Toppers Vs. Beginners en tussenmoot

Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Ik ben het hier niet eens met Tony.

Wat voor de een een A-kwis is, is voor de ander een D-kwis....
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Herr S schreef:Een ideale kwis moet een moeilijkheidsgraad hebben die iedereen een uitdaging bezorgt, zonder tot frustraties te leiden. Frustraties kunnen vermeden worden doordat iedereen minimaal 50% scoort.
En veel kwissen zouden een pak boeiender kunnen worden wanneer er een beetje meer fantasie in de vragen wordt gestoken – het mag meer zijn dan een hele avond titel / uitvoerder noteren.
Probeer er meer spelelement in te krijgen, zoek vernieuwing, stop in elke ronde een thema dat helpt bij het zoeken naar antwoorden of combineer kennis van muziek met andere zaken (zoals de filmronde op de kwis in Herentals).
- Als je ervoor zorgt, dat iedereen minstens 50% scoort, vrees ik, dat er 10 ploegen zullen zijn, die op het eind met slechts 1 of 2 puntjes verschil om de nummer-1-positie zullen strijden

- een beetje meer fantasie in je kwis is tof, dat is zeker goed gedaan door Willy Jr. door er een centraal thema (james bond) in te steken, of onlangs een volledige kwis met als thema "cijfers", ofwel in titel ofwel in de artiest...; (Vergeet dan wel niet, dat (om uw ronde compleet te maken) er soms fragmenten bij gekozen worden die niet binnen de keuze van de organisatie liggen, gewoon omdat men anders de ronde niet compleet krijgt; men gaat beginnen googelen en vindt dan één of ander luguber/onbekend fragment, die men zelf nooit zou raden op een door een ander georganiseerde quiz....)

Wat meer fantasie?: denk nog even terug aan onze (kakkerlakken)muziekquiz 2 jaar geleden, waarin één lid per ploeg (in ronde 5) tekeningen moest maken van 10 verschillende artiesten, over die ronde wordt nu nog altijd gesproken...; maar steek er niet meer fantasie in door titels van films of tv-series te vragen, want dan is het géén muziekquiz meer; een live-performance; ik herinner mij nog de route-66-ronde, waarbij we zelfs een motor hadden die de zaal binnenreed...; onze (kakkerlakken)muziekquiz wordt dit jaar volledig begeleid door video-clips of filmfragmentjes (alles MET geluid, mannen uit Aalter en omstreken!!!!)
Laatst gewijzigd door peegee op vr 13 jun 2008, 08:40, 3 keer totaal gewijzigd.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

BXR schreef: Er is echt niks fout aan een kwis te organiseren voor de "pro's" maar er is ook niks mis met een kwis van een vereniging die zich waarschijnlijk richt op mensen uit het dorp en waar dan ABBA en clouseau gevraagd wordt.
Ik denk dat er genoeg "moeilijke" quizen zijn, waar ABBA en/of Clouseau wel degelijk ook de revue passeren.....
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

peegee schreef:Als je ervoor zorgt, dat iedereen minstens 50% scoort, vrees ik, dat er 10 ploegen zullen zijn, die op het eind met slechts 1 of 2 puntjes verschil om de nummer-1-positie zullen strijden
Niet akkoord Peter.
Ook bij onze muziekquiz streven wij er naar dat zoveel mogelijk ploegen 50% of meer kunnen behalen.
Op onze vorige editie waren er slechts 9 van de 50 ploegen die hier niet in slaagden.

En toch was er aan de top van het klassement voldoende afscheiding tussen de diverse topploegen:
1. Kas & Co - 417 pnt
2. Metal Mickeys - 411 ptn
3. Fab 4 - 406 ptn
4. Sympathie vd Duvel - 397 ptn

Trouwens ... ik zie niet in wat er mis is met een quiz waarbij de ploegen met slechts een paar punten om de 1e plaats moeten strijden? Zo blijft de quiz toch lekker spannend.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

peegee schreef:
Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Ik ben het hier niet eens met Tony.

Wat voor de een een A-kwis is, is voor de ander een D-kwis....
Peter, als dat de redenering is, kunnen we beter deze discussie onmiddellijk afsluiten, dan is die nutteloos ...

