de muziekquizranking

Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

dendaffe schreef:Kan ik op het forum al ergens lezen hoe de nieuwe ranking wordt opgemaakt? Hoewel we (Koerier) tien plaatsen zakten, ben ik het ermee eens dat deze ranking realistischer is dan de vorige. Schoon jobke!
Op het forum niet, wel onderaan de ranking bij reglement.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Mooi werk, dat begint er inderdaad al op te trekken qua waardeverhoudingen ...
Jan, Piet, Joris & Sam Gooris behoudt trouwens zijn zevende plaats... op naar de top vijf ! 8)

Toch zou best nog ergens moeten rekening gehouden worden met het aantal 'rankingploegen' ( :roll: oei, oei, dat woord) dat meedoet op een quiz.
Met dit systeem weegt op je gemiddelde een quiz met veel circuitploegen (Guess Who, Bellem, ...) even zwaar door als pakweg die quiz van gisteren in Menen (waar van de gerankte ploegen, geloof ik, enkel Starbuk & Apollo en Fab 4, aanwezig waren)

Bart, Elmo : dit is geen kritiek, doch gewoon een vaststelling ...
Maar zoals Rock Monsieur al zei, kan deze (fel verbeterde) ranking een opstap zijn om dan over x-aantal tijd een definitief systeem uit te dokteren !

Nogmaals : :app:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Mooi is ook dat je plaats niet meer van belang is voor de ranking ... we werden in Lembeke bvb. vierde op 4 punten van de winnaar, en dit op 600 punten ... dat vond ik persoonlijk heel zuur ...

Niet dat de behaalde plaats niet meer van belang is nu, integendeel, quizzers blijven ego-trippers, en hoe anders :
- de volgorde van de prijzentafel bepalen?
- pronostiekjes maken bij 'aankondigingen' op het forum?
- stoefen met je top3/5/7/10/etc... plaats bij 'besprekingen' op het forum?
:wink:
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Heb gisteren en vandaag de uitslagen van de quizzen van afgelopen WE ingegeven, en wat daar vooral bij opvalt:
Testedoene en Starbuk & Apollo rukken op richting top 10. Ik denk dat de quiz van zaterdag a.s. cruciaal wordt ... :dance:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Bericht door Rubby »

bart depauw schreef:Heb gisteren en vandaag de uitslagen van de quizzen van afgelopen WE ingegeven, en wat daar vooral bij opvalt:
Testedoene en Starbuk & Apollo rukken op richting top 10. Ik denk dat de quiz van zaterdag a.s. cruciaal wordt ... :dance:
Yep, als we wat meer tijd in West-vlaanderen doorbrengen stijgen we verdacht snel :lol: .
Zaterdag zal een top 10 plaats al heel goed zijn.
Quiz zal sowieso meer voor starbuck dan voor ons zijn, denk ik cfr vorig jaar :? )
Ik kan er jammer genoeg zaterdag niet bij zijn wegens voetbalverplichtingen :cry:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Misschien hebben Bart & co. hier al over gebrainstormd, maar de ranking zou pas perfect zijn, als rekening zou gehouden worden met het aantal 'ranking-'ploegen en de sterkte van die ploegen ...

Geen mathematicus zijnde, zie ik niet meteen in, hoe dat praktisch kan verwezenlijkt worden ...

Zal toch eens pogingske doen : Je kan vier categorieën van quizzen maken adhv het aantal rankingploegen en de sterkte ervan dus :
een deelnemende ploeg uit de top 10 krijgt 5 sterktepunten, plaats 11 tot 20 in de ranking krijgt 3 punten, plaats 21 tot 30 2 punten en de rest van de ranking (dus ploegen die in minstens 3, 4 of 5 quizzen binnen het jaar onder die naam meegespeeld hebben) 1 punt.
Als je dan de eindstand van de quiz hebt, tel je het aantal punten op :
een quiz vol quizploegen geef je cat. 1 en telt het behaalde percentage volledig mee (100% dus) in de ranking. Je stelt een grens voor cat. 2 (x-aantal sterktepunten in deelnemende ploegen dus) en laat de behaalde %-es voor 80% meetellen.
Voor een Cat. 3 tellen de percentages nog voor 60% mee en een Cat. 4 voor 40% nog.
Het is maar een voorbeeld hé ... het is een beetje het principe van de VQR ook, dacht ik ...

