Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

Zo stel ik dat volgende kwissen daar perfect aan voldoen :
De aangehaalde kwis van Seppuku.
De Stardust kwis.
Molenrockkwis.
Maar ook :
De kwissen van Luc Vereecken -Danny Jartazi-Peter Grootveld-en zonder twijfel ook kwissen samengesteld door jou beste Devil.


:twisted: hmmm, ... worden we hier over het hoofd gezien :evil:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

jdp schreef: Die mensen ziijn zo fier en terecht op het vele werk dat ze in hun kwissen staken dat het woord voorkennis hier zeker misplaatst was .
Het was ook maar een grapje, hoor.
Ik vond het zo'n raar idee dat er CD's "in omloop" zijn van muziekquizzen.
En stiekem ben ik er jaloers op ook, want ik woonde deze quiz niet bij, terwijl het me achteraf zeker een interessante leek (vooral voor ervaren ploegen weliswaar).

Maar je tijdsbepaling maakte het zo verleidelijk om daar een ironisch loopje mee te nemen. :lol:
Sorry voor het mogelijke misverstand.
Ik twijfel er niet aan dat de genoemde organisatoren een hoge eerfactor hebben, die het hen beletten om ook maar één noot op voorhand aan hun beste vriend(in) door te seinen.
Zelfs een ervaren Mata Hari/Harry maakt hier volgens mijn intuïtie geen schijn van kans!

Dat wil ik expliciet rechtzetten, vóór hier misverstanden over ontstaan...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

jdp schreef:met de laatste 2 maand bedoel ik natuurlijk na de kwis .Wie je moet consulteren zijn de mensen van die kwissen.Dat is mijn mening gewoon :Kwissen moeten zo zijn dat er ALLEEN Parels geserveerd worden en vooral dat doorgewinterde ploegen iets kunnen opsteken en dat bijgevolg de uitslag alle ricghtngen moet uitkunnen zonder bij het haar getrokken dingen .
Zo stel ik dat volgende kwissen daar perfect aan voldoen :
De aangehaalde kwis van Seppuku.
De Stardust kwis.
Molenrockkwis.
Maar ook :
De kwissen van Luc Vereecken -Danny Jartazi-Peter Grootveld-en zonder twijfel ook kwissen samengesteld door jou beste Devil.
Uw kwisverslagen en uw prestaties met uw duivelse ploeg vind ik gewoonweg prachtig .
Wat de voorkennis betreft :Je gaat toch niet twijfelen aan de sereniteit van Seppuku hoop ik .
Hij weet zelf nog niet dat ik zijn kwiscd,s meegejat heb NA de kwis uiteraard .Weet je dat ik op de kwissen van LU verbeteraar was en dan nog wist ik geen enkele track die zou gespeeld worden toen LU begon.
Die mensen ziijn zo fier en terecht op het vele werk dat ze in hun kwissen staken dat het woord voorkennis hier zeker misplaatst was .
das gesproken se !
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Devil's Answer stijgt hiermee alweer een paar punten in de eloquentie-ranking ... :wink:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

jdp schreef:...Wie je moet consulteren zijn de mensen van die kwissen.Dat is mijn mening gewoon :Kwissen moeten zo zijn dat er ALLEEN Parels geserveerd worden en vooral dat doorgewinterde ploegen iets kunnen opsteken en dat bijgevolg de uitslag alle ricghtngen moet uitkunnen zonder bij het haar getrokken dingen .
Het moeilijke is dat smaken over "parels" zeer variëren.

In deze thread, opgestart door Homeless, vrees ik dat de aangehaalde quizzen niet ideaal zijn voor een beginnend en jong publiek en zelfs totaal kunnen demotiveren, hoe knap ze ook in elkaar zitten, en hoeveel "duiding" ze ook trachten te geven over de wortels van de hedendaagse muziek.

Voor minder ervaren ploegen ligt de grens helaas reeds vlug in de buurt van "bij het haar getrokken dingen", terwijl de ervaren rotten er mogelijk van kunnen genieten, of ze het antwoord nu kenden of niet.

Het evenwicht trachten te vinden, lijkt de boodschap.

