Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Homeless
Fan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 13:15
Locatie: Last Minutes / Bende Eikels

Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Bericht door Homeless »

Graag hier tips, trucs en pitfalls voor het opstellen van muziekquizzen.

Ben zelf namelijk bezig met het helpen van een maat in het Limburgse bij het opstellen van een muziekquiz voor gelegenheidsploegen, ergens in het najaar. Tips zijn daarbij zeer welkom.

Homeless
JVdP
Superstar
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 08:03
Locatie: Mol/Vrienden Van de Jury

Bericht door JVdP »

tracht zo breed mogelijk te zijn, zowel in genres als jaartallen. zeker als je reclame gaat maken als "algemene Muziekquiz" 8) .

Persoonlijk vind ik een muziekquiz zonder theorie (foto's en geschiedenis) geen echte muziekquiz. Het zou meer moeten zijn dan enkel deuntjes herkennen....
Homeless
Fan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 13:15
Locatie: Last Minutes / Bende Eikels

Bericht door Homeless »

Zo zijn we het ook aan het opvatten. Echter, we hebben ons wel voorgenomen om vooral uit het laatste decennium te vragen, omdat verschillende ploegen enkel uit zeer jonge ( lees, net twintigers ) zullen bestaan.

Waar ik echter geen goed idee van heb, is hoe lang fragmenten moeten zijn om het haalbaar te maken ( 15 seconden lijkt me zeer kort, 30 seconden op het randje en 45 seconden misschien weer wat te gemakkelijk? ) en hoeveel fragmenten je dan bv op een avond kan programmeren.

Verder zijn we zeker ook al bezig met een soort puzzelronde , foto-ronde om het lollig te houden, etc... en zullen er ook al eens anecdotische muziekverhaaltjes worden verteld waar we polsen naar een muziek-gerelateerd weetje. Dat soort ongein.

Homeless
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Qua tijdsduur van de fragmenten hangt veel af van de moeilijkheidsgraad uiteraard. 45 seconden van een song met een onsterfelijke intro (genre "Satisfaction", "Dancing Queen" of "Smells like teen spirit") gaat wellicht niemand meer leuk vinden. Bij de weggevers kan je het houden bij tien seconden of zo. Toch is 30-45 seconden op heel wat muziekquizzen voor de doorsnee fragmenten géén uitzondering. Soms wordt ook gewacht tot vlak voor de titel er voor het eerst in komt. Of tot net erna.

Aantal fragmenten: heel wat quizzen trappen in de val van overdaad: teveel reeksen met teveel fragmenten. Zeker als er ook wat theorie en foto's bij te pas komen, lijkt 100 tot 120 geluidsfragmenten meer dan genoeg om de kaap van middernacht niet te overschrijden. De lengte doet er ook wat aan, maar met zo'n aantal is zelfs 45 seconden best te doen.

Voor een jong publiek zou ik ook veel titels laten horen.

De moeilijkheidsgraad gaat fiks omhoog bij het gebruik van midtro's of outro's. Dat is echt niet te onderschatten! Opletten daarmee, want als organitor, met titel en uitvoerder voor jou op een blad, denk je te vlug in termen als "da's toch ook zo een makkie".

Qua samenstelling kan uiteraard de "toegankelijkheid" een stuk omhooggekrikt worden door te werken met links zoals bij algemene quizzen vaak gebeurt: reeks met dieren in titel of uitvoerder, reeks rond transportmiddelen, reeks rond drank, enzovoort. Het is daarbij wel zo dat de betere ploegen hier het meest mee winnen, want ken je het fragment echt niet, dan helpt ook de link niet.

Ook een "zoek de link" ronde is vrij populair: drie fragmenten waarbij titel en uitvoerder moeten ingevuld worden, maar ook een gemeenschappelijke link (extra punten). Opgelet: deze moet uiteraard eenduidig zijn, en geen andere mogelijkheden open laten, of daar sta je als jury mooi te kijk!

Idem voor een volledige rode-draad-reeks, waarbij afzonderlijk om 't er snelst voor extra punten mag afgegeven worden. Je oogst heel wat ongenoegen als je veel punten laat weggooien door ploegen vlug te laten gokken op "The Beatles", terwijl het pas bij de laatste fragmenten om Paul McCartney alleen blijkt te mogen gaan. Tenzij je dat expliciet afroept of op papier meegeeft (we zoeken een persoon, geen groep).

Dé valkuil voor heel wat muziekquizorganisatoren is reeds jaren een "originals"-reeks. Wees héél goed voorbereid, want die wetenschap is nogal volatiel, zoals ook onlangs nog bleek. Je moet er niet enkel Arnold Rypens' boek bij halen maar ook zijn website. En liefst nog wat andere bronnen ook. Kies hiervoor pas als je heel zeker bent. Sommigen keren het om, en laten de cover die je hoort opschrijven, geven een jaartal waarin de bedoelde cover van een nummer een hit werd. Is men dan toch verkeerd in het laten afspelen van de zogezegde original, dan speelt dat niet echt voor de opgave... De "kenners" zullen je daarover misschien achteraf wel aanspreken, maar hoeven zich niet "bestolen" voelen.

