge daar dan mee.

Mijn dag was zo goed begonnen vandaag; na een slechte match met een pracht resultaat gisteravond lekker fris opgestaan; maar het regent dat het giet hier en nu zakt mijn moed alweer in mijn schoenen; deze namiddag nog een voordrachtje geven aan hondeneigenaars; de vragen heb ik al gehad.... Zitten wel toffe bij (hebben honden meer fantasie dan ons?; als een reutje maar één teelbal heeft, is dat beslissend voor het geslacht van de puppies als hij wordt gebruikt als dekreu?....)
Maar vanavond komt alles weer goed: kwissen in DILBEEK....

dat zal zo idd door veel organisatoren beweerd worden uit vrees voor een half lege zaal en dan beginnen we weer opnieuw
ik speel al meer dan 20 jaar muziekquizzen en nooit waren er zoveel 'problemen' als nu :wink: en die problemen zijn voor mij geen probleem....
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

kasenco schreef:

Ben het er zeker mee eens, maar dan moet je het weer in 3 categorien opdelen: voor gevorderden, voor gelegenheidsploegen én.... voor beiden; de meeste quizorganisatoren streven door toch naar om op die manier zoveel mogelijk volk te trekken (ik spreek niet uit eigen ervaring; wij hebben liever 20 ploegen dan 40....) Maar dan zullen de meesten ook beweren dat ze een "tussenkwis" (dus voor beiden) in elkaar gestoken hebben... Wat doet ge daar dan mee.

Mijn dag was zo goed begonnen vandaag; na een slechte match met een pracht resultaat gisteravond lekker fris opgestaan; maar het regent dat het giet hier en nu zakt mijn moed alweer in mijn schoenen; deze namiddag nog een voordrachtje geven aan hondeneigenaars; de vragen heb ik al gehad.... Zitten wel toffe bij (hebben honden meer fantasie dan ons?; als een reutje maar één teelbal heeft, is dat beslissend voor het geslacht van de puppies als hij wordt gebruikt als dekreu?....)
Maar vanavond komt alles weer goed: kwissen in DILBEEK....

dat zal zo idd door veel organisatoren beweerd worden uit vrees voor een half lege zaal en dan beginnen we weer opnieuw
ik speel al meer dan 20 jaar muziekquizzen en nooit waren er zoveel 'problemen' als nu :wink: en die problemen zijn voor mij geen probleem....
Hé komaan, wie een A-kwis organiseert doet dat voor topploegen en zal dan ook wel zo eerlijk zijn de kwis niet anders te adverteren. Wie in staat is een A-kwis in mekaar te steken draait al een paar jaar mee, wil nog een paar jaar langer mee en heeft genoeg 'niveau' om niemand een rad voor de ogen te willen draaien.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Herr S schreef:
kasenco schreef:

Ben het er zeker mee eens, maar dan moet je het weer in 3 categorien opdelen: voor gevorderden, voor gelegenheidsploegen én.... voor beiden; de meeste quizorganisatoren streven door toch naar om op die manier zoveel mogelijk volk te trekken (ik spreek niet uit eigen ervaring; wij hebben liever 20 ploegen dan 40....) Maar dan zullen de meesten ook beweren dat ze een "tussenkwis" (dus voor beiden) in elkaar gestoken hebben... Wat doet ge daar dan mee.

Mijn dag was zo goed begonnen vandaag; na een slechte match met een pracht resultaat gisteravond lekker fris opgestaan; maar het regent dat het giet hier en nu zakt mijn moed alweer in mijn schoenen; deze namiddag nog een voordrachtje geven aan hondeneigenaars; de vragen heb ik al gehad.... Zitten wel toffe bij (hebben honden meer fantasie dan ons?; als een reutje maar één teelbal heeft, is dat beslissend voor het geslacht van de puppies als hij wordt gebruikt als dekreu?....)
Maar vanavond komt alles weer goed: kwissen in DILBEEK....

