Black Mountain - In the future (2008)

Plaats reactie
berwt
Superstar

Black Mountain - In the future (2008)

Bericht door berwt » ma 30 jun 2008, 00:18

Afbeelding

Eventjes kopiëren wat ik op musicmeter.nl postte:

Heerlijke plaat.

Het zwaartepunt ligt behoorlijk vooraan. 'Stormy High' vliegt er meteen in met een riff die elke gitarist wil geschreven hebben. McBean haalt de bijna vergeten bluesritmes boven en bouwt er een geniaal nummer rond. 'Angels' is introverter maar des te ontroerender.

Het absolute hoogtepunt wat mij betreft, komt dan: 'Tyrants'. Een ware rhapsody met sterke melodieën, bij-de-keel-grijpende zang van Amber Webber en verrassende wendingen inclusief een zwaar rockende passage waar de gitaarriffs gestuwd worden door fenomenale drums van Joshua Wells. Kortom een ware bom.

Daarna neemt Black Mountain even gas terug. In 'Wucan' vinden we de Pink Floyd-invloeden terug waarover Rinus het had, in Stay Free tonen ze ook te kunnen wat My Morning Jacket een volledig album doet: zweverige intrieste melodieën brengen waar je hart van scheurt. Opvallend is ook de mooie samenzang, niet enkel van McBean met Webber, maar ook McBean met (vermoed ik toch) zichzelf. Zijn stem schijnt in verschillende sporen te zijn opgenomen met soms ook een subtiele tweede stem.
In Queens will play haalt McBean zijn bluesritme terug van stal en worden de spotlichten op Webber gericht.

Evil ways kan door een slecht oplettende luisteraar als een rechttoe rechtaan song (wat uiteraard zeeer relatief is bij deze band) aanhoord worden, maar dezen raad ik aan ook hier vooral de drums goed in de gaten te houden.
Wild wind is een mooie ballad die niet voor de sterren hoeft te zorgen maar toch welkom is.

Bright light begint behoorlijk banaal ("bright light, light bright, bright light..."), maar mondt toch uit in een mooi verhaal, jammer genoeg niet van het kaliber Tyrants.
Night Walks is het afsluitend gebed. Je beleeft de rustige klanken mee met de band zoals scouts 'Het Avondlied' meezingen met de leiding.

Ik zag ze een dikke maand terug in Brussel waar ze me omver bliezen. Enkel Webber bracht niet wat ze hier laat horen. Als zij nu nog mee wil de 16e augustus dan ga ik een memorabele Pukkelpop tegemoet. Het kan niet snel genoeg komen.

5*

echoo
Fan

Re: Black Mountain - In the future (2008)

Bericht door echoo » di 02 dec 2008, 15:34

Fantastische plaat en MusicMania-aanrader en bestseller voor 2008! Must have als je het mij vraagt ...

By the way: openingsuren voor december Woe, Do, vrij & zat van 11u30 tem 18u30 + laatste 2 zondagen van december van 11u30 tem 18u30

Uit op dubbel 180gr audiophile vinyl - gatefold sleeve & CD!

Jah greets, tot in de shop of op onze responskwis op 26/12 in Oudenaarde

JVdP
Superstar

Re: Black Mountain - In the future (2008)

Bericht door JVdP » di 02 dec 2008, 20:34

En korting op Vinyl voor Forumleden :dance:

Plaats reactie