Ik zeg maar wat hé, voor mijn part blijft het zoals het nu is ook, het is al een 'giant leap forward' in vergelijking met het systeem op basis van de behaalde plaats ... :thumb1:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Als je dat systeem gebruikt, kan je niet meer met gemiddelden werken want dan wordt dat gemiddelde omlaag getrokken wanneer je een quiz speelt van cat2 of lager. Je moet dan ofwel 4 verschillende rankings opstellen ofwel een som maken van alle behaalde % en dan worden de ploegen die 40x meespelen bevoordeeld tegen teams die maar 15x spelen.

Ik heb er geen probleem mee dat een 'caféquiz' even hoog gequoteerd wordt dan een 'elitequiz'. Het blijft tenslotte maar een spel he.


Anders moet je de volledige telling van de VQR toepassen en ik vrees dat dat een ingewikkelde zaak wordt....
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

Awel Tony, dat is bijna juist maar niet helemaal. In feite is het aantal rankingploegen die meedoet aan een quiz totaal niet van tel, het is enkel de winnende ploeg die van tel is. Als wij zouden meedoen aan een caféquiz waar Kas & Co en 35 gelegenheidsploegen meedoen of Kas & Co wint met JPJSG, Arthritic Monkees, Sympathy, Fab4, Testedoene en nog 14 andere rankingploegen in hun kielzog, dat zal voor onze rankingpunten geen knijt uitmaken.
Wat beinvloedt je percentage en dus je ranking in een quiz:
1) hoe goed je bent
2) hoe goed het winnend team is
3) hoe moeilijk de quiz is (hoe gemakkelijker, hoe dichter alles bij elkaar en dus hoe hoger de punten)

Punt 1) is wat je wil weergeven, dus moet je proberen de invloed van 2 en 3 eruit te filteren.
Wat 2) betreft: Je kunt bijvoorbeeld het percentage, zoals nu berekend, vermenigvuldigen met het huidige rankingpercentage (of hoe noem je die score in de ranking?) van de winnende ploeg
Wat 3) betreft: iets doen met de mediaan, gemiddelde of zo? Of de score van de ploegen vergelijken met hun rankingpercentage...

tis maar wat ideetjes opwerpen hé. En inderdaad, het is maar een spel, maar het feit dat er een ranking is, betekent wel dat het iets moet betekenen ook.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

tja, van mij ook maar ideetjes hoor ... zoals gezegd, ik ben geen wiskundige, dus laat ik dit over aan de mensen die hier van wanten over weten ...

Quizzers zijn per definitie ijdel, ze zeggen dat het maar een spel is en menen dat ook, maar willen toch altijd winnen :wink:
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

Tonyvdb schreef:Misschien hebben Bart & co. hier al over gebrainstormd, maar de ranking zou pas perfect zijn, als rekening zou gehouden worden met het aantal 'ranking-'ploegen en de sterkte van die ploegen ...

Geen mathematicus zijnde, zie ik niet meteen in, hoe dat praktisch kan verwezenlijkt worden ...

Zal toch eens pogingske doen : Je kan vier categorieën van quizzen maken adhv het aantal rankingploegen en de sterkte ervan dus :
een deelnemende ploeg uit de top 10 krijgt 5 sterktepunten, plaats 11 tot 20 in de ranking krijgt 3 punten, plaats 21 tot 30 2 punten en de rest van de ranking (dus ploegen die in minstens 3, 4 of 5 quizzen binnen het jaar onder die naam meegespeeld hebben) 1 punt.
Als je dan de eindstand van de quiz hebt, tel je het aantal punten op :
een quiz vol quizploegen geef je cat. 1 en telt het behaalde percentage volledig mee (100% dus) in de ranking. Je stelt een grens voor cat. 2 (x-aantal sterktepunten in deelnemende ploegen dus) en laat de behaalde %-es voor 80% meetellen.
Voor een Cat. 3 tellen de percentages nog voor 60% mee en een Cat. 4 voor 40% nog.
Het is maar een voorbeeld hé ... het is een beetje het principe van de VQR ook, dacht ik ...