Enfin, da's allemaal niet zo spectakulair vernieuwend in vergelijking met algemene quizzen...

Eén ding is zeker essentieel nog belangrijker dan bij algemene quizzen: zorg aub voor een goede geluidsinstallatie, want niets is frustrerender dan je werk te zien vergruizeld op de avond zelf door een lamentabele klankweergave of een slechte verdeling over de zaal.
GG
Lead Singer
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 22 aug 2007, 20:32

Bericht door GG »

Ik organiseer al jaren voor Testedoene muziekquizzen. En geef je één goede raad, want al de beginners maken dezelfde fout (veel te moeilijk maken).

Als je veel gelegenheidsploegen hebt naast de gekende muziekquizploegen moet je in iedere reeks een paar weggevers insteken (zoals Abba, Rolling stones, Nirvana enz) zodat het voor hen ook nog een leuke avond wordt en dat ze achteraf nog zin hebben om het jaar daarna mee te doen, daarnaast steek je voor de echte quizploegen dan 2 tot 3 heel moeilijke nummers in.
(KUB)
One Hit Wonder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 09:23
Locatie: Brugge/Would-Be Monkees

Bericht door (KUB) »

Persoonlijk vind ik een muziekquiz zonder theorie (foto's en geschiedenis) geen echte muziekquiz. Het zou meer moeten zijn dan enkel deuntjes herkennen...
Daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn. Als groentje heb ik in de jaren negentig aan weinig kwissen meegedaan waar een foto-, hoezen én uitgebreide theorieronde (teksten herkennen, jaartallen opplakken, pseudoniemen en logo's thuisbrengen, feiten aanvullen,... Kortom, de hele reutemeteut) niét tot de vaste geplogenheden behoorde.

Zoiets is anno 2007 compleet ondenkbaar geworden. Tja, dat betreur ik. Om de simpele reden dat die 'extra-muzikale' vragen me evenzeer op het spoor hebben gezet van fantastische muziek als de - tegenwoordig ongenaakbare - fragmenten zelf. Purisme en ikzelf zijn in het algemeen niet zo'n beste vrienden, dus met die dwingelandij van de zuivere audio heb ik het een beetje moeilijk.
Nog niet zo lang geleden heb ik, net als velen onder jullie, nog meegedaan aan een kwis die zowaar een theorieronde in petto had, maar die doodleuk niet op punten had gezet; de best scorende ploeg kon er louter een rondje mee winnen. Zo ver is het dus gekomen.

Kijk, qua indeling pakt elke samensteller het uiteraard aan zoals hij/zij dat wil. Zolang de communicatie op voorhand maar zo duidelijk mogelijk is, hoeft er nadien niemand gefrustreerd of teleurgesteld af te druipen. Je omcirkelt uiteindelijk zélf die avonden in je agenda.
Maar zoals ik al eens op dat andere forum heb geponeerd: muziek is meer dan muziek alleen. Ik probeer dezer dagen weer aan zo veel mogelijk kwissen mee te doen, en vaak mis ik daarin creativiteit, de drang om buiten de lijntjes te kleuren. Voor alle duidelijkheid: ik hoop op dit punt massaal tegengesproken te worden.

Ten slotte nog dit. Een muziekkwis met alleen maar geluidsfragmenten zal ik zeker niet afslaan. Natuurlijk niet. Maar als ik weet dat de rondes een onderliggende rode draad zullen hebben (ik noem in dit verband maar de tweejaarlijkse Rock Monsieur-kwis, waaraan ik tot mijn grote spijt nog nooit heb kunnen meedoen, maar waarvan ik er wel al eens eentje via de website heb nagespeeld), dan zal ik alleszins met veel meer goesting vertrekken.

Nu, al het bovenstaande gezanik kan ook helemaal aan mezelf liggen, natuurlijk.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Elke organisator doet zijn zin. Zo simpel is het. Mik je op een breed publiek of op 'kenners', dat maakt al een groot verschil uit. Ik weet dat mijn quiz minder geschikt is voor instappers, maar daar geef ik niet aan toe. Elk jaar moet ik ploegen weigeren omdat de quiz vol zit. Waarom zou ik dan toegevingen doen? Ook foto's en theorie komen er bij mij niet in en dit enkel en alleen om het tempo van de quiz hoog en vlot te houden.
jdp
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 sep 2007, 00:39
Locatie: LEBBEKE

Bericht door jdp »

De meest beluisterde cd de laatste 2 maand in mijn auto is de integrale kwis van SEPUKKU en dan nog omvergeblazen worden door RECHTE BANANEN en kort op de hielen gezeten worden door de Epolkaheer /Vervolgens verbaasd zijnde van de score op dat soort kwis van Tony VDB°s ploeg en constaterend dat KGBV met mij erbij op de verloren zoon kwis maar tot de 3de plaats zouden geraakt zijn zegt genoeg over wie je moet consulteren om een kwis samen te stellen zoals Mark Vermeiren ze graag heeft .
ex van MIEKE MAAIKE
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

jdp schreef:De meest beluisterde cd de laatste 2 maand in mijn auto is de integrale kwis van SEPUKKU en dan nog omvergeblazen worden door RECHTE BANANEN en kort op de hielen gezeten worden door de Epolkaheer /Vervolgens verbaasd zijnde van de score op dat soort kwis van Tony VDB°s ploeg en constaterend dat KGBV met mij erbij op de verloren zoon kwis maar tot de 3de plaats zouden geraakt zijn zegt genoeg over wie je moet consulteren om een kwis samen te stellen zoals Mark Vermeiren ze graag heeft .
Euh... Pittige en nogal cryptische quizvraag!