dat zal zo idd door veel organisatoren beweerd worden uit vrees voor een half lege zaal en dan beginnen we weer opnieuw
ik speel al meer dan 20 jaar muziekquizzen en nooit waren er zoveel 'problemen' als nu :wink: en die problemen zijn voor mij geen probleem....
Hé komaan, wie een A-kwis organiseert doet dat voor topploegen en zal dan ook wel zo eerlijk zijn de kwis niet anders te adverteren. Wie in staat is een A-kwis in mekaar te steken draait al een paar jaar mee, wil nog een paar jaar langer mee en heeft genoeg 'niveau' om niemand een rad voor de ogen te willen draaien.
Laat ons hopen, maar het verleden heeft al meermaals het tegendeel bewezen en dan spreek ik niet in termen van A of B, maar wel over het eerlijk afficheren van de moeilijkheidsgraad van een quiz. Het is al vaker voorgekomen dat een quiz 'ook voor gelegenheidsploegen' een serieuze afknapper wordt voor die mensen wat te betreuren valt natuurlijk. Wat evenzeer te betreuren zou zijn, is dat 'moeilijkere' quizzen zich zouden vergemakkelijken om meer gelegenheidsploegen aan te trekken. Er zijn zeker en vast genoeg makkelijkere quizzen om de instap te maken. Maar zoals ik al dikwijls hier op dit forum verkondigde: wat is moeilijk en wat is makkelijk? Al begrijp ik wel waar heel de heisa om draait, maar zet mij in een quiz waar voornamelijk hits (en hier bedoel ik top 40 en geen Afrekening) van de voorbije 10 jaar de revue passeren, dan kraak ik ook harde noten. Ieder zijn smaak en voorkeuren en het is aan de organisatoren om geen misleidende propaganda te verkondigen, maar echt, ik vrees daar voor! En dat heeft niets te maken of de organisator een topteam is of een jeugdbeweging, daar heb ik genoeg ervaring mee.
Ik herinner me nog de eerste Wasoeties quiz. 'Voor deze eersteling gaan we de lat zeker niet te hoog leggen' was er te lezen. Wel dat was een van de moeilijkste quizzen die er de afgelopen 20 jaar is georganiseerd en dat is geen zever! En dat was misschien zeker niet zo bedoeld vanuit de organisatie, maar door een gebrek aan ervaring kan zoiets natuurlijk gebeuren.... en daar wringt het schoentje bij veel eerstelingen. Er zijn natuurlijk en gelukkig uitzonderingen.
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

kasenco schreef:
Laat ons hopen, maar het verleden heeft al meermaals het tegendeel bewezen en dan spreek ik niet in termen van A of B, maar wel over het eerlijk afficheren van de moeilijkheidsgraad van een quiz. Het is al vaker voorgekomen dat een quiz 'ook voor gelegenheidsploegen' een serieuze afknapper wordt voor die mensen wat te betreuren valt natuurlijk. Wat evenzeer te betreuren zou zijn, is dat 'moeilijkere' quizzen zich zouden vergemakkelijken om meer gelegenheidsploegen aan te trekken. Er zijn zeker en vast genoeg makkelijkere quizzen om de instap te maken. Maar zoals ik al dikwijls hier op dit forum verkondigde: wat is moeilijk en wat is makkelijk? Al begrijp ik wel waar heel de heisa om draait, maar zet mij in een quiz waar voornamelijk hits (en hier bedoel ik top 40 en geen Afrekening) van de voorbije 10 jaar de revue passeren, dan kraak ik ook harde noten. Ieder zijn smaak en voorkeuren en het is aan de organisatoren om geen misleidende propaganda te verkondigen, maar echt, ik vrees daar voor! En dat heeft niets te maken of de organisator een topteam is of een jeugdbeweging, daar heb ik genoeg ervaring mee.
Ik herinner me nog de eerste Wasoeties quiz. 'Voor deze eersteling gaan we de lat zeker niet te hoog leggen' was er te lezen. Wel dat was een van de moeilijkste quizzen die er de afgelopen 20 jaar is georganiseerd en dat is geen zever! En dat was misschien zeker niet zo bedoeld vanuit de organisatie, maar door een gebrek aan ervaring kan zoiets natuurlijk gebeuren.... en daar wringt het schoentje bij veel eerstelingen. Er zijn natuurlijk en gelukkig uitzonderingen.
Bij iemand die voor de eerste keer een quiz organiseert weet je natuurlijk nooit, maar de vaste mensen met een jaarlijks terugkerende quiz zullen toch een correcte quotatie geven? "You can fool some of the people some of the time, but you can't fool all of the people all of the time"
overdrive
Roadie
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 mei 2008, 19:45

Bericht door overdrive »

Herr S schreef: Bij iemand die voor de eerste keer een quiz organiseert weet je natuurlijk nooit,
Nog maar eens aan de lijve ondervonden op de soprano's kwis afgelopen avond...
Heel veel goeie muziek gehoord dat kan niet worden ontkend, maar geen weggevers, veel albumtracks, en weinig of geen titels in de songs... was dit A++ ? :)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

overdrive schreef:
Herr S schreef: Bij iemand die voor de eerste keer een quiz organiseert weet je natuurlijk nooit,
Nog maar eens aan de lijve ondervonden op de soprano's kwis afgelopen avond...
Heel veel goeie muziek gehoord dat kan niet worden ontkend, maar geen weggevers, veel albumtracks, en weinig of geen titels in de songs... was dit A++ ? :)
zeker en vast !
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

kasenco schreef:
overdrive schreef:
Herr S schreef: Bij iemand die voor de eerste keer een quiz organiseert weet je natuurlijk nooit,
Nog maar eens aan de lijve ondervonden op de soprano's kwis afgelopen avond...
Heel veel goeie muziek gehoord dat kan niet worden ontkend, maar geen weggevers, veel albumtracks, en weinig of geen titels in de songs... was dit A++ ? :)
zeker en vast !
Dat werd gisteren ook meermaals gemeld: A++ of AAA (een melkquiz?)

