Muziekquizzen.be website

Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Muziekquizzen.be website

Bericht door Devils answer »

Prima initiatief om het muziekquizzen te promoten! Indrukwekkende vormgeving en uitwerking (zoveel toeters en bellen, echt knap!).
Felicitaties voor de oprichters! Ik wens hen heel wat bezoekers toe, die in een goeie sfeer onze hobby kunnen stimuleren. :P
Gebruikersavatar
Spider-T
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:03
Locatie: Mol
Contacteer:

Bericht door Spider-T »

Mooi initiatief inderdaad :mrgreen:

In elk geval veel succes gewenst :!:
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Mooi initiatief inderdaad, dat moet ik ook toegeven.

Keep up the good work !!!
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

Ook wij van Rock Monsieur juichen dit initiatief toe.

Ik maak me alleen de bedenking dat het voor ons allen wel weer een beetje ingewikkelder wordt: waar moeten we nu onze quizzen aankondigen en bespreken?

Alleen op dit forum of ook nog op het forum van los flippos?
Gebruikersavatar
Spider-T
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:03
Locatie: Mol
Contacteer:

Bericht door Spider-T »

Ik zou beide doen, want algemene quizzers (zoals ik) hebben misschien wel es goesting om mee te doen ...

En ik ga wss toch meer LF en het MQF raadplegen dat dit.
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Rock Monsieur schreef:waar moeten we nu onze quizzen aankondigen en bespreken?
Alleen op dit forum of ook nog op het forum van los flippos?
Moeilijk lijkt mij dit niet: Algemene quizzen op losflippos; muziekquizzen hier. 't Is in elk geval de bedoeling dat deze site kan worden voor muziekquizzen wat losflippos is voor de algemene quizzen, én meer. Eens iedereen zijn weg gevonden heeft zal dit als vanzelf gaan denk ik.
Gebruikersavatar
Spider-T
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:03
Locatie: Mol
Contacteer:

Bericht door Spider-T »

bart depauw schreef:
Rock Monsieur schreef:waar moeten we nu onze quizzen aankondigen en bespreken?
Alleen op dit forum of ook nog op het forum van los flippos?
Moeilijk lijkt mij dit niet: Algemene quizzen op losflippos; muziekquizzen hier. 't Is in elk geval de bedoeling dat deze site kan worden voor muziekquizzen wat losflippos is voor de algemene quizzen, én meer. Eens iedereen zijn weg gevonden heeft zal dit als vanzelf gaan denk ik.
Je moet toch een overgangsperiode inbouwen, denk ik hoor.
Gebruikersavatar
francis
Roadie
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:38
Locatie: Maarkedal

Bericht door francis »

Mooi initiatief en leuke site!

Ik word vast en zeker een regelmatig bezoeker!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

De site op zich is een leuk initiatief, maar ik heb mijn bedenkingen bij die ranking....

1. De puntenverdeling moet niet gebeuren op basis van het aantal deelnemende ploegen, maar op basis van de categorie waartoe de quiz behoort (A, B, C of D).

2. Als ik als organisator van een quiz beslis dat er wel ex-aequo's mogelijk zijn, zelfs voor de eerste plaats, dan moeten die ploegen ook evenveel rankingpunten krijgen. Een overwinnaar aanduiden op basis van een bepaalde reeks is puur subjectief. Als ze evenveel punten behalen, zijn ze even sterk.

3. Ploegen die elke week aan een quiz deelnemen worden bevoordeeld. Er moet gewerkt worden met een soort gemiddelde of anders bv. de beste 20 resultaten laten meetellen.

Enkele jaren geleden werd dit initiatief ook al eens uitgeprobeerd, maar stierf na een seizoen een stille dood.....
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Bedenkingen bij "een" ranking zullen er steeds zijn.

Mijn eerste indruk van de huidige rangschikking was ook een verbaasde, hoor. Kas en co of Kas en de Sultans zijn zelden of nooit geklopt door de nummers een of twee (waarin ikzelf speel), wanneer ze tegenover elkaar stonden.

Maar bij nader inzien is deze eerste worp van de puntensysteem een zegen voor de ploegen die wat stimulans kunnen gebruiken, en zo nog meer worden aangetrokken in het muziekquizcircuit. Ook voor die jonge honden van 39 (en jonger :lol: ) ... Ik denk trouwens dat de meeste ploegen echt niet zitten te wachten op een A-B-C-D-indeling.

Verder komt het aan de initiatiefnemers toe om hun weg hierin te zoeken en zelfstandig te bepalen. Niemand houdt een tegenstander tegen om een parallel systeem uit te dokteren en bij te houden. Met alle werk en kritiek van dien...

Op het Los Flipppos-forum staan op de thread over deze nieuwe ranking enkele waardevolle raadgevingen van algemene quizzers (Staf, Jazzy), die meestal de richting uitwijzen van een uittesten van het systeem gedurende een jaar, om het nadien eventueel bij te sturen.

Blijkbaar heeft de "leading man" Steven van de Algemene quizranking ook gekozen voor een (ook niet meteen tot stand gekomen) evenwicht tussen "regelmatig quizzen" en "hoog scoren".


Ik denk dat de meeste ploegen in de "huidige ranking" wél heel goed weten of ze tegenover andere namen onder/overgewaardeerd werden of niet, als het oponderlinge confrontaties zou aankomen.
Van de meeste vermoed ik ook dat ze dat fait-divers in beide gevallen wel degelijk kunnen relativeren.
Wie lang genoeg meedraait in het (muziek)quizcircuit én in het leven, weet het wel: het is maar een spelletje, hé!