Zoniet moet er echt worden gewerkt met "waarschuwende" uitnodigingen en flyers, wanneer er echt een initiatief voor de die-hard-muziekquizzers op poten wordt gezet. Ik heb hiervoor reeds het adjectief "pittig" voorgesteld om niet te vervallen in de nog moeilijker indeling A-B-C-D.

Een quiz met "twee snelheden" en desnoods zelfs "twee klassementen" op lijkt een wensdroom om zowel de kenners te plezieren als de beginners aan boord te hijsen, maar ja...
Zit iemand te wachten op een muziekquiz vol zogenaamde "superrondes"?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Devil's answer schreef:
jdp schreef:...Wie je moet consulteren zijn de mensen van die kwissen.Dat is mijn mening gewoon :Kwissen moeten zo zijn dat er ALLEEN Parels geserveerd worden en vooral dat doorgewinterde ploegen iets kunnen opsteken en dat bijgevolg de uitslag alle ricghtngen moet uitkunnen zonder bij het haar getrokken dingen .
Het moeilijke is dat smaken over "parels" zeer variëren.

In deze thread, opgestart door Homeless, vrees ik dat de aangehaalde quizzen niet ideaal zijn voor een beginnend en jong publiek en zelfs totaal kunnen demotiveren, hoe knap ze ook in elkaar zitten, en hoeveel "duiding" ze ook trachten te geven over de wortels van de hedendaagse muziek.

Voor minder ervaren ploegen ligt de grens helaas reeds vlug in de buurt van "bij het haar getrokken dingen", terwijl de ervaren rotten er mogelijk van kunnen genieten, of ze het antwoord nu kenden of niet.

Het evenwicht trachten te vinden, lijkt de boodschap.

Zoniet moet er echt worden gewerkt met "waarschuwende" uitnodigingen en flyers, wanneer er echt een initiatief voor de die-hard-muziekquizzers op poten wordt gezet. Ik heb hiervoor reeds het adjectief "pittig" voorgesteld om niet te vervallen in de nog moeilijker indeling A-B-C-D.

Een quiz met "twee snelheden" en desnoods zelfs "twee klassementen" op lijkt een wensdroom om zowel de kenners te plezieren als de beginners aan boord te hijsen, maar ja...
Zit iemand te wachten op een muziekquiz vol zogenaamde "superrondes"?
Mond aan mond reclame kan ook wonderen verrichten.

2 klassementen maken lijkt echt onhaalbaar: pas na enkele reeksen kan je zien of een ploeg sterk is of niet en dan kan je nog moeilijk gaan opsplitsen....

Mijn quiz kan je als 'pittig' ervaren, maar zelden kreeg ik negatieve kritieken van ploegen die onderaan eindigden: er zijn er die steeds blijven volhouden zoals Absolute Beginners die nog geen enkele editie misten (!) en nog nooit hoge toppen scheerden. Zo kreeg ik bij mijn laatste quiz nog bakken lof van Bevroren Pinguïns, een ploeg die pas 19e werd...
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Rubby schreef:Zo stel ik dat volgende kwissen daar perfect aan voldoen :
De aangehaalde kwis van Seppuku.
De Stardust kwis.
Molenrockkwis.
Maar ook :
De kwissen van Luc Vereecken -Danny Jartazi-Peter Grootveld-en zonder twijfel ook kwissen samengesteld door jou beste Devil.


:twisted: hmmm, ... worden we hier over het hoofd gezien :evil:
Ja (JdP was er wellicht niet, anders...) en neen.
Voor een handvol ploegen was dit een perfecte quiz "new style", maar voor de trouwe gelegenheidsploegen was het een afknapper. Veel hangt af van de aankondiging van de moeilijkheidsgraad, tegenwoordig, vrees ik...
Je kan niet duidelijk genoeg zijn.
Deze editie was absoluut niet te vergelijken met vorige(n), daar moet je eerlijk in zijn.
Voor onze ploeg (en anderen) prima, maar 't was toch niet voor doetjes, hé... Sommigen zie je nooit meer weer, denk ik.

Veel hangt bij de volgende PR-campagne af van de omschrijving.