Die ABCD-kwalificatie is objectief en algemeen, dient om mensen te helpen beslissen of ze zich al dan niet zouden inschrijven voor deze of gene quiz, en houdt geen rekening met wat Marc Vermeiren, Marc Buyse of een 17-jarige Zornik-fan, die voor de eerste keer een muziekquiz speelt, individueel vinden ...

Ze bewijst in het algemene quiz-circuit haar nut al jaren, dus die opmerking slaat echt nergens op.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:
peegee schreef:
Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Ik ben het hier niet eens met Tony.

Wat voor de een een A-kwis is, is voor de ander een D-kwis....
Peter, als dat de redenering is, kunnen we beter deze discussie onmiddellijk afsluiten, dan is die nutteloos ...

Die ABCD-kwalificatie is objectief en algemeen, dient om mensen te helpen beslissen of ze zich al dan niet zouden inschrijven voor deze of gene quiz, en houdt geen rekening met wat Marc Vermeiren, Marc Buyse of een 17-jarige Zornik-fan, die voor de eerste keer een muziekquiz speelt, individueel vinden ...

Ze bewijst in het algemene quiz-circuit haar nut al jaren, dus die opmerking slaat echt nergens op.
En toch blijft het lastig, Tony, om een kwis een "letter"/ klassificatie te geven; als ik dat voor onze eigen kwis zou doen, dan zou ik die van vorig jaar een grote B (kleine A) geven en die van dit jaar een C. Is die dan minder tof geworden voor de topploegen????? Dat kan ik zelf niet beoordelen... Ik hoop het niet; ik heb er zelf wel veel plezier aan beleefd om hem ineen te steken

Een kwis met als klassificatie A kan toch zeker tof zijn voor de gelegenheidsploegen (kijk naar die van Willy Jr.) , maar als je er dan echt op voorhand al een A op zou plakken, dan blijven die ploegen weg, en dat is toch ook niet de bedoeling???
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
Awel, dat vind ik nu een goed voorstel zie. Als men van tevoren weet wat er komt kan na afloop niemand meer mekkeren dat het te moeilijk of te gemakkelijk was, en bestaat voor de eventueel participerende middenmotors/gelegenheidsploegen de uitdaging eruit te zien hoeveer ze kunnen springen. En zouden desgevallend achteraf de deelnemers hun quotering kunnen geven volgens de criteria die WimW voorstelt . Wie durft als eerste een A-kwis aankondigen?
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Herr S schreef:
Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
Awel, dat vind ik nu een goed voorstel zie. Als men van tevoren weet wat er komt kan na afloop niemand meer mekkeren dat het te moeilijk of te gemakkelijk was, en bestaat voor de eventueel participerende middenmotors/gelegenheidsploegen de uitdaging eruit te zien hoeveer ze kunnen springen. En zouden desgevallend achteraf de deelnemers hun quotering kunnen geven volgens de criteria die WimW voorstelt . Wie durft als eerste een A-kwis aankondigen?
En die die als eerste een A-kwis aankondigt: gaat ge daar dan naartoe, Herr S? Ik heb het juist al neergepent: dat kan voor de gelegenheidsploegen een reden zijn om er niet naartoe te gaan, terwijl hij toch tof kan zijn (cfr Willy Jr's kwis) en voor de "topploegen" ook een reden zijn om er niet naartoe te gaan ("zulk ne stoefers, daar gaan we onze tijd niet aan verspillen.....")
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

peegee schreef:
Wat meer fantasie?: denk nog even terug aan onze (kakkerlakken)muziekquiz 2 jaar geleden, waarin één lid per ploeg (in ronde 5) tekeningen moest maken van 10 verschillende artiesten, over die ronde wordt nu nog altijd gesproken...; maar steek er niet meer fantasie in door titels van films of tv-series te vragen, want dan is het géén muziekquiz meer; een live-performance; ik herinner mij nog de route-66-ronde, waarbij we zelfs een motor hadden die de zaal binnenreed...; onze (kakkerlakken)muziekquiz wordt dit jaar volledig begeleid door video-clips of filmfragmentjes (alles MET geluid, mannen uit Aalter en omstreken!!!!)
Met meer fantasie wou ik zeggen, wijk eens wat af van de titel/uitvoerder vragen, zoek variatie.
Titels van Tv-series of films hebben inderdaad niet rechtstreeks met muziek te maken (James Bond toch ook niet?). Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is 20 titels van films opgeven, 20 fragmenten laten horen en vragen de titel van de film bij het juiste fragment te plaatsen.
De kwis in Herentals had voor bijna elke ronde een thema (bv hip/hop in de titel) waardoor de juiste antwoorden bijna op een presenteerblaadje lagen en de kwis van zeg maar cat B naar cat C ging.
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