:)
Piper
Lead Singer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 22:12
Locatie: At The Gates Of Dawn

Bericht door Piper »

kasenco schreef:De site op zich is een leuk initiatief, maar ik heb mijn bedenkingen bij die ranking....

1. De puntenverdeling moet niet gebeuren op basis van het aantal deelnemende ploegen, maar op basis van de categorie waartoe de quiz behoort (A, B, C of D).

2. Als ik als organisator van een quiz beslis dat er wel ex-aequo's mogelijk zijn, zelfs voor de eerste plaats, dan moeten die ploegen ook evenveel rankingpunten krijgen. Een overwinnaar aanduiden op basis van een bepaalde reeks is puur subjectief. Als ze evenveel punten behalen, zijn ze even sterk.

3. Ploegen die elke week aan een quiz deelnemen worden bevoordeeld. Er moet gewerkt worden met een soort gemiddelde of anders bv. de beste 20 resultaten laten meetellen.

Enkele jaren geleden werd dit initiatief ook al eens uitgeprobeerd, maar stierf na een seizoen een stille dood.....
Hier gaan we weer...
Idd, Danny (Van Broeck) van Careful... heeft dit destijds prachtig uitgewerkt, enorm veel energie in gestoken, maar trapte desondanks toch nog op zere tenen.
Bvb.: Wat doe je met - al dan niet éénmalige - fusies die het klassement danig kunnen beïnvloeden? XYZ speelde indertijd mee met Koerier, Eddie & The Dreamers, Radio Apollo, Orde vd Wetterse Strijkstok,...
KGBV koppelt zich soms aan Clement, etc.
En dan wordt er nog geen rekening gehouden met zogenaamde 'gastspelers' die soms voor een duidelijke meerwaarde zorgen.

Ploegen die elke week aan een quiz deelnemen worden bevoordeeld. Klopt. Maar er waren ook ploegen die hun kwisjes bewust uitkozen & dan top 5 spelen om zo hun klassement een stevige injectie te geven. Je kan toch moeilijk ploegen straffen omdat die elke week hun party-plezier hebben? Wat doe je dan met ploegen die zelfs twéé keer per w-e kwissen?
Of nog beter: Testedoene stuurt soms een afvaardiging voor 2 verschillende kwissen op dezelfde avond.
Een belangrijk punt was indertijd : werken met een deelnamepercentage.
Hoe bepaal je deze deelnamefrequentie? Wélke kwissen komen in aanmerking voor ranking? Niet gemakkelijk allemaal...
Indertijd kon ook één slechte kwisuitslag je klassement serieus beïnvloeden. Maar ja, ieder telsysteem heeft immers zijn voor- en nadelen, he.
Alleszins, chapeau met deze opzet & veel succes toegewenst.

@ Bart Depauw : de einduitslag 2002-2003 zal ik je doormailen.
Dan kan je de gebruikte ijkpunten eens evalueren.

Piper
Lead Singer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 22:12
Locatie: At The Gates Of Dawn

Bericht door Piper »

@ Bart Depauw: nog enkele rankingvoorbeelden, maar die heb je mss al:
http://users.pandora.be/steven.deceuster1/hqr.htm
http://users.skynet.be/aleydis/Quizkale ... ender.html
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: Muziekquizzen.be website

Bericht door SepPuKu »

Leuk initiatief :!: :D

Over het rankingsysteem kan en zal nog veel gepalaverd worden maar zo hoort het ook. En uiteindelijk beslist de initiatiefnemer. Het is dan aan de individuele ploegen om voor henzelf uit maken of ze de ranking als volwaardig aanzien of niet.

Maar ik ga er van uit dat de initiatiefnemer graag een systeem heeft dat door zoveel mogelijk ploegen gesteund wordt en dit forum is de ideale plaats om een mening te geven :wink:

Zelf heb ik geen vaste muziekquizploeg (dus ook geen last van enige nadelen qua ranking) maar op gevoel zou ik zeggen dat een max. aantal quizzen laten meetellen het beste is (bv. 20 of 30). Het laat de veelquizzers toe om hun slechtste prestatie nog te verbeteren en aldus hun gemiddelde op te krikken, de regelmatige quizzers geraken ook nog aan een voldoende aantal prestaties en de sporadische quizzers liggen m.i. niet wakker van hun ranking.

Werken met sterkte van quizzen is in principe ook nodig om een objectieve ranking te bekomen. 3de eindigen tussen een sterke bezetting is in verhouding straffer dan een plaatselijk, onbekend quizke winnen.

Dit maakt het systeem alleszins objectiever maar er kruipt veel werk in. En er blijven zaken die je niet kan vermijden, o.a. de vorming van combines. Maar wees gerust: alle goede ploegen lezen een ranking met dezelfde bril: "die ploeg staat maar 8ste (bv) maar ze zitten daar steeds met volk tekort" of "die staan 5de maar trekken voortdurend (en uitsluitend) sterke gastspelers aan". Hoe duidelijker en frequenter het getouwtrek, hoe minder een bepaalde positie in de ranking respect afdwingt...

Alleszins, in grote lijnen kan een ranking een degelijke waardemeter vormen (zonder echt te focussen op de absolute posities dan) en leuk om af en toe es door te scrollen.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Lief van jullie dat we 2 punten krijgen voor een vierde plaats in De Groene Kikker Quiz van 30 april. Maar daar waren wij van 'Starbuk & Apollo' echter niet aanwezig.
Wel speelden we de vorige editie mee in december 2006.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Bericht door rino »

Een prima initiatief trouwens, deze ranking.
Een aangename verrassing bij mijn terugkomst uit verlof. :thumb2:
Plaats reactie