Ik zeg maar wat hé, voor mijn part blijft het zoals het nu is ook, het is al een 'giant leap forward' in vergelijking met het systeem op basis van de behaalde plaats ... :thumb1:
Ook dit lijkt me een nieuwe stap in de goede richting

In dit verband, deze denkpiste... Wat als er qua punten een onderscheid gemaakt wordt tussen de algemene quizzen en de nichequizzen, die nooit de volledige waarde van een team weergeven?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

marc schreef:
Tonyvdb schreef:Misschien hebben Bart & co. hier al over gebrainstormd, maar de ranking zou pas perfect zijn, als rekening zou gehouden worden met het aantal 'ranking-'ploegen en de sterkte van die ploegen ...

Geen mathematicus zijnde, zie ik niet meteen in, hoe dat praktisch kan verwezenlijkt worden ...

Zal toch eens pogingske doen : Je kan vier categorieën van quizzen maken adhv het aantal rankingploegen en de sterkte ervan dus :
een deelnemende ploeg uit de top 10 krijgt 5 sterktepunten, plaats 11 tot 20 in de ranking krijgt 3 punten, plaats 21 tot 30 2 punten en de rest van de ranking (dus ploegen die in minstens 3, 4 of 5 quizzen binnen het jaar onder die naam meegespeeld hebben) 1 punt.
Als je dan de eindstand van de quiz hebt, tel je het aantal punten op :
een quiz vol quizploegen geef je cat. 1 en telt het behaalde percentage volledig mee (100% dus) in de ranking. Je stelt een grens voor cat. 2 (x-aantal sterktepunten in deelnemende ploegen dus) en laat de behaalde %-es voor 80% meetellen.
Voor een Cat. 3 tellen de percentages nog voor 60% mee en een Cat. 4 voor 40% nog.
Het is maar een voorbeeld hé ... het is een beetje het principe van de VQR ook, dacht ik ...

Ik zeg maar wat hé, voor mijn part blijft het zoals het nu is ook, het is al een 'giant leap forward' in vergelijking met het systeem op basis van de behaalde plaats ... :thumb1:
Ook dit lijkt me een nieuwe stap in de goede richting

In dit verband, deze denkpiste... Wat als er qua punten een onderscheid gemaakt wordt tussen de algemene quizzen en de nichequizzen, die nooit de volledige waarde van een team weergeven?

nichequizzen: een woord waar ik van walg.....

een 'goed uitgebalanceerde' ploeg, die naam waardig, moet in staat zijn om op alle quizzen een even sterke rol te spelen, dus waarom dan een onderscheid maken?
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Ik zou toch ook geen onderscheid maken tussen quizzen die een bepaalde periode overspannen tgover alle periodes overlappende muziekquizzen ...
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

Quizzen die zich beperken tot bepaalde periodes, zou men kunnen zeggen, zorgen voor een dubbele vertekening: ze bevoordelen de ploegen die er thuis in zijn en ontnemen de anderen de kans om op hun domein te scoren
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2656
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

marc schreef:Quizzen die zich beperken tot bepaalde periodes, zou men kunnen zeggen, zorgen voor een dubbele vertekening: ze bevoordelen de ploegen die er thuis in zijn en ontnemen de anderen de kans om op hun domein te scoren
dat kan je ook zeggen van quizzen waar clips zonder klank in komen....

dus stop toch die discussie en laat iedereen zijn zin doen !
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

... alsof je enkel de Tour De France zou laten meetellen in het UCI-klassement, omdat daar alle wielerdisciplines aan de beurt komen... en bvb. niet Luik-Bastenaken-Luik, omdat de klimmers daar bevoordeeld zijn op hun terrein... Sprinters en niet-klimmers doen dan gewoon niet mee hé, net zoals Charlie Borremans van Kas & The Sultans waarschijnlijk niet naar de 1989-2008-quiz zal komen ...

Ik sta hier volledig aan Lucs kant ...
Plaats reactie