peegee schreef:
Herr S schreef:
Tonyvdb schreef:neen hoor, Luc, ik denk dat je wat mist tussen die letters :
Dit moet het zo wat zijn :

A : aartsmoeilijk, zelfs voor topploegen bij momenten een harde noot :

B : moeilijk, voor 'geoefende ploegen', weinig weggevers, door gelegenheidsploegen als te/heel moeilijk ervaren, maar daarom niet per definitie als 'ondoenbaar'

C : een mix van makkelijk en moeilijk, tot vermaak van iedereen, maar voor de 'geoefende ploegen' misschien soms wat te makkelijk

D : een quiz met weinig tot geen moeilijke vragen, ideaal voor instappers


Laatste Stardustquiz was een B (heel klein C-tje beetje toch : zaten toch ook veel weggevers in)
Streefdoel wordt iets tussen B en C.
Awel, dat vind ik nu een goed voorstel zie. Als men van tevoren weet wat er komt kan na afloop niemand meer mekkeren dat het te moeilijk of te gemakkelijk was, en bestaat voor de eventueel participerende middenmotors/gelegenheidsploegen de uitdaging eruit te zien hoeveer ze kunnen springen. En zouden desgevallend achteraf de deelnemers hun quotering kunnen geven volgens de criteria die WimW voorstelt . Wie durft als eerste een A-kwis aankondigen?
En die die als eerste een A-kwis aankondigt: gaat ge daar dan naartoe, Herr S? Ik heb het juist al neergepent: dat kan voor de gelegenheidsploegen een reden zijn om er niet naartoe te gaan, terwijl hij toch tof kan zijn (cfr Willy Jr's kwis) en voor de "topploegen" ook een reden zijn om er niet naartoe te gaan ("zulk ne stoefers, daar gaan we onze tijd niet aan verspillen.....")
Als ik weet op een kwis slaag te gaan krijgen zou ik daar niet mee in zitten, ik zou waarschijnlijk wel gaan en zien hoever ik spring, zoals ik al zei.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

We kunnen eventueel een experimentje doen, en dat met onze kakkerlakkenquiz...
Als ge wilt, mag een ieder die aan onze quiz heeft deelgenomen mij achteraf laten weten in welke "categorie" hij/zij die zou plaatsen; ik zal een extra blad op de tafels leggen, met de uitleg van Tony betreffende de A - D categorien en eens zien wat daar uit de bus valt; wat denken jullie daarvan?

Ikzelf plaats deze tussen C en B...

Peter
peegee
Rock Legend
Berichten: 4332
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

Herr S schreef:
peegee schreef:
Wat meer fantasie?: denk nog even terug aan onze (kakkerlakken)muziekquiz 2 jaar geleden, waarin één lid per ploeg (in ronde 5) tekeningen moest maken van 10 verschillende artiesten, over die ronde wordt nu nog altijd gesproken...; maar steek er niet meer fantasie in door titels van films of tv-series te vragen, want dan is het géén muziekquiz meer; een live-performance; ik herinner mij nog de route-66-ronde, waarbij we zelfs een motor hadden die de zaal binnenreed...; onze (kakkerlakken)muziekquiz wordt dit jaar volledig begeleid door video-clips of filmfragmentjes (alles MET geluid, mannen uit Aalter en omstreken!!!!)
Met meer fantasie wou ik zeggen, wijk eens wat af van de titel/uitvoerder vragen, zoek variatie.Titels van Tv-series of films hebben inderdaad niet rechtstreeks met muziek te maken (James Bond toch ook niet?). Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is 20 titels van films opgeven, 20 fragmenten laten horen en vragen de titel van de film bij het juiste fragment te plaatsen.De kwis in Herentals had voor bijna elke ronde een thema (bv hip/hop in de titel) waardoor de juiste antwoorden bijna op een presenteerblaadje lagen en de kwis van zeg maar cat B naar cat C ging.
dat hoort volgens mij toch echt thuis in een filmquiz, en niet in een muziekquiz...