Het Testedoene-collectief is schijnbaar onuitputtelijk (nu ook nog een oldies-quiz eind oktober!), maar de moeilijker Testedoene-quiz moeten jullie toch echt "openbaar" vooruitschuiven als een quiz voor gevorderden (met risico op minder ploegen), of jullie gaan ook op de andere initiatieven aanhangers verliezen.
Enfin, dat denk ik ervan...
GG
Lead Singer
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 22 aug 2007, 20:32

Bericht door GG »

Devil's answer schreef:
Rubby schreef:Zo stel ik dat volgende kwissen daar perfect aan voldoen :
De aangehaalde kwis van Seppuku.
De Stardust kwis.
Molenrockkwis.
Maar ook :
De kwissen van Luc Vereecken -Danny Jartazi-Peter Grootveld-en zonder twijfel ook kwissen samengesteld door jou beste Devil.


:twisted: hmmm, ... worden we hier over het hoofd gezien :evil:
Ja (JdP was er wellicht niet, anders...) en neen.
Voor een handvol ploegen was dit een perfecte quiz "new style", maar voor de trouwe gelegenheidsploegen was het een afknapper. Veel hangt af van de aankondiging van de moeilijkheidsgraad, tegenwoordig, vrees ik...
Je kan niet duidelijk genoeg zijn.
Deze editie was absoluut niet te vergelijken met vorige(n), daar moet je eerlijk in zijn.
Voor onze ploeg (en anderen) prima, maar 't was toch niet voor doetjes, hé... Sommigen zie je nooit meer weer, denk ik.
Ik had ook schrik voor onze muziekquiz in augustus na onze moeilijke quiz in mei. Maar toch hadden we terug 60 ploegen (hebben er zelfs nog moeten weigeren) waarvan velen die ook meegedaan hadden in mei.
En op de reklame voor de muziekquiz in mei stond er nergens Quizniveau voor iedereen wat wel op de strooibiljetten staat voor de muziekquiz in augustus en die voor school in februari.
De quiz in mei is al enkele jaren alternatiever geworden sedert Rudy helpt mee aan het opstellen van de quiz en zal in de toekomst niet veel veranderen qua muziekkeuze en concept met de editie van dit jaar.
Wat betreft oldiesquiz in oktober, ik was daar ook niet echt een groot voorstander van wegens verzadiging.
Maar onze oudere teamgenoten (Hugo en Urbain) voelen dat hun inbreng (jaren 60 en 70) zeer beperkt is in de muziekquizzen in mei en augustus en zouden graag eens hun ding doen.
yossarian
Popstar
Berichten: 376
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 09:12

Bericht door yossarian »

jdp schreef:
Hij weet zelf nog niet dat ik zijn kwiscd,s meegejat heb NA de kwis uiteraard .Weet je dat ik op de kwissen van LU verbeteraar was en dan nog wist ik geen enkele track die zou gespeeld worden toen LU begon.
Die mensen ziijn zo fier en terecht op het vele werk dat ze in hun kwissen staken dat het woord voorkennis hier zeker misplaatst was .
En elk jaar pak ik alle songs integraal op, één cd-tje per jaar, met het idee "da's dan nog eens leuk voor in de auto". Maar elk jaar slaagt die dekselse Jo erin van ze mij af te luizen... :P
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

yossarian schreef:
jdp schreef:
Hij weet zelf nog niet dat ik zijn kwiscd,s meegejat heb NA de kwis uiteraard .Weet je dat ik op de kwissen van LU verbeteraar was en dan nog wist ik geen enkele track die zou gespeeld worden toen LU begon.
Die mensen ziijn zo fier en terecht op het vele werk dat ze in hun kwissen staken dat het woord voorkennis hier zeker misplaatst was .
En elk jaar pak ik alle songs integraal op, één cd-tje per jaar, met het idee "da's dan nog eens leuk voor in de auto". Maar elk jaar slaagt die dekselse Jo erin van ze mij af te luizen... :P
Heb de Jo enkele dagen geleden gehoord, nu begrijp ik waarom hij over die cd's begon (en waarom ik ze dus niet meer terugvond na onze quiz) :shock:

En zeggen dat ik achteraf de hele quiz, zoals vooraf beloofd, nog eens netjes (zonder tussendeuntjes e.d.) had opgenomen om eens aan hem te bezorgen.

