Twee organisatorische vraagjes

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde - VZW Respons
Contacteer:

Twee organisatorische vraagjes

Bericht door boo-lee » vr 09 nov 2012, 18:43

Even een paar vraagjes waar ik mee zit naar aanleiding van onze tiende Respons popquiz volgende maand.

1. Wat doen andere organisatoren met ex aequo's? Hebben jullie een systeem om bij een gelijke score toch ergens een "beste ploeg" te bepalen? Of stellen jullie een extra vraag? Dat kan bvb. voor een voor de strijd om de eerste plats maar wat doe je als pakweg ploegen 33, 34 en 35 een even hoge score halen?

2. Stel dat een quiz uit 10 reeksen bestaat met een pauze na reeks vijf. Dan is het om praktische redenen makkelijker om alle antwoordbladen voor reeksen 1-5 en na de pauze voor de reeksen 6-10 telkens als een bundel uit te delen. Als je per reeks een apart antwoordenblad uitdeelt verlies je tijd en is er altijd een risco dat er per reeks telkens een kans dat een of meer ploegen geen blad gekregen heeft, wat nog tot meer tijdverlies lijdt. Aan de andere kant: als je een hele bundel tegelijk uitleent worden thema's van latere reeksen al meteen "verraden", zeker als er theorie tussenzit (bvb. hoezen, foto's artiesten).

Een hele uitleg dus ... ;)

Alvast bedankt voor de reacties.
17de Respons Popquiz - 7.12.2019 - De Qubus, Oudenaarde

peegee
Rock Legend
Berichten: 4135
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door peegee » vr 09 nov 2012, 18:57

Bij ex-aequo's kun je dat op verschillende manieren oplossen, maar ge haalt het zelf eigenlijk al aan.

Een schiftingsvraag, maar dan best wel een muzikale.

Vorige maand kregen we in Nederland een reeks van 10 popartiesten te zien, op een rij, van klein naar groot; Edith Piaf helemaal links met haar 1meter34 ofzo, Lange Frans helemaal rechts met zijn meer dan 2 meter !; schiftingvraag was de totale lengte van de 10 artiesten samen :o
Of wat ook leuk is, aan de ploegen hun eindscore te laten inschatten ;-) Gewoon melden: de quiz staat op (bvb) 400 punten; hoeveel punten denkt ge dat uw team heeft op het einde van de quiz? Team die er kloef opzit geeft ge nog een speciaal prijsje (een rondje ofzo) en voor de andere teams kunt ge dit als schifting gebruiken...

Wat ge ook kunt doen is één of meerdere reeksen aanhalen als "doorslaggevend", wanneer er ex-aequo's zijn; ge kijkt bij een ex-aequo bvb eerst naar de beste score tussen die ploegen op reeks 1, dan reeks 2, etc etc...

De blaren van reeks 1 tem 5 voor de pauze en van reeks 6 tem 10 na de pauze wordt bijna altijd gedaan; is toch niet erg, dat de thema's al bekend zijn; daar wordt aan de tafels soms al over gebabbeld, maakt het toffer als de teamleden onderling al eens vermoeden, dat er een bepaalde groep of song zal passeren en het inderdaad zo blijkt te zijn: hilariteit aan de tafel(s) !

Gebruikersavatar
Keiem
Rock Legend
Berichten: 4766
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes
Contacteer:

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door Keiem » vr 09 nov 2012, 18:59

1. Ons systeem: we kijken welke van de twee ex-aequo ploegen het eerst punten lieten liggen tegenover elkaar. Dus beginnen vanaf ronde 1. Is ronde 1 voor beide ploegen gelijk, dan gaan we naar ronde 2. etc...

2. Wij doen het alvast zo. Pakje van 4 rondes op tafel bij aanvang kwis. Dan eerste pauze en vlak daarna opnieuw pakje van 4 rondes uitdelen.

kasenco
Rock Legend
Berichten: 2569
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door kasenco » za 10 nov 2012, 17:40

Bij mij is het 20x geweest: gelijk is gelijk, eerlijker kan niet ;)

Gebruikersavatar
Luk
Superstar
Berichten: 893
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door Luk » za 10 nov 2012, 20:31

Dat is zo, Luc, maar voor het "kiezen aan de prijzentafel" kan het wel nuttig zijn om ergens nog een volgorde tussen ex-aequo's te bepalen.
Anders heb je mogelijk pech als je achteraan in de zaal zit en de concurrent nabij de prijzentafel .

Het is zeker ambetant wanneer er bijvoorbeeld aankoopbons van verschillende waarde "in het spel" zijn voor de eerste drie of zo.

Dan onvoorbereid met een ex-aequo geconfronteerd worden, is voor een organisator niet comfortabel, lijkt me.
En het is beter om zoiets op voorhand bekend te maken toch, dan achteraf "iets" te verzinnen.
Soms wordt bij noodgedwongen improvisatie de ongeschreven regel van algemene quizzen overgenomen die Keiem in zijn puntje 1. beschrijft...

Op het palmares van de quiz hoeft die "praktische schifting" niet vermeld te worden, da's zeker waar.

Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 3813
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door rino » ma 12 nov 2012, 09:32

peegee schreef: Of wat ook leuk is, aan de ploegen hun eindscore te laten inschatten ;-) Gewoon melden: de quiz staat op (bvb) 400 punten; hoeveel punten denkt ge dat uw team heeft op het einde van de quiz? Team die er kloef opzit geeft ge nog een speciaal prijsje (een rondje ofzo) en voor de andere teams kunt ge dit als schifting gebruiken...
Deze kende ik nog niet, vind ik wel leuk en origineel. :handgestures-thumbupright:

Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1511
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door aLEEce in chains » di 13 nov 2012, 16:15

We hebben met beide vragen ook wat ervaring.

