Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Plaats reactie
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door Joe Roxy »

Ik zat eigenlijk met een vraag poll die ik graag zou houden opt forum.

Ik zit met het idee om een jongeren muziekquiz (-26) te organiseren in het plaatselijke JH te Lier.
op de vergadering gaven ze me de commentaar om dit open te trekken naar iedereen.

Het is wel zo dat de quiz die op papier staat van een makkelijk niveau is met veel recent en zeer regelmatige weggevers.

Bij deze was de vraag, me houden aan het concept dat ik voor ogen had.

Ofwel zoals gesuggereerd, voor iedereen toegankelijk maken. Maar zogenaamd extra prijs voor eerst jongerenploeg. (Ben ik in principe tegen, is altijd nadeliger voor die ploeg en zelf zo al 2 maal dupe geweest op de muziekquiz in december)

Of wat ik anders dacht, iedereen welkom, behalve de doorwinterde quizzers /ploegen? Mag ik deze discriminatie toepassen?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door Devils answer »

Ik zou in jouw plaats mijn ding doen, Joe Roxy, anders hou je er toch wellicht een kater aan over.

Een quiz die echt opgesteld/gericht is naar een jonge doelgroep "opengooien" geeft sowieso een rare nasmaak, en zal voor de "ouwe rotten" die er op afkomen mogelijk achteraf te makkelijk worden gevonden.
En nu sleutelen aan jouw werkstuk in de hoop iedereen te plezieren, tja... :think:

Dé grote vraag is uiteraard wie die tegenwind gaf, en waarom?

Vreest het jeugdhuis (misschien terecht) een financiële strop omdat er maar een paar jongerenploegen zouden op afkomen, terwijl een gewone instuif veel meer opbrengt? Geen idee van die plaatselijke motieven.
Is de kritiek op jouw voorstel ook onderbouwd?

Of kwam die gewoonweg van een 27-jarige muziekquizzer misschien? :evil:
Of van een 15-jarige muziekhater die net zijn eerste reeks pinten had achterovergekapt? :mrgreen:

Ik heb uit een ver verleden wat ervaring met jeugdhuis"vergaderingen", en weet dat je soms met veel gevoeligheden moet rekening houden om een goed idee te verdedigen/ erdoor te krijgen.

Maar als het echt "jouw kindje" is, die reeds samengestelde quiz, zou ik toch nog eens aandringen in de richting van het originele concept, hoor... Anders vrees ik voor jou een post-natale depressie.
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Re: Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door Joe Roxy »

Ik had een 'dossiertje' gemaakt omdat ik zelf niet op de vergadering kan zijn, zodat men het toch kon voorstellen. (Heb elke dinsdag franse les = zelfde dag vergadering.) Dus van wie commentaar kwam , kan ik niet zeggen.

Betreft inkomsten denk ik dat goed meevallen. Als tap enkel telt voor inkomst, zal er veel meer getapt worden op een gewone avond.

Ik weet wat ik voor ogen had/heb. Een quiz komende in december in Lier, maar met extra afwerking + punten die ik vind beter kunnen en eveneens rekening houdend met de commentaren van de jongste ploegen die deelnamen aan de JH de Moeve quiz.

Indien er echt weinig inschrijvingen waren, had ik er al aan gedacht om dan gelegenheidsploegen toe te laten.
Maar ja mag men wel discimineren hé ?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door Devils answer »

Ja, het is en blijft toch een jeugdhuisactiviteit, zeg !

Met een doelgroep tot 26 zit je daar toch al ruim, denk ik.

Eventueel zou je zelfs de jongste bezoekers kunnen belonen door een maximum totale leeftijd van pakweg 80 jaar in te voeren per ploeg.

"Bestuursleden of de typische blijvenhangers" zouden dan bijna per drie moeten spelen, en de 15-16 jarigen kunnen er met vijf aantreden. Dat is niet discrimineren, dat is juist het bevorderen van de activiteit voor de echte doelgroep, nietwaar? :twisted:

ps: ik was ook nog tot mijn 36 jaar penningmeester in Jeugdhuis Terlinden (Aalst), dus ook ex-"ouwe-krokodil" en toen niet meer doelgroep... muziekquizzen meedoen en winnen deed ik zelden, samenstellen wél... ach, waar is de tijd? :roll:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door kasenco »

Dit doet me denken aan de studentenmuziekquiz die destijds (half jaren 80) jaarlijks in de Antwerpse Stadsfeestzaal werd georganiseerd. Wij (mijn broer en ik en nog een paar studenten) trokken er naartoe en zagen tot onze grote verbazing toen 'grootheden' als Charlie en mannen van Ready Willing & Able en andere quizkanonnen uit die tijd opdraven tussen al die studenten.....
Zij hadden wel het verplicht aantal van 3 studenten in hun team van 6....
Van een afknapper gesproken :(

De term 'gelegenheidsploeg' is dan ook ruim op te vatten. Je kan beter spreken van 'gelegenheidsquizzers'.
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Re: Quiz voor jongeren / Gelegenheidsploegen of toch iedereen

Bericht door Joe Roxy »

Devil's answer schreef: Dé grote vraag is uiteraard wie die tegenwind gaf, en waarom?

Vreest het jeugdhuis (misschien terecht) een financiële strop omdat er maar een paar jongerenploegen zouden op afkomen, terwijl een gewone instuif veel meer opbrengt? Geen idee van die plaatselijke motieven.
Is de kritiek op jouw voorstel ook onderbouwd?
.
De opmerking of vrees is voor te lage opkomst van ploegen bij bepreking tot 26.
Plaats reactie