Jo ge hebt chance dat ge veruit de scherpste tarieven hanteert om een installatie te leveren zulle... :wink: :lol:
TANTJE
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 10:49

Bericht door TANTJE »

Reeds enkele jaren organiseer ik een muziekquiz in Menen
Neen, niet de fameuze deportivo muziekquiz die hier reeds besproken werd
(was daar deelnemer en op een bescheiden 10° plaats geëindigd)
enkele categorieën die ik reeds gebruikt heb :
De klassiekers : 60-70-80-90-+2000
Fotoronde
outros
altijd een rode draad (altijd leuk om te zien hoe deze in de loop van de avond veranderd, er zijn er die toevallig vanaf de eerste tip goed zitten, en die dan toch nog veranderen)
Theorie, maar niet altijd, heb ooit eens een theorieronde gemaakt met antwoorden van a tot z
Nederlandstalig kan ook een schlagerronde zijn
one hit wonders
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Bericht door Devils answer »

In antwoord op een hier geplaatst verzoek van Berwt heb ik een Word-documentje met wat persoonlijke tips "voor een nieuwe organisator van een muziekquiz" opgestuurd, met een bijschrift dat het gewoon mijn mening is, en dat ik niet de waarheid in pacht heb.

Bij de start van dit forum is er ooit ook zo'n thread gestart "waar moet ik op letten als beginnende organisator?"...

Mijn document is uiteindelijk vrij lang geworden, en daarom niet geschikt voor publicatie op deze website.
Bovendien ben ik geen regelmatig organisator, en eerder gewoon een (nu afkickende) muziekquizverslaafde...

Een consensus zal er nooit zijn, en ik wil ook nooit een eenheidsworst van muziekquizzen elk weekend meemaken, maar het lijkt me geen slecht idee (?) om op basis van mijn eerste worp tips een soort basis te ontwerpen waaraan beginners zich kunnen optrekken, om de typische "fouten" meteen al te vermijden.
Er is nog genoeg ruimte om zich te profileren tussen de veelheid aan quizzen ondertussen.

Ik zou mijn mail naar Berwt ook gewoon kunnen doorsturen naar de organisatoren die wat "naam" hebben, maar ik wil dit item echt opengooien.

Dus wie geïnteresseerd is (zonder verplichting om er op te reageren), mailt me maar eens ( luk.de.ceukelaire@pandora.be ).
Ik stuur dan de (17) tips op die voor mij persoonlijk tellen. Ik merkte daarnet dat ik er alvast één belangrijke vergeten, ben, Berwt krijgt nog een update (over originals, dedzju!!!) ...

Misschien komt er dan op dit forum ooit een "read this first" item met een grootste gemene deler van "te mijden beginnersfouten". Het zou zowel deelnemers als "achteraf terecht gevleide" organisatoren blij maken.

Enfin, ik voel me oud worden, en teveel in de sfeer van "nalatenschappen" de laatste tijd...

Vaarwel!

Of toch nog niet?
:twisted:
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Bericht door marc »

Handig is wat mij betreft ook: lange reeksen maken. Zo vermijdt men veel dode tijd met afhalen van antwoordbladen en voorlezen van tussenstanden en blijft het tempo behouden. Bovendien verkleinen de kansen op rekenfouten. (en wordt papier bespaard)
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Opstellen Muziekquiz : Tips & Trucs

Bericht door vinceluka »

marc schreef:Handig is wat mij betreft ook: lange reeksen maken. Zo vermijdt men veel dode tijd met afhalen van antwoordbladen en voorlezen van tussenstanden en blijft het tempo behouden. Bovendien verkleinen de kansen op rekenfouten. (en wordt papier bespaard)
Inderdaad ge kunt veel meer fragmenten vragen in éénzelfde tijdspanne dmv lange reeksen.
De Scary Monkey quiz is volledig opgenomen en duurt 2u40 min
(10 reeksen 1 van 45 (superronde), 26, 23 (4 Mixrondes), 20, 16 en 15 (2 Flyer rondes).

Met 3 korte pauzes van 10 minuten en 50 minuten voor ophalen en antwoorden geven komt dat op 4 uur quiztijd (van 20u tot 24u)

Het enige waar je als organisator geen vat lijkt op te hebben is het tijdstip van aanvang. Muziekquizzers nemen meestal een academisch kwartiertje zodat bijna elke quiz een kwartier later start dan gepland.
Vandaar dat ik het aanvangsuur met een kwartier zal moeten vervroegen :D
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Plaats reactie