Tijdens onze eerste hadden we een ex aequo waarbij we dan met een schiftingsvraag een winnaar hadden. Het bleek achteraf bekeken een zeer ongelukkige keuze, temeer de ploeg die de ganse quiz aan de leiding stond, door een mindere laatste ronde en een "slechter" ingevulde schiftingsvraag als tweede eindigde. Ik zou, zoals hierboven reeds voorgesteld, de extra prijzen dan verdelen. Dit passen wij nu ook toe. Als er natuurlijk veel ploegen ex aequo eindigen zit je wel met een probleem en zou ik die extra prijs dan voor jezelf houden ;) . Ik zou ook voor de andere ploegen, die net naast het podium vallen (of er ver van) het principe toepassen van Keiem (ronde 1 is doorslaggevend en vervolgens ronde 2 etc.)

Wat betreft het rondbrengen van de pakjes antwoordbladen. Wij hebben daar dit jaar toch wat mee gesukkeld. We hadden meer dan voldoende antwoordstrookjes op de rode draadvraag en plots bleken die op te zijn nog voor we alle tafels hadden bediend. Als jullie de bundels tijdens de pauzes willen rondbrengen, is het dus opletten geblazen dat iedere tafel over een exemplaar beschikt. Ik meen me te herinneren dat jullie qua zaal niet veel overschot hebben om er op jullie gemak door te baladeren, dus da's misschien iets extra om over na te denken.

Hopelijk ben je hier iets mee.
10de Riekt m'n ass, LEE?-muziekquiz 10/11/2019 te Beernem
5de Beernem is burning-muziekquiz 27/03/2020 te Beernem

Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde - VZW Respons
Contacteer:

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door boo-lee » di 13 nov 2012, 16:25

Bedankt voor de reacties! Bij ex-aeqo's gaan we inderdaad het principe toepassen van Keiem.

I.v.m. het uitdelen van de formulieren ben ik er nog steeds niet uit. Er zitten nogal wat theorie en hints verweven in de verschillende rondes en ik vind het ergens jammer dat de inhoud van vijf reeksen tegelijk al "verklapt" wordt. Aan de andere kant moet er maar een keer ene bundel van vijf reeksen worden uitgedeeld ipv vijf keer een losse reeks, wat de quiz wat vlotter doet verlopen en waardoor de kans ook verkleint dat bepalde ploegen geen papier gekregen hebben. Enfin, ik denk er nog even over na.

@aLEEce: dit jaar is het in een andere zaal, die misschien wel dubbel zo groot is. Vandaar ook dat we 55 ploegen kunnen huisvesten. Let dus op dat jullie niet aan het verkeerde adres staan. ;)
17de Respons Popquiz - 7.12.2019 - De Qubus, Oudenaarde

peegee
Rock Legend
Berichten: 4135
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door peegee » di 13 nov 2012, 16:42

boo-lee schreef:Bedankt voor de reacties! Bij ex-aeqo's gaan we inderdaad het principe toepassen van Keiem.

I.v.m. het uitdelen van de formulieren ben ik er nog steeds niet uit. Er zitten nogal wat theorie en hints verweven in de verschillende rondes en ik vind het ergens jammer dat de inhoud van vijf reeksen tegelijk al "verklapt" wordt. Aan de andere kant moet er maar een keer ene bundel van vijf reeksen worden uitgedeeld ipv vijf keer een losse reeks, wat de quiz wat vlotter doet verlopen en waardoor de kans ook verkleint dat bepalde ploegen geen papier gekregen hebben. Enfin, ik denk er nog even over na.

@aLEEce: dit jaar is het in een andere zaal, die misschien wel dubbel zo groot is. Vandaar ook dat we 55 ploegen kunnen huisvesten. Let dus op dat jullie niet aan het verkeerde adres staan. ;)
Het principe van Keiem ;-) Dat was ook één van de zaken die ik juist daarvoor had voorgesteld, niet?

Als het écht lastig is om alles tussendoor uit te delen (wegens o.a. tijdverlies) EN er zit géén pauze tussendoor, dan is het toch echt niet moeilijk: gewoon alles in één keer uitdelen (1 tem 5 voor ronde 1, 6 tem 10 voor ronde 6); er kan toch niet meer overlegd worden tussen verschillende teams ....

Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 622
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde - VZW Respons
Contacteer:

Re: Twee organisatorische vraagjes

Bericht door boo-lee » di 13 nov 2012, 16:54

peegee schreef:Het principe van Keiem ;-) Dat was ook één van de zaken die ik juist daarvoor had voorgesteld, niet?
Sorry Peter, ik heb alles maar diagonaal gelezen en ik had er niet goed op gelet welke suggestie van wie kwam.
peegee schreef:Als het écht lastig is om alles tussendoor uit te delen (wegens o.a. tijdverlies) EN er zit géén pauze tussendoor, dan is het toch echt niet moeilijk: gewoon alles in één keer uitdelen (1 tem 5 voor ronde 1, 6 tem 10 voor ronde 6); er kan toch niet meer overlegd worden tussen verschillende teams ....
Er kan inderdaad niet meer overlegd worden dan, maar door op voorhand alles uit te delen "verraad" je wel al de inhoud van de reeksen die erna komen, wat het entertainment gehalte van de quiz niet ten goede komt. En laat dat nu net nogal centraal staan bij ons. :)
17de Respons Popquiz - 7.12.2019 - De Qubus, Oudenaarde

Plaats reactie