Nee, serieus, er werd gister ook over de quotering van de quizzen gebabbeld en de grootste conclusie die eruit kwam was: GEWOON STOPPEN MET HIEROVER DE DISCUTEREN.....

Het is toch veel gemakkelijker om het door de gelegenheidsploegen aan de quiz-organisator zelf te laten vragen; die kan het voor iedere ploeg persoonlijk zelfs nog het beste inschatten....
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

by the way, jullie waren er al weer vroeg uit..... Ik heb mij om 9 uur (terwijl mijn vrouwtje in mijn portemonnee grasduinde om wat 'koeken' te kunnen kopen) nog eens omgedraaid en ben nog maar juist een uurtje uit mijn nest. Moet wel zeggen dat ik vannacht nog wat moed had en eens tussen mijn nieuwe (oude?) cd-aankopen heb gedoken en er nog een 50-tal heb uitgehaald om in de prijzenpot van de quiz te steken (little steven, nils lofgren, en noem maar op)
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

kasenco schreef:Seppuku citeert hier een quiz met een percentage A-vragen en D-vragen....

...

Ik vrees dat het zeer complex gaat worden om elke vraag te quoteren.
Ik ben van oordeel dat je de quiz in zijn geheel moet bekijken, maar ieder zijn mening natuurlijk.
Neenee ik bedoel niet dat je de vragen afzonderlijk zou beoordelen. Maar je voelt toch aan als er een bepaald percentage moeilijke inzit, ook al plak je niet op de afzonderlijke vragen een quotering :?:
peegee schreef: Nee, serieus, er werd gister ook over de quotering van de quizzen gebabbeld en de grootste conclusie die eruit kwam was: GEWOON STOPPEN MET HIEROVER DE DISCUTEREN.....
Heu...? Ik lees hier toch voor- en tegenstanders. En het staat iedereen vrij te discussiëren hee, daar dient het forum toch voor.

Ik snap de weerstand ook niet zo goed, wie het systeem graag toepast op zijn quiz, kan er een beroep op doen en wie de aldus gegenereerde informatie nuttig vindt, kan ze raadplegen. Wie wordt daar slechter van? Misschien een organisator die vreest dat er ploegen zouden kunnen thuisblijven omdat de quiz omschreven wordt als moeilijk maar dan kies ik toch de kant van de deelnemende ploegen in kwestie (ze hebben toch het recht op geïnformeerd te worden?)

Niet dat alles per se in vakjes hoeft te worden gestopt of zo maar een mens moet zich met iets bezighouden hee :lol:
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Puur informatief en zonder iets door te willen drukken es verder duiden hoe het bij algemene quizzen gebeurt (en je zou het misschien niet denken maar voor mij mag het ook gerust allemaal blijven zoals het nu is, ik heb geen uitgesproken voorkeur).

* De organisator vermeldt desgewenst het niveau dat hij zelf op zijn toekomstige quiz plakt (vb. C of 5 of nog iets anders)
* Na de quiz oordelen de deelnemers zelf over de moeilijkheid. Hoe meer deelnemers dit doen, hoe accurater het oordeel (de grootste gemene deler). Vb. sommige spreken van een B (of een 7 op 10), sommigen van een C (of een 5) dan is het een BC (of een 6).
* Dit kan de volgende keer evt. meegenomen worden als de organisator een volgende quiz geeft: zal het opnieuw een BC (6) worden of blijft hij bij de intentie om te streven naar een C? Hij kan zich daar ook gewoon geen fluit van aantrekken...

Bij algemene quizzen was het ook leuk dat een hoop quoteringen van vorig jaar te bekijken waren op een aparte site (weet niet of dit eigenlijk nog gebeurt). Op dit forum zou de webmaster of 1 van zijn kornuiten dit kunnen doen (gesteld dat het hen interesseert) want zo veel muziekquizzen zijn er niet. De info omtrent de vorige quiz en de aankondiging van de organisator omtrent de volgende geeft toch al een mooi beeld van wat men mag verwachten.

Maar de klassieke manier van werken is m.i. dus ook leuk, ik heb er alvast geen al te ver oplopende discussies voor over. Maar erover ventileren vind ik wel leuk... :wink:
Plaats reactie