Net als de ronde in de quiz van Patrick Hoste (B 4-s) met verwijzingen naar de snooker-bal-kleuren; ik vond dat (ondanks het feit dat ik er toen niet bijwas) een GENIALE vondst, maar er is wel veel commentaar op geweest, want als je muziekliefhebber bent en niks van kennis van snooker, dan scoorde je daar slecht...
In de Rock Monsieur-kwis van vorig jaar zaten er ook een paar zeer toffe rondes; één met een keyboard van de computer, waar je de letters ("M met Popmusic" bij de M, "Z met Doomed to be together" bij de Z) op de juiste plaats van het keyboard moest invullen, de reeks met de planeten, ook in te vullen; en de reeks met de leger-rangen (je moest de juiste rang achter de juiste strepen zetten); dat zijn effectief extra punten die je verliest als je van die onderwerpen niets kent; dat hoort (volgens mij) dus eigenlijk niet thuis in een muziekquiz, maar meer in een algemene....
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

peegee schreef:
Herr S schreef:Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is 20 titels van films opgeven, 20 fragmenten laten horen en vragen de titel van de film bij het juiste fragment te plaatsen.
dat hoort volgens mij toch echt thuis in een filmquiz, en niet in een muziekquiz...

Net als de ronde in de quiz van Patrick Hoste (B 4-s) met verwijzingen naar de snooker-bal-kleuren; ik vond dat (ondanks het feit dat ik er toen niet bijwas) een GENIALE vondst, maar er is wel veel commentaar op geweest, want als je muziekliefhebber bent en niks van kennis van snooker, dan scoorde je daar slecht...
In de Rock Monsieur-kwis van vorig jaar zaten er ook een paar zeer toffe rondes; één met een keyboard van de computer, waar je de letters ("M met Popmusic" bij de M, "Z met Doomed to be together" bij de Z) op de juiste plaats van het keyboard moest invullen, de reeks met de planeten, ook in te vullen; en de reeks met de leger-rangen (je moest de juiste rang achter de juiste strepen zetten); dat zijn effectief extra punten die je verliest als je van die onderwerpen niets kent; dat hoort (volgens mij) dus eigenlijk niet thuis in een muziekquiz, maar meer in een algemene....
Wij hebben er in de aankondiging van onze quiz nooit een geheim van gemaakt dat wij met onze muziekquiz ook een beetje de link met een algemene quiz wilden maken. Op die manier proberen wij onze reeksen ook origineel te houden.
Bij onze vorige editie zater er misschien iets te veel van dergelijke 'algemene theorierondes' tussen. We zullen daar bij de volgende editie ook rekening mee houden.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Bericht door vinceluka »

Herr S schreef: Met meer fantasie wou ik zeggen, wijk eens wat af van de titel/uitvoerder vragen, zoek variatie.
Titels van Tv-series of films hebben inderdaad niet rechtstreeks met muziek te maken (James Bond toch ook niet?). Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is 20 titels van films opgeven, 20 fragmenten laten horen en vragen de titel van de film bij het juiste fragment te plaatsen.De kwis in Herentals had voor bijna elke ronde een thema (bv hip/hop in de titel) waardoor de juiste antwoorden bijna op een presenteerblaadje lagen en de kwis van zeg maar cat B naar cat C ging.
Herr S
Als je dergelijke zaken leuk vind dan moet je eens de introquiz van deze week proberen (thread let's quiz / introquiz). Thema van deze week is 'FILM' oscarfilms dan nog wel.
Extra moeilijkheid : Er zijn zo goed als geen stemmen te horen het zijn dan ook intro's
Extra duwtje in de rug : Er is altijd een thema, zelfs als er geen is :lol: en je mag opzoeken.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Plaats reactie