Poging tot antwoord: hemzelf? :twisted:
Laatst gewijzigd door Devils answer op do 13 sep 2007, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

jdp schreef:De meest beluisterde cd de laatste 2 maand in mijn auto is de integrale kwis van SEPUKKU ...
2 maanden terug was die quiz nog niet gepresenteerd.

Was jij medeorganisator of had je voorkennis?

:wink:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Devil's answer schreef:
jdp schreef:De meest beluisterde cd de laatste 2 maand in mijn auto is de integrale kwis van SEPUKKU en dan nog omvergeblazen worden door RECHTE BANANEN en kort op de hielen gezeten worden door de Epolkaheer /Vervolgens verbaasd zijnde van de score op dat soort kwis van Tony VDB°s ploeg en constaterend dat KGBV met mij erbij op de verloren zoon kwis maar tot de 3de plaats zouden geraakt zijn zegt genoeg over wie je moet consulteren om een kwis samen te stellen zoals Mark Vermeiren ze graag heeft .
Euh... Pittige en nogal cryptische quizvraag!

Poging tot antwoord: hemzelf? :twisted:

ik snap er eigenlijk ni veel van.........
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

jdp schreef:De meest beluisterde cd de laatste 2 maand in mijn auto is de integrale kwis van SEPUKKU en dan nog omvergeblazen worden door RECHTE BANANEN en kort op de hielen gezeten worden door de Epolkaheer /Vervolgens verbaasd zijnde van de score op dat soort kwis van Tony VDB°s ploeg en constaterend dat KGBV met mij erbij op de verloren zoon kwis maar tot de 3de plaats zouden geraakt zijn zegt genoeg over wie je moet consulteren om een kwis samen te stellen zoals Mark Vermeiren ze graag heeft .
Een eerste klassement voor eloquentie kan alvast opgesteld worden. Ik kom tot volgende rangschikking:
1. Devil's Answer
2. [KUB]
3. Kasenco
...
55. JDP
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

bart depauw schreef: Een eerste klassement voor eloquentie kan alvast opgesteld worden. Ik kom tot volgende rangschikking:
1. Devil's Answer
2. [KUB]
3. Kasenco
...
55. JDP
Het wordt dringend tijd dat ik dat moeilijk woord eens opzoek...

Da's al den tweede keer dat ze mij da hier op dat forumken aansmere!
(KUB)
One Hit Wonder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 09:23
Locatie: Brugge/Would-Be Monkees

Bericht door (KUB) »

Devil's answer schreef:
bart depauw schreef: Een eerste klassement voor eloquentie kan alvast opgesteld worden. Ik kom tot volgende rangschikking:
1. Devil's Answer
2. [KUB]
3. Kasenco
...
55. JDP
Het wordt dringend tijd dat ik dat moeilijk woord eens opzoek...

Da's al den tweede keer dat ze mij da hier op dat forumken aansmere!
:lol:
jdp
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 12 sep 2007, 00:39
Locatie: LEBBEKE

Bericht door jdp »

met de laatste 2 maand bedoel ik natuurlijk na de kwis .Wie je moet consulteren zijn de mensen van die kwissen.Dat is mijn mening gewoon :Kwissen moeten zo zijn dat er ALLEEN Parels geserveerd worden en vooral dat doorgewinterde ploegen iets kunnen opsteken en dat bijgevolg de uitslag alle ricghtngen moet uitkunnen zonder bij het haar getrokken dingen .
Zo stel ik dat volgende kwissen daar perfect aan voldoen :
De aangehaalde kwis van Seppuku.
De Stardust kwis.
Molenrockkwis.
Maar ook :
De kwissen van Luc Vereecken -Danny Jartazi-Peter Grootveld-en zonder twijfel ook kwissen samengesteld door jou beste Devil.
Uw kwisverslagen en uw prestaties met uw duivelse ploeg vind ik gewoonweg prachtig .
Wat de voorkennis betreft :Je gaat toch niet twijfelen aan de sereniteit van Seppuku hoop ik .
Hij weet zelf nog niet dat ik zijn kwiscd,s meegejat heb NA de kwis uiteraard .Weet je dat ik op de kwissen van LU verbeteraar was en dan nog wist ik geen enkele track die zou gespeeld worden toen LU begon.
Die mensen ziijn zo fier en terecht op het vele werk dat ze in hun kwissen staken dat het woord voorkennis hier zeker misplaatst was .
ex van MIEKE MAAIKE
Plaats reactie